Rpi XBMC - Kan inte se filmer i rar/zip

Permalänk
Medlem

Rpi XBMC - Kan inte se filmer i rar/zip

Börjar ge upp nu, har testat både Raspbmc och OpenElec, när jag kopplar in mitt NAS (211j) som en källa så kan den bara indexera en del av filmerna. Den ser alltså foldern men ser inte själva filmen i den (packad i rar eller zip). Det fungerar för ungefär 50% av filmerna och de andra hittar den inte. Det märkliga att den hittar Sample filmen men inte stora filmen.

Jag tänkte först att det var systemet men det skiljer inte mellan Raspbmc och OpenElec. Min andra tanke var att det var MPEG licensen, och det fungerade inte heller. Vad missar jag?

Permalänk

Har inte använt xbmc i någon av dess varianter, men borde du inte packa upp filerna först?
Jag har aldrig hört talas om att öppna arkivfiler med en videospelare

Permalänk
Medlem
Skrivet av linusstaf:

Har inte använt xbmc i någon av dess varianter, men borde du inte packa upp filerna först?
Jag har aldrig hört talas om att öppna arkivfiler med en videospelare

Går alldeles utmärkt med xbmc att spela utan att packa upp filerna först. Fungerat i ca 10 år tror jag.

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk
Medlem

precis, som föregående redan sagt ska det fungera alldeles utmärkt, konstigt att du inte får det att funka!

Visa signatur

Nothing to see here, move along ...

Permalänk
Inaktiv

Är det väldigt stora filer du har? I så fall kanske inte raspberryn orkar packa upp dem och indexera?

Permalänk
Medlem

Om du går in via Files/filer i XBMC, hittar du filerna då?

Visa signatur

Citera för snabbare svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av linusstaf:

Har inte använt xbmc i någon av dess varianter, men borde du inte packa upp filerna först?
Jag har aldrig hört talas om att öppna arkivfiler med en videospelare

Det går även med VLC.

Permalänk
Medlem

Ska som sagt fungera, dock själv kör jag alltid uppackat, dels spar man inte mycket plats att ha det i rar filer, dels minskar man lite CPU belastning, men mer kraftfullare CPU är det inget problem, men med svaga CPU så kan det påverka filmuppspelningen negativt, då just filmuppspelning är känsligt, man kan få div hack och konstigheter i uppspelningen.

En teori kan vara att det finns metoder hur rar filerna är packade, tex om 7 zip är använt så brukar inte tex standard rar fungera att packa upp filerna om det är många mindre rar filer, organisationen för extensionen ser lite annorlunda ut.
tex med standar rar så finns det alltid en fil som slutar på .rar med 7 zip brukar inte denna finnas, och uppackningen fungerar inte som tänkt.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av gubel:

Börjar ge upp nu, har testat både Raspbmc och OpenElec, när jag kopplar in mitt NAS (211j) som en källa så kan den bara indexera en del av filmerna. Den ser alltså foldern men ser inte själva filmen i den (packad i rar eller zip). Det fungerar för ungefär 50% av filmerna och de andra hittar den inte. Det märkliga att den hittar Sample filmen men inte stora filmen.

Jag tänkte först att det var systemet men det skiljer inte mellan Raspbmc och OpenElec. Min andra tanke var att det var MPEG licensen, och det fungerade inte heller. Vad missar jag?

Fungerar utmärkt för mig. Kan dock ta lite tid ibland.

Vad är det för format som är packat? IMG filer fungerar inte för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subzero299:

Går alldeles utmärkt med xbmc att spela utan att packa upp filerna först. Fungerat i ca 10 år tror jag.

Det är en sanning med modifikation. Det går att spela upp en viss typ av rarfiler och zipfiler utan att packa upp dessa först, dessa är splittade rarfiler (inte ett krav, mer en möjlighet) med utan någon som helst komprimering. Sätt på lite komprimering i rarfilen och 99% av alla spelare ballar ur. Finns egentligen föga användning att distrubera en enstaka fil på detta vis men ibland vinner idiotin över teknisk överlägsenhet.

Visa signatur

Plan9 fan. In glenda we trust.

Permalänk
Medlem

Jo självklart fungerar det att indexera annars. På min PC fungerar alla filer utmärkt. Har inte tänkt så mycket på vilka filer det är men grejen är att den inte "ser filen" och därav inte kan öppna dem. 50% av filerna fungerar utmärkt. Packar jag upp dem öppnar Rpi:n alla sorters filer.

Hur löser jag problemet med indexeringen då?

Permalänk
Medlem

Det var precis som bla Killbom skrev, filen är för stor så den hittar inte den och kan inte indexera. Packar jag dock upp den fungerar det utmärkt. Problemet är att jag laddar upp filmerna till en NAS (packad) och det skulle ta jättelång tid att packa upp dem varje gång.

Finns det någon lösning till Raspberry jag kan använda? Fungerar som sagt utmärkt på en 4år gammal laptop o xbmc..