Hörlursförstärkare till Sennheiser HD650?

Permalänk

Hörlursförstärkare till Sennheiser HD650?

Hej.

Är grymt nöjd med mina HD650 och jag vet att dom kan bara bli bättre med en förstärkare. Min fråga är, vilken ska man ha? Är det någon speciell som fungerar ypperligt med dessa lurar?

Permalänk
Medlem

Min kollega kör en O2 och är väldigt nöjd:
http://www.jdslabs.com/products/35/objective2-headphone-ampli...

Edit:
Läs mer om den från designern bakom http://nwavguy.blogspot.se/2011/07/o2-headphone-amp.html

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Medlem

Jag har ett xonar stx och är jävligt nöjd, har dock ej provat mot någon annan förstärkare.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk

Finns det några för/nackdelar med att ha intern resp extern?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av M4D4SS:

Finns det några för/nackdelar med att ha intern resp extern?

Intern:
+ Smidig och tar inte plats på skrivbordet.
- Det blir ibland störningar i ljudet pga interferensen från alla datorkomponenter.
- Du får ofta bättre ljud för samma pris om du väljer en extern lösning.
Extern:
+ Smidig lösning på så sätt att du kan använda den med många olika datorer utan att behöva skruva upp hela burken.
+ Ofta bra ljud till ett bra pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av M4D4SS:

Hej.

Är grymt nöjd med mina HD650 och jag vet att dom kan bara bli bättre med en förstärkare. Min fråga är, vilken ska man ha? Är det någon speciell som fungerar ypperligt med dessa lurar?

Dina hörlurar är i samma klass som mina Q701 så skaffa dig något bra externt. Vad som är bra beror på hur mycket du är villig att betala. Själv letar jag efter nytt.

Extern - har riktigt bra med power i sig och kan driva vad som helst. Gör även så att det låter bra på låg volym.
Du kan få hifi ljud i yppersta klass som lätt spöar skiten ur en budget stereo anläggning.

Bara som fun fact. Efter att ha suttit nu i några månader med min setup så har jag svårt att ens gå på en budget anläggning i stereo väg. Det jag hörde på sist var Dali Mentor som kom upp i samma nivå som min hörlurssetup och då kör jag knappt på instegsnivå när det gäller hörlursförstärkare och DAC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av M4D4SS:

Finns det några för/nackdelar med att ha intern resp extern?

Om man kan leva med extra kablar/kladd som en extern lösning medför, så har det mestadels fördelar.
Den enda nackdelen är egentligen att du måste ha ett moderkort med bra ljudkort (och de är ju inte så vanliga) eller ett extra internt ljudkort som ändå tar plats.

Fördelar med extern lösning:
* Kan kopplas in i andra prylar än datorn
* Kan ta med hemifrån
* Om man har bra ljudkort på moderkortet, så blir det inte så trångt med SLI/CF

Jag har själv ett Asus Xonar essence STX med HD-650, och det är förvisso bra, men nästa gång skall jag se till att fixa moderkort med bra ljudkort och köra extern lösning för att få mer plats, luftflöde och flexibilitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBE:

Om man kan leva med extra kablar/kladd som en extern lösning medför, så har det mestadels fördelar.
Den enda nackdelen är egentligen att du måste ha ett moderkort med bra ljudkort (och de är ju inte så vanliga) eller ett extra internt ljudkort som ändå tar plats.

Fördelar med extern lösning:
* Kan kopplas in i andra prylar än datorn
* Kan ta med hemifrån
* Om man har bra ljudkort på moderkortet, så blir det inte så trångt med SLI/CF

Jag har själv ett Asus Xonar essence STX med HD-650, och det är förvisso bra, men nästa gång skall jag se till att fixa moderkort med bra ljudkort och köra extern lösning för att få mer plats, luftflöde och flexibilitet.

Du missar den kanske mest naturliga kombinationen med en extern förstärkare, att även ha en extern DAC. Så gott som alla lite mer påkostade uppsättningar består av separat extern DAC + hörlursförstärkare. Men finns även många kombinerade lösningar i många olika prisklasser, som Fiio E10, CA Dacmagic Plus, Burson HA-160D bara för att ge några exempel.

Permalänk

Nu blev det genast mycket krångligare

"Om man kan leva med extra kablar/kladd som en extern lösning medför, så har det mestadels fördelar.
Den enda nackdelen är egentligen att du måste ha ett moderkort med bra ljudkort (och de är ju inte så vanliga) eller ett extra internt ljudkort som ändå tar plats."
Så, även om jag köper Asus Xonar Essence STX så måste jag ha ett till ljudkort? Låter skumt...

Jag har inget emot att ha en förstärkare på mitt skrivbord. Men att ha en förstärkare som går till datorn och headset från förstärkaren, blir det verkligen bättre ljud? Menar, allt är väl fortfarande kopplat till samma ljudkort på moderkortet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av M4D4SS:

Nu blev det genast mycket krångligare

"Om man kan leva med extra kablar/kladd som en extern lösning medför, så har det mestadels fördelar.
Den enda nackdelen är egentligen att du måste ha ett moderkort med bra ljudkort (och de är ju inte så vanliga) eller ett extra internt ljudkort som ändå tar plats."
Så, även om jag köper Asus Xonar Essence STX så måste jag ha ett till ljudkort? Låter skumt...

Jag har inget emot att ha en förstärkare på mitt skrivbord. Men att ha en förstärkare som går till datorn och headset från förstärkaren, blir det verkligen bättre ljud? Menar, allt är väl fortfarande kopplat till samma ljudkort på moderkortet?

#1 Asus Xonar Essence STX är ett ljudkort.

Har man en dac är det bara ta spdif ut från moderkortet (vilket många har) och då spelar ljudkortet ingen roll.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av M4D4SS:

Nu blev det genast mycket krångligare

"Om man kan leva med extra kablar/kladd som en extern lösning medför, så har det mestadels fördelar.
Den enda nackdelen är egentligen att du måste ha ett moderkort med bra ljudkort (och de är ju inte så vanliga) eller ett extra internt ljudkort som ändå tar plats."
Så, även om jag köper Asus Xonar Essence STX så måste jag ha ett till ljudkort? Låter skumt...

Jag har inget emot att ha en förstärkare på mitt skrivbord. Men att ha en förstärkare som går till datorn och headset från förstärkaren, blir det verkligen bättre ljud? Menar, allt är väl fortfarande kopplat till samma ljudkort på moderkortet?

Nja, beror på. Har du en extern med dac kör du digitalt från datorn, dvs. USB, coaxialt eller med ljusledare. Har du däremot endast en extern förstärkare utan dac behöver du en bra analog utgång på datorn = Riktigt ljudkort. Dessa ljudkort kan dock köpas ganska billigt då det inte behöver hålla hög klass på hörlurdelen, t.ex. fungerar ett Asus DG/DX/DGX alldeles utmärkt för ändamålet.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av M4D4SS:

Nu blev det genast mycket krångligare

"Om man kan leva med extra kablar/kladd som en extern lösning medför, så har det mestadels fördelar.
Den enda nackdelen är egentligen att du måste ha ett moderkort med bra ljudkort (och de är ju inte så vanliga) eller ett extra internt ljudkort som ändå tar plats."
Så, även om jag köper Asus Xonar Essence STX så måste jag ha ett till ljudkort? Låter skumt...

Jag har inget emot att ha en förstärkare på mitt skrivbord. Men att ha en förstärkare som går till datorn och headset från förstärkaren, blir det verkligen bättre ljud? Menar, allt är väl fortfarande kopplat till samma ljudkort på moderkortet?

Jag skulle säga att ett sådant ljudkort ihop med så bra lurar är som att köra en Ferrari med billig olja. Det är dit val och inte mitt så du gör som du vill.

En extern hörlursförstärkare har inget ljudkort i sig så länge du inte köper till exempel en variant med DAC i sig. Det man gör när man kör externt är att köra en bra extern DAC vid sidan om. Medan det där ASUS har både och i sig.

Vill du hålla det billigt och det skall vara externt så finns till exempel Pro-Ject. Kan du lägga mer vilket jag tycker du skall göra så finns det riktigt fina alternativ.

Permalänk

http://www.jdslabs.com/products/48/o2-odac-combo/

Har hört från medlemmar på forumet att den här kombinationen ska vara väldigt kompetent! Jag är hemskt sugen att köpa en men med konsolsläpp och att man är student så finns det ej resurser för det:/

Permalänk
Skrivet av Tommenchini:

http://www.jdslabs.com/products/48/o2-odac-combo/

Har hört från medlemmar på forumet att den här kombinationen ska vara väldigt kompetent! Jag är hemskt sugen att köpa en men med konsolsläpp och att man är student så finns det ej resurser för det:/

Men behöver man en DAC till den då? Hur ser en sådan ut?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av M4D4SS:

Men behöver man en DAC till den då? Hur ser en sådan ut?

Den har DAC med USB-ingång

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Vad är budget om man får fråga

Permalänk
Skrivet av buddaz:

Vad är budget om man får fråga

Max är väl 2000kr. Men O2 låter vettigt. Ser även väldigt bra ut. Bara att koppla ditt datorn och köra headsetet där ifrån?

Permalänk
Medlem

Bottlehead crack eller Graham slee solo ihop med hd650 ska ge riktigt bra synergi enligt många.
Har själv en BH crack och fungerar väldigt fint ihop med mina hd650, just nu kör jag den igenom en ODAC och det duger gott och väl.
Ska du köpa dac och förstärkare så lägg hellre lite mer pengar på en vettig förstärkare än att kasta alla pengar på en onödigt dyr dac.

Permalänk

Kör mina Hd600 med en Musical Fidelity X-can v2 (den runda) hörlursförstärkare.
Rekommenderas srarkt kolla om du hittar en sådan begagnad.

Permalänk
Medlem

Min kompis kör ett par K701 och en Odac+O2-kombo. Så otroligt prisvärt! dac och förstärkardel i samma låda, och väldigt billigt. Man kan dessutom komma undan ännu billigare om man beställer komponenterna (finns paket) och löder ihop den själv.