Permalänk

Resa till USA

Hejsan. För två år sen blev jag nekad ombordstigning på ett flyg till USA för jag hade glömt registrera mig på esta visa, min fråga är nu; kan jag åka till USA utan problem? För i och med jag glömt registera mig på esta visumet? Men som sagt jag är registrerad nu och jag är godkänd på esta visumet.. Kan de bli några problem tro? Eller det är inget farligt om man glömt sina " dokument" tidigare? Tacksam för Svar

Permalänk
Medlem

Är ditt esta godkänt så är det bara att gasa och tuta

Permalänk

Tack för svaret! Så det blir inga problem vid incheckningen denna gången? Dvs att jag blev nekad ombordstigning för att jag glömde dokument?

Permalänk
Inaktiv

Nope, 5 års esclusion period..

Hur tänkte du? Världens enklaste sak att göra innan man åker.

Permalänk
Medlem

Nej, så länge du inte har begått någon allvarligt brott så ska det inte vara några problem. Numer brukar man inte behöva ta med sig esta dokumenten men säkrast är nog om du tar med dem.

Permalänk

Tack! Är det något mer jag borde veta innan jag ankommer till flygplatsen i USA?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon173292:

Nope, 5 års esclusion period..

Hur tänkte du? Världens enklaste sak att göra innan man åker.

Exclusion? 2 år är det som VWP är giltigt.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk

Något mer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av egzonbuddy:

Något mer?

Ta inte med något ätbart, se till att skriva in tullhandlingarna korrekt som du får på planet.
Är ESTA godkänt ska det inte vara några fler hinder... jo ta med ditt pass också

Visa signatur

83 35 47 30 4 5 57 63 60 5 96 22 100 43 4 92 100 23 42 46 44 47 18 96 64 5 61 85 90 45 51 85 4 60 79 62 23 50 44 75 100 20 9 92 49 9 83 88 40 7 45 67 56 82 32 85 60 85 44 69 81 9 98 1 34 51 84 100 22 86 41 44 61 25 60 36 64 49 20 1 24 71 4 65 27 60 72 73 82 76 86 8 40 68 35 59 2 66 85

Permalänk

Tack! Tuggummi får man väl ta in? haha och en till fråga.. Skall mellanlanda i helsinki, kommer jag checka om där igen? Eller mitt bagage går till slut destination?

Permalänk

Tack! Tuggummi får man väl ta med? Och en till fråga.. Jag mellan landar i helsinki, kommer mitt bagage ta sig till slutdestination eller måste jag checka om? Jag had två timmar och 30min på mig'

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Tuggumi är nog inga problem. Och när du mellanlandar utanför USA så borde du inte behöva checka om ditt bagage. MEN, om du ska vidare inom USA efter din ankomst måste du checka ut och sen in ditt bagage. Allt bagage ska checkas in av ägaren vid första "port of entry" om du ska flyga vidare efter det.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Skrivet av egzonbuddy:

Tack! Tuggummi får man väl ta med? Och en till fråga.. Jag mellan landar i helsinki, kommer mitt bagage ta sig till slutdestination eller måste jag checka om? Jag had två timmar och 30min på mig'

Ditt bagage checkar du bara in en gång och det ges slutdestinationen direkt så det kommer bara gå från ett plan till nästa. Ja tuggummi brukar det aldrig vara några problem men, det är mer när det kommer till vätskor som de är stränga, inte ens en liten vattenflaska släpper de igenom, men säkerhet före allt antar jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av egzonbuddy:

Tack! Tuggummi får man väl ta med? Och en till fråga.. Jag mellan landar i helsinki, kommer mitt bagage ta sig till slutdestination eller måste jag checka om? Jag had två timmar och 30min på mig'

Du kommer inte att behöva checka om. Om du däremot mellandlandat i USA för att sen flyga till en anna destination inom USA så hade du behövt checka om ditt bagage igen.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av egzonbuddy:

Jag mellan landar i helsinki, kommer mitt bagage ta sig till slutdestination eller måste jag checka om? Jag had två timmar och 30min på mig'

Om du åker med samma flygbolag hela vägen (eller åtminstone med flygbolag som är del av samma partnernätverk; Finnair är med i Oneworld, Delta Airlines som är vanliga i USA är med i SkyTeam, SAS och United Airlines är med i Star Alliance, etc. — har du inte bokat något udda så är detta säkerligen fallet) så kommer de sköta all bagagehantering efter din första incheckning.

Om du byter mellan flygbolag utan bagagesamarbete så kommer de slänga ut ditt incheckade bagage på bandet, varpå du får hämta ut det och checka in på nytt med det nya bolaget.

Mellanlandning på Helsinki-Vantaa är en stark indikator på att du åker med Finnair hela vägen, och då är det säkerligen inga konstigheter — du checkar in i Sverige och sedan bara slussas du vidare på nästa plan och hämtar ditt bagage i USA.

Jag har gjort ett ninjabyte på Helsinki-Vantaa på −5 minuter en gång efter att första planet varit försenat, så 2.5 timmar ska inte vara något problem . Flygplatsen är inte så stor.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk

Han kan ju helt klart flyga Vantaa - JFK - Miami t.ex det beror ju på vart han ska. isf måste han checka ut bagaget i usa och checka in det igen på domestic

Visa signatur

1150 4670k @ Stock | Asrock H87M-ITX| 8gb (2x4) Corsair Vengeance LP CL 9 1600hz | MSI GeForce GTX 770
Bitfenix Prodigy White | Corsair H100i w/ 2x Noctua NF F-12

Permalänk

Har dock aldrig mellan landat förut, får jag alla mina biljetter vid incheckningen i Kastrup? Dvs det står att man ska ha retur biljett som man ska visa upp vid ankomsten

Permalänk
Medlem

Om din nuvarande ansökning blir godkänd så behöver du inte oroa dig. Skriv ut den för säkerhetsskull och tag med tillsammans med pass.

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

…på off-topic och andra irrelevanta saker. Ser ni ett inlägg som bryter mot reglerna så anmäl hemskt gärna det, men skriv inte om det i tråden (se §5 i reglerna).

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av egzonbuddy:

Har dock aldrig mellan landat förut, får jag alla mina biljetter vid incheckningen i Kastrup? Dvs det står att man ska ha retur biljett som man ska visa upp vid ankomsten

Du har fortfarande inte sagt vilket bolag du flyger med, eller om du byter mellan bolag, eller vart du ska utöver "USA". Det vore intressant information för de som vill hjälpa till.

Nu för tiden kan du sköta det mesta via nätet på förhand. Du kan med fördel checka in hemma, och även skriva ut biljetter. Detta kan även göras på flygplatsen.

Vad gäller om bagaget åker "hela vägen" eller inte så får du det mycket klart berättat för dig när det checkas in. Du får en lapp som de klistrar på din biljett som "kvitto" på det incheckade bagaget, och där står vart bagaget ska åka. Står det bara "HEL" så betyder det att det bara åker till Helsinki, men har du köpt biljetter hela vägen, utan att själv ha pusslat med olika flygbolag och annat, så har de säkerligen koll på detta. Det är ju mindre krångel för flygbolagen ifall de sköter bagagehanteringen automatiskt i stället för att du ska behöva hämta ut och ta upp extra tid i en incheckningsdisk igen, när bagaget redan godkänts på ett ställe, så det ligger i deras intresse att det ska gå så automatiskt som möjligt.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

Har för mig att de kan ställa en del "jobbiga" frågor om man tidigare blivit nekad inträde. En bekant blev nekad nån gång pga slarvfel eller nåt sånt och han berättade om att det var rätt jobbig utfrågning ang ditten och datten

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk

Jag åker med American Airlines men den är opereted by finnair..

jag har dock inte blivit nekad inträde, bara nekad ombordstigning pga glömda dokument

Permalänk
Medlem
Skrivet av egzonbuddy:

Jag åker med American Airlines men den är opereted by finnair..

jag har dock inte blivit nekad inträde, bara nekad ombordstigning pga glömda dokument

Flyger du någon annanstans inom USA, dvs ankommer till t.ex. JFK och vidare därifrån?

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk

JFK är min sista destination i USA

Permalänk

Btw... Hur stor risk är det att inte få komma in i landet? Har läst jätte mycket om att man kan bli nekad inträde för de minsta lilla.. Är svensk medborgare? Borde jag vara orolig..?

Permalänk
Medlem

Herregud, borde sluta oroa mig och se fram emot resan istället så länge du inte har begått något allvarligt brott (narkotika etc) så skall det inte vara några problem Reser svenskar till USA hela tiden, så nej de kommer inte tro att du är någon självmordsbombare elr liknande...

Permalänk
Medlem
Skrivet av egzonbuddy:

Btw... Hur stor risk är det att inte få komma in i landet? Har läst jätte mycket om att man kan bli nekad inträde för de minsta lilla.. Är svensk medborgare? Borde jag vara orolig..?

Har aldrig hört talas om någon som inte fått komma in. De gånger jag flugit över så har det varit lite olika frågor om vad man ska göra och var man ska bo, någon gång mer ingående om vad jag jobbar med osv.
Var bara artig och svara på deras frågor så ska det nog gå bra...

Permalänk
Medlem
Skrivet av egzonbuddy:

Btw... Hur stor risk är det att inte få komma in i landet? Har läst jätte mycket om att man kan bli nekad inträde för de minsta lilla.. Är svensk medborgare? Borde jag vara orolig..?

Jag känner ingen som har blivit nekad inträde till usa. Så länge du inte har gjort något olagligt som du blivit tagen för så är det inga problem. Se till att du inte fyller i att du var med i förintelsen på 40-talet bara.

Så nej, så länge du inte gjort något olagligt eller har med kniv eller något liknande i väskan så behöver du inte oroa dig.

Kom ihåg att passat ska vara giltigt ett par månader(6 tror jag) efter resan.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Skrivet av egzonbuddy:

Btw... Hur stor risk är det att inte få komma in i landet? Har läst jätte mycket om att man kan bli nekad inträde för de minsta lilla.. Är svensk medborgare? Borde jag vara orolig..?

JFK är känd för att vara en problematiskt flygplats, så se till att kolla vilka bussar du ska ta eller om du blir hämtad. Cab kostar runt 50-60 usd om du har otur..

Till din fråga, du har inget att oroa dig över om du kan engelska någorlunda bra. Har för mig att några av frågorna på blanketten du får på flygplanet är typ: Har du nånsin blivit arresterad eller har du någon gång besökt/levt på ett lantbruk. På första frågan kan du få problem om du nu har blivit det, och på andra ska du ALLTD kryssa nej, även om du har det. Så, om du kan engelska och kryssar nej på alla frågorna kommer det gå finemang

EDIT: Tre stycken han tydligen svara innan mig..

Permalänk

Tack för svaren! Har allt nu, tack taxk