Permalänk
Medlem

ASUS R9 290X coil whine

Någon som har coil whine på sitt kort? Jag har :*(

Vad kan man göra?

Permalänk

Nu har jag bara ett R9 290 men har coilwhine också, inlämnat till webhallen och dom hade testat kortet och tyckte det va inom gränsen. Men allt är en bedömningsfråga och det är butiken som bestämmer. Du kan ju alltid testa att göra en RMA men som sagt ingen säkerhet att det byts ut. När det gäller coilwhine så kan både PSU samt Mobo spela in också fick jag höra.

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro, Ryzen 5700X, G.skill Trident 3600, AMD 6600XT]

Permalänk
Medlem

Jag hade det. Men det försvann efter ett tag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Al3xswe:

Någon som har coil whine på sitt kort? Jag har :*(

Vad kan man göra?

Spela med V-sync (brukar ta bort eller minska coil whine) eller lämna in där du köpte den och se vad dom säger.

Visa signatur

|Moderkort: Asus ROG Strix B650E-I Gaming Wifi |GPU: Sapphire Nitro+ RX 7900 XT
|CPU: Ryzen 7 7800X3D |PSU: Corsair RM750X V2 |SSD: Samsung 970 EVO 1TB
|Minne: 32GB Kingston Fury DDR5 6000 Mhz |Chassi: Lian Li O11 Air Mini
|Datorskärm: Acer XR383CURP 38" 1600p 144Hz

Permalänk
Medlem

Vad är coil whine? Har googlat med hitta inge svar..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

#BenQ Zowie XL2546K #Gigabyte AORUS GeForce RTX 4080 XTREME WATERFORCE

Permalänk
Medlem

Inget coil whine på mitt 290X vad jag kan höra.

Pro-tip #1: Dränk hela kortet i smältlim!
Pro-tip #2: Lyssna inte på pro-tip #1.

Edit: Har sett i någon forumtråd någonstans att det (åtminstone i vissa fall) kan lösas genom att dränka spolen med smältlim för att hämma vibrationerna, men det är nog bäst att vara försiktig, då om inte annat garantin säkerligen ryker.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av kodnamn-lisa:

Vad är coil whine? Har googlat med hitta inge svar..

Skickades från m.sweclockers.com

Högfrekvent tjut från vibrerande spolar i en elektrisk krets.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thumbii:

Spela med V-sync (brukar ta bort eller minska coil whine) eller lämna in där du köpte den och se vad dom säger.

Ska testa!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ante_ante:

Nu har jag bara ett R9 290 men har coilwhine också, inlämnat till webhallen och dom hade testat kortet och tyckte det va inom gränsen. Men allt är en bedömningsfråga och det är butiken som bestämmer. Du kan ju alltid testa att göra en RMA men som sagt ingen säkerhet att det byts ut. När det gäller coilwhine så kan både PSU samt Mobo spela in också fick jag höra.

Köpte mitt från webhallen och har kontaktat dem, väntar på svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Inget coil whine på mitt 290X vad jag kan höra.

Pro-tip #1: Dränk hela kortet i smältlim!
Pro-tip #2: Lyssna inte på pro-tip #1.

Edit: Har sett i någon forumtråd någonstans att det (åtminstone i vissa fall) kan lösas genom att dränka spolen med smältlim för att hämma vibrationerna, men det är nog bäst att vara försiktig, då om inte annat garantin säkerligen ryker.

Har du diablo 3 så testa att ändra inne på options att dra fps mätarn till 200? Då hörs mitt whine som bara den..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thumbii:

Spela med V-sync (brukar ta bort eller minska coil whine) eller lämna in där du köpte den och se vad dom säger.

V-sync hjälpte knappt..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Al3xswe:

V-sync hjälpte knappt..

Använd "Citera Flera".

OnT: Har du en Webhallen butik i närheten så de kan avlyssna kortet direkt?

Visa signatur

- Xbox One Series X -
- Mac Mini M1 -
- MacBook Pro 14 M3 Pro -
- iPhone 15 Pro -

Permalänk
Medlem
Skrivet av kodnamn-lisa:

Vad är coil whine? Har googlat med hitta inge svar..

Skickades från m.sweclockers.com

Fösta posten som dök upp på google http://en.wikipedia.org/wiki/Coil_noise
Är det verkligen så svårt att använda google?

Visa signatur

Main : AMD Ryzen 5900X @ 4.55 | NZXT Kraken X73 | 32 GB DDR4 Gskill 3600mhz @ 3800 CL16 | Asus ROG STRIX B550-A GAMING | Sapphire Radeon 7900 XT nitro+ | Samsung 970 evo 1TB | Windows 10 | Lian Li PC-O11 Dynamic EVO | Corsair RM 750 | AOC cu34g2x + Dell u3415w / 1st 24"
Htpc / server : Intel G3258 | Nvidia GTX 670 | 12 GB | 6TB lagring | Fractal design Node 804 | Win 10+Kodi

Permalänk
Medlem
Skrivet av KaakaaN:

Använd "Citera Flera".

OnT: Har du en Webhallen butik i närheten så de kan avlyssna kortet direkt?

Nej tyvärr så har jag inte det... tänker dock vänta med att skicka in det för jag ska till DH och det är ju snart

Permalänk
Medlem

tragiskt att detta fenomen fortfarande finns kvar efter alla dess år! är ju grymt irriterande i alla fall.

Du kan testa med ett annat agg om du har möjlighet till det! finns coil whinet kvar så RMA kortet.
Ingen människa ska sitta med detta oljud på ett nytt kort.

Permalänk
Discokungen
Skrivet av 120hz:

tragiskt att detta fenomen fortfarande finns kvar efter alla dess år! är ju grymt irriterande i alla fall.

Det är en begränsning i tekniken. Man KAN göra något åt det men det beror helt på konstruktionen av korten.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av kodnamn-lisa:

Vad är coil whine? Har googlat med hitta inge svar..

Skickades från m.sweclockers.com

Du måste ju på riktigt vara sämst på internet om du inte lyckas fatta hur du ska googla fram ett så vanligt problem för exempel. Hatten av, trodde folk kunde Google 2013.

Här har du ett exempel på hur det kan vara

För övrigt trist att AMD fortfarande verkar ha stora problem med coil whine. Även om det är ganska vanligt förekommande hos nvidia-kort så känns det överlag som det är mer frekvent på Radeon-korten.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk

Ser ut som Grid2 han testar, jag har endel coilwhine när jag kör 3dmark,valley eller spelar CoD. Men igår testa jag Grid2 och de högre coilwhine än de andra.
Kan även höra smått knaster om man skrollar snabbt.

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro, Ryzen 5700X, G.skill Trident 3600, AMD 6600XT]

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ante_ante:

Nu har jag bara ett R9 290 men har coilwhine också, inlämnat till webhallen och dom hade testat kortet och tyckte det va inom gränsen. Men allt är en bedömningsfråga och det är butiken som bestämmer. Du kan ju alltid testa att göra en RMA men som sagt ingen säkerhet att det byts ut. När det gäller coilwhine så kan både PSU samt Mobo spela in också fick jag höra.

Visst, men TS kan reklamera.

Permalänk

Varför pratar alla om RMA? det är väl öppet köp för dom flesta här, eller hör ni coilwhine efter två veckor först? varför krångla till det i onödan, bara att lämna tillbaka. "Är det något fel på produkten?" . "nejdå, den funkar bra, men jag vill ha ett annat". klart. Förstås en enorm fördel att köpa i fysisk butik..

Permalänk
Medlem
Skrivet av 120hz:

tragiskt att detta fenomen fortfarande finns kvar efter alla dess år! är ju grymt irriterande i alla fall.

Du kan testa med ett annat agg om du har möjlighet till det! finns coil whinet kvar så RMA kortet.
Ingen människa ska sitta med detta oljud på ett nytt kort.

Litar fullkomligt på att det inte är mitt nätagg

Permalänk
Medlem
Skrivet av El_Raspberry:

Visst, men TS kan reklamera.

Japp vi får som sagt se hur det blir när jag får svar från webhallen.

Permalänk
Discokungen
Skrivet av ante_ante:

Ser ut som Grid2 han testar, jag har endel coilwhine när jag kör 3dmark,valley eller spelar CoD. Men igår testa jag Grid2 och de högre coilwhine än de andra.
Kan även höra smått knaster om man skrollar snabbt.

Jag hör coil whine på mitt 290X hela tiden när det visar 3D. Rätt enormt störigt då det fortfarande hörs genom fläktljudet på 55%.

Skrivet av Bartender:

Varför pratar alla om RMA? det är väl öppet köp för dom flesta här, eller hör ni coilwhine efter två veckor först? varför krångla till det i onödan, bara att lämna tillbaka. "Är det något fel på produkten?" . "nejdå, den funkar bra, men jag vill ha ett annat". klart. Förstås en enorm fördel att köpa i fysisk butik..

Precis. Den största nackdelen med att köpa i fysisk butik är att det är upp till butiken att ta tillbaka produkten. Kör du på internet så gäller köpdistanslagen.

Skrivet av Al3xswe:

Japp vi får som sagt se hur det blir när jag får svar från webhallen.

Det är bara att lämna tillbaka på öppet köp. 14 dagar från det att du fått kortet.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av Al3xswe:

Någon som har coil whine på sitt kort? Jag har :*(

Vad kan man göra?

Om det piper vid låg belastning så kan detta prg hjälpa:

http://www.deepcoldsoft.com/coilwhine.html

Piper det vid hög belastning så är det nog bara att byta kort eller nätagg.

Permalänk
Medlem

De flesta kort har ju coilwhine, men det är av olika ljudstyrka.

Ju mindre kortet belastas ju mindre coil whine kommer du ha (i de flesta fall).

Permalänk
Medlem

Jag bytte upp mitt Nätagg och märker nu ett svagt surrande ljud när jag "scrollar" med musen. Mitt grafikkort är ett Geforce gtx 760, & Nättagg är ett Be Quiet 630W

Permalänk
Medlem

Själv hade jag problemet på mitt 280x. Testade att byta nätagg och det sänkte ljudet bara lite. Lämnade sedan tillbaka till netonnet. De har tagit två veckor på sig nu. Fy fan om jag inte får ett nytt efter detta väntande.
För mig tjöt det också när jag scrollade och läste in sidor osv. i chrome.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
ASUS Nordic
Skrivet av Al3xswe:

Någon som har coil whine på sitt kort? Jag har :*(

Vad kan man göra?

Två frågor:

- Vilket nätagg använder du?
- Är det referens eller DirectCU II med DIGI+ VRM/SAP?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Al3xswe:

Litar fullkomligt på att det inte är mitt nätagg

Grejen är att det kan vara den specifika kombinationen av ditt nätagg och grafikkort som får spolarna att tjuta. Om detta är fallet så kan det bli svårare att få RMA på kortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kinc:

Två frågor:

- Vilket nätagg använder du?
- Är det referens eller DirectCU II med DIGI+ VRM/SAP?

FD Newton R2 1000w referens ja. Om du kollar datumet denna tråden skapades så fanns inte DC II