Permalänk
Medlem

liten moddning, vad tror ni om iden.

har ett shappire r9 290 och kom i funderingar om att modda chassiet lite mer kylning för grafikkortet för att de inte ska börja låta som en lövblås. och slippa byta referens fläkten.

tänkte iallafall göra ett hål i botten på chassiet alldeles bakom nättagget så en 120 mm fläkt kan ta upp kallluft från golvet. och sedan köpa ett rör som går ca 3 cm från insuget av turbinen till grafikkortet. va tror ni om den iden, är de totalt värdelöst eller skulle de fungera?

ge mig mer tips omkring detta om ni har

Visa signatur

NZXT H440| Gigabyte G1.Sniper Z97| i7 4770k| 16GB RAM RipSaw 2133 | R9 290 tri-x | Corsair rm750w | seagate 2Tb | Windows 7 Ultimate 64| Samsung evo ssd 120gb|Fractal design Kelvin s36

Permalänk
Medlem

Låter som en bra ide! Jag gjorde så i min låda då jag satte en Accelero Xtreme på mitt GTX480. Satte även en fläkt i sidan samt en i toppen då den kylaren låter all luft vara kvar i lådan och det sänkte temperaturen med 10C jämfört med bara 1st 120mm för insug i nosen och en för utblås i bak.
Då du har referens kylare så borde det räcka med en i botten då all luft åker ut baktill.
Hur stor skillnad det gör är dock svårt att säga men lite borde det göra om det får kalluft direkt.
Du kan ju alltid prova att ta av sidoplåten och se vad som händer med tempen och fläkten då!

Visa signatur

be quiet! Silent Base 601 l Asus ROG strix B450F l Seasonic Focus GX 750W l AMD Ryzen7 5800X3D l Zalman CNPS17X l G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600Mhz 2x16GB CL16 l Gainward RTX 3080 PHOENIX V1 LHR l Kingston A400 240GB M.2 SSD l SSD OCZ ARC 100 240GB | Seagate Barracuda 2000GB l DIY simracing rigg l Oculus Rift l Asus 27" VE278H l

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rapp3:

har ett shappire r9 290 och kom i funderingar om att modda chassiet lite mer kylning för grafikkortet för att de inte ska börja låta som en lövblås. och slippa byta referens fläkten.

tänkte iallafall göra ett hål i botten på chassiet alldeles bakom nättagget så en 120 mm fläkt kan ta upp kallluft från golvet. och sedan köpa ett rör som går ca 3 cm från insuget av turbinen till grafikkortet. va tror ni om den iden, är de totalt värdelöst eller skulle de fungera?

ge mig mer tips omkring detta om ni har

Hur långt från golvet står chassit? Tänker mest på det faktum att annars kommer din fläkt + chassie agera dammsugare ^^

Permalänk
Medlem

ABSOLUT INGA FLÄKTAR I BOTTEN AV CHASSIT UTAN DAMMFILTER!

satsa hellre på en aftermarket kylare tror att sapphire's garanti gäller om du monterar tillbaka referenskylaren vid garantiärende men iofs är det väl omöjligt och få loss heatsinksen som man limmar fast -.-

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Dammfilter som du fixar ett enkelt sätt att rengöra är absolut nödvändigt, dock borde du klara dig utan röret/slangen upp till fläkten på grafikkortet. Det är ju inte säkert att de bägge fläktarna har samma flöde och då riskerar du undertryck i slangen vilket skulle försämra kylförmågan. Genom att lämna öppet mellan fläkten och kortet får du en riktad stråle av kylluft mot kortet som hjälper grafikkortsfläkten att kyla, men den kan också dra extra luft runt omkring vid behov.

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iggy_82:

Låter som en bra ide! Jag gjorde så i min låda då jag satte en Accelero Xtreme på mitt GTX480. Satte även en fläkt i sidan samt en i toppen då den kylaren låter all luft vara kvar i lådan och det sänkte temperaturen med 10C jämfört med bara 1st 120mm för insug i nosen och en för utblås i bak.
Då du har referens kylare så borde det räcka med en i botten då all luft åker ut baktill.
Hur stor skillnad det gör är dock svårt att säga men lite borde det göra om det får kalluft direkt.
Du kan ju alltid prova att ta av sidoplåten och se vad som händer med tempen och fläkten då!

prövade och ha bort sidoplåten i en vecka men allt dam kom in i datorn ^^

men ska pröva detta och se

Visa signatur

NZXT H440| Gigabyte G1.Sniper Z97| i7 4770k| 16GB RAM RipSaw 2133 | R9 290 tri-x | Corsair rm750w | seagate 2Tb | Windows 7 Ultimate 64| Samsung evo ssd 120gb|Fractal design Kelvin s36

Permalänk
Medlem

hehe så dum är jag iinte att jag skulle skita i ett damfilter ,

Visa signatur

NZXT H440| Gigabyte G1.Sniper Z97| i7 4770k| 16GB RAM RipSaw 2133 | R9 290 tri-x | Corsair rm750w | seagate 2Tb | Windows 7 Ultimate 64| Samsung evo ssd 120gb|Fractal design Kelvin s36

Permalänk
Medlem
Skrivet av JamesBanana:

Dammfilter som du fixar ett enkelt sätt att rengöra är absolut nödvändigt, dock borde du klara dig utan röret/slangen upp till fläkten på grafikkortet. Det är ju inte säkert att de bägge fläktarna har samma flöde och då riskerar du undertryck i slangen vilket skulle försämra kylförmågan. Genom att lämna öppet mellan fläkten och kortet får du en riktad stråle av kylluft mot kortet som hjälper grafikkortsfläkten att kyla, men den kan också dra extra luft runt omkring vid behov.

sant de du säger, kanske ska skita i röret och bara köra 1-2 fläktar som trycker upp luft mot grafikkortet tack för tipset

Visa signatur

NZXT H440| Gigabyte G1.Sniper Z97| i7 4770k| 16GB RAM RipSaw 2133 | R9 290 tri-x | Corsair rm750w | seagate 2Tb | Windows 7 Ultimate 64| Samsung evo ssd 120gb|Fractal design Kelvin s36

Permalänk
Inaktiv

Jag tror inte det hjälper så mycket. Det beter sig som en lövblås även utan att vara i en datorlåda. Den medföljande kylaren är helt enkelt för klen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Jag tror inte det hjälper så mycket. Det beter sig som en lövblås även utan att vara i en datorlåda. Den medföljande kylaren är helt enkelt för klen.

jo har hört de, men de kan ju inte bli sämre blir att uppgradera referens kylaren när asus släpper sin nya fäkt till r9 290 serien i december(typ), så jag kan leva med de ett tag ^^

Visa signatur

NZXT H440| Gigabyte G1.Sniper Z97| i7 4770k| 16GB RAM RipSaw 2133 | R9 290 tri-x | Corsair rm750w | seagate 2Tb | Windows 7 Ultimate 64| Samsung evo ssd 120gb|Fractal design Kelvin s36

Permalänk
Medlem

Skaffar du annan kylare som blåser all varmluft in i lådan så vill du nog ha fler fläktar om du nu inte har det annars påverkas säkerligen cpu temp mm. Gjorde stor skillnad för mig när jag fulmoddade dit lite fläkthål/galler.
Väntar på att få hem mitt nya chassi som har allt detta från början istället.

Visa signatur

be quiet! Silent Base 601 l Asus ROG strix B450F l Seasonic Focus GX 750W l AMD Ryzen7 5800X3D l Zalman CNPS17X l G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600Mhz 2x16GB CL16 l Gainward RTX 3080 PHOENIX V1 LHR l Kingston A400 240GB M.2 SSD l SSD OCZ ARC 100 240GB | Seagate Barracuda 2000GB l DIY simracing rigg l Oculus Rift l Asus 27" VE278H l

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iggy_82:

Skaffar du annan kylare som blåser all varmluft in i lådan så vill du nog ha fler fläktar om du nu inte har det annars påverkas säkerligen cpu temp mm. Gjorde stor skillnad för mig när jag fulmoddade dit lite fläkthål/galler.
Väntar på att få hem mitt nya chassi som har allt detta från början istället.

Skaffar man en Eftermarknads Kylare till 290 så är det som vilket annat kort som helst. Referenskylaren ÄR så dålig. Kortet kommer vara kyligt även med något sämre luftflöde.

~54 grader vs 95 på luftkylning? Ja du

Visa signatur

MB/Case: ASUS ROG Strix B350-F || FD R6
PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Platinum
CPU/Cooler: Ryzen 5600 || Noctua NH-U12S
RAM: G.Skill FlareX 16GB 3200 CL14
GPU: ASUS RX7800XT TUF OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Weuffelhjaern:

Skaffar man en Eftermarknads Kylare till 290 så är det som vilket annat kort som helst. Referenskylaren ÄR så dålig. Kortet kommer vara kyligt även med något sämre luftflöde.

~54 grader vs 95 på luftkylning? Ja du

Det jag menade var att allt annat i lådan blir varmare med en kylare som inte blåser ut luften bakåt, fast å andra sidan så är det nog redan väldigt varmt i lådan när ref kylaren låter kortet gå upp till 95C. Min burk var som en värmefläkt baktill med ref kylaren på gtx480 fast den blåste ut luften så det behövdes mer kylning redan då vilket gjorde flera grader på cpu, nordbrygga mm.

Visa signatur

be quiet! Silent Base 601 l Asus ROG strix B450F l Seasonic Focus GX 750W l AMD Ryzen7 5800X3D l Zalman CNPS17X l G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600Mhz 2x16GB CL16 l Gainward RTX 3080 PHOENIX V1 LHR l Kingston A400 240GB M.2 SSD l SSD OCZ ARC 100 240GB | Seagate Barracuda 2000GB l DIY simracing rigg l Oculus Rift l Asus 27" VE278H l

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iggy_82:

Det jag menade var att allt annat i lådan blir varmare med en kylare som inte blåser ut luften bakåt, fast å andra sidan så är det nog redan väldigt varmt i lådan när ref kylaren låter kortet gå upp till 95C. Min burk var som en värmefläkt baktill med ref kylaren på gtx480 fast den blåste ut luften så det behövdes mer kylning redan då vilket gjorde flera grader på cpu, nordbrygga mm.

Det var det jag försökte få fram. Mitt fel att det var otydligt. Eftersom den springer på i 95 grader så lär mycket läcka ut uppåt på CPU'n i vilket fall som.

Visa signatur

MB/Case: ASUS ROG Strix B350-F || FD R6
PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Platinum
CPU/Cooler: Ryzen 5600 || Noctua NH-U12S
RAM: G.Skill FlareX 16GB 3200 CL14
GPU: ASUS RX7800XT TUF OC

Permalänk
Medlem

jag har ett hades nzxt chassie med en 200mm fläkt fram som suger in luft, sedan en 200mm på sidoplåten som suger in kallluft, sendan 2 st på ovansidan en som suger in och en ut. sedan 1 bak som suger ut allt luft. och inom en snarframtid 1-2 som suger kalluft från golvet

Visa signatur

NZXT H440| Gigabyte G1.Sniper Z97| i7 4770k| 16GB RAM RipSaw 2133 | R9 290 tri-x | Corsair rm750w | seagate 2Tb | Windows 7 Ultimate 64| Samsung evo ssd 120gb|Fractal design Kelvin s36