Permalänk
Medlem
Skrivet av murklor:

Har XBone gyro/accelerometer i sin kontroller och kan känna av hur den lutas/vart den riktas? Touchpad?
Från vad jag sett är PS4 controllern helt överlägsen XBone, inte "likvärdig". Att den blivit lika skön/skönare att hålla i är en bonus

Tekniskt överlägsen, ja. Vet inte hur mycket du använder dessa sensorer när du spelar konventionella spel så kan inte tala för någon annan än mig själv.

Dessutom ser jag ergonomin som ett måste och inte som en "bonus". Du ska ju hålla skiten i flera timmar och då måste kontrollen vara behaglig annars är den likvärdig en tegelsten. Med likvärdig avser jag alltså att de är båda lika sköna att spela med, inget annat.

Visa signatur

Ingen part kan vinna eller förlora en diskussion, då en diskussion är för gruppens gemensamma utveckling kring ett ämne.
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon196866:

Viktigt att tänka på är att PS4 är lite snabbare, redan så har Xbox one varit tvungna att dra ner resolution lite, vilket kanske kan bli mer märkbart i framtiden. Dock så säger jag PC istället.

MS höjde också frekvenserna på GPU:n vilket bör medföra en ökad strömförbrukning och med det en ökad ljudnivå. Kan dock vara försumbar.

Visa signatur

Ingen part kan vinna eller förlora en diskussion, då en diskussion är för gruppens gemensamma utveckling kring ett ämne.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stn1337:

Farsan fyller 50 och tänkte köpa en spelkonsol till honom, behöver dock lite hjälp utav er som har koll på grejerna.

Han spelar rätt mycket men samtidigt har dom en HTPC bredvid tvn samtidigt som det blir en hel del tv tittande på tvn också.

Det ultimata vore om det gick att kombinera detta på bästa sätt, Xbox One låter lovande med sina HTPC lösningar, någon som vet om det går att göra samma sak i PS4? Installera XBMC eller dylikt och sedan köra filmer via NAS.

Samtidigt verkar PS4 mer lovande när det kommer till gamingen, svårt val.

Snälla, vill inte lyssna på ert hat till en annan konsoll, fanboys undanbedes

När fyller din far år?

Vi vet inte ännu när Xbox One släpps i Sverige så det kan vara så att den släpps efter din far fyller år. MS måste ha avtal med kabeltv-leverantörer för att kunna erbjuda det de visar i reklamen, annars så blir användandet begränsat till att se på TV-signalen genom Xboxen utan någon annan funktionalitet kopplat till tv-innehållet.

Varken PS4 eller xbox one verkar vara bra för HTPC som det ser ut nu då de har begränsat stöd för olika codecs och HTPC-api-er. Varken PS4 eller Xbox One kommer ersätta en bra HTPC som det ser ut just nu. Kanske ser annorlunda ut om ett år men nu är det för tidigt att köpa dem för de funktionerna.

Spelmässigt så är PS4 bättre när det gäller hårdvara så du kommer nästan alltid få lite bättre grafisk upplevelse på PS4 men om man ser på spelen så är det upp till personens spelsmak. Vid release så leder PS4 på multiplattformstitlar och Resogun medans övriga spel är medelmåttiga (beroende på smak) medans Xbox One har Forza som bör vara ett toppspel. MEN när väl Xbox One släpps i Sverige så har vi fler spel till PS4 också....

Permalänk
Medlem
Skrivet av m1ntos:

MS höjde också frekvenserna på GPU:n vilket bör medföra en ökad strömförbrukning och med det en ökad ljudnivå. Kan dock vara försumbar.

Sony har också klockat lite i sista sekunden jämfört med specsen från i våras. Men det har det inte varit så mycket ståhej kring, antagligen för att Sony till skillnad från MS inte såg någon anledning till att ha det som en del av sin marknadsföring.

Av de tester jag läst idag så verkar det som att Xbox One är lite tystare än PS4.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dammskog:

När fyller din far år?

Vi vet inte ännu när Xbox One släpps i Sverige så det kan vara så att den släpps efter din far fyller år. MS måste ha avtal med kabeltv-leverantörer för att kunna erbjuda det de visar i reklamen, annars så blir användandet begränsat till att se på TV-signalen genom Xboxen utan någon annan funktionalitet kopplat till tv-innehållet.

Varken PS4 eller xbox one verkar vara bra för HTPC som det ser ut nu då de har begränsat stöd för olika codecs och HTPC-api-er. Varken PS4 eller Xbox One kommer ersätta en bra HTPC som det ser ut just nu. Kanske ser annorlunda ut om ett år men nu är det för tidigt att köpa dem för de funktionerna.

Spelmässigt så är PS4 bättre när det gäller hårdvara så du kommer nästan alltid få lite bättre grafisk upplevelse på PS4 men om man ser på spelen så är det upp till personens spelsmak. Vid release så leder PS4 på multiplattformstitlar och Resogun medans övriga spel är medelmåttiga (beroende på smak) medans Xbox One har Forza som bör vara ett toppspel. MEN när väl Xbox One släpps i Sverige så har vi fler spel till PS4 också....

Han fyller i december, men hade inte skadat att vänta ett tag, men stort tack för all information Lutar åt Playstation 4 helt klart

Permalänk
Inaktiv

Vet inte om någon berörs, men:

"Xbone output stereo and DTS Digital through its optical output only"..

Märkligt tycker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av murklor:

Har XBone gyro/accelerometer i sin kontroller och kan känna av hur den lutas/vart den riktas? Touchpad?
Från vad jag sett är PS4 controllern helt överlägsen XBone, inte "likvärdig". Att den blivit lika skön/skönare att hålla i är en bonus

Folk rapporterar att batteritiden för kontrollen i PS4 räcker ca ~7 timmar.

Xbox1 kontrollen räcker över 1 vecka.

Xbox1 kontrollen är helt överlägsen PS4 på alla vis. Det som inte finns som PS4 kontrollen har har MS istället lagt in så att Kinect hanterar det = mindre strömförbrukning.

Visa signatur

9950X3D - 3090 - 2x48GB 6000@30

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av stn1337:

Farsan fyller 50 och tänkte köpa en spelkonsol till honom, behöver dock lite hjälp utav er som har koll på grejerna.

Han spelar rätt mycket men samtidigt har dom en HTPC bredvid tvn samtidigt som det blir en hel del tv tittande på tvn också.

Det ultimata vore om det gick att kombinera detta på bästa sätt, Xbox One låter lovande med sina HTPC lösningar, någon som vet om det går att göra samma sak i PS4? Installera XBMC eller dylikt och sedan köra filmer via NAS.

Samtidigt verkar PS4 mer lovande när det kommer till gamingen, svårt val.

Snälla, vill inte lyssna på ert hat till en annan konsoll, fanboys undanbedes

Även om jag tycker att PS4 förespråkar gamers mer så verkar Xbox one som valet för en person med de behoven som din far har. Dock har jag för mig att TV funktionen inte funkar i Sverige vid launch (2014 eller vad det var) så kolla upp lite sådant först. Sen tycker jag också att Xbox one har mycket bättre lineup av spel vid launch/launch window men PS4 blir nog bättre i längden tack vare sina lite bättra specs som redan börjat visa sig i res i vissa spel

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av m1ntos:

Dock så var dom väl trots det tvunga att dra ner resolution redan? Tänk så eskalerar det i framtiden.

Permalänk
Medlem

IGN har släppt en uncut video av Xbox one voice command (Se spoiler).
På launch tycker jag inte att den är dålig, men den är inte bra heller. Jag ser inte hur detta, åtminstone i början, ska ersätta navigering med kontrollen.
Men till 2014, då den släpps till Sverige, så kanske den har blivit bättre av patches.
Att man ska behöva vara så tydlig ställer till problem, tror jag. Kan ni se det framför er? Ni sitter med polare och spelar. Så skriker en av er "HÅLL KÄFT, jag måste ge en kommand till xboxen. Hur var det nu jag ska formulera det?"

Dold text
Visa signatur

Node 304 | CPU: i5 4670k | RAM: Corsair vengeance CL10 8gb(8x1) | GPU: ASUS GTX760 | MB: ASUS Z87I-PRO(mITX) | Skärm: 24"BenQ RL2455HM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xaid:

IGN har släppt en uncut video av Xbox one voice command (Se spoiler).
På launch tycker jag inte att den är dålig, men den är inte bra heller. Jag ser inte hur detta, åtminstone i början, ska ersätta navigering med kontrollen.
Men till 2014, då den släpps till Sverige, så kanske den har blivit bättre av patches.
Att man ska behöva vara så tydlig ställer till problem, tror jag. Kan ni se det framför er? Ni sitter med polare och spelar. Så skriker en av er "HÅLL KÄFT, jag måste ge en kommand till xboxen. Hur var det nu jag ska formulera det?"

Det fungerar ju hur bra som helst här.

http://vimeo.com/79823117

Visa signatur

Send me out... with a bang.

Permalänk
Medlem
Skrivet av celoz:

Folk rapporterar att batteritiden för kontrollen i PS4 räcker ca ~7 timmar.

Xbox1 kontrollen räcker över 1 vecka.

Xbox1 kontrollen är helt överlägsen PS4 på alla vis. Det som inte finns som PS4 kontrollen har har MS istället lagt in så att Kinect hanterar det = mindre strömförbrukning.

Jag ser gärna en källa på de batteritiderna som du anger. Ställer mig STARKT skeptisk till att en handkontroll klarar sig "över en vecka" vid användning..

Sedan är jag också intresserad av att veta hur kinecten, enligt dig, skulle kunna "hantera" DS4s touchpadfunktion.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jika:

Jag ser gärna en källa på de batteritiderna som du anger. Ställer mig STARKT skeptisk till att en handkontroll klarar sig "över en vecka" vid användning..

Sedan är jag också intresserad av att veta hur kinecten, enligt dig, skulle kunna "hantera" DS4s touchpadfunktion.

Kinect ser när du lägger ner kontrollen och sätter då kontrollen i energisparläge, typ. Enligt Polygon så klarar batterierna sig så längehttp://www.polygon.com/a/xbox-one-review

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Eftersom Xbox kontrollen inte har några funktioner som mer än vadå, start o stopp på Xboxet? Så kan de nog hålla sig en vecka

Meen som andra sagt, PS4 kontrollen har många funktioner samt är överlägsen på alla fronter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oggmeiler:

Kinect ser när du lägger ner kontrollen och sätter då kontrollen i energisparläge, typ. Enligt Polygon så klarar batterierna sig så länga http://www.polygon.com/a/xbox-one-review

Med det resonemanget (och automatisk avstängning efter 20 minuters inaktivitet) så kan jag garantera att en DS4 klarar sig i mer än 7h.

Visst är det en fiffig funktion men jämförelsen är totalt värdelös. Precis lika värdelös som att jämföra en telefons taltid med en annan telefons standbytid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jika:

Med det resonemanget (och automatisk avstängning efter 20 minuters inaktivitet) så kan jag garantera att en DS4 klarar sig i mer än 7h.

Visst är det en fiffig funktion men jämförelsen är totalt värdelös. Precis lika värdelös som att jämföra en telefons taltid med en annan telefons standbytid.

Läste du ens recensionen? "We haven't been able to fully deplete a charge on our controllers in a week and a half of constant play."

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oggmeiler:

Läste du ens recensionen? "We haven't been able to fully deplete a charge on our controllers in a week and a half of constant play."

Nej. Om jag hänvisar till bibeln, skulle du läsa igenom hela den då?

Artikeln som du länkade till är ju ganska massiv (därav bibelliknelsen) så istället för att vara dryg kan du ju faktiskt vara lite tydlig genom att citera delarna du tyckte var intressanta, utöver det som du själv påstod i ditt egna inlägg, vilket var det som jag svarade på.

Edit: Ah.. Du fick med ett citat i din redigering. BRA! Nu ser jag ju faktiskt vad det var du menade.

Varför hänvisar du till energisparfunktionen om de ändå har spelat "konstant"? OM de faktiskt spelat konstant (bokstavligt talat) så är det mäktigt imponerande. Vi får väl se när den släpps. Personligen har jag mycket svårt att tro att batteriet klarar sig utan att laddas om handkontrollen används konstant i en vecka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jika:

Nej. Om jag hänvisar till bibeln, skulle du läsa igenom hela den då?

Artikeln som du länkade till är ju ganska massiv (därav bibelliknelsen) så istället för att vara dryg kan du ju faktiskt vara lite tydlig genom att citera delarna du tyckte var intressanta, utöver det som du själv påstod i ditt egna inlägg, vilket var det som jag svarade på.

Edit: Ah.. Du fick med ett citat i din redigering. BRA! Nu ser jag ju faktiskt vad det var du menade.

Varför hänvisar du till energisparfunktionen om de ändå har spelat "konstant"? OM de faktiskt spelat konstant (bokstavligt talat) så är det mäktigt imponerande. Vi får väl se när den släpps. Personligen har jag mycket svårt att tro att batteriet klarar sig utan att laddas om handkontrollen används konstant i en vecka.

Skrev till fel person. Tänkte skriva det med energisparläget till celoz och det andra till dig.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oggmeiler:

Det är väll en åsiktssak. Jag orkar inte sitta och behöva prata Småländska, dvs extremy tydligt och detaljerat, för att den ska förstå mig. Du märker hur han pratar väldigt tydligt och sakta, relativt till hur man normalt pratar.

Sen vet jag att Xbox inte tvingar en att använda funktionen, så om man inte känner för den, eller har gäster, så kan man navigera med kontrollen istället. Själv har jag inget intresse av Kinects funktioner, och valde PS4:an pga dess överlägsna hårdvara.

Ang. det med kontrollen, så känner jag också att det är väldigt "fishy" här. 7 timmar mot 1 vecka i speltid är ren skitsnack. Det är dock lite svårt att jämföra, eftersom Xboxen har löst batteri medan PS4 har inbyggt. Det kanske finns lösa batterier i olika kvalité? Eller får man ett specifict set av AAA batterier som är laddningsbara och som man inte ska ersätta direkt?

Edit: Jag kan inte säga något för Xbox one kontrollen, men du verkar ha rätt att den endast har 7 timmar. Man kan förstå det, eftersom den har touchpad, spelar upp ljud och har en lampa som man, konstigt nog, inte kan stänga av. Jag som aldrig spelar mer än 7 timmar i sträck är det lungt för, men jag kan förstå att detta är ett problem för vissa. 7 timmar är alldeles för lite. För mig lär det påverka i framtiden, när batterier förlorat en del av sin livslängd. Jag hoppas man kan köpa moddade i framtiden, eller att sony släpper nya med bättre batteri.

Visa signatur

Node 304 | CPU: i5 4670k | RAM: Corsair vengeance CL10 8gb(8x1) | GPU: ASUS GTX760 | MB: ASUS Z87I-PRO(mITX) | Skärm: 24"BenQ RL2455HM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xaid:

Det är väll en åsiktssak. Jag orkar inte sitta och behöva prata Småländska, dvs extremy tydligt och detaljerat, för att den ska förstå mig. Du märker hur han pratar väldigt tydligt och sakta, relativt till hur man normalt pratar.

Sen vet jag att Xbox inte tvingar en att använda funktionen, så om man inte känner för den, eller har gäster, så kan man navigera med kontrollen istället. Själv har jag inget intresse av Kinects funktioner, och valde PS4:an pga dess överlägsna hårdvara.

Ang. det med kontrollen, så känner jag också att det är väldigt "fishy" här. 7 timmar mot 1 vecka i speltid är ren skitsnack. Det är dock lite svårt att jämföra, eftersom Xboxen har löst batteri medan PS4 har inbyggt. Det kanske finns lösa batterier i olika kvalité? Eller får man ett specifict set av AAA batterier som är laddningsbara och som man inte ska ersätta direkt?

DS4 har ju fler saker på kontrollen: touchpad, led-lampan, sixaxis, högtalare. Antagligen därför kontrollen drar mer batteri.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xaid:

Edit: Jag kan inte säga något för Xbox one kontrollen, men du verkar ha rätt att den endast har 7 timmar. Man kan förstå det, eftersom den har touchpad, spelar upp ljud och har en lampa som man, konstigt nog, inte kan stänga av. Jag som aldrig spelar mer än 7 timmar i sträck är det lungt för, men jag kan förstå att detta är ett problem för vissa. 7 timmar är alldeles för lite. För mig lär det påverka i framtiden, när batterier förlorat en del av sin livslängd. Jag hoppas man kan köpa moddade i framtiden, eller att sony släpper nya med bättre batteri.

Vet inte hur långt ifrån du sitter från konsolen men man kan ju alltid använda en sladd.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Så DS4 håller bara i 7 timmar innan den måste laddas igen. Låter dåligt.
Nån som vet hur länge DS3:ans batteri håller i jämförelse?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SiRai:

Så DS4 håller bara i 7 timmar innan den måste laddas igen. Låter dåligt.
Nån som vet hur länge DS3:ans batteri håller i jämförelse?

Runt 20-30 timmar håller iallafall min DS3.

Visa signatur

Permalänk

Tänker inte köpa nån utan dom utan skulle bygga en bra dator och koppla den till tvn och köra big picture med kontroll

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oggmeiler:

Runt 20-30 timmar håller iallafall min DS3.

Ja, låter rimligt att det ligger runt det. Kommer själv köpa en PS4 senare nästa år, men 7 timmars batteritid på handkontrollen är ju rent sagt riktigt uselt.

Skrivet av The Warinator:

Tänker inte köpa nån utan dom utan skulle bygga en bra dator och koppla den till tvn och köra big picture med kontroll

Beror helt på vad man föredrar för spel. Är man nöjd med spelen som släpps till PC så visst, kör på det.

Permalänk

Om jag hade köpt en konsol så är det Xbox One som gäller men kör dock bara pc nu för tiden

Visa signatur

Dator: i5 7600k@5ghz | EVGA 1060 | 16gb Corsair 2666mhz | MSI Z270-A
Laptop: Lenovo Thinkpad T430s | i7-3520M | 8 GB &&
Laptop 2: HP Probook 6470B | Intel i5-3210M | 8 GB
Mobil: iPhone 7 128gb | Konsoler: XboxOne | PS4 | Wii

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon196866:

Dock så var dom väl trots det tvunga att dra ner resolution redan? Tänk så eskalerar det i framtiden.

Minns inte exakt vilken av konsolerna som drog ner upplösningen men någon av dem gjorde det.

Visa signatur

Permalänk
Datavetare

AnandTech har gjort en ganska ingående genomgång av XBone, en intressant sak är att han tror att "render outputs/raster operations pipes" (ROP) är den största flaskhalsen om man siktar på att köra spelen i 1080p. ROP används i sista steget där man går från 3D-världen till att göra den 2D-bitmap som faktiskt kan visas på en bilskärm, så lasten på denna skalar i stort sett linjärt med totala antal pixel som ska produceras.

Jämfört man med PS4 så har den dubbelt så många ROP som XBone, vilket betyder att det som verkar vara en betydande flaskhals i båda konsollerna för att nå just 1080p är något där PS4 ändå är lite mer än 80% snabbare på.

ROP-kapaciteten skalar linjärt med frekvens och antalet ROP-enheter, XBone kör på 1.75Gh med 16ROPs och PS4 kör på 1.6GHz med 32ROPs -> PS4 ungefär ~80% högre kapacitet.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

*** raderat ***

Skrivet av celoz:

Att påstå att man föredrar något på grund av en eller flera anledningar är leder inte till påhopp utan till en bra grund för diskussion.

Att däremot helt subjektivt påstå att något är bättre "på alla vis" är kanske inte lika konstruktivt och är egentligen lika mycket påhopp som svaren man kanske får på ett sådant inlägg. Diskussion != påhopp. Att du känner dig påhoppad bara för att du blir ifrågasatt kanske talar lite för hur starka dina "argument" är.

Skrivet av Reyintaz:

Tyvärr är det så. Man får inte ha sin egna åsikt och tycka en annan konsol är bra, för att inte tala om telefoner och Windows Phone.

Det har nog i detta fallet inte med själva konsolvalet att göra även om jag inser att det finns ett ganska stort "MS-hat" här på forumet. Å andra sidan så kanske MS har haft lite märkliga strategier senaste tiden som helt klart kan och bör resultera i missnöje vilket kommer diskuteras på forum.

Redigerat
Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

AnandTech har gjort en ganska ingående genomgång av XBone, en intressant sak är att han tror att "render outputs/raster operations pipes" (ROP) är den största flaskhalsen om man siktar på att köra spelen i 1080p. ROP används i sista steget där man går från 3D-världen till att göra den 2D-bitmap som faktiskt kan visas på en bilskärm, så lasten på denna skalar i stort sett linjärt med totala antal pixel som ska produceras.

Jämfört man med PS4 så har den dubbelt så många ROP som XBone, vilket betyder att det som verkar vara en betydande flaskhals i båda konsollerna för att nå just 1080p är något där PS4 ändå är lite mer än 80% snabbare på.

ROP-kapaciteten skalar linjärt med frekvens och antalet ROP-enheter, XBone kör på 1.75Gh med 16ROPs och PS4 kör på 1.6GHz med 32ROPs -> PS4 ungefär ~80% högre kapacitet.

Xbox One är ju ytterligare utrustad med "SK Hynix H26M42003GMR 8 GB eMMC NAND Flash" som "vi" inte vet exakt vad för uppgifter den har förutom Microsoft själva och dylikt.. Sen är ju Xbox One dubbelt så tyst och drar 20-30 watt mindre i idle mot PS4 vilket man inte bör glömma bort.

Teardown: http://www.ifixit.com/Teardown/Xbox+One+Teardown/19718