Undersökning: Ger CrossFire flyt i BF4?

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Ralleballe:

Jag tolkar graferna som att de längsta renderingstiderna med crossfire (bortsett från extremvärden) är bättre än bästavärdena med ett kort. Dvs. det ser ut som att det i värsta fall blir lika dåligt som med ett kort, men i genomsnitt är det dubbelt så bra.

Sen är det klart svårt att utvärdera dina subjektiva åsikter utifrån diagrammen ovan. Eftersom merparten av mätvärdena är under 16,7 ms borde det upplevas som minst 60 fps.

Man kan tro att det borde vara så, men se min liknelse om film i jämna 24 fps kontra 48 fps med en 150 ms lång bildruta varje sekund. Microstuttering är inte samma sak, men irriterande på samma sätt och lika fatalt för upplevelsen.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

Vad jag kan se måste det antingen bero på att du har en 3930K, att du har två 290X, eller något annat som jag inte känner till. Kan du ge så mycket info som möjligt vore det snällt. OS, drivrutinsversion, hyperthreading, parkerade kärnor etc ...

Ptja.

Kör Windows 7 Ultimate SP1
13.11 Beta drivsar
Hyperthreading är igång, prollen körs original för tillfället (Grafikkorten gillade inte när jag pillade på BLCK, måste klocka genom multi istället)

Vill du ha mer info är det bara hojta till!

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem

körde crossfire med 290x, skalade som skit!
var allmänt missnöjd med 290x, dock var det referenskort men jag hade tänkt köra vattenkylning.
lämnade tillbaka och köpte 780ti ist, väntar nu på att ek släpper block till 780ti.

Permalänk
Skrivet av Gainsgoblin:

Så pga att BF4 har problem med crossfire är det AMD's fel.
Min bil går dåligt, jävla oljeshejk som jäklats med oljan är ungefär samma resonemang här.
Mitt BF4 är snart installerat så kan se hur det flyter då, antar att det inte kommer vara några problem då BF3 flyter bra med crossfire.

120hz med lightboost hack här så hade märkt om MS var irriterande. Särskilt med mängden tävlingsFPS jag spelat.

Sedan tycker jag att TS har gjort en ganska genomgående undersökning på sitt system, håller inte med om att detta gäller för alla, men AMD har ju inte direkt gott rykte inom detta område.

svar på borttagna kommentarer borttagna
Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic | i9 9900KS @5GHz | Aorus Master Z390 | Corsair Vengeance Black RGB LED Pro 3200MHz | NZXT Kraken X72 | Gigabyte RTX 3080 OC | Seasonic Prime Ultra Gold 1000w | Intel 660p Series M.2 2280 1TB | Creative Labs X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Asus Swift PG279Q IPS G-Sync | Ducky One 2 SF MX Red RGB | Philips Fidelio X1 | V-MODA BoomPro | Logitech G900 Chaos Spectrum

Permalänk

Lite tokigt att använda bf4 som test objekt för det är så hel flippat som det är med kracher buggar hit o dit.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Gunner357:

Lite tokigt att använda bf4 som test objekt för det är så hel flippat som det är med kracher buggar hit o dit.

Det är som sagt lika illa i BF3. Och BF4 är det spel AMD marknadsför sina grafikkort med. Alltså tycker jag att CrossFire borde fungera bra i det.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

BF3 med Crossfire funkar kalas för mig med mina 7850, men har massa stutter i bf4. Kör på 1 kort tills dom fixat det.

Permalänk
Medlem

Nepp, helst plötsligt är allt åt helvete.
< 40 FPS och micro stuttering
[ Intel Sandy Bridge-E 3930K ][ Asus Sabertooth X79 ][ 32GB Corsair XMS3 2000 Mhz ] [ 2X Radeon R9 290X ] [ Samsung 840 Pro 256GB X 2 SSD ][ Corsair Obsidian 800D ] [OCZ 1000W Gold] [ Corsair H100 ]

Allt var frid och fröjd, sedan slog det raskt om utan att jag fipplat på några inställningar och allt blev skit.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Skrivet av Lodisen:

Nepp, helst plötsligt är allt åt helvete.
< 40 FPS och micro stuttering
[ Intel Sandy Bridge-E 3930K ][ Asus Sabertooth X79 ][ 32GB Corsair XMS3 2000 Mhz ] [ 2X Radeon R9 290X ] [ Samsung 840 Pro 256GB X 2 SSD ][ Corsair Obsidian 800D ] [OCZ 1000W Gold] [ Corsair H100 ]

Allt var frid och fröjd, sedan slog det raskt om utan att jag fipplat på några inställningar och allt blev skit.

Ja vad kan man säga bf4 i ett nöt skal.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
99:e percentilen

Nu har jag provat att stänga av Hyperthreading. Det blev ingen skillnad, förutom att medelframeraten sjönk en aning i 2560x1440 Ultra och förstås en hel del i 1280x720 Low.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk

Undrar hur sweclockers fick sina testresultat i cf på bf4 då om många har problem med det.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxxPaladinxxx:

Sedan tycker jag att TS har gjort en ganska genomgående undersökning på sitt system, håller inte med om att detta gäller för alla, men AMD har ju inte direkt gott rykte inom detta område.

Argumentet att det flyter väldigt bra för mig och jag har inga problem dög inte?

Nog nersmutsat på tråden, faktum är att det flyter bra för vissa av oss med crossfire och 120 hz skärmar.

svar på borttagna kommentarer borttagna
Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Gainsgoblin:

faktum är att det flyter bra för vissa av oss med crossfire och 120 hz skärmar.

Då vore det awesome om ni kunde hjälpa oss som inte får flyt att få det, så att vi också kan få valuta för våra pengar. Kan du ge något förslag på vad jag borde prova?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

de borde bli bra med vsync, vrf har du inte testat?

Visa signatur

I7 7700k 4,8GHZ | Asus Strix 1080TI 2000Mhz | Corsair Vengeance RGB DDR4 3100mhz| Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | Corsair RM850i 850W. AOC AG271QG.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Cameltotem:

de borde bli bra med vsync, vrf har du inte testat?

För att jag tror att enbart vsync på egen hand gör spelet ospelbart pga extremt hög input lag. Men jag kan prova, för vetenskapens skull.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

För att jag tror att enbart vsync på egen hand gör spelet ospelbart pga extremt hög input lag. Men jag kan prova, för vetenskapens skull.

Men grabben

Okej eftersom det inte är många som tycker MS lag är störande eller ens märker det så är det inte många som vet om det här.

Men så här gör du.

Raedon pro.

Dynamic framerate control
V-sync always on
Flip queue 1
Kryss ur alla tripple buffering inställningar.

Resultat
Ingen överdriven belastning
Ingen screentearing
Ingen inputlag
Ingen MS lag.

Så jag kör med ett 7970! Underbart men tyvärr räcker inte ett 7970 för ultra

Visa signatur

I7 7700k 4,8GHZ | Asus Strix 1080TI 2000Mhz | Corsair Vengeance RGB DDR4 3100mhz| Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | Corsair RM850i 850W. AOC AG271QG.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunner357:

Undrar hur sweclockers fick sina testresultat i cf på bf4 då om många har problem med det.

Vissa märker det inte och vissa har inga problem.
Jag själv körde en testrunda igår på Railway-kartan och noterade som högst ett värde på 16ms.
Graferna som "HurMycket" har lagt upp här, är inte representativt för alla.

Det svåra är att felsöka varför han får så höga värden...

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Cameltotem:

Men grabben

Okej eftersom det inte är många som tycker MS lag är störande eller ens märker det så är det inte många som vet om det här.

Jag kan garantera att det inte existerar en människa på jorden som ser skillnad mellan 60 och 120 Hz men som inte skulle märka av någon stuttering på min dator. Som jag sa tycker jag inte att jag upplever "microstuttering", utan megastuttering. Att slå på CrossFire är värre än att gå ner till 60 Hz. Så det handlar i mitt fall inte om vad "olika personer tycker är störande" eller "märker".

Citat:

Men så här gör du.

Raedon pro.

Dynamic framerate control
V-sync always on
Flip queue 1
Kryss ur alla tripple buffering inställningar.

Resultat
Ingen överdriven belastning
Ingen screentearing
Ingen inputlag
Ingen MS lag.

Så jag kör med ett 7970! Underbart men tyvärr räcker inte ett 7970 för ultra

Tack! Jag ska prova det.

Men du säger att du kör det med ett 7970. Ett ensamt 7970 flyter redan utmärkt för mig. Det är när jag aktiverar CrossFire (= sätter in ett till 7970) som jag utan undantag får de massiva stutteringgrafer du kan se i trådstarten.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

Tills någon kan motbevisa mig vill jag bestämt säga:

Undvik CrossFire till varje pris!
Over and out.

Räckte inte mitt PM till dig igår som "motbevis"?

Kan förstå att du uppfattar det som störigt med tanke på dina grafer, men ditt påstående ovan tycker jag du ska redigera.
Det svåra blir att felsöka.

Vilka program ligger t.ex i bakgrunden och körs?
Själv har jag märkt att t.ex GPU-Z kan störa rätt rejält.

Permalänk
Medlem

Tjenare.

Jag beställde just två 7970 och kör i crossfire istället för mitt gamla GTX 670. Får samma "ryckiga" beteende som du beskriver trots hög FPS. Jag hade helt klart bättre flyt med mitt ensamma 670 (som jag tyvärr givit bort).

Ska hem och laborera mer med inställningar, men jag har provat det mesta. T.ex. Vsync ger mig ännu sämre resultat...

Magkänslan sa att jag inte skulle köpa AMD och jag skulle ha litat på den känslan, tyvärr...

Permalänk
Medlem

Men detta är väl ingen nyhet? Crossfire och även SLI känns lite småhackigt. Det märkte jag direkt när ja skaffade SLI för BF3 när det kom. Men det sjuka är att man vänjer sig så man ser det knappt efter ett tag. Säger inte att det är bra bara för det.

Personligen kommer jag aldrig skaffa SLI/CF någonsin mer, om inte tekniken blir märkbart bättre. Men SLI verkar dock markant bättre än CF. Har dock inte testat detta själv. Upplever dock också att Vsync tar bort microstutter, så länge man har kraft nog att hålla FPS:en. Vet inte varför det är så och har heller inte gjort några mätningar.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Falcon:

Räckte inte mitt PM till dig igår som "motbevis"?

Kan förstå att du uppfattar det som störigt med tanke på dina grafer, men ditt påstående ovan tycker jag du ska redigera.
Det svåra blir att felsöka.

Vilka program ligger t.ex i bakgrunden och körs?
Själv har jag märkt att t.ex GPU-Z kan störa rätt rejält.

Ett motbevis måste vara ett som tyder på att microstuttering hör till ovanligheterna – ett som visar att CrossFire generellt fungerar bra.

Jag ska lägga upp en film med min testrunda, så kan du, om du vill, härma den och lägga upp resultaten (som text, så att jag kan rendera den i samma storlek i FRAFS).

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Da´Russian Stallion:

Men detta är väl ingen nyhet? Crossfire och även SLI känns lite småhackigt. Det märkte jag direkt när ja skaffade SLI för BF3 när det kom. Men det sjuka är att man vänjer sig så man ser det knappt efter ett tag. Säger inte att det är bra bara för det. Personligen kommer jag aldrig skaffa SLI/CF någonsin mer, om inte tekniken blir märkbart bättre.

Det jag upplever är inte i närheten av "lite småhackigt". Spelet blir ospelbart när man slår på CrossFire, om man inte ligger över ~150 fps (vilket är omöjligt på höga inställningar i 2560x1440).

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Funkar det inte att strypa frameraten en aning?

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av lorgix:

Funkar det inte att strypa frameraten en aning?

I trådstarten kan du läsa om hur det blev när jag begränsade den till 110 fps – samma som skärmens uppdateringsfrekvens.

Menar du att jag ska prova t ex 100 fps? Eller 130?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

I trådstarten kan du läsa om hur det blev när jag begränsade den till 110 fps – samma som skärmens uppdateringsfrekvens.

Menar du att jag ska prova t ex 100 fps? Eller 130?

Testa olika värden.

Om ett kort ger x fps med bra flyt så lär två kort iaf kunna ge mer än x. Inte 2x givetvis, men ändå mer än x.

Vad har du för mål? Jag antar att 55fps inte duger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

Då vore det awesome om ni kunde hjälpa oss som inte får flyt att få det, så att vi också kan få valuta för våra pengar. Kan du ge något förslag på vad jag borde prova?

Med tanke på att jag inte gjort något så vet jag inte.

Installerade, ställde in så det var 120 hz och körde.
Kör inte ens en drivrutin med frame pacing just nu tror jag.

Kör en 2700k i 4,5 Ghz som hjälpreda och 13.9 som drivrutiner för att vara mer exakt.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av lorgix:

Testa olika värden.

Om ett kort ger x fps med bra flyt så lär två kort iaf kunna ge mer än x. Inte 2x givetvis, men ändå mer än x.

Vad har du för mål? Jag antar att 55fps inte duger.

Målet är 100+ fps och samma flyt som med ett kort. Jag vill gärna kunna köra Medium + MSAA; det var därför jag köpte ett till kort överhuvudtaget – annars kan jag lika gärna köra Low–Medium med ett ensamt kort och få mina 100 fps.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Sälj dina kort och köp ett 290. Du kommer aldrig få ordning på de där om inte AMD släpper drivrutiner som funkar, vilket dom inte lyckats med senaste åren så.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Da´Russian Stallion:

Sälj dina kort och köp ett 290. Du kommer aldrig få ordning på de där om inte AMD släpper drivrutiner som funkar, vilket dom inte lyckats med senaste åren så.

Det finns åtminstone en speciell anledning till att jag verkligen vill undvika att sälja dem.

Dold text
Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers