Permalänk
Medlem

Plugga till dataingenjör? 27år

Hej, har alltid haft intresse för datorer osv..

Har matte C och fysik A.. kommer behöva plugga lite gym kurser som sagt..

Och det jag funderar på , jag är 27 år och har väldigt liten erfarenhet av programmering, något jag säker skulle tycka är roligt om man är duktig på det, men jag tänker även att man skulle redan vid 16- 18 års åldern börjat programmera o dylikt som intresse / fritid.. kollat runt lite på nybörjare programmering på youtube o de känns som en djungel. Skulle man bara behöva plugga programmering i 3 år så kanske det låter vettigt men nu är det ju mycket annat ochså på kurserna.

Tänker att jag är för gammal, hur mycket behärskar man programmering när man gått ut en linje på 3år? kommer jag vara 40 innan jag känner mig bekväm ?

eller finns de andra vägar o gå? datasystem / it säkerhet något men mindre programmering? måste väl finnas många områden inom data som inte kräver programmering?

Hade jag börjat tidigare med c++ med fler språk när jag fick min första dator hade jag valt programmerings inriktad kurs men nu är fallet inte så.

Permalänk
Medlem

de är bara att ge sig på och försöka förstå. börja med något simpelt, det finns spel du kan spela så du börjar förstå men det är inte jätte svårt

Permalänk
Medlem

Det går nog alldeles utmärkt om du vill satsa på det, låt INGEN lura dig att du är "för gammal" för något här i världen såvida du inte själv tycker det av någon anledning.

En sak att komma ihåg att inom det här området ändras väldigt mycket på bara ett par år, en veteran kan känna sig som en nybörjare så fort företaget du jobbar på får för sig att nu ska vi använda tekniken som är populär för dagen eller veckan.

Ta detta med webbutveckling, det lanseras ramverk på löpande band, nya mönster som är populära för dagen, just nu tjatas det om responsive design, mvc, entity framework. Om något år kommer det vara något annat.

Självklart lär man sig mer ju längre man håller på men framförallt är det en approach man lär sig, man måste öva upp förståelsen att snabbt ta sig an nya tekniker.

Studerandet slutar aldrig inom detta yrke.

Permalänk
99:e percentilen

Jag har precis börjat på femårig Datateknik tillsammans med en snubbe som är 32, så det är absolut inget konstigt att börja vid 27. Kör hårt!

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk

Jag började nyss på dataingenjör, och du behöver inga förkunskaper inom data för att plugga utan under första kursen går man igenom grunderna. Så det är bara att köra på!

Permalänk

Jag läser också datateknik. Hade inte programmerat en rad när jag började men jag klarade det ändå. Programmering är inget förkunskapskrav för datateknik.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Phanteks P600S Grå - Ryzen 9 3900X - Phanteks PH-TC14PE Black - ASUS ROG Strix X570-F Gaming - G.Skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 - HD7970 - Seasonic Focus+ 650W Platinum

Permalänk
Medlem

Går andra året på teknisk nanovetenskap på LTH, de flesta i klassen är väl runt 22-23 men en fyller 30 nästa år och det funkar lika bra för honom som någon av oss andra det var en som först började med oss (som dock hoppade av sedan för att han tyckte utbildningen var tråkig) som vad 32 år gammal och redan fullt utbildad sjukgymnast, men bara ville testa något nytt Så, det är aldrig försent att testa något nytt

Visa signatur

CPU: Core i5 4690K | GPU: MSI GeForce GTX 970 Gaming | Mammabräda: Asus Maximus VII Ranger | Minnen: Corsair Vengeance 8 gb (2x4) 1600 Mhz | Kylare: Be Quiet! Pure Rock Slim | PSU: Evga SuperNova G2 750W | Chassi: NZXT H440 Red/Black

Permalänk
Medlem

Nej det är absolut inte för sent! Har flera stycken som är äldre än dig på min utbildning (civ. IT), som aldrig programmerat tidigare.

Hur bra du kommer att behärska programmering när du gått de här 3 åren är ganska svårt att svara på. Självklart kommer du att kunna en del så (förutsatt att du hänger med). Men för att bli riktigt duktig krävs att du programmerar själv vid sidan – något som brukar komma då man tycker det är roligt.

Det finns så otroligt mycket bra info på nätet, vilket betyder att du kan utvecklas helt i takt med intresse, tid och ork. Dock är det ju såklart svårt att motivera sig till att programmera, utöver skolan, om man inte tycker att det är roligt.

Permalänk

Problemet är inte utbildningarna utan att få jobb efteråt.

Angående utbilda sig så har man bara ett liv, varför då välja att leva i dumhet istället för att utbilda sig och få arbeta med något utvecklande? Där vad som är utvecklande är individuellt.

Så mitt råd är plugga på, dock bör man tänka sig för innan man väljer att inrikta sig på vissa områden. Är man plus 30 och har svårt att förstå enkla programexempel så är kanske inte programmera det smartaste att utbilda sig till.
Däremot är många utbildningar väldigt breda och det krävs teknisk kunnande inom det mesta idag.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Hedersmedlem

Det finns två delar av att programmera.

Den första är det rena hantverket, som jag nästan skulle säga att man behöver ett visst anlag för. Det är den biten du lär dig i skolan.

Den andra biten handlar om att förstå problemet som ska lösas. För det behöver du arbetslivserfarenhet som inte behöver vara kopplad till programmering. Jag skulle snarare säga att det är en fördel att ha erfarenhet av något annat.

Jag skulle vilja säga att det är de som har båda sidor, bra programmeringskunskap tillsammans med en förmåga att förstå användarens problem, är de som blir de bästa programmerarna.

Så jag tycker inte alls att det är kört för dig på något sätt, du har bara börjat i andra änden av det hela. Du kommer att ta igen de bitar du saknar. Inte minst på grund av att programmering handlar om att lära sig nytt hela tiden. Nya språk, nya tekniker osv. osv.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Vår programansvariga började med programmering vid 48 års ålder, hon har nu doktorerat. Man är aldrig för gammal för att plugga.

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Medlem

Det blir allt vanligare med folk som skolar om sig, att plugga vid äldre dar är inget konstigt och nyligen så utökade staten åldern för att få studiestöd m.m. om jag inte minns fel.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Hej tack för alla svar! varit jätte taggad att plugga upp mina betyg nu men var hos studievägledare idag på komvux o fick en chock när vi insåg att jag kommer behöva 1200p för behörighet 2350p
400p/ termin ....

behöver matte 345(CDE) + fy 1 o 2 kan matte c o ska göra prövning i januari om det går..så går jag direkt på D + massa andra ämen för o få upp poäng.. heltid studier på detta tar 1,5 år! sen ingenjörutbildningen på 3 år.. då är jag klar när jag är 32.5 år sörjer )=

jag kunde heller inte hoppa på någon distansutbildning redan nu som jag tänkt, utan får vänta till 15:e januari, för o då få in någon poäng innan januari.

Måste det ta sådan lång tid o plugga dessa poäng? känns som om det skulle gå snabbare om man bara plugga hemma på egen hand o gjorde prövningar men då får jag ingen inkomst heller...

Permalänk
Medlem
Skrivet av kjellb:

Hej tack för alla svar! varit jätte taggad att plugga upp mina betyg nu men var hos studievägledare idag på komvux o fick en chock när vi insåg att jag kommer behöva 1200p för behörighet 2350p
400p/ termin ....

behöver matte 345(CDE) + fy 1 o 2 kan matte c o ska göra prövning i januari om det går..så går jag direkt på D + massa andra ämen för o få upp poäng.. heltid studier på detta tar 1,5 år! sen ingenjörutbildningen på 3 år.. då är jag klar när jag är 32.5 år sörjer )=

jag kunde heller inte hoppa på någon distansutbildning redan nu som jag tänkt, utan får vänta till 15:e januari, för o då få in någon poäng innan januari.

Måste det ta sådan lång tid o plugga dessa poäng? känns som om det skulle gå snabbare om man bara plugga hemma på egen hand o gjorde prövningar men då får jag ingen inkomst heller...

kolla upp tekisnkt basår/termin. KHT erbjuder tex detta. Borde finnas liknande på andra högskolor i landet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av vxsl:

Det går nog alldeles utmärkt om du vill satsa på det, låt INGEN lura dig att du är "för gammal" för något här i världen såvida du inte själv tycker det av någon anledning.

En sak att komma ihåg att inom det här området ändras väldigt mycket på bara ett par år, en veteran kan känna sig som en nybörjare så fort företaget du jobbar på får för sig att nu ska vi använda tekniken som är populär för dagen eller veckan.

Ta detta med webbutveckling, det lanseras ramverk på löpande band, nya mönster som är populära för dagen, just nu tjatas det om responsive design, mvc, entity framework. Om något år kommer det vara något annat.

Självklart lär man sig mer ju längre man håller på men framförallt är det en approach man lär sig, man måste öva upp förståelsen att snabbt ta sig an nya tekniker.

Studerandet slutar aldrig inom detta yrke.

Du kommer dock aldrig ifrån det faktum att har man programmerat sen man var säg 10 bast jämfört med om man började vid 27 års ålder, så har man ett gigantiskt försprång vad gäller det logiska programmeringstänket.

Visa signatur

[ SLI Titans, Nvidia Surround ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av kjellb:

Hej tack för alla svar! varit jätte taggad att plugga upp mina betyg nu men var hos studievägledare idag på komvux o fick en chock när vi insåg att jag kommer behöva 1200p för behörighet 2350p
400p/ termin ....

behöver matte 345(CDE) + fy 1 o 2 kan matte c o ska göra prövning i januari om det går..så går jag direkt på D + massa andra ämen för o få upp poäng.. heltid studier på detta tar 1,5 år! sen ingenjörutbildningen på 3 år.. då är jag klar när jag är 32.5 år sörjer )=

jag kunde heller inte hoppa på någon distansutbildning redan nu som jag tänkt, utan får vänta till 15:e januari, för o då få in någon poäng innan januari.

Måste det ta sådan lång tid o plugga dessa poäng? känns som om det skulle gå snabbare om man bara plugga hemma på egen hand o gjorde prövningar men då får jag ingen inkomst heller...

Om du är beredd på att plugga helhjärtat så kör på. Åldern ska inte spela någon roll utan det hänger på att du är seriös och lägger mycket tid på studerandet.

Visa signatur

Citera för svar

MSI Z490 MAG TOMAHAWK | Intel Core i7 10700K | Corsair 64GB DDR4 3200MHz | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1TB | WD Black 6TB Desktop Drive | Corsair RM750X 750W | Fractal Design Define R6

Permalänk
Medlem
Skrivet av kjellb:

Hej tack för alla svar! varit jätte taggad att plugga upp mina betyg nu men var hos studievägledare idag på komvux o fick en chock när vi insåg att jag kommer behöva 1200p för behörighet 2350p
400p/ termin ....

behöver matte 345(CDE) + fy 1 o 2 kan matte c o ska göra prövning i januari om det går..så går jag direkt på D + massa andra ämen för o få upp poäng.. heltid studier på detta tar 1,5 år! sen ingenjörutbildningen på 3 år.. då är jag klar när jag är 32.5 år sörjer )=

jag kunde heller inte hoppa på någon distansutbildning redan nu som jag tänkt, utan får vänta till 15:e januari, för o då få in någon poäng innan januari.

Måste det ta sådan lång tid o plugga dessa poäng? känns som om det skulle gå snabbare om man bara plugga hemma på egen hand o gjorde prövningar men då får jag ingen inkomst heller...

Plugga systemvetenskap. Du kommer nog in på dina befintliga betyg och du får lära dig databaser och programmering. Sen kan du ju läsa några distanskurser i programmering också.

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB

Permalänk

Jag skulle skippa civilingenjörsutbildningarna om jag vore du. De innehåller väldigt mycket matematik de första åren och det kommer kännas som bortkastad tid om det är programmering du vill lära dig, samt att det blir väldigt jobbigt om du inte är bra på matte. Satsa på någon 2-3-årig datavetenskaplig eller systemvetenskaplig utbildning istället.

27 år är en bra ålder att börja lära sig något nytt. Då har man mognat lite och börjar få koll på vad som är viktigt i livet. Kör hårt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kjellb:

Hej tack för alla svar! varit jätte taggad att plugga upp mina betyg nu men var hos studievägledare idag på komvux o fick en chock när vi insåg att jag kommer behöva 1200p för behörighet 2350p
400p/ termin ....

behöver matte 345(CDE) + fy 1 o 2 kan matte c o ska göra prövning i januari om det går..så går jag direkt på D + massa andra ämen för o få upp poäng.. heltid studier på detta tar 1,5 år! sen ingenjörutbildningen på 3 år.. då är jag klar när jag är 32.5 år sörjer )=

jag kunde heller inte hoppa på någon distansutbildning redan nu som jag tänkt, utan får vänta till 15:e januari, för o då få in någon poäng innan januari.

Måste det ta sådan lång tid o plugga dessa poäng? känns som om det skulle gå snabbare om man bara plugga hemma på egen hand o gjorde prövningar men då får jag ingen inkomst heller...

Vad spelar det för roll att du är 32 när du är klar? Då har du minst 35 år kvar att jobba. Räcker inte det?
Jag började plugga när jag var 24 och slutade när jag blev 30. Har fortfarande ingen slutförd examen. Det var värt det ändå för jag fick otroligt mycket kontakter under den tiden vilket är anledningen jag har ett bra jobb idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JamesBanana:

Vår programansvariga började med programmering vid 48 års ålder, hon har nu doktorerat. Man är aldrig för gammal för att plugga.

Håller med. Även om man börjar plugga sent i livet så är det ändå en väldig massa år man måste jobba. Bättre att plugga och kanske få ett jobb man trivs med än att skippa det för att man tror man är för gammal och gå och slita och vantrivas med ett jobb i 40 år.

Permalänk
Inaktiv

Det är inget krav på att man skall kunna programmera innan, läs upp kurserna och kör!

Permalänk
Medlem

Kör! Jag gick inte data, men när jag började min ingenjörsutbildning hade vi två killar i 40årsåldern. Den omotiverade droppade av och den motiverade körde på och blev ingenjör. Det gällde f.ö. för alla åldrar. Vi hade extremt uppblandat mellan 19 och 40 år och de omotiverade hoppade från alla åldrar och de motiverade stannade kvar oavsett ålder. Även två småbarnsföräldrar lyckades på något magiskt sätt få det att gå ihop.
Summan av kardemumman är väl att det man gillar, det gör man. Oavsett ålder eller livssits.

Visa signatur

8700K 5Ghz | 32GB 3200Mhz | 2080Ti 11GB | Phanteks Enthoo | Asus PG27AQ

Permalänk
Medlem
Skrivet av kjellb:

Hej tack för alla svar! varit jätte taggad att plugga upp mina betyg nu men var hos studievägledare idag på komvux o fick en chock när vi insåg att jag kommer behöva 1200p för behörighet 2350p
400p/ termin ....

behöver matte 345(CDE) + fy 1 o 2 kan matte c o ska göra prövning i januari om det går..så går jag direkt på D + massa andra ämen för o få upp poäng.. heltid studier på detta tar 1,5 år! sen ingenjörutbildningen på 3 år.. då är jag klar när jag är 32.5 år sörjer )=

jag kunde heller inte hoppa på någon distansutbildning redan nu som jag tänkt, utan får vänta till 15:e januari, för o då få in någon poäng innan januari.

Måste det ta sådan lång tid o plugga dessa poäng? känns som om det skulle gå snabbare om man bara plugga hemma på egen hand o gjorde prövningar men då får jag ingen inkomst heller...

Skrivet av kex:

kolla upp tekisnkt basår/termin. KHT erbjuder tex detta. Borde finnas liknande på andra högskolor i landet.

Säger samma som ovan, Tekniskt basår ger dig samma kompetens på 1 år men tror det kan vara svårt att jobba samtidigt. Finns även här på LTU vet jag av erfarenhet då jag själv läst det

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem

Allt detta pluggande kommer dra upp pensionsåldern för alla

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av olog-hai:

Du kommer dock aldrig ifrån det faktum att har man programmerat sen man var säg 10 bast jämfört med om man började vid 27 års ålder, så har man ett gigantiskt försprång vad gäller det logiska programmeringstänket.

Jag vet inte. Jag har sett många som har börjat programmera tidigt som inte verkar vara så bra efter många år. Dessutom är det nog minst lika bra att, som förkunskap, ha sysslat mycket med matte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av highwaystar:

Jag skulle skippa civilingenjörsutbildningarna om jag vore du. De innehåller väldigt mycket matematik de första åren och det kommer kännas som bortkastad tid om det är programmering du vill lära dig, samt att det blir väldigt jobbigt om du inte är bra på matte. Satsa på någon 2-3-årig datavetenskaplig eller systemvetenskaplig utbildning istället.

27 år är en bra ålder att börja lära sig något nytt. Då har man mognat lite och börjar få koll på vad som är viktigt i livet. Kör hårt!

Hur skiljer sig inriktningarna datavetenskap och systemvetenskap?

Permalänk
Medlem

Nu är jag absolut ingen dataingenjör, är bara utbildad systemutvecklare så är ju lite skillnad.
Men jag var iaf runt 25 när jag började plugga, den yngsta i klassen va väl 19-20 nånting och den äldsta runt 50.
De som va bäst i klassen va de som ansträngde sig mest, de som va sämst va de som sket i det, hade verkligen inget med åldern att göra.

Go for it!

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem

tack för all feedback, ska starta komvux till januari.. har kollat mycket på litteraturen till 3årig dataingenjörs program ( datateknik) ,utbildningen kommer säkerligen kräva många hårda timmar av mig.

Finns de något sätt jag kan kan förbereda mig på inför utbildningen? så jag kan svettas lite mindre i början av utbildningen... typ programmering? kommer kunna själv studera det i minst ett år innan.. kört på c++ i knappt en månad nu men tänkt övergå till grunder i java med.

mvh Kjelle

Permalänk
Medlem
Skrivet av kjellb:

tack för all feedback, ska starta komvux till januari.. har kollat mycket på litteraturen till 3årig dataingenjörs program ( datateknik) ,utbildningen kommer säkerligen kräva många hårda timmar av mig.

Finns de något sätt jag kan kan förbereda mig på inför utbildningen? så jag kan svettas lite mindre i början av utbildningen... typ programmering? kommer kunna själv studera det i minst ett år innan.. kört på c++ i knappt en månad nu men tänkt övergå till grunder i java med.

mvh Kjelle

Precis som du redan är inne på. Börja studera något enakrle C-språk typ Java, C#, Javascript så har du en ganska schysst grund att stå på sen. Ett annat sätt att förbereda sig på är helt enkelt att börja skumma igenom studieböckerna. Sen gäller det bara att hålla intresset uppe alt. Lura sig att man har intresse för ämnet - annars kommer det bli oerhört tungt och din hjärna kommer sortera bort all input!

Försök att ha en positiv inställning när du pluggar. "Det här kommer jag verkligen ha nytta för i framtiden"-tankar.

Har själv varit ganska negativ i början av mina studier men nu när jag läser Design patterns (som inte är så kul i sig) så har jag börjat övertyga mig att det här är spännande, kul och nyttigt för mina framtida programmerings projekt. Och som intet oväntat så bara glider jag förbi föreläsningarna, examinationerna och uppgifterna. Allt fastnar!

Lycka till!

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Permalänk
Medlem
Skrivet av kjellb:

tack för all feedback, ska starta komvux till januari.. har kollat mycket på litteraturen till 3årig dataingenjörs program ( datateknik) ,utbildningen kommer säkerligen kräva många hårda timmar av mig.

Finns de något sätt jag kan kan förbereda mig på inför utbildningen? så jag kan svettas lite mindre i början av utbildningen... typ programmering? kommer kunna själv studera det i minst ett år innan.. kört på c++ i knappt en månad nu men tänkt övergå till grunder i java med.

mvh Kjelle

http://www.codecademy.com/ Har JavaScript och en del annat. Inte samma sak men du kan kolla in dem. Mycket bra och motiverande introduktioner!
Har du kollat in Tekniskt Basår på bl.a KTH som någon föreslog. Läs även lite jobbannonser och vad som efterfrågas på företagen i framtiden, det ger mig motivation och gör det lättare att välja vilka språk man ska fokusera på. Jag spår att eftersom vi dels går mot ett tjänstesamhälle, samt att priset på hårdvaran går mot nästan 0 kommer det krävas fler och fler effektiva programmerare så jobb lär finnas om du har rätt kompetens. Obvious, men ändå...

Visa signatur

Whales are nice!