Permalänk
Medlem

Greattech?

Hej!

Kanske en lite uttjatad fråga, men återigen: Vad tycker ni om Greattech.se?

Har själv aldrig handlat därifrån, men jag har hört mycket negativt om företaget. Samtidigt har jag hört mycket positivt också, väldigt blandat alltså.

Varför jag ställer frågan är för att mina kusiner snart fyller år och de önskar sig en speldator. Deras pappa ska betala den och vill inte att jag ska bygga den åt dem, utan han vill ha en färdigbyggd. Hittade då följande dator från Greattech, som jag tyckte verkade prisvärd. Han vill max betala 8000 kr för datorn inklusive skärm och tangentbord. Datorn jag hittade kostar just nu 6990 kr, och en skärm kan man säkert hitta för dryga 1000-lappen. Tangentbord och mus kan jag och min bror säkert köpa. Har ni andra förslag på färdigbyggda datorer för 7000 eller datorpaket (med skärm) för 8000 kr så hade det varit super!

http://greattech.se/product.html/infinity-machine-2?category_...

Permalänk
Medlem

Greattech är väldigt aggressivt måna om sitt rykte, på gott och ont. Enligt mig oftast gott.

Datorn i sig verkar ganska prisvärd för en färdigbyggd maskin, även om det så klart hade gått att få en bättre dator om man bygger själv, men det var tydligen inget alternativ.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Hade inte köpt ett paket där försäljaren lyfter fram att grafikkortet har PCI-e 3.0 som ett säljargument medan man bundlar den med ett moderkort som ändå bara har PCI-e 2.0, då har man förbrukat sina chanser i mina ögon men that's just me.

edit: huruvida det skulle göra någon faktisk skillnad eller ej i just det här fallet förändrar inget

edit2: rent spontant känns nog http://www.komplett.se/pc-i-delar-battlefield-4-edition/79875... mer intressant

edit3: glömde att den inte fick vara i delar haha, close enough

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Medlem

Av att döma på deras support enbart (vad man sett på sweclockers etc) så hade jag inte köpt där, tycker dom är otrevliga och rent utsagt okunniga om vad dom håller på med.

Permalänk
Medlem

http://www.komplett.se/k/config.aspx?ConfigSystemId=10824
Byt ut processorn till i5 4670k
Byt RAM minne till Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB
Välj musen CM Storm Xornet Gaming Mouse
Ta bort högtalarna
Välj skärmen Philips 24" LED 247E4LHSB/00

Sammanlagt pris 7983kr. En bättre dator med skärm,mus och tangentbord.

Visa signatur

CPU: i5 3570k@4.2GHZ CPU kylare: Hyper 212+ med 2st Scythe GentleTyphoon 1850rpm GPU: ASUS GTX 1060 Strix 6GB MOBO: Asrock z77 Extreme4 PSU: Corsair HX650W 80+Gold RAM: Corsair Vengeance LP 8GB 1600mhz Låda: Fractal Design Arc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minsc S2:

Greattech är väldigt aggressivt måna om sitt rykte, på gott och ont. Enligt mig oftast gott.

Datorn i sig verkar ganska prisvärd för en färdigbyggd maskin, även om det så klart hade gått att få en bättre dator om man bygger själv, men det var tydligen inget alternativ.

Mina kusiner skulle försöka få sin pappa att gå med på att låta mig bygga ihop datorn, så vi får se

Skrivet av Naga:

Hade inte köpt ett paket där försäljaren lyfter fram att grafikkortet har PCI-e 3.0 som ett säljargument medan man bundlar den med ett moderkort som ändå bara har PCI-e 2.0, då har man förbrukat sina chanser i mina ögon men that's just me.

edit: huruvida det skulle göra någon faktisk skillnad eller ej i just det här fallet förändrar inget

edit2: rent spontant känns nog http://www.komplett.se/pc-i-delar-battlefield-4-edition/79875... mer intressant

edit3: glömde att den inte fick vara i delar haha, close enough

Ah! Brukar inte vara så noggrann när jag kollar moderkort, och det skulle ha straffat sig! Missade helt att det inte hade PCI-E 3.0... Sjukt fult av Greattech måste jag säga. Som jag skrev ovan, mina kusiner skulle tala med sin pappa, så vi får se hur det blir i slutändan. Förhoppningsvis får jag bygga ihop datorn åt dem. När det handlar om så lite pengar vill jag ju hellre att de får ut så mycket som möjligt.

Skrivet av Destromath:

Av att döma på deras support enbart (vad man sett på sweclockers etc) så hade jag inte köpt där, tycker dom är otrevliga och rent utsagt okunniga om vad dom håller på med.

Ja, det har jag också sett, men samtidigt är det många som säger att det fungerar bra. Är lite kluven :S

Permalänk
Medlem
Skrivet av CSSgamer:

http://www.komplett.se/k/config.aspx?ConfigSystemId=10824
Byt ut processorn till i5 4670k
Byt RAM minne till Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB
Välj musen CM Storm Xornet Gaming Mouse
Ta bort högtalarna
Välj skärmen Philips 24" LED 247E4LHSB/00

Sammanlagt pris 7983kr. En bättre dator med skärm,mus och tangentbord.

Vettefasen om jag vill kalla det för en bättre dator, då du får ett HD 7850 istället för ett R9 270X, och betalar 1000:- mer.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CSSgamer:

http://www.komplett.se/k/config.aspx?ConfigSystemId=10824
Byt ut processorn till i5 4670k
Byt RAM minne till Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB
Välj musen CM Storm Xornet Gaming Mouse
Ta bort högtalarna
Välj skärmen Philips 24" LED 247E4LHSB/00

Sammanlagt pris 7983kr. En bättre dator med skärm,mus och tangentbord.

Håller med nedanstående, den blir ju knappats bättre. Men samtidigt får man ett bra pris för skärm, mus och tangentbord. Definitivt ett bra förslag, tack så mycket!

Skrivet av Minsc S2:

Vettefasen om jag vill kalla det för en bättre dator, då du får ett HD 7850 istället för ett R9 270X, och betalar 1000:- mer.

Permalänk
Medlem

Värt att tänka på är att Greattech datorn ej kommer med Windows installerat, man måste köpa till det för 1190 kr.

Förresten så tror jag att Alina har ett erbjudande där de erbjuder gratis montering av datorer, kan kanske vara värt att kolla in ifall du får ihop ett bra paket och men du inte får bygga ihop det

Edit: Verkar stå lite olika saker på deras hemsida. Vid "konfiguration" så ser man inte ett OS men vid Trygghetsgarantifliken står det att den levereras med alla drivrutiner och tillbehör, vet inte riktigt vad man ska tro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Goffen:

Värt att tänka på är att Greattech datorn ej kommer med Windows installerat, man måste köpa till det för 1190 kr.

Förresten så tror jag att Alina har ett erbjudande där de erbjuder gratis montering av datorer, kan kanske vara värt att kolla in ifall du får ihop ett bra paket och men du inte får bygga ihop det

Edit: Verkar stå lite olika saker på deras hemsida. Vid "konfiguration" så ser man inte ett OS men vid Trygghetsgarantifliken står det att den levereras med alla drivrutiner och tillbehör, vet inte riktigt vad man ska tro

Drivrutiner och OS är inte samma sak...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Drivrutiner och OS är inte samma sak...

Ne, det vet jag

Tycker dock att dem är lite otydliga med vad som egentligen skickas med datorn bara

Permalänk

Hejsan!

Beror på när din kusin fyller år.

Brukar inte Inet ha gratis montering när det närmar sig juletider? rätta mig om jag är helt ute och cyklar.

EDIT: Är inte säker men andra medlemmar kanske har bättre koll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dannema:

Hej!

pappa ska betala den

"pappa betalar"
Köp något bättre

Alina bygger ju gratis just nu (tex.)
EDIT
Den här tråden borde ligga under forumet köpråd
Onödigt att hacka på Greatech ännu en gång!!!

Visa signatur

Asus P7H57D-V EVO...... 80GB 2.5" SSD Intel X25-M G2 SATA.....OCZ 4GB (2x2048MB) Obsidian XTC 1600MHz.....Intel Core i3 530, 2.93GHz.....Windows 7 Home Premium Svensk Retail...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Goffen:

Värt att tänka på är att Greattech datorn ej kommer med Windows installerat, man måste köpa till det för 1190 kr.

Förresten så tror jag att Alina har ett erbjudande där de erbjuder gratis montering av datorer, kan kanske vara värt att kolla in ifall du får ihop ett bra paket och men du inte får bygga ihop det

Edit: Verkar stå lite olika saker på deras hemsida. Vid "konfiguration" så ser man inte ett OS men vid Trygghetsgarantifliken står det att den levereras med alla drivrutiner och tillbehör, vet inte riktigt vad man ska tro

OS bör inte vara något problem, tror de har en W7-nyckel kvar sedan de bytte till W8.

Tack för tipset, får kolla in Alina då! Själv aldrig handlat där, så jag tänkte inte direkt på dem.

Skrivet av keyser_01:

Hejsan!

Beror på när din kusin fyller år.

Brukar inte Inet ha gratis montering när det närmar sig juletider? rätta mig om jag är helt ute och cyklar.

EDIT: Är inte säker men andra medlemmar kanske har bättre koll.

Jo, de hade det förra året har jag för mig, men mina kusiner (det är trillingar) fyller år den 27 november, tror inte de väntar en månad för att köpa datorn.

Skrivet av grabben!:

"pappa betalar"
Köp något bättre

Alina bygger ju gratis just nu (tex.)
EDIT
Den här tråden borde ligga under forumet köpråd
Onödigt att hacka på Greatech ännu en gång!!!

Haha, vad är det för logik? Det är ju deras pappa som satt 8000 kr som maxgräns.

Alina skrev Goffen också, ska kolla in det!

Jo, kom på det vid ett senare skede. Tänkte först använda tråden till att endast fråga om forumets åsikter om Greattech. Om någon moderator kan flytta får de gärna flytta
Är ju inte så att jag hackar på dem, jag har läst dåligt om dem och frågar om det fortfarande är så och vad ni andra har för åsikter. Har ju rätt till det, åtminstone...

Permalänk
Medlem

Jag köpte min nuvarande dator på Greattech och jag har inte haft något problem med datorn eller greattech. De gångerna jag har kontaktat kundtjänst har jag blivit vänligt bemött. Så jag har bara positivt att säga om företaget

Permalänk
Medlem
Skrivet av BeaveR_0:

Jag köpte min nuvarande dator på Greattech och jag har inte haft något problem med datorn eller greattech. De gångerna jag har kontaktat kundtjänst har jag blivit vänligt bemött. Så jag har bara positivt att säga om företaget

Okej, låter bra.

Förresten, var ser ni att Alina bygger gratis just nu? För mig står det att det kostar 795 kr... Är det något medlemserbjudande?
E: Googlade, i en tråd här på SweC står det att erbjudandet gällde till 20/9. Tänker ni på det erbjudandet eller har de ett nytt?