Permalänk
Medlem

Börja med astrofotografi.

Hej!
Jag är väldigt intresserad av både fotografi och astronomi. Därför vill jag ta bilder av föremål i rymden.
Jag vet dock inte vilken kikare som är bra.

Min prisgräns för kikaren får bli max 1500 kronor. Plus 500 för eventuella tillbehör som behövs.
Kameran jag använder är en Nikon D3100, med den har jag fått lite balla bilder av månen tillsammans med mitt 55-200.

Tips?
Tack.

Visa signatur

4690K - H110 ¶ Fractal R5 ¶ MSI KRAIT SLI ¶ EVGA SC GTX970 ¶
Samsung 500GB EVO ssd ¶ WD 2TB ¶ HYPERX 16GB ¶ Be Quiet! 700W KRAFT ¶

AKG K272 HD ¶ M-Audio Fast track MkI

Permalänk
Medlem

1500kr kommer du inte så långt med.

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=123060 plus eventuell kameraadapter osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xapa112:

Hej!
Jag är väldigt intresserad av både fotografi och astronomi. Därför vill jag ta bilder av föremål i rymden.
Jag vet dock inte vilken kikare som är bra.

Min prisgräns för kikaren får bli max 1500 kronor. Plus 500 för eventuella tillbehör som behövs.
Kameran jag använder är en Nikon D3100, med den har jag fått lite balla bilder av månen tillsammans med mitt 55-200.

Tips?
Tack.

Hejsan, astrofoto är en grym hobby, men också en grymt dyr sådan tyvärr. Att du har en kamera är ju en bra början, men vad är det du hade tänkt fota? Ska du bara fota vintergatan, månen osv. så klarar du dig ganska långt med det du har, men ska du fota planeter och deep space så blir det genast dyrare. Ska du göra exponeringar över 15 sekunder så måste du ha nåt sorts motordrivet stativ annars blir det bara sudd.
Ska du ha kikare/teleskop så finns det bra tyska sidor att köpa ifrån, har handlat mycket från http://www.teleskop-express.de Har mycket grejer och är ganska billiga..

EDIT: hittade denna, det är nog det billigaste du kan komma undan med, 169 euro. Då kan du köra exponering upp till 2 min om du ställer in den riktigt ordentligt. Använder du din 200mm så kan du nog få rätt så intressanta bilder på dom närmaste DSO objekten iaf.

Visa signatur

Jag äger en dator... Den är svart med några sladdar som sticker ut på baksidan... Kan även sticka in ett usb-minne på sidan... Det gillar jag. Skärmen är i samma färg som Musen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilen81:

Hejsan, astrofoto är en grym hobby, men också en grymt dyr sådan tyvärr. Att du har en kamera är ju en bra början, men vad är det du hade tänkt fota? Ska du bara fota vintergatan, månen osv. så klarar du dig ganska långt med det du har, men ska du fota planeter och deep space så blir det genast dyrare. Ska du göra exponeringar över 15 sekunder så måste du ha nåt sorts motordrivet stativ annars blir det bara sudd.
Ska du ha kikare/teleskop så finns det bra tyska sidor att köpa ifrån, har handlat mycket från http://www.teleskop-express.de Har mycket grejer och är ganska billiga..

EDIT: hittade denna, det är nog det billigaste du kan komma undan med, 169 euro. Då kan du köra exponering upp till 2 min om du ställer in den riktigt ordentligt. Använder du din 200mm så kan du nog få rätt så intressanta bilder på dom närmaste DSO objekten iaf.

Tänkte inte riktigt ta närbilder av Pluto, utan mer t.ex månen, Mars, jupiter och saturnus.

Är detta något att ha?
http://www.astrosweden.se/startravel-80-az3-/20908-0
Med en och annan adapter för ett par hundringar verkar det OK.

Visa signatur

4690K - H110 ¶ Fractal R5 ¶ MSI KRAIT SLI ¶ EVGA SC GTX970 ¶
Samsung 500GB EVO ssd ¶ WD 2TB ¶ HYPERX 16GB ¶ Be Quiet! 700W KRAFT ¶

AKG K272 HD ¶ M-Audio Fast track MkI

Permalänk
Medlem
Skrivet av xapa112:

Tänkte inte riktigt ta närbilder av Pluto, utan mer t.ex månen, Mars, jupiter och saturnus.

Är detta något att ha?
http://www.astrosweden.se/startravel-80-az3-/20908-0
Med en och annan adapter för ett par hundringar verkar det OK.

Önskar du hade fått lite mer input om det här än från bara mig.
Men jag kan säga så här mycket, det finns stor risk att du kommer förlora intresset snabbt snarare än förstärka det med så här billig utrustning, nu säger jag inte att en star travel är skit, dom funkar rätt bra som första teleskop och kika på månen och se lite av planeterna.

MEN, ska du kunna fota nånting längre bort än våran Måne med det teleskopet så -Måste- du ha ett ekvatoriellt stativ med tracking som följer himlavalvet korrekt.
Du kan inte bara zooma in på ett objekt och klicka av och hoppas få en bra bild, och med så ljussvaga objekt som tex. Saturnus och Mars så kommer du antagligen inte kunna fånga nånting alls. Då rekommenderar jag dig fortf. ett stativ med motordrift som du kan sätta kameran direkt på och fota, du kan få riktigt vackra bilder av några av messier objekten och vintergatan med stjärnkluster. Och sen, när du har mer pengar så kan du köpa en bra apo och montera på stativet och ta närmare foton.

Detta är iaf vad jag hade gjort om jag hade vetat från början hur svårt (men utmanande!) det är att fota vårat vackra universum.

Visa signatur

Jag äger en dator... Den är svart med några sladdar som sticker ut på baksidan... Kan även sticka in ett usb-minne på sidan... Det gillar jag. Skärmen är i samma färg som Musen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilen81:

Önskar du hade fått lite mer input om det här än från bara mig.
Men jag kan säga så här mycket, det finns stor risk att du kommer förlora intresset snabbt snarare än förstärka det med så här billig utrustning, nu säger jag inte att en star travel är skit, dom funkar rätt bra som första teleskop och kika på månen och se lite av planeterna.

MEN, ska du kunna fota nånting längre bort än våran Måne med det teleskopet så -Måste- du ha ett ekvatoriellt stativ med tracking som följer himlavalvet korrekt.
Du kan inte bara zooma in på ett objekt och klicka av och hoppas få en bra bild, och med så ljussvaga objekt som tex. Saturnus och Mars så kommer du antagligen inte kunna fånga nånting alls. Då rekommenderar jag dig fortf. ett stativ med motordrift som du kan sätta kameran direkt på och fota, du kan få riktigt vackra bilder av några av messier objekten och vintergatan med stjärnkluster. Och sen, när du har mer pengar så kan du köpa en bra apo och montera på stativet och ta närmare foton.

Detta är iaf vad jag hade gjort om jag hade vetat från början hur svårt (men utmanande!) det är att fota vårat vackra universum.

Än så länge håller jag mig vid närmare föremål. Om det blir lika roligt som jag tänker mig att det blir kanske jag köper ett ekvatoriellt stativ.

Edit: Fyfan vad cool rymden är.

Visa signatur

4690K - H110 ¶ Fractal R5 ¶ MSI KRAIT SLI ¶ EVGA SC GTX970 ¶
Samsung 500GB EVO ssd ¶ WD 2TB ¶ HYPERX 16GB ¶ Be Quiet! 700W KRAFT ¶

AKG K272 HD ¶ M-Audio Fast track MkI

Permalänk
Medlem

Du kan ju alltid fota norrsken med din kamera och med 18 mm får man med en del av himlen. Ställ kameran i RAW/NEF för att sedan ta in bilderna i Photoshop och efterbehandla där.

En hembyggd kameravridare kanske vore något? Då kan du exponera betydligt längre.

Kika på astronet.se där kan du se hur andras astrobilder ser ut från Sverige så kan du få lite inspiration om vad som är möjligt.

Förövrigt så skulle jag ej satsa på cyberphotos Konus teleskop, optiken är säkert bra men monteringen duger ej till astrofoto, den är på tok för klen för en 8". Astrofoto är så pass svårt och komplicerat att om du bor i närheten utav någon Astronomisk föreningen så går du med fördel med där. Själv är jag medlem i UAA i Uppsala och du är välkommen där för lite vägledning om du bor i närheten. En förening har kanske ett föreningsobservatorium där du kan använda din kamera?

MVH
Stoffe

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem

Från vad jag kan se, är den högsta förstoringen du kan uppnå från de medföljande okularen 400/(12,5*2) = 64 ggr förstoring. Detta förutsätter dock att du använder barlowen.
Med denna förstoringen är månen inget problem, men när det kommer till planeter såsom Jupiter och Saturnus lär du inte se så mycket mer än en prick.
Förstoringen skulle räcka till många galaxer och nebulosor eftersom dessa ofta är väldigt stora, men utan ett motordrivet stativ är det helt kört att åstadkomma de flera minuter långa exponeringar som krävs.
Astrofoto är en väldigt dyr hobby som kräver mycket tid, kunskap och pengar, samtidigt som den är oerhört spännande och givande. Men Jag förslår att innan du springer iväg och köper ett billigt teleskop som kommer stå och damma, väntar tills du har en större budget för att sedan bestämma dig hur du ska göra då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xapa112:

Än så länge håller jag mig vid närmare föremål. Om det blir lika roligt som jag tänker mig att det blir kanske jag köper ett ekvatoriellt stativ.

Absolut! Man ska inte krångla till det i onödan, håller man bara intresset vid liv så kommer du kunna prioritera det mer och mer senare. Köper du den Astrotravel 80mm du länkade så försök håll förväntningarna låga och realistiska så tror jag att du kommer bli positivt överraskad av vad du kommer kunna se på himlen en vacker tyst vinternatt.

Själv började jag med en C90 mak på ett EQ2 stativ, och efter det så har jag bara blivit mer och mer intresserad av astrofoto, håller just nu på att spara ihop till en 80mm TS apo som jag hoppas kunna ta bilder i den här klassen senare.

Kommer man bara igång så kommer det bara bli roligare

Visa signatur

Jag äger en dator... Den är svart med några sladdar som sticker ut på baksidan... Kan även sticka in ett usb-minne på sidan... Det gillar jag. Skärmen är i samma färg som Musen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffe_83:

Du kan ju alltid fota norrsken med din kamera och med 18 mm får man med en del av himlen. Ställ kameran i RAW/NEF för att sedan ta in bilderna i Photoshop och efterbehandla där.

En hembyggd kameravridare kanske vore något? Då kan du exponera betydligt längre.

MVH
Stoffe

Jo det skulle vara najs. Ännu bättre skulle det vara om jag inte behöver åka över hela Sverige för att se ett!

Visa signatur

4690K - H110 ¶ Fractal R5 ¶ MSI KRAIT SLI ¶ EVGA SC GTX970 ¶
Samsung 500GB EVO ssd ¶ WD 2TB ¶ HYPERX 16GB ¶ Be Quiet! 700W KRAFT ¶

AKG K272 HD ¶ M-Audio Fast track MkI

Permalänk
Medlem

Små teleskop med 80-90 mm öppning kommer att fungera fint som ett guideteleskop när sedan budgeten är så pass stor att du köper dig en EQ6/EQ6GT montering som går att fota med. För foto så är det du behöver lägga mest pengar på just en fin montering. HEQ5 eller CG5a anser jag som ett minimum.

Okular används enbart för visuella observationer, små teleskop kan förvisso vara skarpa men det är svårt att se något i det just för att de inte samlar in så mycket ljus. Ska du ha ett billigt teleskop som du ej kan fota med men som fungerar väldigt bra visuellt så är det ett Dobsonteleskop du ska ha. Visst, det går att fota med okularprojektion men det är ingen höjdare av flera anledningar, man adderar onödigt mycket glas i strålgången och lägger till CA osv.

Om du äger en webbkamera som du kan tänka dig att modifiera för att montera i din okularhållare så kan du ta fina planetbilder, man filmar och stackar ihop sina bilder i registax. En systemkamera är ej lämplig för detta även om det finns DSLR kameror som kan filma idag så funkar det inte lika bra som en gammal Philips Toucam med CCD sensor, det finns även en CMOS variant som ej är lämplig. 80-90 mm öppning är lite väl lite för detta men det går, du behöver en ekvatoriell montering alternativt en kameravridare så kan centrera planeten och filma. Annars kommer planeten att driva i fältet, vilket oxå går bra men då kan man inte ta lika många frames. Själv har jag satsat på två styckern 8" teleskop (200 mm öppning) i olika F-tal för att kunna fota deepsky och för visuellt planetfoto.

Nåväl. Jag tycker du ska satsa på en dobson eller spara ihop till en riktig montering för foto. Det finns även en begagnat marknad att kika på även om den inte är så stor i Sverige. Kan du tänka dig att bygga själv så kan du även komma långt med en liten budget.

Jag vill gärna visa en bild vi tagit i vår förening som oxå visar vad som är möjligt om man kan tänka sig att lägga mycket tid och pengar på sin hobby.
http://uaa.saaf.se/images/galleri/galaxer/m51_201204014mjlhph...
Bilden är tagen 3 mil utanför Uppsala.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem

Så var det detta med Norrsken, det är en rolig form av astrofotografering då man inte vet när det blir norrsken riktigt. Det går att se norrskensprognoser på www.spaceweather.com där man kan se om kp index går uppåt eller nedåt.

Norrsken syns från större delen av Sverige och här är ett exempel som jag själv tagit och bilden är copyrightskyddad som även bilden som jag visade tidigare.
http://astronet.se/phpBB3/download/file.php?id=1652
Bilden är tagen från Gotland och visar vad som kan vara möjligt att se på så låga breddgrader som 57 grader.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem

Sök "Kilen81" på tuben så kan du se vad jag gjorde med min c90 mak och en modifierad logitech C250. hade ingen motordrift vid det tillfället men tyckte det var rätt roligt att kunna filma månen och jupiter på det viset. Har hållt på med autostakkert och registax lite grann sen innan men har inte riktigt tyckt att det varit värt att lägga ner tiden på att lära sig innan man får bättre grejer.

Visa signatur

Jag äger en dator... Den är svart med några sladdar som sticker ut på baksidan... Kan även sticka in ett usb-minne på sidan... Det gillar jag. Skärmen är i samma färg som Musen.

Permalänk
Medlem

Hej

Ja de är bättre än vad jag lyckades med när jag hade en lånad maksutov cassegrain 90 mm öppning (meade). Jag hade tillgång till drivning men med ett enormt periodiskt fel. Jag har dålig seeing där jag bor oxå, tror det beror på grannarnas uppvärmda hus i söder.. Jag har bytt observatorieplats sedan dess och ska prova skjuta några filmer när Jupiter står högre upp lite tidigare på kvällen. Dvs lite senare i höst/vinter. Registax är svårt men kul, jag har försökt lära mig det men lyckats lite halvdant. Astrostakkert har jag mest provat och fått bättre resultat i det faktiskt. Har egentligen inget att visa upp på den fronten. Jätteroliga filmsnuttar du lagt upp på tuben förresten! Jag trodde jag var helt ensam om här på Sweclockers att syssla med astronomi och astrofoto, kul att det finns flera

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.