Diskussion: Ipad Mini Retina, Nexus 7 (2nd gen) och LG G Pad.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2002
Skrivet av mfm:

Men det är fortfarande strömma från molnet/lanet? inte ofta man vill se film på en platta när man är hemma eller har snabbt WLAN.

Nej, du behöver inte strömma (om du inte vill såklart), det går fint att ladda ner materialet till plattan direkt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jag är från Vettet
Registrerad
Feb 2010
Skrivet av S_Z:

Nej, detta påstående är felaktigt. Det går sedan länge alldeles utmärkt att spela material utan att först konvertera dem eller behöva använda iTunes.

De populära Mediaspelar-apparna har oftast stöd för en hel drös olika överföringsalternativ som HTTP/FTP eller SMB, alltså helt utan att blanda in iTunes.

hur lägger du över en film till en ipad utan itunes ? ja har aldrig använt appar i ipad, utan ja kommentera vad den kan spela upp direkt från början. kopierar du in en fil rakt in i paddan så har ju inte ens riktiga mappar utan allt är bara namngett hexadecimalt

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2012
Skrivet av jonatan80:

hur lägger du över en film till en ipad utan itunes ? ja har aldrig använt appar i ipad, utan ja kommentera vad den kan spela upp direkt från början. kopierar du in en fil rakt in i paddan så har ju inte ens riktiga mappar utan allt är bara namngett hexadecimalt

Hämtar över WiFi till din mediaspelarapp?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jag är från Vettet
Registrerad
Feb 2010
Skrivet av Aktsu:

Hämtar över WiFi till din mediaspelarapp?

Märkligt det blir när andra svarar.

För att ladda över filmen till paddan behöver ju först filmen ligga på NAS eller i nätverket, har man inte så utan filmen i Datorn.
så kan man ju hämta hur många appar som helst ''filmen'' finns ju ändå inte där den ska ligga.
förutsätter man att alla har alla filmer i nätverket?

så går det att klippa & klistra in en film i rätt mapp i en ipad ?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2002
Skrivet av jonatan80:

För att ladda över filmen till paddan behöver ju först filmen ligga på NAS eller i nätverket, har man inte så utan filmen i Datorn.
så kan man ju hämta hur många appar som helst ''filmen'' finns ju ändå inte där den ska ligga.

Det är precis som Aktsu säger, du laddar ner filmen till din mediaapp över wifi. Filmen lagras alltså i en mapp i mediaspelaren.

För själva överföringen finns en massa olika alternativ i de flesta populära mediaspelarna som HTTP,FTP,UPnP, SMB...vad du nu vill använda. Själv kör jag SMB så jag via iPad:en kan navigera runt i min dator, klicka på en fil och få upp en meny som frågar om jag vill ladda ner filen till iPad:en eller strömma den från min dator till iPaden, är mycket smidigt. Den klarar som sagt också att spela upp en stor mängd olika format utan att du behöver konvertera dem först, räcker bara att kopiera över filen till iPaden.

Om du känner för det kan du även ladda ner andra fil-typer, antingen bara för att ha dem där som i ett USB-minne eller för vissa filtyper skicka dem till andra appar (bilder t ex).

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jag är från Vettet
Registrerad
Feb 2010
Skrivet av S_Z:

Det är precis som Aktsu säger, du laddar ner filmen till din mediaapp över wifi. Filmen lagras alltså i en mapp i mediaspelaren.

För själva överföringen finns en massa olika alternativ i de flesta populära mediaspelarna som HTTP,FTP,UPnP, SMB...vad du nu vill använda. Själv kör jag SMB så jag via iPad:en kan navigera runt i min dator, klicka på en fil och få upp en meny som frågar om jag vill ladda ner filen till iPad:en eller strömma den från min dator till iPaden, är mycket smidigt. Den klarar som sagt också att spela upp en stor mängd olika format utan att du behöver konvertera dem först, räcker bara att kopiera över filen till iPaden.

Om du känner för det kan du även ladda ner andra fil-typer, antingen bara för att ha dem där som i ett USB-minne eller för vissa filtyper skicka dem till andra appar (bilder t ex).

jag förstår att du & aktsu har mapparna med filmer i nätverket/NAS/server är detta korrekt?
alla har inte detta, då har man router & dator eller platta. filmerna som då ligger på en hårddisk i datorn kan inte ses av plattan,
eller räcker det med en app för att alla ska ha denna fantastiska tillgång.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2002
Skrivet av jonatan80:

jag förstår att du & aktsu har mapparna med filmer i nätverket/NAS/server är detta korrekt?
alla har inte detta, då har man router & dator eller platta. filmerna som då ligger på en hårddisk i datorn kan inte ses av plattan,
eller räcker det med en app för att alla ska ha denna fantastiska tillgång.

Det är min dator jag pratar om, har ingen NAS/Server. Det enda som krävs i övrigt är ju en trådlös-router så du har ett wifi och jag vet inte en enda person som inte har det vid det här laget. Har du inte det bör det ligga före en surfplatta på din inköpslista

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2012
Skrivet av jonatan80:

Antingen har du den partitionen/mappen utdelad i datorn via SMB eller så kan du ansluta via webbläsaren till plattan och "ladda upp" filmen dit. Smidigare än att hämta kabel med mera, men om detta är ens enda lösning bör man bygga upp nätverkslagring.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2013

Jag skulle tagit den nya Nexus 7. Nu när Android 4.4 släpps så kommer det nog även gå lite lenare (inte för att jag haft mycket problem ändå).

Skickades från m.sweclockers.com

When the last tree is cut down, the last fish eaten, and the last stream poisoned, you will realize that you can not eat money

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jkpg
Registrerad
Jun 2011

Nu går jag enbart efter egna erfarenheter men jag skulle ta Nexus 7. Visserligen äger jag en själv och är supernöjd men har även vänner som har äppel plattan

ASUS Maximus VIII Hero | i7 6700K @ 4.6GHz | Sapphire RX Vega 64 Nitro+ | 16 GB Corsair Vengeance LPX 2666MHz | Samsung 850 Pro 256GB | Intel 520 240GB SSD | WD RED 4TB | EVGA Supernova G2 750W | Corsair 400Q |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jag är från Vettet
Registrerad
Feb 2010
Skrivet av S_Z:

Det är min dator jag pratar om, har ingen NAS/Server. Det enda som krävs i övrigt är ju en trådlös-router så du har ett wifi och jag vet inte en enda person som inte har det vid det här laget. Har du inte det bör det ligga före en surfplatta på din inköpslista

ja har både platta wifi och dator. men är inte påläst på vilka program eller användningen. har testat nån File Manager. men den säger
''ingen serveranslutning tillgänglig'' ska ja välja Lan anslutning på plattan (Android)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Aug 2005

Stod inför samma beslut. Tog en nexus 7 för att slippa itunes och på ett enkelt sätt föra över filmer som jag använder den mest till.
Väldigt nöjd överlag.

Enda nackdelen är enligt mig batteritiden med min ipad 3 så är ipad 3 mycket bättre. Vet dock inte hur minis batteritid är.

Macbook pro 13" :)

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2004

Båda plattorna har sina förr och nackdelar, frågan är bara vilka du prioriterar och vilka du struntar i.

IPad :
+Kvalité
+Många appar av hög kvalité
+Formatet passar bra för surf och böcker
+Fin skärm med okay upplösning
+Tunn och lätt
+Systemet flyter på ett vis som inte jag lyckats finna på Android plattor tyvärr

-iOS känns gammalt och fölegat, saknar ex multianvändar stöd
-Installerar du om en dator som är knuten till en platta genom ITunes så måste du kångla eller nollställa din platta
-Formatet passar dåligt med 16:10/16:9 filmer/serier
-Inte så lätt att greppa hela enheten med en hand om man inte har väldigt stora händer
-Kräver mjukvara för att lägga över saker på den och även då kommer man inte åt själva filsystemet(om man nu skulle vilja det av någon anledning)

Nexus 7
+Formatet passar extremt bra till film och spel och comics
+Enheten är enkel att greppa med en hand framför dig(på grund av formatet)
+Extremt flexibelt och fräscht OS
+Billig
+Multianvändarstöd
+Lätt att docka till dator och jobba hur du än önskar med dess filsystem

-Formatet passar dåligt för surf
-Dåligt med kvalitéts appar(särskilt inom brädspels nischen)

Jag vet inte hur nya nexus är men jag vet att det var en del kvalitéts problem men den äldre versionen.

Detta är mina punkter, du har troligen andra värderingar på dem.

Har du redan iOS kan det kännas lite hårt att släppa alla sina betalade appar och räkna inte med att alla appar du tidigare använt finns för Android (troligen har android andra komplement dock).

CPU : Intel Core i7 2600K Moderkort : Asus P8Z68-V PRO GEN3 Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz XMS3 1,5V Chassi : Fractal Design Define r3 Nätdel : Corsair 650W ModulärtOS disk : Intel 530 240 GB SSD Övriga diskar : 1x Samsung 860 EVO SSD 1TB 2x WD Red 2 TB, 2x WD Green, 1x WD 750 GBOptisk enhet : Optiarc AD-7280S SATA

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Okt 2011

Då var det som så att jag köpte tillslut en Ipad mini. Mycket trevlig pryl, skärmen, sensorerna, WiFI var stabilt, osv, helt enkelt gillade jag prylen väldigt.

Ända nackdelen är att jag är datorgeek, så den bara låg här dag ut, dag in, då jag bara använde den för lite surf när jag ej orkade sitta vid datorn t.ex, eller kolla på film innan jag lägger mig.

Så då blev det att jag lämnade tillbaka den, (apple har buy-n-try på 2 veckor). Den kändes helt för "exklusiv" för det lilla bruk jag skulle ha den, kändes som slöseri av pengar dessutom.

Då har jag läst vidare, och jag som aldrig ägt platta innan, kommer använda den till basic grejor bara.

Frågan är just nu: Nexus 7 vs LG G Pad. Jag kan inget om plattor så jag vet inte vad jag skall leta efter.

Några erfarenheter av LG plattan? Nexus är ju toppsäljare över allt, men jag har läst att LG är minst lika bra, fast inte lyckats slå "igenom" på samma nivå som Nexus. Finns här subjektiva åsikter :P? Hur är dess operativ (kommer de få kitkat t.ex eller ej).

CPU: Intel i7 5930K @4.5ghz Kylning: Noctua D15 | GPU: SLI 780Ti OC | PSU: HXi 850 | SSD: 500+120GB | Chassi: Corsair 760t

Surfplatta: Samsung Tab Pro 8.4, Android 6.0
Telefon: Iphone 6s

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Feb 2009

Skulle inte köpa en Android enhet som inte är Nexus, just för att det är så kort support-tid på de. Till och med gamla Nexus 7 blir riktigt användbar med KitKat.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Okt 2011

Vad gör KitKat jmf med 4.3? Vad gör gamla nexus mer användbar nu?

CPU: Intel i7 5930K @4.5ghz Kylning: Noctua D15 | GPU: SLI 780Ti OC | PSU: HXi 850 | SSD: 500+120GB | Chassi: Corsair 760t

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skara
Registrerad
Dec 2008
Skrivet av Orlaw:

Vad gör KitKat jmf med 4.3? Vad gör gamla nexus mer användbar nu?

Kitkat ska vara mycket mindre resurskrävande och på så sätt kommer äldre enheter få bättre flyt och kännas snabbare

Spelmaskinen
| Be Quiet! Dark Base 700 | Corsair H115i Pro | i5 8600k @4,8Ghz | MSI z370m Gaming Pro Ac | Corsair LPX 3000MHz 16GB | EVGA GTX 1070 SC ACX 3.0 | Samsung 830 SSD| AOC AG273QCX | Corsair RM750X | Corsair Gaming K70 | Razer Deathadder |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Feb 2009

Som nämnt ovan så flyter UI på bättre samt att det ser lite fräschare ut. Blåste en Nexus 7 (2012) och la in Kit Kat nyss, ganska mycket rappare. Men vet inte hur mycket som Android segar ned under användning, den har legat på 4.2 sedan den införskaffades.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2012
Skrivet av beh:

Som nämnt ovan så flyter UI på bättre samt att det ser lite fräschare ut. Blåste en Nexus 7 (2012) och la in Kit Kat nyss, ganska mycket rappare. Men vet inte hur mycket som Android segar ned under användning, den har legat på 4.2 sedan den införskaffades.

En del har haft problem med nedsegade N7 (2012). Berodde på billiga minneskretsar och fixades i och med 4.3 då TRIM finns som hindrar enheter från att bli segare med tiden.

Till TS:
Nexus 7. Snabba uppdateringar och ren Android.

Dator: i5 3570K, P8Z77-V Pro, Vengeance LP 2x4GB, HD7850, m4 128GB, CM Storm Enforcer, Toshiba 3TB, Xigmatek 600W
Kringutrustning: XL2420T, G400S, Gamecom 780
Telefon: Nexus 5
Platta: Nexus 7 (2013)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Okt 2011

Tackar för svar!

Edit: Det är lungt att låna tråden, kanske t.o.m sätta sticky, ha den som lite allmän tråd om olika plattor där man kan fråga om råd osv. Slipper man göra nya trådar eller nått...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Jan 2002

Större skärm och minneskort gjorde att jag skippade N7 och gick på GPad. Den är ju rätt bra i pris också. Har inget alls att klaga på. Får se hur det blir med uppdateringarna.

Finns ju lite tester på Phonearena, GSMarena och Mobil.se om du vill läsa mer. Här på forumet diskuterade vi Gpad i tråden "platta med ir" senast.

Skickades från m.sweclockers.com

"bästa sättet att spara tid är att använda den"