Permalänk
Medlem

Överklockning och BF4

Hej!

Jag sitter och kör min 4770k i 4.6 ghz och maxload runt 65grader... denna är stabil i över 24 timmar Aida64 test samt över 12 timmar prime 95.
Jag arbetar med 3D grafik och gör ofta dygnslånga renderingar, därför behöver jag stabilitet.

Som sagt allt är jättestabilt, till jag startar bf4... jag är tvungen att klocka ner processorn till 4.2ghz för att den ska vara stabil i battlefield 4.
Jag blåskärmar med x0124 felkoden (Vcore för haswell). Är det något konstigt med kodningen i BF4?!

Är det någon annan som upplevt detta?

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk

Jag använde BF3 som roligare stabilitetstest än prime med ungefär samma resultat som dig, klarade sig genom det mesta men smällde i BF3. Nog bara att köpa att det nog inte är helt stabilt om du blåskärmar och det hjälper med att klocka ner hur många andra tester det än klarar.

Permalänk

Kan det vara så att du har problem med watten? I BF4 så loadar man både grafikkort och processor till skillnad från Prime95. Gå in i AIDA64 och kör full load på både CPU, Grafikkort och hårddisk, ja allt som går att testa där och se om det är lika stabilt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minnesota:

Jag använde BF3 som roligare stabilitetstest än prime med ungefär samma resultat som dig, klarade sig genom det mesta men smällde i BF3. Nog bara att köpa att det nog inte är helt stabilt om du blåskärmar och det hjälper med att klocka ner hur många andra tester det än klarar.

Okey, får nog ta och sätta upp en nya mjukvara profil för Bf4 då, eller så får jag vänta tills jag får igång min vattenloop och dra upp Vcore lite till.

Skrivet av Deathdevil:

Kan det vara så att du har problem med watten? I BF4 så loadar man både grafikkort och processor till skillnad från Prime95. Gå in i AIDA64 och kör full load på både CPU, Grafikkort och hårddisk, ja allt som går att testa där och se om det är lika stabilt

Jag brukar köra testen med både Cinebench samt Aida64 igång samtidigt :/ Skulle vara intressant att se ifall det är nätagget som droppar under load, problemet är ju att övervakningsloggen från HW monitor /Aida inte sparar vid blåskärm...

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Skrivet av OskarW90:

Hej!

Jag sitter och kör min 4770k i 4.6 ghz och maxload runt 65grader... denna är stabil i över 24 timmar Aida64 test samt över 12 timmar prime 95.
Jag arbetar med 3D grafik och gör ofta dygnslånga renderingar, därför behöver jag stabilitet.

Som sagt allt är jättestabilt, till jag startar bf4... jag är tvungen att klocka ner processorn till 4.2ghz för att den ska vara stabil i battlefield 4.
Jag blåskärmar med x0124 felkoden (Vcore för haswell). Är det något konstigt med kodningen i BF4?!

Är det någon annan som upplevt detta?

Tjena,

Du jag har ta mig fan precis samma problem, jag har testat allt! Prime95, Aida64, memtest86+, monterat om kylaren, kollat att pins inte är böjda osv.
Blir fan tokig.
Den har även tendens att få samma problem när jag konverterar filmer i Freemake Video Converter.

Men den klarar aida64 test i över 24h här med...

SOIGNHSOUFBNASOHDNAOUDAOUHD får fnatt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flygarfisken:

Tjena,

Du jag har ta mig fan precis samma problem, jag har testat allt! Prime95, Aida64, memtest86+, monterat om kylaren, kollat att pins inte är böjda osv.
Blir fan tokig.
Den har även tendens att få samma problem när jag konverterar filmer i Freemake Video Converter.

Men den klarar aida64 test i över 24h här med...

SOIGNHSOUFBNASOHDNAOUDAOUHD får fnatt!

Ska se om en höjning av Vcoren hjälper :/ kanske måste gå up emot 80 grader i Aida istället :/

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Medlem

Vad kör du för cache-ratio? Ställ den på 35 och se hur det går.. kan nästan lova att det löser problemet.

Visa signatur

Asus B650E-F | Ryzen 7950X3D | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000C30 | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI GeForce RTX 4080 16GB GAMING X TRIO | LG C2 42" OLED | Samsung 990 Pro 1TB | Fractal Design Meshify 2 TG | Seasonic Prime GX 1300W

Permalänk
Medlem

Spelar BF4 utan större problem med OCad prolle - 4.4GHz iofs men ändå hyfsat nära dig.

Klart det krashar lite ibland (när jag avslutar spelet vilket inte gör så mkt) men har åtminstonde inte fått blåskärmar. Dock var Freeze+Soundloopbuggen störande och jag har ännu inte kunnat förstå vad som gör att den dyker upp. Det är helt random och har hänt kanske 5ggr totalt på säkert en 60 matcher eller mer. Räcker ju att döda appen i aktivitetshanteraren men men, har inte fått den sedan jag uppdaterade chipset, ljuddrivisar osv.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iceman17:

Vad kör du för cache-ratio? Ställ den på 35 och se hur det går.. kan nästan lova att det löser problemet.

Står redan på 35 det var det första jag misstänkte (testat allt mellan 35 och 44)
När jag har problem med uncore så brukar det vara felkod 101

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Medlem

Tryck ner consolen och skriv: GameTime.MaxVariableFps 60 och tryck Enter.

Sen skriver ni perfoverlay.drawfps 1 och tryck Enter.

Prova spela med dessa inställningar ett tag och se om det fortfarande skiter sig..

Visa signatur

Asus B650E-F | Ryzen 7950X3D | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000C30 | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI GeForce RTX 4080 16GB GAMING X TRIO | LG C2 42" OLED | Samsung 990 Pro 1TB | Fractal Design Meshify 2 TG | Seasonic Prime GX 1300W

Permalänk
Medlem

För info så höjer Aida64 VCore lite ibland om den behöver så därför är det inte det bästa stabilitets testet....
Själv kör jag med intel extreme tuning...

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z390 CPU: i7 9700K H2O Kylning: Custom H2O Minne: Corsair Vengeance 3000Mhz 16Gb Grafik: EVGA GTX1080 FTW Diskar: Kingston A2000 M.2 NVMe 500Gb, Samsung 860 EVO 1Tb PSU: Cooler Master Silent Pro M2 1000w Chassie: NZXT 610 Phantom white Skärm: Acer Predator XB241YU 1440P