Fanimej skall man behöva överge Nvidia?? Är inte ni trötta på detta?? :(

Permalänk
Medlem

Jag har enbart kört nVidia just för att jag trivs med dom. Kontrollpanelen är helt underbar! Dessutom funkar nVidia bättre på Linux enligt mig.

Visa signatur

AMD R5 1600 3.2 GHz | Gigabyte AX370 Gaming K3 | Corsair Vengeance LP 2x8GB 3200MHz CL16 | Sapphire RX580 Nitro+ 8GB | Phanteks Eclipse P400S | 1x Samsung 970 EVO 500GB 1x WD 500GB | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av oTiuZ:

Jag har enbart kört nVidia just för att jag trivs med dom. Kontrollpanelen är helt underbar! Dessutom funkar nVidia bättre på Linux enligt mig.

Håller med där lite. Gillar faktiskt upplägget av kontrollpanelen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oTiuZ:

Jag har enbart kört nVidia just för att jag trivs med dom. Kontrollpanelen är helt underbar! Dessutom funkar nVidia bättre på Linux enligt mig.

Om du säger att du enbart kör med Nvidia hur kan du då över huvud taget orda om vad som funkar bättre i Linux?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jazz 1-up:

En del kan köpa datorer direkt genom jobbet och då blir det ofta runt 70% billigare än om du först tar ut lön och sen köper datorn med moms. En dator för 20 000 kan då kännas så pass billig att du verkligen inte behöver snåla det minsta.

Ja, vissa har det ju bra! (Släng-av-avundsjuka-här)
Själv får man slita hund för varje resistor och kondensator på komponenterna man köper!

Visa signatur

That which does not kill me makes me stronger. That which does kill me I'll deal with when I respawn.

Permalänk

Har alltid kört med Nvidia och aldrig haft problem med värme, drivrutiner etc, ALDRIG. Man kommer fortsätta tills det brister, vilket det aldrig gjort än så länge. Grejen med att Nvidia är premium är väl inte helt fel med tanke på byggkvalitén som de kommer med. Sedan är det väl kanske lite överpris men det är väl samma sak med apple, Bra kvalité

Visa signatur

Asrock z77 Extreme 4 | Intel I7 2600K 4,6 GHz | GTX 970 EVGA | G.Skill RipjawsX 8GB 2400 MHz | Fractal Design Define R4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Du menar att alla på Sweclockers skulle vara fanboys? Den kommentaren verkar då inte direkt vara bättre. Orsaken varför den jämförelsen är så dålig är dels pga. att den inte håller på något plan. AMDs GPU:er är sällan sämre än Nvidias. Om något så är de bättre gjorda sett till prestanda per mm än Nvidias som satsar på ineffektiva kretsar men får ut lite mer prestanda.

Ok lite överdrivet men väldigt många är fanboys. Och det blir alltid en massa munhugg om vilket kort som är bäst. Men om man ska se det så, så finns det ju redan tester på vilka kort som är bäst. Så förstår liksom inte meningen med alla dessa trådar om att "mitt märke är best".
Har du något att referera till det du antyder. Tycker det säger emot sig själv att Nvidia gör grafikkort på ineffektiva kretsar men ändå gör det med bättre prestanda. Varför skulle inte då AMD göra det lika bra om inte mycket bättre om deras kretsar är så mycket bättre?

Visa signatur

Phanteks Enthoo Primo Intel i7 3930K@4.7Ghz Asus Rampage IV Extreme
Corsair DDR3 16GB 1600MHz Corsair AX 1500 3x R9 290x
Projekt tråd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Borka:

Om du säger att du enbart kör med Nvidia hur kan du då över huvud taget orda om vad som funkar bättre i Linux?

För jag har testat AMD i kompisars dator, några med Windows och några med Linux

Visa signatur

AMD R5 1600 3.2 GHz | Gigabyte AX370 Gaming K3 | Corsair Vengeance LP 2x8GB 3200MHz CL16 | Sapphire RX580 Nitro+ 8GB | Phanteks Eclipse P400S | 1x Samsung 970 EVO 500GB 1x WD 500GB | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av siggen:

Hejsan!

Jag bara undrar, skall man behöva överge Nvidia??
Har varit ett troget fan i många år, men för varje release så blir man mer och mer sugen på att gå över till Radeon. Den enda fördelen som jag ser med dom är att de har CUDA och snyggare/bättre kylare. De fungerar således bättre med renderingar och så vidare.

GTX korten är:
1) Dyra som as! Köper ett R9 290 för ~3500kr, ibland 3k blankt då de är på rea lite nu och då. Händer nästan aldrig med Nvidia.
2) Prestandamässigt ganska värdelösa. Ja visst de har ju 780Ti nu, men jämfört med priset på ett 290 så får jag två sådana, som defenitivt gör potatismos av 780Ti. Oj vad jag blev imponerad...
3) De kör över sina kunder. Jag kan inte annat än tycka synd om de (och jag själv) som köpte GTX Titan för dyra pengar, när de sedan släpper GTX 780 direkt efter som presterar bättre och kostar 2/3 av priset. Sedan kommer GTX 780Ti som häller ännu mer salt i såren!

I princip vilket kort man än kollar på, så finns ett Radeon som är billigare med samma prestanda. Är det bara jag som börjar bli trött på detta??

tråden är ju i princip skapad för en fanboy krig, men jag har fått en bättre upplevelse med nvidias kort än amds.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sainth:

tråden är ju i princip skapad för en fanboy krig, men jag har fått en bättre upplevelse med nvidias kort än amds.

Tråden blir vad folk gör den till.

Det jag skulle vilja veta är varför du har fått en bättre upplevelse. Höll du dig till Nvidia för att det har fungerat tidigare, eller för att det finns något speciellt du gillar med dom??
Jag personligen har också som sagt alltid gillat Nvidia lite mer på grund av PhysX, deras interface och för att korten känns robustare (då har jag alltid haft referenskort, inga 3e parts kylare då dessa brukar höja plast känslan), men jag har börjat tveka nu när pris/prestanda verkligen har blivit så tydlig, och för att jag och många jag känner har känslan av att ha blivit lite "överkörda" av Nvidia med Titankortet som skulle vara så förbannat bra. Jämför det med GTX 690, det ligger fortfarande på topplistorna. Det var liknande med Titan trodde jag.

Visa signatur

That which does not kill me makes me stronger. That which does kill me I'll deal with when I respawn.

Permalänk
Medlem

Jag hoppar mellan "lagen", men om jag måste välja sida så väljer jag Nvidia.

Jag tillhör skaran som själv har haft drivrutinsproblem med AMD, och SLI flyter på bättre än CF tycker jag, dock var detta under 6000/början av 7000-perioden för AMD, och dom ska tydligen ha fixat microstuttering nu. (HD 6870 i CF var ospelbart.)

Sen så föredrar jag Nvidia Kontrollpanelen över AMD's CCC.
PhysX och CUDA har jag ingen nytta av däremot.

Men som sagt, jag hoppar mellan lagen.
Hade R9 290 inte haft en så vedervärdig referenskylare/kommit ut eftermarkadskylare tidigare så hade det stått R9 290 Crossfire i min signatur just nu, men istället står det GTX 780 SLI.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Jag gillar inte idén av AMD's kort som går varma och högljutt. Varför byta om man är nöjd med det man har?

Permalänk
Medlem

Jag har kört ATI/AMD 1800XT -> 4850 Crossfire -> 5870 -> 6870.
Sen bytte jag till ett nVidia 680

Amd korten, visst jag hade problem med crossfire i vissa spel och 5870 skar fläkten på (fick 6870 på garantin rep) men vanligtvis gick de smärtfritt

680 är en best, de klarar av de mesta på hög grafik och matar ut FPS... och gammla spel funkar perfekt för mig!
Men nyare spela som t.ex. BF4 startar inte ens för jag kan inte uppdatera mina grafikdrivrutiner för "jag har inte kompatibel maskinvara"

Så jag kommer gå tillbaka till de röda laget nästa generation (är inte nog av en uppgradering att köpa ett nytt AMD nu)

Visa signatur

Amd 1055T @ 3.5ghz | Corsair 16382mb 1600 MHz 9-9-9-24 | MSI GeForce 680| Asus M5a88-M | Intel 330 120GBx2 + WD 500GB Green + WD 1000GB Black + WD 2000GB Green x2 | AX 850 | Windows 7PRO x64 | Define R3 White

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kimzz:

Ok lite överdrivet men väldigt många är fanboys. Och det blir alltid en massa munhugg om vilket kort som är bäst. Men om man ska se det så, så finns det ju redan tester på vilka kort som är bäst. Så förstår liksom inte meningen med alla dessa trådar om att "mitt märke är best".
Har du något att referera till det du antyder. Tycker det säger emot sig själv att Nvidia gör grafikkort på ineffektiva kretsar men ändå gör det med bättre prestanda. Varför skulle inte då AMD göra det lika bra om inte mycket bättre om deras kretsar är så mycket bättre?

Och vad är exakt bäst? Bäst kylning? Bäst prestanda? Bästa utseende? Bästa brevpress? Bäst klump att kasta på folk? Ordet "Bäst" används av folk som tror att det finns ett givet svar på det begreppet. Men det gör det inte. AMD är bäst på vissa saker. Nvidia bäst på andra saker. Finns inget "Omg holy wtf l33t" svar på vad som är bäst. Därför finns denna sorts trådar.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Tumnus:

Och vad är exakt bäst? Bäst kylning? Bäst prestanda? Bästa utseende? Bästa brevpress? Bäst klump att kasta på folk? Ordet "Bäst" används av folk som tror att det finns ett givet svar på det begreppet. Men det gör det inte. AMD är bäst på vissa saker. Nvidia bäst på andra saker. Finns inget "Omg holy wtf l33t" svar på vad som är bäst. Därför finns denna sorts trådar.

Ganska självklart det du skriver, desto märkligare att inte fler inser det.
Man kan ta alla parametrar som ett grafikkort kan ha, vi anser alla att vissa av dessa är viktigare än andra, men hur viktiga dessa är skiljer sig givetvis åt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ratatosk:

Ganska självklart det du skriver, desto märkligare att inte fler inser det.
Man kan ta alla parametrar som ett grafikkort kan ha, vi anser alla att vissa av dessa är viktigare än andra, men hur viktiga dessa är skiljer sig givetvis åt.

Helt rätt och jag har själv insett att folk helt enkelt hellre skriver en tråd om det än att faktiskt googla. Men i sin tur håller det liv i forumet.

Skrivet av kimzz:

Ok lite överdrivet men väldigt många är fanboys. Och det blir alltid en massa munhugg om vilket kort som är bäst. Men om man ska se det så, så finns det ju redan tester på vilka kort som är bäst. Så förstår liksom inte meningen med alla dessa trådar om att "mitt märke är best".
Har du något att referera till det du antyder. Tycker det säger emot sig själv att Nvidia gör grafikkort på ineffektiva kretsar men ändå gör det med bättre prestanda. Varför skulle inte då AMD göra det lika bra om inte mycket bättre om deras kretsar är så mycket bättre?

Säger emot vadå? Att Nvidia har en sämre prestanda per mm än vad AMD har? På vilket sätt motsäger jag mig själv? Nvidia har prestandatronen för att de väljer att göra betydligt större kretsar och ta i tur med problemen dessa medför. AMD däremot gör mindre och billigare kretsar men som presterar i samma område som Nvidias. Detta är en skicklighet som Nvidia än så länge inte lyckats ta in fullt ut men samtidigt varför skulle de göra det när folk köper de betydligt dyrare kretsarna? Så länge som folk väljer att betala mer för ungefärlig likvärdig prestanda så kommer Nvidia inte lära sig hur man gör mindre kretsar eller helt skita i att lära sig det.

Så som svar på din fråga så kompenserar Nvidia sin sämre prestanda per mm med att göra större kretsar. Det är som att ta en större bil och flytta samma lass som sin motståndare som använder sin egna bränslesnåla och mindre bil.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

om pris/prestanda är allt du bryr dig om och inte orkar ha is i magen att leta efter ett bra erbjudande så kör amd, var beredd på en del underligheter dock. early adopters har alltid blivit blåsta oavsett om det gäller spelkonsoller, grafikkort, spel osv.

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Medlem

Hej, jag har spenderat 8500kr och har 2 rätt tysta kort i min rigg som aldrig når 85c, ser cpbra ut och presterar så innihelvette.

Jag kör dom i 1150mhz core utan att dom kommer upp i 85 ens i sli med tysta kurvor för att inte störa tjejen som sover precis intill.

Jag hade inte kunnat köpa 290 för dom fanns helt enkelt inte när jag köpte 780, och andra kortet betalade jag 3717kr för, så ska vi sätta in en verklig diskussion här så är det 10% dyrare med 780 (3500 vs 4000kr), då bundlas 780 med batman, assassins creed black flag och splinter cell black list.

Jag får då också adaptive vsync (vsync utan inputlag woooh) och shadowplay, vilket jag tycker är helt underbart.

Är du bara butthurt för att du köpte ett kort som presterade 30% bättre än gtx 680 och kostade 3 gånger så mycket tycker jag du kan ta dej en titt i spegeln. Inte så ofta man får se sånna trattskallar. Folk som köpte titan betalade MEST för att det var BÄST. Och 1 (ETT) titan har ALDRIG varit värt det. För du flaskar på prestanda långt innan 6gb vram. Vill man däremot köra 3x 1440p skärmar allt i max i 120hz så är 3x titans ett av dom enda valen (innan nu då).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thorulk:

Jag får då också adaptive vsync (vsync utan inputlag woooh)

Ja just det, Adaptiv V-sync glömde jag nämna; det är underbart.

Dock kan man väl nå samma resultat med valfritt fps-limiter program med AMD?
(Förutsatt att man aldrig får FPS-drops i och för sig, så det är en viss skillnad.)

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minsc S2:

Ja just det, Adaptiv V-sync glömde jag nämna; det är underbart.

Dock kan man väl nå samma resultat med valfritt fps-limiter program med AMD?
(Förutsatt att man aldrig får FPS-drops i och för sig, så det är en viss skillnad.)

Testat frame limiters och tycker de ger tearing ändå, gillar dock adaptive vsync som fan :).

/Thread.

Permalänk
Medlem

Då och då med några års mellanrum så blir jag lite förvirrad och köper ett ATi-kort. Varenda gång hittills har det varit struligare med AMD:s drivare till korten. När man kommer tillbaka till Nvidia så känns det som att komma "hem" igen. Bara en sådan sak som ATi:s kontrollpanel, aaarrgghhh.

Permalänk
Avstängd

Varför blir det alltid krig i dessa trådar. Helt sjukt. Som jag ser det så får man alltid mest prestanda per krona från amd, dock har amd allitd någon form av drivrutinsproblem. Kylarna är också okej bortsett från dem på 290/290x.

Nvidia är dyrt, de har dock bra drivrutiner. Men annars tycker jag inte där är så mycket att hurra över.

Och varför säger folk att Nvidia har bätre kvalite jämfört med AMD, vad är det för kvalite ni pratar om då? Själva kortet? Kan inte se hur kvaliten skulle skilja sig så mycket att Nvidia skulle behöva dra upp priset med 1-2 tusen kronor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alibaba123:

Varför blir det alltid krig i dessa trådar. Helt sjukt.

Vad pratar du om? Detta är nog en av de mest sansade "Nvidia eller AMD"-trådar jag någonsin har läst på SweC.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

När det kommer till prestandan, så tror jag de flesta här överskattar hur mycket bättre varje generation är.
I verkligheten är varje generation bara en bråkdel bättre än den föregående. I vissa fall inte ens prestandamässigt sett bättre alls. Ibland handlar en ny generation endast om tillfört stöd för nya OpenGl/Direct3D instruktioner.

Och det gäller inte bara nVidia, utan alla GPU-makare.

Många gånger kan man vänta flera generationer mellan uppgraderingarna, och ändå är det en minimal prestandavinst när man väl uppgraderar, och då är den största "uppgraderingen" stödet för senaste DirectX/OpenGl.

Ja det är väl inte riktigt sådana skillnader som förr när man gick från 20fps till 35fps och allting flöt på perfekt av någon jefla anledning men att kalla det för bråkdel... mja.

Med tanke på att ett GTX580 ligger på samma nivå som ett GTX660, High-end till i princip instegs spelkort i ett enda generationshopp, not too shabby.

Konstigt inlägg i denna tråden kanske men tråden är spårad för länge sen, oavsett vad trådtiteln är så blev det ändå AMD vs. Nvidia.. huh?

Hm.. kan väl slänga ut mina tankar i alla fall, jag har sjukligt svårt att bestämma mig mellan alla möjliga sorters kombinationer av grafikkort och skärmar just nu just för att prestandan för pengarna är fjantig i mina ögon. Ska man köra två stycken kort? Lite minne(nvidia) vs. microstuttering(AMD). Är man ute efter shadowplay och experience? kommer ju inte använda inspelningen till något vettigt och jag vill ju ändå maxa allt så varför experience...?

Mantle. Efter dom visar upp riktiga benchmarks så bestämmer jag mig helt enkelt. Bägge företagen skapar grymma grafikkort end of story, man får bara väga för- och nackdelar just precis vid inköp och vara beredd på att läget är helt annorlunda nästa vecka, därför som man endast ska köpa ett kort när man faktiskt behöver det och då ska man köpa det kortet som uppfyller ens egna krav, end of story, typ.

*** raderat ***

Redigerat
Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Medlem

Äh, för mig är det helheten.

Visst har man blivit mera "gröning" då man har lärt sig hur 2D Surround fungerar och hur det annars fungerar med 3 skärmar, på systemet.
Jag vet att jag kanske går miste om prestanda och en viss mängd Vram när man väljer Nvidia. Men samtidigt så vet jag att maskinen kommer inte krångla till det där 95% övriga som man annars pysslar med, från tidigare erfarenheter.

Permalänk
Medlem

Jag ångrar inte en sekund att jag köpte ett titan . Och som alla säger det fanns ett bra tag innan 780 fanns . Har du inte råd att köpa det märket som är tystas,snyggast och bäst drivrutiner så köp ett amd kort.

Skapa en snyfthistoria som foruminlägg är jy bara patetiskt, o att sen tycka synd om oss som kört titan sen det släpptes kan du lägga ner. Mitt titan presterar fortfarande bättre än alla singel gpu kort " som normal användaren kör" på marknaden pga god överklocknings marginal och vattenkylning.

Köp vad du vill men bry dig inte så mycket om andras val.

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem

Gillar både AMD och Nvidia, ibland flyter spelen bättre i SLI, ibland bättre i CF.
Är dock väldigt nöjd med mina GTX 780 kort då dom är både snygga, snabba och väldigt tysta, vilket man inte kan säga om mina andra HD 6970 kort då dessa låter som en orkan när man ökar på fläkten lite.

Men skulle inte ha några problem med att uppgradera CF-riggen till 2st R9 290X trots den dåliga och högljudda kylaren, hur mycket en kylare låter är ingen deal breaker om kortet är billigare och presterar bättre än det dyrare alternativet.

Och ja, jag tycker Nvidia korten är överprisade i jämförelse mot AMDs kort, smaken äro delad förstås.

Permalänk
Entusiast

För er som tycker att nVidias kort är "överprisade".
Har ni tänkt på att det kanske lutar åt et andra hållet? ... att AMD är underprisade alltså.
Tänk efter nu lite. Vad är AMDs affärsidé?
Ledtråd: Prestanda per krona.

...

Okej. Här är det rakt ut: Det spelar ingen roll hur mycket nVidia prisjusterar. AMD kontrar med ett lägre pris oavsett. Dessutom kan inte nVidia prisjustera hur lågt som helst heller.
Visst kan nVidia prisjustera nu för att göra er nöjda, men det dröjer inte många dagar förrän AMD kontrar.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Hedersmedlem

Först och främst vill jag avyttra att jag inte har något otalt med varken Nvidia eller AMD.

Min anledning till att jag valde ett Nvidia kort över AMD var just på grund av strulande drivrutiner från AMD:s sida som gjorde att jag tog avstånd från dem när jag valde mina kort (Nvidia). Kolla bara när 7970 släpptes? Vilken katastrof var det inte då?
Sedan när man kollar igenom trådar så är det överlag mer drivrutins -problem hos AMD än vad det är hos Nvidia.

Min personliga historik med just Nvidia kort har varit bra, främst drivrutiner. Nvidia har släppt en och annan utomordentligt dålig drivrutin där t.o.m. Nvidia kort brann upp (Geforce Drivers 267.52) men i överlag så känner jag trots det att AMD ligger på efterkälken.

Den största vikten av vilket kort man ska välja ligger i dig som person och vad du har för personliga preferenser inte vad jag har utan vad du har. En av mina största anledningar till att jag betalar ett högre pris för just Nvidia kort är för att få bra drivrutins -support medans du kanske hellre föredrar prestanda per krona än bättre drivrutiner? Alla prioriterar annorlunda och något som jag tycker om är något du kanske hatar?

Premium hit premium dit, det är just nu det senaste året det har snackats om att Nvidia korten utstrålar "premium" för korten var minst lika plastiga som AMD innan Nvidias nya referenskylare släpptes dock så har Nvidia haft mer tysta referenskylare än AMD före lanseringen av Nvidias nya referenskylare (hint, AMD 6990 referenskylare var direkt ingen hit). Det betyder dock inte allt var premium med Nvidia exempelvis så var dem minst lika plastiga som AMD om inte värre.

För att svara på TS första inlägg.

Jag och du har enligt första inlägget olika åsikter om AMD vs Nvidia, då jag får fram till att du mer föredrar prestanda per krona än något annat rätta mig gärna om jag har fel. Frågorna du ställer till mig med flera är inte neutralt ställda, för frågorna är ställda från ditt personliga perspektiv av hur du ser på saken.

En neutralt ställd fråga kan exempelvis se ut så här:

Vad finns det för positiva samt negativa aspekter med Nvidia alternativt AMD?

Vilket kort föredrar du och varför?

Hur kan AMD:s bästa kort från nuvarande serie ligga så lågt i pris jämfört med Nvidias nuvarande serie och varför?

Att hålla isär din personliga åsikt med den fråga du ställer anser jag som extra viktigt just när det gäller trådar så som Nvidia vs AMD då det annars lätt kan urarta till pajkastning som slutar med att moderatorer måste ingripa och styra upp tråden och i värsta fall stänga tråden. Återigen min personliga åsikt men kan vara värt tänka på, då en neutral ställd fråga ger dig allt som oftast ett bättre svar men som även kan hålla tråden i liv längre.

Tillbaka till topic

Pris/prestandaratio så ligger ju Nvidia det sämre ställt det är det inget snack om saken, men båda av företagen prioriterar annorlunda.

Att Nvidia kör över sina kunder? Nja det tycker jag inte (personlig åsikt), släppet mellan Titan -kortet och dem kort som finns idag är stort. Snart 1 år sen Nvidia släppte Titan (Introducerad 19/2-13) medans AMD släppte sin nya serie i höst, priset på Titan kortet har mer eller mindre stått oförändrat prismässigt sedan det släpptes. Har droppat 1000-1500kr som mest sedan det släpptes och det är väl en av dem främsta anledningarna till att ett Titan kort idag inte är ekonomiskt försvarsbart för gaming enligt mig oavsett vad för upplösning man kör, annan anledning är att Titan kortet även inte är renodlat för bara gaming.

Men som sagt så är ju detta inlägg mestadels bara min personliga åsikt i saken i fråga, att alla inte håller med mig och min åsikt är något jag därmed respekterar.

/To33e

Visa signatur

MODERKORT: ASRock Z68 Extreme4 | CPU: Intel Core i5 2500K | CPU Kylare: Noctua NH-D14 | RAM: Corsair 16GB 1600Mhz Vengeance |
GPU: GTX 580 1536MB X2 SLI | PSU: Corsair TX 850W 80+ Bronze M | Chassi: Fractal Define Arc | Skärm: LG IPS Panel
Guide: Hur man gör rent i sin dator.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Mogwaii:

Jag ångrar inte en sekund att jag köpte ett titan . Och som alla säger det fanns ett bra tag innan 780 fanns . Har du inte råd att köpa det märket som är tystas,snyggast och bäst drivrutiner så köp ett amd kort.

Skapa en snyfthistoria som foruminlägg är jy bara patetiskt, o att sen tycka synd om oss som kört titan sen det släpptes kan du lägga ner. Mitt titan presterar fortfarande bättre än alla singel gpu kort " som normal användaren kör" på marknaden pga god överklocknings marginal och vattenkylning.

Köp vad du vill men bry dig inte så mycket om andras val.

Jag gillade att något sa att 780 klockar bättre än Titan i referens

Jag köper det som, fungerar bäst för 3 skärmar. och finns fullcover block till.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Alltid roligt när Premium blir slagen av budget.

Premium står oftast inte för hur snabbt något är utan mer byggkvalitet och flera funktioner, bättre garanti etc.
Som Titan med rejäl kylare, mer minne och bättre GPGPU etc..