Någon som försöker hacka mig!!! Behöver hjälp nu

Permalänk
Avstängd

Någon som försöker hacka mig!!! Behöver hjälp nu

Hejsan idag så varna mitt virus skydd 3 gånger att attacker kom från en dator. Har IP adress från hackern som jag lyckades spåra. Kan jag anmäla det på något sätt eller ska man bara strunta i det? Drog ut nätverkskabeln när idioten försökte en 4 gång. Hackerns IP: *bort*
Kan någon vänlig person ta reda på lite mer om vart den kommer eller vilket land den är ifrån?

adress borttagen
Visa signatur

Intel Core i7 2700K CPU @ 3,50 GHz

Permalänk
Skrivet av Slimdex:

Hejsan idag så varna mitt virus skydd 3 gånger att attacker kom från en dator. Har IP adress från hackern som jag lyckades spåra. Kan jag anmäla det på något sätt eller ska man bara strunta i det? Drog ut nätverkskabeln när idioten försökte en 4 gång. Hackerns IP: *bort*
Kan någon vänlig person ta reda på lite mer om vart den kommer eller vilket land den är ifrån?

Du behöver nog inte oroa dig, säkerligen ett program som letar efter öppna portar för att lägga in sitt "program" i. Dvs, du är en i mängden bara.

Permalänk

Du måste ta bort IP-adressen då jag tror att den bryter mot PUL.
Polisanmäl för dataintrång, www.my-ip-address-is.com skriv in ip här så får du plats

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Inaktiv

Dra ut nätverkskabeln om du är rädd, vi ska nog kunna gräv fram något. Annars kan du köra en ren installation och sedan ringa din isp och be om en ny ip-adress.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Them0nster456:

Du måste ta bort IP-adressen då jag tror att den bryter mot PUL.

wat.
Hela internet i stort sett kan se ens ip-adress.
Och jag tvivlar på att en IP-adress räknas som en personuppgift, förutom i piratmål då, fast den hör inte hemma där heller.

Permalänk
Medlem

blocka ip-adressen i din router/brandvägg...klart!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ehskha:

blocka ip-adressen i din router/brandvägg...klart!

hur gör jag det???

Visa signatur

Intel Core i7 2700K CPU @ 3,50 GHz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon185723:

Dra ut nätverkskabeln om du är rädd, vi ska nog kunna gräv fram något. Annars kan du köra en ren installation och sedan ringa din isp och be om en ny ip-adress.

vad menar du med gräva fram något??? menar du att du kan ta reda på vilket land IP:n är ifrån?

Visa signatur

Intel Core i7 2700K CPU @ 3,50 GHz

Permalänk
Medlem

Vilket antivirus program använder du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slimdex:

vad menar du med gräva fram något??? menar du att du kan ta reda på vilket land IP:n är ifrån?

Japp, IP:n är från Belgien.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Them0nster456:

Du måste ta bort IP-adressen då jag tror att den bryter mot PUL.
Polisanmäl för dataintrång, www.my-ip-address-is.com skriv in ip här så får du plats

Okej tack nu fick jag reda på att IP:N är från Belgium vilket jag antar är Belgien och till och med vilken stad. Vad är PUL för något??? OM jag inte får skriva IP får gärna en moderator ta bort för jag ska dra ut nätverkskabeln snart och jag vill gärna att någon hittar mer info.

Visa signatur

Intel Core i7 2700K CPU @ 3,50 GHz

Permalänk
Skrivet av m4gnify:

wat.
Hela internet i stort sett kan se ens ip-adress.
Och jag tvivlar på att en IP-adress räknas som en personuppgift, förutom i piratmål då, fast den hör inte hemma där heller.

Asså känner inte till lagarna så bra. grundar bara på tvivel då, var otydligt i förra inlägget då. Nej men får man hänga ut "personer" eller ip adresser och anklaga dem för dataintrång?

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Them0nster456:

Asså känner inte till lagarna så bra. grundar bara på tvivel då, var otydligt i förra inlägget då. Nej men får man hänga ut "personer" eller ip adresser och anklaga dem för dataintrång?

Eftersom en IP-adress inte är en personuppgift så kan man inte säga att IP-adress X tillhör person Y så det spelar väl ingen roll om man skriver ut den. Däremot kan man lätt se varifrån en IP-adress har sitt ursprung, vilket oftast när det handlar om "hackerattacker" är från Kina eller nåt sånt. Fast i det här fallet verkar det vara från någon (eller något) i Belgien.

Det här är bara ISP:n, mer kan man inte se från en vanlig WHOIS.
address: Telenet Operaties N.V.
address: Liersesteenweg 4
address: B-2800 Mechelen
address: Belgium

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Raz159:

Vilket antivirus program använder du?

Norton

Visa signatur

Intel Core i7 2700K CPU @ 3,50 GHz

Permalänk
Medlem

har du torrent igång med random ports så kan antivirus program tolka det som port scans...

Annars googla på block IP address "ditt anti virus program"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Slimdex:

Okej tack nu fick jag reda på att IP:N är från Belgium vilket jag antar är Belgien och till och med vilken stad. Vad är PUL för något??? OM jag inte får skriva IP får gärna en moderator ta bort för jag ska dra ut nätverkskabeln snart och jag vill gärna att någon hittar mer info.

Foliehatten på dra ut nätverkskabeln är nog lite drastiskt beslut du verkar ju ha tillräckligt skyddad dator för annars hade du inte ens fått reda på att någon försökt sig på en attack, hade jag dragit ut kabeln varje gång jag får såna aviseringar hade internet aldrig varit på.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av palleralla:

Foliehatten på dra ut nätverkskabeln är nog lite drastiskt beslut du verkar ju ha tillräckligt skyddad dator för annars hade du inte ens fått reda på att någon försökt sig på en attack, hade jag dragit ut kabeln varje gång jag får såna aviseringar hade internet aldrig varit på.

Tack så mycket för hjälpen alla ska uppdatera mitt virusskydd nu så jag känner mig säkrare för jag har inte gjort det.

Visa signatur

Intel Core i7 2700K CPU @ 3,50 GHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Them0nster456:

Du måste ta bort IP-adressen då jag tror att den bryter mot PUL.
Polisanmäl för dataintrång, www.my-ip-address-is.com skriv in ip här så får du plats

Nä, så är det väl ändå inte.

Vad har Person Uppgifts Lagen med en ip-adress att göra?

10.0.0.1
192.168.1.1

Hjälp, PUL, Jag har begått ett brott. Straffa mig.

adresser borttagna
Permalänk
Medlem

Det är väl inte brottsligt att försöka göra intrång (kolla öppna portar). Men lyckas man göra intrång så har man begått ett brott.
Det är ju t.ex inte olagligt att gå o känna på en dörr till någons hem om den är låst eller inte men skulle den vara olåst så är det brottsligt att gå in och stjäla. Fast vad vet jag. Kanske har fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av robie76:

Det är väl inte brottsligt att försöka göra intrång (kolla öppna portar). Men lyckas man göra intrång så har man begått ett brott.
Det är ju t.ex inte olagligt att gå o känna på en dörr till någons hem om den är låst eller inte men skulle den vara olåst så är det brottsligt att gå in och stjäla. Fast vad vet jag. Kanske har fel.

Jodå. Det kallas förberedelse till brott.
http://sv.wikipedia.org/wiki/F%C3%B6rberedelse

Det är olagligt att försöka göra dataintrång. Du blir inte skyldig till dataintrång men väl för att du planerat och försökt begå ett brott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av robie76:

Det är väl inte brottsligt att försöka göra intrång (kolla öppna portar). Men lyckas man göra intrång så har man begått ett brott.
Det är ju t.ex inte olagligt att gå o känna på en dörr till någons hem om den är låst eller inte men skulle den vara olåst så är det brottsligt att gå in och stjäla. Fast vad vet jag. Kanske har fel.

Ja, du har fel. Försök till dataintrång är straffbart.
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19620700.HTM#K23

Däremot är en ensam ip-address inte i strid mot PUL, om den inte är kopplad tilll en individ.
http://www.datainspektionen.se/fragor-och-svar/personuppgifts...

Permalänk
Medlem

Maila hackerns ISP, med de bevis du har: abuse@telenet.be

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DaBone:

Maila hackerns ISP, med de bevis du har: abuse@telenet.be

Vad är det för mail adress??? Vad händer när jag mailat dom???

Visa signatur

Intel Core i7 2700K CPU @ 3,50 GHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slimdex:

Hejsan idag så varna mitt virus skydd 3 gånger att attacker kom från en dator. Har IP adress från hackern som jag lyckades spåra. Kan jag anmäla det på något sätt eller ska man bara strunta i det? Drog ut nätverkskabeln när idioten försökte en 4 gång. Hackerns IP: *bort*
Kan någon vänlig person ta reda på lite mer om vart den kommer eller vilket land den är ifrån?

Skrivet av ehskha:

blocka ip-adressen i din router/brandvägg...klart!

Har du provat ovan förslag?

Är din brandvägg i routern påslagen?

Vad har du för router?

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Skrivet av Slimdex:

Hejsan idag så varna mitt virus skydd 3 gånger att attacker kom från en dator. Har IP adress från hackern som jag lyckades spåra. Kan jag anmäla det på något sätt eller ska man bara strunta i det? Drog ut nätverkskabeln när idioten försökte en 4 gång. Hackerns IP: *bort*
Kan någon vänlig person ta reda på lite mer om vart den kommer eller vilket land den är ifrån?

Det är lugnt, du behöver inte oroa dig.
Har runt 5-15 kineser/vietnameser/koreaner/kambodianer som försöker ta sig in på min NAS varje dag.

Visa signatur

Bio & Ljud: Optoma HD67, B&W 805D, Dali Fazon Sat, Dali Lektor Sub, Denon AVR3313
Dator: CPU: i5 2500K@4.5 GHz GPU: 2x6950 2GB Mobo: Asus P8P67 RAM: 16GB HDD: Corsair Force 3 120GB + WD 1TB + WD 2TB Kylning: Thermalright Silver Arrow + 4st Noctua 120mm + 2st Noctua 140mm Skärm: Samsung SA23700d
Övrigt: Synology DS413j + WD Red 12TB, Playstation 3, Xbox 360, Nintendo Wii

Permalänk
Skrivet av Them0nster456:

Du måste ta bort IP-adressen då jag tror att den bryter mot PUL.
Polisanmäl för dataintrång, www.my-ip-address-is.com skriv in ip här så får du plats

Enligt den så är jag i Norrköping fast jag är ute på Ekerö?
Rätt land men inte rätt stad.

Visa signatur

Corsair Obsidian 750D | EVGA Z790 Classified | G.Skill Ripjaws S5 6000 MHz CL30 64GB DDR5 @6600 MHz CL30 | i9-13900KF @5.6 GHz | PNY GeForce RTX 3080Ti XLR8 Gaming Revel Epic-X RGB @2055 MHz, 19902 MHz | Cooler Master V1200 | CPU+GPU-kylning: EK Custom loop | BenQ XL2410T + LG UltraGear 34GP950G |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slimdex:

Vad är det för mail adress??? Vad händer när jag mailat dom???

Det är mailadressen till hackerns ISP. Om han missbrukar sin internetuppkoppling, kan ISP:n stänga ner honom.

Sen hur vida han kan bli polisanmäld osv. av ISP:n vet jag inte. Så det kanske är bra att göra en anmälan också.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av skog1s:

Har du provat ovan förslag?

Är din brandvägg i routern påslagen?

Vad har du för router?

Jag har en thomson routher och jag tror inte den har brandvägg för jag var tvungen att öppna portar för att få bf3 online att funka.

Visa signatur

Intel Core i7 2700K CPU @ 3,50 GHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slimdex:

Jag har en thomson routher och jag tror inte den har brandvägg för jag var tvungen att öppna portar för att få bf3 online att funka.

Om du var tvungen att öppna portar för att få BF3 att funka så är det väl ett tecken på att du faktiskt har brandvägg i routern.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tommy:

Om du var tvungen att öppna portar för att få BF3 att funka så är det väl ett tecken på att du faktiskt har brandvägg i routern.

Okej tack för infon

Visa signatur

Intel Core i7 2700K CPU @ 3,50 GHz