Paketering av Nexus 7 för RMA?

Permalänk
Medlem

Paketering av Nexus 7 för RMA?

Hej, vet inte om detta är rätt del av forumet, så om det inte är det kan väl någon flytta tråden?

Jag ska skicka tillbaka en Nexus 7 till ett företag eftersom att skärmen blivit helt röd av någon anledning. Nedan står det jag undrar.

* Vart får man tag i en liten låda som passar för att skicka en Nexus 7.
* På vilket sätt skulle ni skickat den till företaget?

Vill gärna komma undan så billigt som möjligt, men jag vill ju heller inte att den ska gå sönder ännu mer på vägen till företaget.

Visa signatur

When the last tree is cut down, the last fish eaten, and the last stream poisoned, you will realize that you can not eat money

Permalänk
Medlem

Jag skulle ta ett väl vadderat kuvert på posten. Räcker bra.

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av kokkojambo:

Jag skulle ta ett väl vadderat kuvert på posten. Räcker bra.

Inte om det är posten..

Permalänk
Medlem
Skrivet av kokkojambo:

Jag skulle ta ett väl vadderat kuvert på posten. Räcker bra.

Räcker inte alls.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk

Har fått allt från skoavtryck till cykeldäckspår på vadderade kuver som posten hanterat så nej det räcker inte
Fråga folk du känner om dom har nån liten låda över eller så får du köpa en på posten. (Skicka endast Rekat annars finns alltid risken att den försvinner utan att man får nån ersättning alls)

Permalänk

Kom förbi nacka forum innan 19:30 så slänger vi ihop nåt bra!

Permalänk
Medlem

http://www.packoplock.se/dept/Langd-130---285-mm_51234/SWE/SE... + valfri vaddering som t.ex. tidningspapper eller bubbelplast. Har du några gamla trasor som inte är värda något som funkar det också bra. Se bara till att det är väl vadderat så är det inga problem.

Visa signatur

Chassi Phanteks Enthoo Evolv. MB Gigabyte GA-z97M-D3H. CPU Intel Core i5-4670K@4.3GHz. Kylning Phanteks PH-TC14PE BLUE. SSD OCZ-Agility 3 120GB. GPU Gigabyte GTX 780 GHz @1440MHz. RAM 16GB Kingston HyperX blu 1600mhz. PSU Antec High Current Pro 1200W.
Laptop ASUS K55VM, Intel Core i5-3210M, Nvidia GT630M 2GB. 6GB RAM. Samsung 840 250GB SSD.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Permalänk
Medlem
Skrivet av Shockwave:

Hej, vet inte om detta är rätt del av forumet, så om det inte är det kan väl någon flytta tråden?

Jag ska skicka tillbaka en Nexus 7 till ett företag eftersom att skärmen blivit helt röd av någon anledning. Nedan står det jag undrar.

* Vart får man tag i en liten låda som passar för att skicka en Nexus 7.
* På vilket sätt skulle ni skickat den till företaget?

Vill gärna komma undan så billigt som möjligt, men jag vill ju heller inte att den ska gå sönder ännu mer på vägen till företaget.

Ett råd, då de flesta företag är riktigt elaka när det gäller skärmar, packa den så att de inte kan hävda fraktskada, har du otur så skickar det här företaget vidare bara utan att ens packa upp ditt paket och hamnar sen hos verkstaden och vips får du en räkning hem att godkänna för reparationen
Packa alltså väl, inte någon som helst ide att spara in 20 spänn på en sån dum sak

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem
Skrivet av godspeed:

Ett råd, då de flesta företag är riktigt elaka när det gäller skärmar, packa den så att de inte kan hävda fraktskada, har du otur så skickar det här företaget vidare bara utan att ens packa upp ditt paket och hamnar sen hos verkstaden och vips får du en räkning hem att godkänna för reparationen
Packa alltså väl, inte någon som helst ide att spara in 20 spänn på en sån dum sak

Jo, hade tänkt det, men vart fasen får man tag en kartong/låda att packa ner det i? Och vilken tjänst bör man använda för att skicka?

PS. Jag har filmat och beskrivit problemet med produkten innan jag skickar in den, ifall de skulle klaga på att det är mitt fel. Jag skickade även en länk till videon till dem i emailet som deras support läste.

Visa signatur

When the last tree is cut down, the last fish eaten, and the last stream poisoned, you will realize that you can not eat money

Permalänk
Medlem

Oj, tack till alla som engagerat sig i denna tråden, trodde den hade gått omärkt förbi tills "godspeed" citerade mig. ^^

Visa signatur

When the last tree is cut down, the last fish eaten, and the last stream poisoned, you will realize that you can not eat money

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shockwave:

Jo, hade tänkt det, men vart fasen får man tag en kartong/låda att packa ner det i? Och vilken tjänst bör man använda för att skicka?

PS. Jag har filmat och beskrivit problemet med produkten innan jag skickar in den, ifall de skulle klaga på att det är mitt fel. Jag skickade även en länk till videon till dem i emailet som deras support läste.

Jag brukar använda mig av DHL , Schenker osv, de har färdiga kartonger man kan köpa o frakta i, posten också har jag för mig, och sen packar du den bara väldigt väl, jag brukar fråga butiker ibland om de har nåt packningsmaterial man kan få köpa eller få till skänks som de ändå ska slänga

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Inte om det är posten..

Nä! Ska man skicka något med posten ska det ligga i ett kassaskåp.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Shockwave:

Jo, hade tänkt det, men vart fasen får man tag en kartong/låda att packa ner det i? Och vilken tjänst bör man använda för att skicka?

PS. Jag har filmat och beskrivit problemet med produkten innan jag skickar in den, ifall de skulle klaga på att det är mitt fel. Jag skickade även en länk till videon till dem i emailet som deras support läste.

Har du inte fått en fraktsedel? Om det är garanti/reklamationsärende ska du inte betala frakten. Hur som helst ska den alltid skickas som paket, alt. rek. brev. Dock inte alla företag som accepterar rek. brev. DHL, Schenkker osv. brukar också vara sådär populära.
Gå in i en skoaffär eller nåt och få en låda som passar, sedan fyller du den med bubbelplast. Kom ihåg att tejpa ordentligt och plattan ska inte kunna studsa runt, den ska ligga fast med stötdämpande material överallt. Lägg den även i en liten plastpåse så den är skyddad mot evt. fukt.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Har du inte fått en fraktsedel? Om det är garanti/reklamationsärende ska du inte betala frakten. Hur som helst ska den alltid skickas som paket, alt. rek. brev. Dock inte alla företag som accepterar rek. brev. DHL, Schenkker osv. brukar också vara sådär populära.
Gå in i en skoaffär eller nåt och få en låda som passar, sedan fyller du den med bubbelplast. Kom ihåg att tejpa ordentligt och plattan ska inte kunna studsa runt, den ska ligga fast med stötdämpande material överallt. Lägg den även i en liten plastpåse så den är skyddad mot evt. fukt.

Jo, jag har en fraktsedel, men det löser ju inte att jag behöver en kartong att frakta den i? Jag vet inte vart jag ska få tag i en sådan kartong, känns lite konstigt att komma med en tejpad skokartong till posten. De skrev så här: "Jag skickar ut en fraktsedel till dig som du kan fästa på paketet.".

Visa signatur

When the last tree is cut down, the last fish eaten, and the last stream poisoned, you will realize that you can not eat money

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Shockwave:

Jo, jag har en fraktsedel, men det löser ju inte att jag behöver en kartong att frakta den i? Jag vet inte vart jag ska få tag i en sådan kartong, känns lite konstigt att komma med en tejpad skokartong till posten. De skrev så här: "Jag skickar ut en fraktsedel till dig som du kan fästa på paketet.".

Du har ju frågat vilken tjänst osv. du ska använda dig av, det står ju på fraktsedeln! Bara packa ner ner skiten i valfri låda, spelar ingen roll hur den ser ut så länge surfplatten ligger skyddat. Gå till nåt sopprum och ta en kartong om en skokartong känns för "konstig" eller om du verkligen vill göra livet surt för dig själv, köp en ny Nexus 7, kasta nya N7:an, ta förpackningen och skicka in din gamla N7 på reparation.

Detta känns verkligen som ett icke-problem.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Köp ett par dyra, fina märkesskor. Släng skona. Fyll lådan med packmaterial och lägg ned din Nexus där. Sen är det bara att skicka!

Visa signatur

Lista på min dator och kringutrustning hittar du HÄR
Citera för svar! Beskök gärna min Youtubekanal! Där lägger jag upp musik jag skapar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Du har ju frågat vilken tjänst osv. du ska använda dig av, det står ju på fraktsedeln! Bara packa ner ner skiten i valfri låda, spelar ingen roll hur den ser ut så länge surfplatten ligger skyddat. Gå till nåt sopprum och ta en kartong om en skokartong känns för "konstig" eller om du verkligen vill göra livet surt för dig själv, köp en ny Nexus 7, kasta nya N7:an, ta förpackningen och skicka in din gamla N7 på reparation.

Detta känns verkligen som ett icke-problem.

Känns bara lite dumt att man ska behöva gå till en skoaffär och be om en låda varje gång man ska skicka ett paket tycker jag. Men antar väl att jag inte har något annat alternativ.

Visa signatur

When the last tree is cut down, the last fish eaten, and the last stream poisoned, you will realize that you can not eat money

Permalänk
Medlem

Finns hur mycket paket att köpa som helst hos ombud, dhl/schenker/posten

Permalänk
Medlem

När jag skickade min nexus 7 körde jag massvis av bubbelplast tills jag knappt fick plats med den i vadderade kuvertet längre och skickade den så utan några problem, se till att tejpa hörnen för extra styrka

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Oliver91:

När jag skickade min nexus 7 körde jag massvis av bubbelplast tills jag knappt fick plats med den i vadderade kuvertet längre och skickade den så utan några problem, se till att tejpa hörnen för extra styrka

Då har du haft tur, hade Posten tagit sönder din platta hade du fått nada ersättning. Posten räknar inte sån paketering som tillräcklig.
http://www.posten.se/sv/Documents/PDF/forpackningsinstruktion...

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Jag brukar använda en stadig kartong av valfri sort, har alltid massor av sånna liggande i garaget. Sedan skulle jag ha lagd plattan i en igentejpad plastpåse och fyllt lådan med popcorn som dämpmaterial runt plattan i påsen. Se till att det blir relativt kompakt, men ändå inte helt stumt.

Värst anser jag dock att bussgods är. Har skickat ett relativt långt paket, som var inspikat i en trälåda som skydd. När det kom fram var det avbrutet och hopvikt. Det syntes hack i paketet från vassa kanter och spår som tydde på att det var hoppat på/avsparkat. Ingen ersättning.

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Medlem

Finns att köpa schyssta kartonger i kontorstillbehörsbutiker, och även i många bokhandlar.

Jag brukar köpa sådana här:

http://www.officedepot.se/ecommerce/sortiment/kontorsmaterial...

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 | 16GB | 512GB + 2TB SSD | RTX 3060

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Då har du haft tur, hade Posten tagit sönder din platta hade du fått nada ersättning. Posten räknar inte sån paketering som tillräcklig.
http://www.posten.se/sv/Documents/PDF/forpackningsinstruktion...

skulle ju knappast hänt, vi snackar om kanske 5-6 lager med tjockt bubbelplast och sen silvertejp i hörnorna kunde nog ha släppt det från min balkong utan att det skulle blivit skadat

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av jycken:

Nä! Ska man skicka något med posten ska det ligga i ett kassaskåp.

Hahaha, inte ens det hjäålper;)

OnT: Packa in det i en kartong, du har säkert en liggandes hemma. Riv tidningar på mitten och tryck ned runtom surfplattan, inte för tajt men tillräckligt för att den inte ska kastas runt.

Har du vadderat kuvert, lägg ned plattan i den först.