Permalänk
Medlem

Modifera en antec 3 speed step Fläkt

Hej,
jag undrar om jag kan modifera denna fläkt, så att jag kan sätta den där cpu fläkten ska kopplas in,
genom att byta molex kontaken till 3pins som siter på moderkortet?

Ska fläkstyrings grejen, den gula sladen som verkar gå till den, lödas fast på kontakten med.

Annars kommer jag få cpu "fan error" om den inte känner av en cpu fläkt eller går det disable i bios ?
Detta är fläkten på bilden, har ingen annan för tillfället, så undar om det är genomförbart ?

Den ska sitta i en äldredator med s939 amd x2 3800+ med en schyte ninja rev b kylare . Men vet inte vad för moderkort, men kan kolla upp det. Men det är en Hp så det mesta är ju låst i bios, om någon vet hur man låser upp det hade det hjälp mig

Visa signatur

Intel i5 4690k. Kylning Hyper evo 212. Amd FxF 6870 1gb, Ram DDR3 8gb Corsair Lp 1600Mhz
Moderkort Msi z97m Gaming. SSD Samsung 830 series 256Gb. 3,5 tb lagring. Nätagg 550w Seasonic.
Skärm Asus 23" PA238Q IPS. Tangetbord Sidewinder x4, Mus Razer Naga.
Högtalare Edifier S330D 2.1, Headset Siberia V2

Permalänk
Medlem

På vissa moderkort kan man avaktivera CPU Fan Fail Warning (elle liknande namn), men inte på alla tror jag, så ett bra tips är ju att behålla den gula kabeln om den finns och koppla in den med. Men annars är det nog inga problem, det är bara olika kontakter på kablarna.

Visa signatur

That which does not kill me makes me stronger. That which does kill me I'll deal with when I respawn.

Permalänk
Medlem

Kopplade den gula från från 3 steg switchen till 3 pin kontaken med den svarta och röda, den snurrar igång, men får cpu fan fail error även på en vanlig fläkt som är 3 pins så får jag det meddelandet. Ska pröva med orginal amd fläkten i mon för den har funkar galant inan. Nån som har nå mer tips om hur jag ska koppla det ;/

Fläkten går även väldig sakta ska jag koppla in switchen med den röda och svarta sladen med för kuna ändar hastighet ?

Eller ska jag bara köpa mig en billig 120mm fläkt istället för krångla ?

Edit: bios är värdelöst finns inge stänga av fan fail warning

Visa signatur

Intel i5 4690k. Kylning Hyper evo 212. Amd FxF 6870 1gb, Ram DDR3 8gb Corsair Lp 1600Mhz
Moderkort Msi z97m Gaming. SSD Samsung 830 series 256Gb. 3,5 tb lagring. Nätagg 550w Seasonic.
Skärm Asus 23" PA238Q IPS. Tangetbord Sidewinder x4, Mus Razer Naga.
Högtalare Edifier S330D 2.1, Headset Siberia V2

Permalänk
Skrivet av kinng_boo:

Kopplade den gula från från 3 steg switchen till 3 pin kontaken med den svarta och röda, den snurrar igång, men får cpu fan fail error även på en vanlig fläkt som är 3 pins så får jag det meddelandet. Ska pröva med orginal amd fläkten i mon för den har funkar galant inan. Nån som har nå mer tips om hur jag ska koppla det ;/

Fläkten går även väldig sakta ska jag koppla in switchen med den röda och svarta sladen med för kuna ändar hastighet ?

Eller ska jag bara köpa mig en billig 120mm fläkt istället för krångla ?

Edit: bios är värdelöst finns inge stänga av fan fail warning

allt beror på om du kan löda ? ska finnas en som moddat dom. tror nog det är samma fläkt

http://www.sweclockers.com/forum/5-modifikationer-och-egna-ko...

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Lödda kan jag ganska hyfsat och har försökt. Amd orginal kylare fungerar utan problem. Men inte en 80mm 3 pins fläkt får error på den med. Ska se om jag kan låna en fläkt från min dator eller en kompis 120mm 3 pin fläkt eller så köper jag mig en ny för 79 kr.
Sen sänker jag hastigheten med motstånd.
Om nu fläktarna jag provar från min dator eller kompisens funkar annars får det bli orginal är en amd fx8320 kylare så det duger väl hyfsat, kan endå inte klocka är låst bios. Ville mest bara ha den tyst och använding av min schyte fläkt

http://www.inet.se/produkt/6308643/scythe-120mm-slip-stream-f...

Visa signatur

Intel i5 4690k. Kylning Hyper evo 212. Amd FxF 6870 1gb, Ram DDR3 8gb Corsair Lp 1600Mhz
Moderkort Msi z97m Gaming. SSD Samsung 830 series 256Gb. 3,5 tb lagring. Nätagg 550w Seasonic.
Skärm Asus 23" PA238Q IPS. Tangetbord Sidewinder x4, Mus Razer Naga.
Högtalare Edifier S330D 2.1, Headset Siberia V2

Permalänk
Rekordmedlem

Du får troligen cpu fan error för att fläkten varvar för lite så kan du inte stänga av funktionen eller styra den på nått sätt lär det inte bli bättre av att du sänker varvtalet på fläkten.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Såvida din dator inte är helt OEM, så bör du kunna gå in i BIOS där du skall kunna hitta fläkthastighetsövervakningen.
Det kan stå något i stil med CPU FAN RPM N/A, om du inte har fläkten inkopplad.
Klicka enter och välj ignored istället.
Då slipper du varningen sedan.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!