Bedrägeri på SWEC marknad..

Permalänk
Medlem

Bedrägeri på SWEC marknad..

Undrar om någon mer har trista erfarenheter av att bli grundlurad här på marknadsforumet och tips om vad man skall göra.

Jag anser mig vara en ganska försiktig person gällande affärer med andra privatpersoner på nätet och kräver alltid alla tänkbara uppgifter för att sedan kontrollera att det stämmer innan en förskottsbetalning utförs.

Tyvärr sänkte jag min guard på grund av att affären gjordes med en kille som varit medlem här på SWEC sedan 2009 och gav i vår kommunikation ett seriöst och ärligt intryck.

Pengar överförs och inget skickas, i sista mailet beskylls postens hantering för att inget kommer fram till mig och att allt skall ställas tillrätta.

Initialt svarar han på mina mail men har helt slutat att svara nu.

Jag har begränsade uppgifter som Kontonummer och namn, jag har en nära släkting som jobbar på polisen i Lund och handlägger bedrägerimål både online och vanliga men jag drar mig för att sätta igång detta då jag vet vilket elende det kan ställa till för den här personen.

Summan är ganska stor (iallafall med mina mått mätt) så om inget händer under de närmsta dagarna har man väl inget val kan jag tänka mig..

Min svärfar behöver en formell anmälan för att få loss alla uppgifter om den här killen via hans konto men som sagt vill jag att det skall vara den absolut sista utvägen.

Så har någon tips är jag tacksam.

Skulle gärna varna alla här för personen men sätter inte ut några användarnamn helt öppet, vill man veta vem detta gäller ser jag inget hinder i att man kontaktar mig via priv,mail.

Kanske finns det någon som känner personen bakom användarnamnet i.o.m att han varit medlem i 5 år.

/Otto

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipsen73:

jag har en nära släkting som jobbar på polisen i Lund och handlägger bedrägerimål både online och vanliga men jag drar mig för att sätta igång detta då jag vet vilket elende det kan ställa till för den här personen.

Det är inte värre än så alltså? Det kan bli jobbigt för den personen som utsatt dig för ett bedrägeri så därför gör du det inte? Men då så låt det vara och var glad bara då...

Permalänk

Om du har namn osv kan du alltid leta upp hans familj/släkts nummer och berätta vad som hänt så skämms han lite kanske, annars bara att anmäla, han ska ju straffas om han lurat dig?

Permalänk
Medlem

Anmäl bara, bedrägeri skall inte tolereras i någon form.
Antalet fall stiger ju explosionsartat just p.g.a. att folk inte åker fast eftersom Polisen inte vill göra något åt det. Nu när du faktiskt kan få fallet i rullning kan det vara värt det?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Avstängd

Varför dras du från att anmäla? Folk som lurar andra är svin och ska därför anmälas. Speciellt om det handlar om en hel del pengar.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Hur längesedan är det sedan personen sist svarade på ett av dina PM?

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk

Om han har lurat dig så är det klart att du ska anmäla personen.

Visa signatur

Dator: i5 7600k@5ghz | EVGA 1060 | 16gb Corsair 2666mhz | MSI Z270-A
Laptop: Lenovo Thinkpad T430s | i7-3520M | 8 GB &&
Laptop 2: HP Probook 6470B | Intel i5-3210M | 8 GB
Mobil: iPhone 7 128gb | Konsoler: XboxOne | PS4 | Wii

Permalänk
Geeks
SweClockers

Jag har mailat dig två gånger nu ang. detta och om du svarar på mailet så kan vi hjälpa dig. Däremot är det ingen bra idé att ta upp det i forumet eftersom alla uppgifter du sprider här kan användas emot dig vid ett eventuellt rättegångsförfarande.

*Låst*

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015