Permalänk
Medlem

Vilken plattform?

Hej!
Jag är på gång att börja experimentera med att automatisera saker i vår lägenhet (har surfat och tänkt allt för länge nu ). Tanken är att styra de olika sakerna (tänk lampor, automatiska persienner, små elmotorer till diverse, etc.) via en server och sen styra servern via telefonen. Detta för att ha allt samlat och för att enkelt kunna integrera familjen i användandet.

Är detta en hållbar lösning eller ska jag se på allt från ett annat håll??

Vilken plattform är i sådana fall bäst i längden och billigast att arbeta på?

Läser första året till ingenjör och har än så länge programmerat en kurs i java. Om det skulle behöva programmeras något (utöver det för enkortsdatorn) får jag ta och lära mig det, se det som lärdom inför framtiden.
Har inget emot att läsa på och lära mig om den plattform som anses bäst!

Tack!
Eric G

Permalänk
Medlem

Har själv bara en Arduino, när de kommer till hårdvaru begränsningar så kan den bar hantera 4 uppkopplingar över nätverket, men har du tänk ha en annan dator som sköter webbkommunikationen så är det inget problem. Finns även gsm-moduler så att man kan styra med sms.

Som jag har uppfattat det så Arduino'n mer hårdvaru-nära, där du inte har något "OS" i grunden utan det är typ det du skriver själv.
Vilket medför att det blir enklare att styra I/O men jobbigare att hantera webbgränssnittet. På Arduino'n använder man ett C liknande språk.

Tutorial för webbserver på Arduino:
http://startingelectronics.com/tutorials/arduino/ethernet-shi...

Arduino Uno har 14 I/O, Arduino Mega har 54 I/O.
Skulle inte det räcka så kan man koppla på extra kort så att man får mer än 1000 I/O.

Googla: home automation project arduino
och : home automation project raspberry pi

så kan du jämföra lite vad du tycker verka enklast för dig.

Permalänk
Medlem

Sry att det tog sån tid för ett svar

Blir nog till att börja med arduino, sen om det är något för mig och om där finns begränsningar får man kolla vidare

Vart köpte du din ardunio??

Permalänk
Medlem

z-wave kan du leka rätt mycket med, finns ett par öppna plattformar.

Permalänk
Medlem

Inte lika hardcore som att göra det själv men helt klart intressant! Tack, ska kolla upp det!

Permalänk
Medlem

har aldrig pillat med den här typen av automatisering så mitt svar kommer kanske inte hålla den nivån jag känner att du efterfrågar men rent spontant så känns ju raspberryn som ett hyggligt alternativ. billig, har i/o och enkel att skriva kod för iomed linux. För remotestyrning med en smartphone så är det nog lättast att skriva ett webbaserat användar gränssnitt. Skrev ett väldigt enkelt sådant i php till min htpc.

med det sagt så finns det säkert bättre alternativ som är mer inriktade på just automatisering. raspberryn är ju mer av en generell hobby maskin. Men lycka till, låter som ett roligt projekt.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem