Köpa chassi inkl. medföljande nätagg?

Permalänk
Medlem

Köpa chassi inkl. medföljande nätagg?

Kan man idag förutsätta att alla medföljande agg ar 80+ certifigerade? Om man mot förmodan skulle få hem ett chassi med ett icke-80+ agg. Kan man då kräva att få ett som är certifigerat? Vad säger lagen?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Lagen säger ingenting alls om 80+ märkning. Det enda som du kan kräva är att få en vara som motsvarar vad som är utlovat.
Står det inget om 80+ kan du inte kräva att få det.

Visa signatur

be quiet! Dark Base 900 | Asus X-79 Deluxe | i7 4930K@4.4GHz | Corsair Dominator 16GB | RTX 2070 | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Corsair AX 860W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Kan man idag förutsätta att alla medföljande agg ar 80+ certifigerade? Om man mot förmodan skulle få hem ett chassi med ett icke-80+ agg. Kan man då kräva att få ett som är certifigerat? Vad säger lagen?

Du kan nog inte förutsätta att alla medföljande nätaggregat är 80+, som jag förstår så är 80+ bara ett riktmärke för oss konsumenter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sork01:

Du kan nog inte förutsätta att alla medföljande nätaggregat är 80+, som jag förstår så är 80+ bara ett riktmärke för oss konsumenter.

80+ är en certifiering vilket innebär att nätaggen måste klara vissa specifikationer för energieffektivitet. Mig veterligen får det inte längre säljas nätagg som inte klarar 80+ på svenska marknaden. Frågan är om det ändå fortfarande gör det?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=436#rparams=l=s15185644...

här är alla nätagg utan 80+, se hur det "inte får säljas"

det är bara vägledning för oss konsumenter.

Visa signatur

Processor: Intel Core i5-3570K 3.4GHz. CPU Fläkt: Xigmatek Aegir. Moderkort: Asus P8Z77-V Pro. Grafikkort: Gigabyte Nvidia GTX 680 Windforce X3 RAM: G.Skill Ripjaws x 1600Mhz. Chassi: Cooler Master HAF X. Nätaggregat: FSP Aurum 700W 80-Plus Gold. Hårddisk: Seagate Barracuda 1TB 7200rpm 64MB SATA-3. Mus: Saitek Cyborg R.A.T 7. Tagentbord: Saitek Cyborg V7. Musmatta: Champion Black. Monitor: LG IPS225V Ca 10700:- för datorn utan tillbehör

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

80+ är en certifiering vilket innebär att nätaggen måste klara vissa specifikationer för energieffektivitet. Mig veterligen får det inte längre säljas nätagg som inte klarar 80+ på svenska marknaden. Frågan är om det ändå fortfarande gör det?

Finns ingen sån lag.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Finns ingen sån lag.

Det är väl EU som har lagt upp förslag om sådana direktiv?

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Skrivet av scienta:

Det är väl EU som har lagt upp förslag om sådana direktiv?

precis, dels ville de ha krav på verkningsgrad men även krav på hur mycket datorer och komponenter skulle få dra totalt. Problemet med dessa krav är att de är så lågt satta så inga entusiast datorer i dagsläget är nära att klara dom.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av scienta:

Det är väl EU som har lagt upp förslag om sådana direktiv?

Träder först i kraft 1. juli 2014 så än så länge är det fritt fram.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Rekordmedlem

Eu har krav på energieffektivitet om man säljer över ett visst antal elektronikprodukter inom unionen men det finns inget tvingande krav på 80+ klassificering, 80+ finns inte heller på alla bra nätdelar eftersom det kräver att nätdelen är anpassad för Nordamerikanska förhållanden för att kunna bli certifierad vilket faktiskt sänker verkningsgraden lite jämfört med om man optimerar den för enbart Europa.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mrqaffe:

Eu har krav på energieffektivitet om man säljer över ett visst antal elektronikprodukter inom unionen men det finns inget tvingande krav på 80+ klassificering, 80+ finns inte heller på alla bra nätdelar eftersom det kräver att nätdelen är anpassad för Nordamerikanska förhållanden för att kunna bli certifierad vilket faktiskt sänker verkningsgraden lite jämfört med om man optimerar den för enbart Europa.

Nej inga krav på 80+ certifiering men kraven på nätagg kommer ligga på motsvarande krav. Från swec:

"Utöver dessa restriktioner sätts även krav på effektiviteten för nätaggregaten. Dessa är i praktiken identiska med definitionerna i den välkända 80 Plus-certifieringen. Det betyder att nätaggregat med en maximal effekt på upp till 500 W måste uppfylla minst 80 Plus Bronze, 500–1000 W ska uppfylla 80 Plus Silver och modeller över 1000 W måste klara 80 Plus Gold.

Bortsett från de nya kraven på nätaggregat kommer det nya EU-direktivet endast att påverka färdigbyggda datorer som säljs kompletta i paket. Hemmabyggda datorer berörs inte och spelkonsoler är explicit undantagna i reglerna"

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...