Bokus vill ha betalt för returnerad vara - vad göra?

Permalänk
Inaktiv

Bokus vill ha betalt för returnerad vara - vad göra?

För att göra en lång historia kort så gjorde jag misstaget att handla en bok som ingick som obligatorisk kurslitteratur från Bokus.com. För det första dröjde det nästan en månad innan boken kom (så pass lång tid att jag hann glömma av den och ordna boken från annat håll), så när jag väl fick den valde jag att helt sonika returnera boken. Jag fick returuppgifter från deras kundtjänst, dessvärre i form av frisvar så det finns ingen möjlighet att spåra försändelsen. Jag skickade den två veckor innan ordinarie förfallodatum på fakturan så den bör ha inkommit i tid.

Nu till saken; idag när jag kommer hem ser jag att jag har fått en faktura från Bokus på 381;- (varav 60;- är påminnelseavgift) och något förbannad tar jag då kontakt med deras kundtjänst som gladeligen konstaterar att de tyvärr inte har fått in någon bok och att returen rimligtvis kommit bort någonstans i posthanteringen.

Frågan är nu, vad har jag för andra alternativ än att betala nästan 400;- för en bok som jag returnerat och därmed inte ens har?

Såvitt jag kan se är det inte så mycket annat att göra än att betala det här. Eller är det någon som har någon annan idé om hur jag kan gå tillväga?

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av anon136741:

För att göra en lång historia kort så gjorde jag misstaget att handla en bok som ingick som obligatorisk kurslitteratur från Bokus.com. För det första dröjde det nästan en månad innan boken kom (så pass lång tid att jag hann glömma av den och ordna boken från annat håll), så när jag väl fick den valde jag att helt sonika returnera boken. Jag fick returuppgifter från deras kundtjänst, dessvärre i form av frisvar så det finns ingen möjlighet att spåra försändelsen. Jag skickade den två veckor innan ordinarie förfallodatum på fakturan så den bör ha inkommit i tid.

Nu till saken; idag när jag kommer hem ser jag att jag har fått en faktura från Bokus på 381;- (varav 60;- är påminnelseavgift) och något förbannad tar jag då kontakt med deras kundtjänst som gladeligen konstaterar att de tyvärr inte har fått in någon bok och att returen rimligtvis kommit bort någonstans i posthanteringen.

Frågan är nu, vad har jag för andra alternativ än att betala nästan 400;- för en bok som jag returnerat och därmed inte ens har?

Såvitt jag kan se är det inte så mycket annat att göra än att betala det här. Eller är det någon som har någon annan idé om hur jag kan gå tillväga?

Tyvärr står du i en situation där ord står mot ord.
Om man ser från Bokus sida så har du inte avbeställt boken vilket är ditt ansvar som konsument.
När du säger att du fick returuppgifter, fick du en returpåse eller postade du själv?

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Keeper of Traditions

Vanligtvis får man väl betala fakturan vare sig man behåller varan eller inte, och om man väljer att returnera den så får man tillbaks pengarna.
Krångligt men det är väl något i fakturasystemet som kräver det.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av NordhNet:

Tyvärr står du i en situation där ord står mot ord.
Om man ser från Bokus sida så har du inte avbeställt boken vilket är ditt ansvar som konsument.
När du säger att du fick returuppgifter, fick du en returpåse eller postade du själv?

Det var det jag misstänkte=/ Returuppgifterna som jag fick var bara ett ärendenummer och en returadress (med hänvisning till att jag kunde använda deras emballage om det var oskatt). Dum som jag var insisterade jag inte på att det skulle skickas som spårbar försändelse, utan tänkte mest att det var schysst av dem att ge mig en returadress med gratis frakt=/

Skrivet av DunderKlumpen:

Vanligtvis får man väl betala fakturan vare sig man behåller varan eller inte, och om man väljer att returnera den så får man tillbaks pengarna.
Krångligt men det är väl något i fakturasystemet som kräver det.

Enligt dem skulle fakturan inte betalas, varpå jag helt sonika la den åt sidan och tänkte att allt var frid och fröjd eftersom att boken returnerats. Att sen få ytterligare en faktura med tillhörande påminnelseavgift var lite som en pungspark=P

Permalänk
Medlem

När bokus har fått boken så skickar de ett bekräftelsemejl till dig att de har mottagit varan. Antar att du inte fick något sådant mejl. Tråkigt att det blev påminnelseavgift på det eftersom det är standard att inte betala fakturan om man skickar tillbaka böcker hos bokus. Tror inte det finns något du kan göra än att betala boken.