Permalänk
Medlem

Tunn nätverkskabel? Råd.

Hej alla,

Tänkte fråga här innan jag gör en beställning. Är i behov av en längre nätverkskabel som ska kopplas från min dator till hemmets router. Då stötte jag på en sån här tunn nätverkskabel och undrar om dom passar för det här ändamålet? har aldrig stött på sådana här förut så det är därför jag frågar.

http://www.conrad.se/DELTACO-FLAT-UTP-CAT6-RJ45-RJ45-10M-N%26...

Har alltid kört med vanliga lite tjockare innan, men funkar dessa eller är de till för annat? Om de funkar påverkas hastigheten något pga att de är så platta?

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Jag använder kabeln som Telia skickade med. Det är en flat TP-kabel och det fungerar utmärkt.

Visa signatur

🏬: Gigabyte Aorus X570 Master 🔲: AMD Ryzen R5 5600X ❄️: Cooler Master Hyper212 BE 🏴: ASUS RX 6700 XT DUAL
🗄️: Fractal Define 7 Compact 🔌: EVGA B5 850W 🎞️: 32GB HyperX Beast 3600Mhz 💾: Crucial 512 GB
🖥️: ROG STRIX XG27WQ 🖱️: Corsair Scimitar RGB Elite ⌨️: K70 RGB TKL CHAMPION SERIES 🎧: Corsair H55 📶: Archer C80

Permalänk
Medlem
Skrivet av K_MaN21:

Hej alla,

Tänkte fråga här innan jag gör en beställning. Är i behov av en längre nätverkskabel som ska kopplas från min dator till hemmets router. Då stötte jag på en sån här tunn nätverkskabel och undrar om dom passar för det här ändamålet? har aldrig stött på sådana här förut så det är därför jag frågar.

http://www.conrad.se/DELTACO-FLAT-UTP-CAT6-RJ45-RJ45-10M-N%26...

Har alltid kört med vanliga lite tjockare innan, men funkar dessa eller är de till för annat? Om de funkar påverkas hastigheten något pga att de är så platta?

Tack på förhand.

Dom anger ju att det är en Cat6 kabel så det skall ju inte vara några problem med hastigheten.

Permalänk
Medlem

Mysigt att ni lade upp den där bilden ska byta golv i hela huset och nu blir det att lägga lite sådan där kabel när man endå är igång, så slipper man köra trådlöst överallt

Visa signatur

[ lian li pc-o11 dynamic ] [ Corsair rm1000x ] [ASUS ROG CROSSHAIR VIII HERO X570 ]
[ 64GB G.Skill TridentZ Neo 3600mhz ] [ Samsung 980 Pro 500GB / Samsung 980 pro 2TB]
[ Gigabyte GeForce RTX 3080 10GB VISION OC ] [ UltraGear 38GN950 ] [ 360 water cooling ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av K_MaN21:

Hej alla,

Tänkte fråga här innan jag gör en beställning. Är i behov av en längre nätverkskabel som ska kopplas från min dator till hemmets router. Då stötte jag på en sån här tunn nätverkskabel och undrar om dom passar för det här ändamålet? har aldrig stött på sådana här förut så det är därför jag frågar.

http://www.conrad.se/DELTACO-FLAT-UTP-CAT6-RJ45-RJ45-10M-N%26...

Har alltid kört med vanliga lite tjockare innan, men funkar dessa eller är de till för annat? Om de funkar påverkas hastigheten något pga att de är så platta?

Tack på förhand.

Den är förvisso inte tvinnad som nätverkssladdar brukar vara, men det ska nog inte vara några problem.

Permalänk
Keeper of Traditions

Uj, 99kr frakt, det var inte nådigt för en liten sladd... Vart väldigt sugen på den sladden annars.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk

För det priset är det nästan värt att prova Skulle dock köra på en traditionell om inget behov av en platt kabel finns. Kan tänka mig att platta är lite mer ömtåliga men har inga belägg för påståendet.

Visa signatur

Stationär Dator : FD define r3|Corsair RM 750W|i7 4770K +NH-U9B SE2|Z87-DS3H|ASUS R9 290 4GB DirectCuII|A-data 1600 DDR3 8GB|2TB + 1TB + 1 TB + 120Gb SSD
Bärbar dator : Acer Aspire TimelineX 5820TG

BeErNwHiSkY:Beer and Whisky!

Permalänk
Medlem

Biltema har sån kabel också, har använt min i snart 1½ år utan problem.

Visa signatur

Intel I5 2500k | Gigabyte GTX680 | Gigabyte Z77P-D3 | OCZ ModXStream Pro 600w | G.Skill Ripjaws 8GB 1600hz | Samsung Pro 840 128GB | Crucial M500 240GB | WD Blue 640GB | Fractal Design R4 |

Permalänk
Medlem

Kan inte vara bra crosstalk-prestanda där, förstår inte hur den kan uppfylla cat6.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casten83:

Mysigt att ni lade upp den där bilden ska byta golv i hela huset och nu blir det att lägga lite sådan där kabel när man endå är igång, så slipper man köra trådlöst överallt

Jag beställde den härifrån - http://www.discatonce.se/se/kablar-kabelsortering/natverkskab...

Mycket billigare än Conrad. 65kr med frakt. Tycker det var ett toppenpris så jag beställde den nyss. Kabeln ligger 1:a på rankningen på Prisjakt - därför jag fick upp ögonen för den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

Den är förvisso inte tvinnad som nätverkssladdar brukar vara, men det ska nog inte vara några problem.

Så klart den är tvinnad

Permalänk
Medlem
Skrivet av grazzt:

Så klart den är tvinnad

När den är så tunn?? Jag är väldigt skeptisk till det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

När den är så tunn?? Jag är väldigt skeptisk till det.

DELTACO FLAT UTP CAT6 RJ45 - Nätverkskabel

"UTP" står för "unshielded twisted pair"

Så den är tvinnad.

Permalänk
Medlem

Köpte kabeln nu - funkar perfekt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

När den är så tunn?? Jag är väldigt skeptisk till det.

jo den måsta vara tvinnad, annars funkar det inte rent elektromagnetiskt, men de är ju parviss tvinnade. sen ligger paren bredvid varandra.
Jag har inte sett kabeln själv,men det är så det måsta vara.

Permalänk
Medlem

Utala er inte för snabbt...

Det har varit mycket ståhej om patch kablar (Nätverkskablar med 8 trådar och RJ45 kontakter) på "sistone". Faktum är att det inte finns något reglerande organ som kontrollerar att tillverkarna faktiskt håller de utsatta ISO eller TIA standarderna för vad Cat5 Cat5e och Cat6 skall klara. Läsar man t.ex. den här intervjun (första länken) eller materialet den länkar till (andra länken)...

http://www.audioholics.com/audio-video-cables/bjc-cat-network...
http://www.bluejeanscable.com/articles/is-your-cat6-a-dog.htm

...blir man mörkrädd. Kolla testet längst ner på den andra länken. 80% av Cat6 kablar som köps i vanliga butiker klarar inte ens Cat5e!

Vad gäller sladden du syftar på här, Deltaco TP-6##X-FS (##=meter, X=Svart/Vit) så har ni produktsida och produktblad här:

http://www.deltaco.se/products/items/itemid/(TP-610S-FL)/inde...
http://www.deltaco.se/support/infose/TP-610S-FL.pdf

Som ni ser är det ganska sparsamt med information. Produktsidan berättar storlek och material på ledarna (AWG 26/7 CU, vilket egentligen bör skrivas 26 AWG 7/30 Cu, alltså 7 st 30 AWG trådar per ledare med en total tvärsnittsarea på .13mm2 i rent koppar) samt nämner att kontakten är guldpläterad (vars enda funktion är motstånd till rost... guld är ju trots allt en sämre ledare än koppar, högre impedans). Produktbladet säger inte mycket alls, men ni ser hur de 4a paren ligger i sladden. Utan att ha något som helst belägg för denna åsikt, så känner jag att sättet de 4 paren ligger (i varsitt litet hål) borde hjälpa att hålla dem på plats, jämt tvinnade och separerade - vilket är mycket viktigt för prestationsförmågan (bandbredden)! Men som sagt, det har jag inget bevis på.

Det som dock lyser med sin avsaknad på produktbladet är just ISO eller TIA certifications. De skriver istället 'RoHS Compliant' (inte farliga material) och '100% open and short test' (open=alla ledare kopplade rätt i båda ändar och inte trasiga på vägen, short=inga kortslutningar på vägen). Den sistnämnda låter väll särskilt imponerande, 100%, wow... (never mind att 99% hade inneburit att sladden var helt och hållet trasig och skulle inte ge någon kontakt överhuvudtaget). Frågan är, när man inte har nått riktigt att skryta om, vad skryter man om då? Troligen har de här sladdarna alltså INTE uppnått sann Cat6 kapacitet

Spelar det någon roll? Om du drar dom som backbone på ditt 100-mans företag och kopplar upp hela serverfarmen med dom, så JA, det spelar roll. Men om du har en Gbit router för 1000 kr (som är budget i dessa sammanhang) och en uppkoppling på 200Mbit (mellan timmarna 03:00-04:00 på söndagmornar) så kommer du absolut inte märka någon som helst skillnad! Den här sladden kanske inte kommer ge dig 10Gbit LAN (with a "G", alltså 1,25 GB/s), men du kommer kunna streama 1080p (<15MB/s) och tanka i 200Mbit (25 MB/S) samtidigt utan problem - begränsande faktorn kommer istället vara din HHD (R/W kanske 70 MB/s).

MEN, som alla nördar vill jag ju också ha det bästa - men man är ju student, så gärna för inga pengar - så jag har mailat Deltaco (hittade denna tråd i samband med att ja faktasökte just den här sladden) och efterfrågat den viktiga informationen (statistiskt uppmätt inkl. standardavvikelse): Impedans, Near-End Crosstalk, och Return Loss. Är någon intresserad av info:n kan ni PM:a... ska se om jag kommer ihåg

Ha de!

Visa signatur

Samsung 730u3e - Win 8 | ZBOX - Win8 | RPi RevB - OpenELEC | G-Box mx2 - Jellybean | Intel Core2 Quad Q9550 - Server 2008 | 200/10 ComHem

Permalänk
Medlem

Någon som fått denna kabel att fungera med en N66U router?

Jag lyckas inte få någon kontakt alls mellan router-dator. Men mellan modem-router fungerar den.

Den går riktigt trögt in i portarna på routern. Man får trycka en del men man hör hur det klickar till, så då borde den väl gått i ordentligt? Har testat två stycken sådana kablar och det var likadant med båda!

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | be quiet! SilentWings 2 140mm (x3) | be quiet! Dark Power Pro10, 650W | ASUS Z87-DELUXE ATX | Intel Core i7 4770K 3.5 GHz | Noctua NH-U12S | Corsair 32GB CL10 1866MHz VENGEANCE LP | ASUS GeForce GTX 670 2048MB DirectCUII | Samsung SSD Pro Basic 840-Series 256GB

Permalänk
Medlem

När du säger så, vilken kabel syftar du då på. Jag har samma router och vill inte gå på den niten

Skrivet av Panaz:

Någon som fått denna kabel att fungera med en N66U router?

Jag lyckas inte få någon kontakt alls mellan router-dator. Men mellan modem-router fungerar den.

Den går riktigt trögt in i portarna på routern. Man får trycka en del men man hör hur det klickar till, så då borde den väl gått i ordentligt? Har testat två stycken sådana kablar och det var likadant med båda!

Visa signatur

| Fractal Design R4 | Asus Maximus VII Hero | Intel i7 4970k | Asus R290X DirectCU | Corsair HX850W | TEAM 16GB 2133 Mhz | Samsung 840 PRO 256GB SSD | WD RED 3TB|

Permalänk
Medlem
Skrivet av wreckan:

När du säger så, vilken kabel syftar du då på. Jag har samma router och vill inte gå på den niten

Har missat ditt inlägg men tänkte svara nu iaf

Jag menade Deltacos tunna kabel som finns här:
http://www.discatonce.se/se/kablar-kabelsortering/natverkskab...

Märkte sedan att det fungerade om man inte tryckte i kabeln helt. Lite märkligt men så är det. Det är kabeln som är felkonstruerad.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | be quiet! SilentWings 2 140mm (x3) | be quiet! Dark Power Pro10, 650W | ASUS Z87-DELUXE ATX | Intel Core i7 4770K 3.5 GHz | Noctua NH-U12S | Corsair 32GB CL10 1866MHz VENGEANCE LP | ASUS GeForce GTX 670 2048MB DirectCUII | Samsung SSD Pro Basic 840-Series 256GB