Streama film från min server, vilken platta?

Permalänk
Medlem

Streama film från min server, vilken platta?

Ska köpa en surfplatta på runt 10" men har två "problem". Det första är att jag enkelt vill kunna se på film från min server över trådlöst nätverk. Och min andra fundering är om man bör avvakta lite då det inte finns någon nya 10" på marknaden? Kommer det något nytt snart?
Har sneglat på nya ipad air som jag gillar, men antar att den faller på att kunna streama film över nätverket?

Permalänk
Medlem

Plex funkar fint att streama till ipad/iphones iaf. Dock kostar appen till iOS-enheterna. Vad ska du streama med? Eller tänkte du öppna filer rakt av via SMB/HTTP/FTP?

Permalänk
Medlem

Jag har en Galaxy Note 10,1" som jag använder XBMC på för att streama serier och filmer trådlöst från servern hemma. Lätt och dessutom helt gratis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Selene:

Jag har en Galaxy Note 10,1" som jag använder XBMC på för att streama serier och filmer trådlöst från servern hemma. Lätt och dessutom helt gratis.

Har köpt en nexus 10 och tänker köra samma lösning. XBMC som media extender som jag streamar till surfplattan.
XBMC finns som app till android så gränssnittet är det samma som på PC och surfplatta!

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Permalänk
Medlem

Man behöver enbart XBMC på plattan dock. Inga andra program behövs så länge mapparna är utdelade via nätverket =).

Permalänk

jag kör plex i mitt system, funkar till smartTVn och till min surfplatta, galaxyTab 10.1, funkar hur bra som helst.

den sköter allt åt dig, håller koll på filmerna och serierna, sorterar dem åt dig, laddar hem information om dem åt dig, om allt är inställt rätt även undertexter till en del av allt.

kostar ingenting att testa direkt.

www.plexapp.com

Visa signatur

|Dator: | Phantek P400S | Ryzen 5900X | X570 Aorus Elite | RTX 3080 Ventus OC | Corsair 64gb DDR4 | x2 970 EVO 1Tb | Corsair HX 850i | AC Liquid Freezer II 280 |

Permalänk
Medlem

Jag kör XBMC till de flesta TV-apparater hemma då de kan ta emot TV via min tvheadend server. Dock köra jag även en Plex Media Server på min huvudserver (som filmer etc finns på) så andra saker, som exempelvis telefoner och plattor, skall knna komma åt filmerna också utan codecstrul etc. Sedan kompleterar jag med tvheadendklient på mobiler och plattor så de kan se TV också.

Att Plex började stödja PVR med tvheadend som backend eller att XBMC fixade ihop en "server"-lösning för att lätt dela mediainfo etc mellan alla enheter hade gjort livet lite enklare dock :). Nu synkar jag vad jag sett osv mellan enheterna via trakt.tv så jag iaf har lite koll

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

Detta betyder alltså att jag enkelt och gratis kommer att kunna streama från min serverdator med windows 7 till en ipad air med programmet plex ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Be:

Detta betyder alltså att jag enkelt och gratis kommer att kunna streama från min serverdator med windows 7 till en ipad air med programmet plex ?

Du fick redan i andra svaret reda på att Plex-appen kostar, så nej, inte gratis...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neco:

Plex funkar fint att streama till ipad/iphones iaf. Dock kostar appen till iOS-enheterna. Vad ska du streama med? Eller tänkte du öppna filer rakt av via SMB/HTTP/FTP?

jag hade tänkt streama direkt i nätverket helt enkelt dela ut via nätverket på serverdatorn och bara klicka och spela upp på plattan.

Permalänk
Medlem

Plex kostar kanske 30kr lätt värt det. Har det på mina plattor Surface 1/2, på HTPCn och på mobilerna. Börja titta på HTPC sen kan jag fortsätta på plattan/mobilen där jag sluta på PCn eftersom appen synkar vart man är. Plex laddar ner info om filmerna från nätet så du får ett fint bibliotek. Plex stödjer inte .img vill jag minnas så har du en massa sånt så är nog XBMC bättre.

Om du i huvudsak ska ha den för att titta på film så skulle jag ha valt en platta med 16:9, tex Surface 2. Det blir väldigt liten bild kvar på en platta med 4:3 speciellt om filmen från början har ett ännu vidare format än 16:9.

Visa signatur

Core i7 6700K | 16GB DDR4 | 256GB NVMe | GTX 1070 | 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av page:

Plex kostar kanske 30kr lätt värt det. Har det på mina plattor Surface 1/2, på HTPCn och på mobilerna. Börja titta på HTPC sen kan jag fortsätta på plattan/mobilen där jag sluta på PCn eftersom appen synkar vart man är. Plex laddar ner info om filmerna från nätet så du får ett fint bibliotek. Plex stödjer inte .img vill jag minnas så har du en massa sånt så är nog XBMC bättre.

Om du i huvudsak ska ha den för att titta på film så skulle jag ha valt en platta med 16:9, tex Surface 2. Det blir väldigt liten bild kvar på en platta med 4:3 speciellt om filmen från början har ett ännu vidare format än 16:9.

ja det är ju inga pengar! Lutar åt att det blir en Ipad air. Har haft mobil med Windows men gillade den inte. Så väljer bort plattorna med Windows.

Permalänk
Medlem

Windows Phone har inget med Windows på plattorna att göra, det är helt olika. Men tror inte du kommer bli besviken på en Air heller.

Visa signatur

Core i7 6700K | 16GB DDR4 | 256GB NVMe | GTX 1070 | 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Be:

jag hade tänkt streama direkt i nätverket helt enkelt dela ut via nätverket på serverdatorn och bara klicka och spela upp på plattan.

Jag har nexus 7 2013 och använder av bsplayer och streamar serier/filmer över nätverket. appen är gratis.

Visa signatur

...

Permalänk
Skrivet av Be:

ja det är ju inga pengar! Lutar åt att det blir en Ipad air. Har haft mobil med Windows men gillade den inte. Så väljer bort plattorna med Windows.

Se till att tänka över bildformatet ordentligt bara. Med 4:3 blir det mycket dödyta om du ser på film i 16:10/16:9. iPad är en väldigt bra platta till mycket, men tycker inte filmkonsumtion är en av dem. Du kan ju kolla in Xperia Tablet Z, den ska ha väldigt bra färger som jag förstår det och det kan ju vara trevligt vid filmtittande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Be:

ja det är ju inga pengar! Lutar åt att det blir en Ipad air. Har haft mobil med Windows men gillade den inte. Så väljer bort plattorna med Windows.

Är det inte dumt att köpa en 4:3 platta om ditt mål är att se film?

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Till Android finns oändliga möjligheter till mediacenter, XBMC, Plex, Archos för att nämna några. Därtill kommer alla "vanliga uppspelare" som VLC, BSPlayer, Wondershare o.s.v...

Att satsa på en Apple-produkt är i min värld som att köpa en Ferrari och alltid ha handbromsen dragen. Detta är naturligtvis subjektivt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av cbtcp:

Till Android finns oändliga möjligheter till mediacenter, XBMC, Plex, Archos för att nämna några. Därtill kommer alla "vanliga uppspelare" som VLC, BSPlayer, Wondershare o.s.v...

Att satsa på en Apple-produkt är i min värld som att köpa en Ferrari och alltid ha handbromsen dragen. Detta är naturligtvis subjektivt!

är inne lite på samma tänk som du. Funderar på att vänta på en ny 10" platta med Android. Ingen som vet när nexus 10 kommer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Be:

är inne lite på samma tänk som du. Funderar på att vänta på en ny 10" platta med Android. Ingen som vet när nexus 10 kommer?

Är också VÄLDIGT sugen på en ev. ny nexus 10... Vill veta lanseringsdatum :/

EDIT: Ta detta med en nypa salt men vi kanske ser nexus 10 2013 inom en snar framtid; http://www.digitaltrends.com/mobile/nexus-10-leak/

Visa signatur

FD Define R5 | Corsair RM850x | Asus Prime z370-p | i5 8600k | G.Skill 2x8gb 3600mhz | Palit GTX 1080ti | Samsung 960 Evo 500gb

Citat av en här på swec:
"AMD är sämst. Dessutom är jag AMD fanboy."

Permalänk
Medlem

Kör Plex på min Dell Venue 8 Pro, fungerar utmärkt att streama.