Permalänk

Datorbygge - Skoluppgift

Hej!

Jag går första året på gymnasiet och är ytterst inkompetent när det gäller datorer och allt sådant. Jag läser dock datorkunskap och har nu fått i uppgift av min lärare att förbereda ett datorbygge.

Uppgiften:

Steg 1: Välj processor.

Steg 2: Välj moderkort som passar processorn.

Steg 3: Välj komponenter som passar moderkortet.

Dessa val ska sedan motiveras skriftligt.

Hittills har jag då valt en intel core i7 processor och ett ASUS P7P55 WS supercomputer moderkort vilket enligt ett antal mysko människor på google påstår borde fungera. Detta kan dock vara helt fel, vad vet jag..

Kvar återstår då alla dom där andra komponenterna och som sagt så har jag inte en jäkla aning om vad jag ska, eller bör, välja.

All hjälp uppskattas!

Permalänk
Medlem

Vad ska datorn användas till?

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk
Hjälpsam

Det finns en väldans många olika Core i7 processorer till olika socklar som passar olika moderkort.

Tips;
- Välj ett vanligt enkelt moderkort som är relativt populärt (kika på prisjakt tex).
- Gå in på moderkortets hemsida, se vilka processorer och minnen den är kompatibel med
- Välj ett enkelt chassi som stödjer den storlek på moderkort du har valt (ATX, m-ATX, ITX etc)
- Välj ett grafikkort som är rimligt balanserat med processorn
- Läs på grafikkort och matcha ett nätaggregat som är av rekommenderad storlek till den.

Där har du tipps, exakta komponenter får du välja själv till din uppgift.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Om du läser specifikationer för moderkort och CPU, så bör du se vilka grejer passar (typ RAM-minne, GPU, PSU)

Visa signatur

"Saints are in Hell!"
Cooler Master Cosmos II || ASUS P8Z77-V-PRO TB ||Gainward 680 Phantom 4GB|| I7-3770K ||
G-Skill Ares 1866 MHZ 16 GB||BeQuiet! Dark Rock 2||OCZ Vertex 4 256 GB||Samsung 830 120GB||WD Enterprise 1TB||
Plextor PX-LB950SA||Dell U2410||Corsair AX 1200

Permalänk
Medlem

Ja, vet du inte något om datorkomponenter så blir det väl lite svårt att välja delar till en?

Vad ska datorn ens användas till? Bestäm det först. Ska det vara en speldator, en videoredigeringsdator eller en vanlig kontorsdator kanske? Är det en viss budget inblandad?

Du borde kanske läsa på lite grundligt om processorer och moderkort och vilka processorer som passar till vilka sockels etc. Ett tips är att kolla upp komponenter för rimliga prislappar på inet och kolla på specifikationerna. Vilken sockel är det? Kolla sen efter moderkort med samma sockel.

Återkom med en detaljerad lista av vilka komponenter du väljer och varför du tror att de är bäst för ditt behov så kan vi hjälpa dig lite med vad de passar bäst till. Om du ska bygga en speldator eller redigeringsmaskin så kan du ju kolla på lite reviews på sakerna.

När du vet vilken processor och moderkort du ska ha så går du vidare till allting annat.

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk

För det första så, vilken av Intels I7: or är det du valt? Antar att du menar deras nyaste haswell? Denna CPU heter Intel core i7 4770K.
Till denna CPU måste du ha ett moderkort med en socket som är 1150. Detta moderkort passar till denna CPU http://www.inet.se/produkt/1902423/asrock-z87m-extreme4-matx
Du behöver ett bra nätagg (märkesagg) och ett bra grafikkort om du nu ska spela. Sedan så ska du ha ram, minst 8 GB tycker jag.

Visa signatur

Asrock z77 Extreme 4 | Intel I7 2600K 4,6 GHz | GTX 970 EVGA | G.Skill RipjawsX 8GB 2400 MHz | Fractal Design Define R4

Permalänk
Medlem

När jag gick min datorkurs så lärde vi oss grunderna innan, vet du inte ens datorns komponenter men du ska plocka ihop ett paket?!

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk
Medlem

Hejsan zeunicatz,

Som andra skrivit, det underlättar om man vet vad datorn är tänkt att användas till.
Skall det vara den bästa speldatorn i historien, den billigaste surfdatorn som går att få, en filserver som skall stå på 24 timmar om dygnet?

En i7 CPU är generellt lite overkill för de flesta datorbyggena, sett ur pris/prestanda. En i5 är en kraftfull CPU som duger till det mesta (hmmm, jag börjar ana att jag kanske gör ditt jobb nu... )

Gör så här, be läraren specificera vad datorn skall användas till.
Ta sedan en titt på Sweclockers Sommardator; http://www.sweclockers.com/artikel/17242-sweclockers-sommarda...
Kolla även runt på Youtube.
Där finner du olika slags motiveringar till varför folk väljer komponenter.
Sedan har du nog allt du behöver till din uppsats.

Sedan tycker jag att du skall säga till din pappa att du vill bygga en dator tillsammans med honom!
När min son var i 10års åldern gjorde jag datorbyggandet till en far/son-grej.
Vi byggde ihop en dator samtidigt som jag förklarade vad varenda komponent används till.

Permalänk
Medlem

Att bygga en dator är rätt enkelt.
Att veta vilka delar man vill ha kan dock vara en djungel.
Men jag antar att du ska lära dig grunderna först och då finns det vissa saker att lära sig om vilka datordelar som passar ihop.

Första steget är att välja moderkort som passar med en processor. Då ska man kolla att det är samma sockel för att de ska passa tillsammans.

Sen för att kolla att chassit passar ska man kolla vilken typ av moderkort den har stöd för. Vanligaste dormatetär ATX.

Resten är ganska rakt på. Minnen ska vara DDR3, grafikkoer edter plånbok och ett nätagg som klarar att driva allt.

Sen får man inte glömma hdd och ev. Dvd, sen kan man grotta ner sig hur mycke som hälst mem troe detta duger för grunden.

Permalänk

Efter att ha pratat en del med min lärare och kollat omkring lite så har jagnu börjat förstå lite vad det är jag behöver leta efter och tänka på! Mycket av det ni sagt har har varit till hjälp, tack så mycket!

Permalänk
Skrivet av ThomasLidstrom:

Hejsan zeunicatz,

Som andra skrivit, det underlättar om man vet vad datorn är tänkt att användas till.
Skall det vara den bästa speldatorn i historien, den billigaste surfdatorn som går att få, en filserver som skall stå på 24 timmar om dygnet?

En i7 CPU är generellt lite overkill för de flesta datorbyggena, sett ur pris/prestanda. En i5 är en kraftfull CPU som duger till det mesta (hmmm, jag börjar ana att jag kanske gör ditt jobb nu... )

Gör så här, be läraren specificera vad datorn skall användas till.
Ta sedan en titt på Sweclockers Sommardator; http://www.sweclockers.com/artikel/17242-sweclockers-sommarda...
Kolla även runt på Youtube.
Där finner du olika slags motiveringar till varför folk väljer komponenter.
Sedan har du nog allt du behöver till din uppsats.

Sedan tycker jag att du skall säga till din pappa att du vill bygga en dator tillsammans med honom!
När min son var i 10års åldern gjorde jag datorbyggandet till en far/son-grej.
Vi byggde ihop en dator samtidigt som jag förklarade vad varenda komponent används till.

Jo, vi får välja helt själva vad datorn ska användas till så länge de komponenter vi valt passar till just det och vi kan motivera detta och förstå varför det är så och så vidare ^^

Permalänk
Skrivet av Alexander7938:

När jag gick min datorkurs så lärde vi oss grunderna innan, vet du inte ens datorns komponenter men du ska plocka ihop ett paket?!

Nej, har ingen som helst koll på sånt här! Min lärare sa dock att det var poängen med uppgiften, att vi skulle få söka information och på så vis lära oss om det olika komponenterna och så vidare.

Permalänk
Medlem

Fråga: Betalar ni detta själva? Känns som en konstig uppgift om det inte är så att du själv valt den just för att du behöver en ny dator

Visa signatur

Chassi Phanteks Enthoo Evolv. MB Gigabyte GA-z97M-D3H. CPU Intel Core i5-4670K@4.3GHz. Kylning Phanteks PH-TC14PE BLUE. SSD OCZ-Agility 3 120GB. GPU Gigabyte GTX 780 GHz @1440MHz. RAM 16GB Kingston HyperX blu 1600mhz. PSU Antec High Current Pro 1200W.
Laptop ASUS K55VM, Intel Core i5-3210M, Nvidia GT630M 2GB. 6GB RAM. Samsung 840 250GB SSD.

Permalänk
Medlem

Här är en bra länk som berättar vad man ska tänka på när man väljer komponenter http://www.komplett.se/k/k.aspx?action=custserv&topic=buildyo...

Visa signatur

I5 9600k, Asus Prime Z390-A, 16 gig ram, Thermalright true spirit 120, Seasonic s12 620W, Gigabyte 670 4 GB, Phantek P300, Samsung 970 EVO Plus M2

www.3dhus.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av nccish:

Fråga: Betalar ni detta själva? Känns som en konstig uppgift om det inte är så att du själv valt den just för att du behöver en ny dator

Jag tror att det är en huvudsakligen teoretisk uppgift där det inte ska byggas någon fysisk dator utan främst motivera sitt val av delar, men man vet aldrig

Permalänk

Datorkunskap där man snackar seriöst om datorer? När infördes detta?!

Min datorkunskap var "Skriv 8 rader i olika fonter, lägg 2 cliparts, ändra radavstånd och spara som .doc" i word och man fick MVG.

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 5700 XT | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk
Medlem

Ett snabbt sätt att komma i gång kan vara att gå in på Komplett och välja en av deras färdigbyggda "Komplett PC". Sedan kan du konfigurera om den. Då får du upp alternativa komponenter som passar den valda konfigurationen (bara moderkort som passar processorerna du kan välja bland exempelvis)

Permalänk
Medlem
Skrivet av rashie:

Jag tror att det är en huvudsakligen teoretisk uppgift där det inte ska byggas någon fysisk dator utan främst motivera sitt val av delar, men man vet aldrig

Ja det är ju rimligt. Dock har jag kompisar som gick el i gymnasiet och som projektarbete byggde en varsin dator bestående av ett komplett-paket. De slängde på lite led-strips och fixade halvtaskig kabeldragning och vips så fick de VG. Hur detta skulle ha varit relevant till deras utbildning vet jag inte. Men kan ju tillägga att en av killarna numera är snickare och inte pillar med el mer än nödvändigt.

Visa signatur

Chassi Phanteks Enthoo Evolv. MB Gigabyte GA-z97M-D3H. CPU Intel Core i5-4670K@4.3GHz. Kylning Phanteks PH-TC14PE BLUE. SSD OCZ-Agility 3 120GB. GPU Gigabyte GTX 780 GHz @1440MHz. RAM 16GB Kingston HyperX blu 1600mhz. PSU Antec High Current Pro 1200W.
Laptop ASUS K55VM, Intel Core i5-3210M, Nvidia GT630M 2GB. 6GB RAM. Samsung 840 250GB SSD.

Permalänk
Medlem

kolla så att moderkortets socket och cpuns socket är samma.
kolla så att både moderkort och ram har samma DDR (tex DDR3).
ska du ha grafikkort så är det pci-e som gäller för 99% av grafikkorten.
ljudkort brukar kunna vara lite olika men bland annat pci-e om du ens ska ha ett ljudkort.

vad vill du ha mer?

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Skrivet av rashie:

Jag tror att det är en huvudsakligen teoretisk uppgift där det inte ska byggas någon fysisk dator utan främst motivera sitt val av delar, men man vet aldrig

stämmer bra det, bara teori!

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeunicatz:

stämmer bra det, bara teori!

Då vet jag :=)

Visa signatur

Chassi Phanteks Enthoo Evolv. MB Gigabyte GA-z97M-D3H. CPU Intel Core i5-4670K@4.3GHz. Kylning Phanteks PH-TC14PE BLUE. SSD OCZ-Agility 3 120GB. GPU Gigabyte GTX 780 GHz @1440MHz. RAM 16GB Kingston HyperX blu 1600mhz. PSU Antec High Current Pro 1200W.
Laptop ASUS K55VM, Intel Core i5-3210M, Nvidia GT630M 2GB. 6GB RAM. Samsung 840 250GB SSD.

Permalänk
Medlem

När jag gick andra året på gymnasiet (går i 3:an) så fick vi skruva isär en dator helt och hållet och sedan plocka ihop den Eftersom jag vid det laget redan byggt ett x antal datorer så var detta busenkelt, men väldigt lärorikt då det var en "kompakt" dator

OT: Om du har tillgång till Ne.se så är det en mycket bra källa för information om allt möjligt. Du har också boken "Fråga kjell - Hur funkar det?" Från kjell och company! Här finns all info du behöver (i stort sätt): http://www.kjell.com/fraga-kjell/hur-funkar-det/dator/introdu...

Ha en fortsatt bra dag //Rasmus

Visa signatur

CPU:AMD 7950X3D UV (Noctua NH-D15) GPU: Powercolor 7900XTX Red Devil UV MINNE:32gb 6000mhz CL 32-36-36-72 MODERKORT:ASUS x670e PRIME NÄTAGG:Gigabyte 1000w SSD: Samung 980 PRO 2TB m.2, SK hynix PC401 512gb m.2, Samsung 860 EVO 500GB, Samsung SM871b 512GB, Samsung 830 256GB, Samsung 840 PRO 256GB CHASSI: Fractal Design Define R5 Titanium LJUDKORT: Creative Sound Blaster X4 HÖRLURAR: Beyerdynamics MMX300 V2OS: Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Det finns väl ungefär över 9000 youtube klipp som tjatar om hur man bygger burkar..

Här en favorit<..

<,oo9

https://www.youtube.com/watch?v=GvNnv7nh2Es

Visa signatur

Asus VI Hero ::: 4670K @4.4 8 gig Corsair Vengeance 2133 MHZ :::Asus GTX 780 ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av nccish:

Fråga: Betalar ni detta själva? Känns som en konstig uppgift om det inte är så att du själv valt den just för att du behöver en ny dator

_antagligen_ så ska de bara välja delar, inte köpa dessa delar. Lite som att bara för att du gör ett schema för en elkrets så måste du inte bygga den.

Visa signatur

In the end what separates a man from a slave?
Money? Power? No... A man chooses, a slave obeys.
ASUS Z170M-PLUS || Intel Core i7 6700k @ 4,7GHz || 64GB 2133MHz Corsair RAM || MSI NVIDIA RTX 2070 Gaming Z 8GB || Bifenix Prodigy M || 2x CZ TR150 480GB RAID 0 || BeQuiet DarkRock Pro

Permalänk
Skrivet av Kärlekstrollet:

Datorkunskap där man snackar seriöst om datorer? När infördes detta?!

Min datorkunskap var "Skriv 8 rader i olika fonter, lägg 2 cliparts, ändra radavstånd och spara som .doc" i word och man fick MVG.

Prova IB programmet då, i 9-10:an (motsvarande första ring) får man välja ett projekt med i princip vad som helst så länge man kan skriva 3500 ord om det, jag byggde datorn i sign då, utmärkt ursäkt för att få föräldrarna att sponsra lite
Sen i 11-12:an väljer man ytterligare ett projekt, fast denna gången med ett specifikt ämne (jag gjorde min i fysik med inriktningen på CPU energi effektivitet beroende på klockfrekvens).

OnT:
Kolla i Kjell&Company's bok "Hur funkar det", väldigt bra som instegs-kunskap.

Visa signatur

ASUS Crosshair Hero VII Wifi | R7 3700X| ASUS STRIX DCU III GTX980TI| 32 GB DDR4 3200MHz |

Permalänk
Medlem
Skrivet av lollol7:

_antagligen_ så ska de bara välja delar, inte köpa dessa delar. Lite som att bara för att du gör ett schema för en elkrets så måste du inte bygga den.

Jo det har jag redan fått klart för mig.

Visa signatur

Chassi Phanteks Enthoo Evolv. MB Gigabyte GA-z97M-D3H. CPU Intel Core i5-4670K@4.3GHz. Kylning Phanteks PH-TC14PE BLUE. SSD OCZ-Agility 3 120GB. GPU Gigabyte GTX 780 GHz @1440MHz. RAM 16GB Kingston HyperX blu 1600mhz. PSU Antec High Current Pro 1200W.
Laptop ASUS K55VM, Intel Core i5-3210M, Nvidia GT630M 2GB. 6GB RAM. Samsung 840 250GB SSD.

Permalänk

Haha jag var 10 när jag byggde min första
Betalar ni detta själva förresten?

Permalänk
Medlem

Ett tips till motiveringen av komponenterna är att bestämma dig för ganska exakt vad du vill göra med datorn, vad den ska klara av helt enkelt. Då vet du lättare vad du ska leta efter för komponenter(vi kan hjälpa dig liiiiite). Tex om du bestämmer dig för att välja delar till en surfdator och du slutar upp med de bästa komponenterna på marknaden så kommer ditt betyg inte slå i taket direkt.
Försök motivera tex varför dator x inte behöver en SSD-hårddisk eller varför dator y behöver mkt internminne och försök ställa detta i relation till pengar; en teoretisk budget är att föreslå. Gamla Agda som knappt vet hur en dator fungerar behöver inte en dator för 18 000! Om du förstår vad jag menar Kom ihåg vi hjälper gärna till om du behöver extra information om komponenter osv men för din motiverings skull så är din frågeställning viktig!

Visa signatur

Fractal Design R5, i5 6600k, MSI Z170A XPOWER GAMING TITANIUM EDITION, MSI GTX 980, 8GB Minne @ 2400MHz, BeQuiet Kraft 700W

Permalänk
Medlem
Skrivet av GreenSoap:

Haha jag var 10 när jag byggde min första
Betalar ni detta själva förresten?

Ställer du samma fråga till elever som fått i uppgift att göra ett arbete om kärnreaktorer?

Visa signatur

Fractal Design R5, i5 6600k, MSI Z170A XPOWER GAMING TITANIUM EDITION, MSI GTX 980, 8GB Minne @ 2400MHz, BeQuiet Kraft 700W

Permalänk
Medlem
Skrivet av GreenSoap:

Haha jag var 10 när jag byggde min första
Betalar ni detta själva förresten?

Ja för fasen, de ska välja komponenter för 10'000:- och sen köpa. Pengarna får de hosta fram själva. Om man inte köper lär man sig inget jö

Visa signatur

Athlon XP 2100+ AIUHB 0302 | Epox 8RDA+ | 2x256MB Twinmos CL2 | Radeon 9500 @ 9700 Vcore & Vram mod | RIP