Permalänk
Medlem

Nytt nätaggregat på 1000+ W

Tjenare.

Det är dags att köpa mig ett större nätagg då jag har planer på att köra SLI/Crossfire. Just nu kör jag en 4770k prolle och ett HD7990 grafikkort i ett helt vattenkylt system. Min fråga är då. Vad har ni för erfarenheter av Corsairs AX serie och HX serie. Deras AX1200+ Platinum är ganska dyr men kanske kan vara värt den extra tusenlappen om man jämför med deras HX1050W agg.

Vad tycker ni jag ska satsa på? AX, HX eller RM serien? Finns planer på ett till 7990 eller 2 st 290x i crossfire.

Permalänk
Medlem

För 2x290x behöver du inte 1000+, tvivlar på att det behövs för 2x7990 heller.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

För 2x290x behöver du inte 1000+, tvivlar på att det behövs för 2x7990 heller.

Skulle ett AX860i funka bra tror du? För 2x290x, 2x7990 eller 2x780Ti?

/Ozmix

Permalänk

1000w behövs visserligen inte, men det är ju känt sedan länge att många nätagg är mest effektiva vid 50% belastning, och just AXserien är ju semipassiva, vilket innebär att fläkten inte startas förrän agget belastas som vid spel och sånt.

Mitt nätagg är på 600w, vilket är ungefär dubbelt så mycket som jag använder vid något tillfälle.

Så jo, 1000w tycker jag inte är så dumt

Du ska dock inte inrikta dig bara på corsair, Seasonics platinummodell ska tydligen vara minst lika bra, och är också semipassiv!

Visa signatur

EVGA G2 Supernova 750W, ... , 2x8GB Vengance, MSI GTX760 4GB Gaming Ed + GTX580 3GB Phantom (ej SLI).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bluestreakfus:

1000w behövs visserligen inte, men det är ju känt sedan länge att många nätagg är mest effektiva vid 50% belastning, och just AXserien är ju semipassiva, vilket innebär att fläkten inte startas förrän agget belastas som vid spel och sånt.

Mitt nätagg är på 600w, vilket är ungefär dubbelt så mycket som jag använder vid något tillfälle.

Så jo, 1000w tycker jag inte är så dumt

Du ska dock inte inrikta dig bara på corsair, Seasonics platinummodell ska tydligen vara minst lika bra, och är också semipassiv!

Anledningen till varför jag valde just corsair är för att det är i stort sätt bara det märket jag har erfarenhet av. Mitt nuvarande HX650 har varit hur bra som helst. Hörs inget och har aldrig krånglat. 1200W är för mycket med andra ord?

Corsair AX1200i
Seasonic Platinum 1000W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozmix:

Tjenare.

Det är dags att köpa mig ett större nätagg då jag har planer på att köra SLI/Crossfire. Just nu kör jag en 4770k prolle och ett HD7990 grafikkort i ett helt vattenkylt system. Min fråga är då. Vad har ni för erfarenheter av Corsairs AX serie och HX serie. Deras AX1200+ Platinum är ganska dyr men kanske kan vara värt den extra tusenlappen om man jämför med deras HX1050W agg.

Vad tycker ni jag ska satsa på? AX, HX eller RM serien? Finns planer på ett till 7990 eller 2 st 290x i crossfire.

Jag har själv ett AX860i, och det har fungerat perfekt för mig. Men köpte faktiskt först ett HX850 som det var ett otroligt irriterande fläktdarr på, fick det utbytt i butik till ett nytt HX850 - samma sak igen, så då skickade jag det nya agget på RMA till Corsair och fick till slut mitt AX860i som jag är väldigt nöjd med. Med det vill jag alltså säga - köp inte HX-serien. Det är tydligen väldigt många som har haft det här problemet, och det beror på en dum plastskiva som dom satt intill fläkten som börjar darra vid ett viss varvtal.

Som tidigare sagt så skulle jag också rekommendera Seasonic, eller som andra alternativ Be Quiet. Mitt nästa köp av nätagg kommer nog att bli ett Seasonic, men det ligger nåt år bort i tiden.

EDIT; Av dina ovannämnda två skulle jag gå på Seasonic Platinum

Permalänk
Medlem

Med så dyra kort absolut inte rm... Ax serien elller varför inte något av seasonic.

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozmix:

Skulle ett AX860i funka bra tror du? För 2x290x, 2x7990 eller 2x780Ti?

/Ozmix

Ooooh ja

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

Jag har själv ett AX860i, och det har fungerat perfekt för mig. Men köpte faktiskt först ett HX850 som det var ett otroligt irriterande fläktdarr på, fick det utbytt i butik till ett nytt HX850 - samma sak igen, så då skickade jag det nya agget på RMA till Corsair och fick till slut mitt AX860i som jag är väldigt nöjd med. Med det vill jag alltså säga - köp inte HX-serien. Det är tydligen väldigt många som har haft det här problemet, och det beror på en dum plastskiva som dom satt intill fläkten som börjar darra vid ett viss varvtal.

Som tidigare sagt så skulle jag också rekommendera Seasonic, eller som andra alternativ Be Quiet. Mitt nästa köp av nätagg kommer nog att bli ett Seasonic, men det ligger nåt år bort i tiden.

EDIT; Av dina ovannämnda två skulle jag gå på Seasonic Platinum

Det är 100kr skillnad mellan Seasonic 1000W och Corsair AX1200i (det sistnämda är det dyrare). Man får ju mer för pengarna med ett Corsair 1200w? eller är det något jag inte ser som skiljer dem åt??

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozmix:

Det är 100kr skillnad mellan Seasonic 1000W och Corsair AX1200i (det sistnämda är det dyrare). Man får ju mer för pengarna med ett Corsair 1200w? eller är det något jag inte ser som skiljer dem åt??

Kvaliten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

Kvaliten?

Är seasonic bättre då alltså? Om man kollar kvalitet? Hur är detta i jämförelse till 1000w Platinum? Seasonic 1250W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozmix:

Är seasonic bättre då alltså? Om man kollar kvalitet? Hur är detta i jämförelse till 1000w Platinum? Seasonic 1250W

Jag tror att de allra flesta skulle säga att Seasonic är bättre än Corsair, de anses oftast ligga i den absoluta toppen av tillverkare. Dock finns det ju alltid som du vet fanboyismen och de med dåliga erfarenheter som tycker annorlunda.

Av 1000W Platinum och 1250W Gold skulle jag nog ta Platinum ändå, för du kommer nog inte att behöva 1250W. Då känner jag personligen att det skulle vara bättre med 1000W med Platinum-certifiering, dvs ännu högre verkningsgrad -> lägre elräkning.

Är dock ingen superexpert på nätagg, nån annan vet säkert mer om modellerna och kan uttala sig mer.

EDIT: Du bör inte bara titta på effekten (W) och anse att 1200W är "bättre" än 1000W hos nätagg, det handlar mycket om stabiliteten i strömförsörjningen, byggkvalitén och verkningsgraden också. Köper du ett nätagg på 500W för 1000kr så lär det vara bättre än ett 1000W nätagg för samma pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

Jag tror att de allra flesta skulle säga att Seasonic är bättre än Corsair, de anses oftast ligga i den absoluta toppen av tillverkare. Dock finns det ju alltid som du vet fanboyismen och de med dåliga erfarenheter som tycker annorlunda.

Av 1000W Platinum och 1250W Gold skulle jag nog ta Platinum ändå, för du kommer nog inte att behöva 1250W. Då känner jag personligen att det skulle vara bättre med 1000W med Platinum-certifiering, dvs ännu högre verkningsgrad -> lägre elräkning.

Är dock ingen superexpert på nätagg, nån annan vet säkert mer om modellerna och kan uttala sig mer.

EDIT: Du bör inte bara titta på effekten (W) och anse att 1200W är "bättre" än 1000W hos nätagg, det handlar mycket om stabiliteten i strömförsörjningen, byggkvalitén och verkningsgraden också. Köper du ett nätagg på 500W för 1000kr så lär det vara bättre än ett 1000W nätagg för samma pris.

Men flextronic är på samma nivå som seasonic 860 i vill jag påstå är bättre en seasonic egna så spelar ingen roll vad han tar av dem båda är kanon. men jag skulle nog köpt a860 i som är bland det bästa agg idag du kan köpa

Såg att han ville ha 2 värsting kort så dem skadar inte 1200w det räcker många riggar framöver

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozmix:

Skulle ett AX860i funka bra tror du? För 2x290x, 2x7990 eller 2x780Ti?

/Ozmix

Vet inte, bara att 1000w är overkill. Men du har fått många bra tips i tråden.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Vet inte, bara att 1000w är overkill. Men du har fått många bra tips i tråden.

hur kan 1000w watt vara overkill när ett 7990 drar 375 styck

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk

Sitter på ett hx 1050 till min 980x och 670sli och kan inte säga annat än att jag är skitnöjd.
Enda gången fläkten drar igång på full rulle i den är när bf4 startas annars snurrar den bara lite lagom och låter ingeting.

Visa signatur

||Custom Case||Intel i7 10700KF @ 5,0GHz ||32 gb Corsair || Palit 3090 24GB