Varför G-Sync kommer rocka!

Permalänk

Varför G-Sync kommer rocka!

Hittade en bra video om G-Sync samt att det ges en bra beskrivning hur v-sync, tearing, lagg funkar samt skärmar i allmänhet. Vet inte om den har publicerats på SweC tidigare.
Jag tror och hoppas att G-Sync är revolutionen som från HDD -> till SSD. Håller tummarna.

Permalänk

Tror också verkligen på det! Kommer köpa en asus 27" till våren då!

Visa signatur

Primärdator : Ryzen 5 3600x 32GB- RTX 2070S - SAMSUNG 970 EVO+ NVME 1 TB - Samsung 750 Evo 500 GB - Samsung 840 Pro 238 GB - Fractal design define 7 compact

Lekdator: i7 2600k 16GB-ddr3- 2x GTX 770 - Samsung 840 pro 238 GB - Resväska

Permalänk
Medlem

Nytt grafikkort nästa år och ny bildskärm med G-Sync om/när det blir humana priser på dem.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mikegnorp:

Hittade en bra video om G-Sync samt att det ges en bra beskrivning hur v-sync, tearing, lagg funkar samt skärmar i allmänhet. Vet inte om den har publicerats på SweC tidigare.
Jag tror och hoppas att G-Sync är revolutionen som från HDD -> till SSD. Håller tummarna.
http://www.youtube.com/watch?v=KhLYYYvFp9A

Den är endast en revolution om G-Sync blir open source och för dom som inte kan använda Lightboost/BFI/Backlight Strobing fullt ut.

Permalänk
Medlem

Proprietär teknik som inte kan köras på GPU:er från AMD eller Intel och som lägger $100 på priset till slutkund? Vi får väl se om det kan slå igenom eller inte.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem

Sen så blir det ingen högre input då det synkar hårdvara och inte mjukvara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Proprietär teknik som inte kan köras på GPU:er från AMD eller Intel och som lägger $100 på priset till slutkund? Vi får väl se om det kan slå igenom eller inte.

Av vad jag förstått ska tekniken endast sitta i skärmen, inte gpu'n (?)

Visa signatur

Chassi: DAN A4 | MB: ASUS VI Impact | GPU: Titan X | CPU: 4770K | RAM: 2x8GB Corsair Vengeance | SSD: Samsung 830 512GB | Skärm: ASUS Swift IPS

Permalänk
Medlem
Skrivet av xinux:

Av vad jag förstått ska tekniken endast sitta i skärmen, inte gpu'n (?)

Grafikkortet synkar med skärmen och för att det ska fungera så monterar man ett kretskort i skärmen

Permalänk
Avstängd
Skrivet av xinux:

Av vad jag förstått ska tekniken endast sitta i skärmen, inte gpu'n (?)

Fortfarande bara Nvidia GPU:er som kan använda det än.

Permalänk

Galet jobbigt att titta på när killen till höger petar på mobilen hela tiden! Tycker synd om han som faktiskt säger något ;p

Permalänk
Medlem
Skrivet av xinux:

Av vad jag förstått ska tekniken endast sitta i skärmen, inte gpu'n (?)

Ja, men bara Nvidia-GPUer kan använda Gsync.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Avstängd

VESA standard pls. Har för mig att HDMI också är "låst" or w/e men det är fortfarande en standard.

Permalänk
Inaktiv

Vi får väl se. Man ska inte hoppas för mycket såhär i förhand (likaså gäller Mantle).
Men som sagt. Jag är övertygad om att t.ex. AMD kommer göra något liknande fast med open source.
Nvidia känns för tillfället lite som grafikkortmarknadens Apple.

Permalänk

Hur mycket kommer en G-sync/Mantle skärm ligga på?

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D (Artic Liquid Freezer 2 360) | MSI GeForce RTX 4090 24GB SUPRIM X | G.Skill 32GB DDR5 | Seasonic Vertex GX 1000W | Lian Li LANCOOL III | Samsung 49" Odyssey G9 | beyerdynamic dt 1990 pro | ADI-2-DAC FS |

Permalänk
Skrivet av Jetsetradioh:

Hur mycket kommer en G-sync/Mantle skärm ligga på?

Vet du ens vad mantle är?

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 5900X MB: ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT AORUS Ultimate Xtreme WaterForce WB RAM: 32GB 3200 MT/s CL 16 Trident Z RGB SSD: WD Black SN750 1 TB PSU: ASUS ROG Loki 1000W SFX-L Skärm: Alienware AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jetsetradioh:

Hur mycket kommer en G-sync/Mantle skärm ligga på?

Mantle har inget med skärmen att göra.

En modul för G-sync verkar komma att kosta runt $100.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jetsetradioh:

Hur mycket kommer en G-sync/Mantle skärm ligga på?

If only....

Visa signatur

Citera för svar!!

Permalänk
Medlem

Ok. Så man kommer med andra ord få en ok upplevelse även i fps mellan 50 och 60 i jämförelse med en normal 60 Hz-skärm.

Och vid grafikprestanda som aldrig dippar under 60 får man som värst "bara" en 60 Hz-upplevelse med v-sync på en 120Hz-skärm.
Med G-sync får man allt mellan 60 och 120 Hz på vad som normalt hade varit en 120Hz-skärm.

Jag tror personligen att jag nöjer mig med att ha 60 Hz som värst med eventuella bonusar att viss tid ha 120Hz när jag tar steget upp i GPU och skärm. Men som han säger i videon så börjar man se stora vinster vid 80-100 fps. Så visst finns en poäng. Jag tror bara tekniken för med sig för många nackdelar för att jag ska tycka det är värt att slippa fps-dropsen ner till 60.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

G-Sync är helt klart ett steg i rätt riktning, "framtiden" som Emil hade sagt. Men det kommer endast till TN-paneler med 1080p? Hoppas det får fotfäste och vi får G-Sync till högre upplösningar och andra tekniker än TN.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Stealthbomb:

G-Sync är helt klart ett steg i rätt riktning, "framtiden" som Emil hade sagt. Men det kommer endast till TN-paneler med 1080p? Hoppas det får fotfäste och vi får G-Sync till högre upplösningar och andra tekniker än TN.

Kommer till fler skärmar senare.

Permalänk
Medlem

ser fram emot att testa detta själv!

Permalänk
Medlem

Tänk! Den ultimata kombinationen; Mantle och G-sync

Med Oculus Rift!

Permalänk
Medlem

Kan någon förklara hur det kommer sig att ingen haft denna idén innan? Tycker ju man borde kommit på det när man byggde första skärmen...

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem
Skrivet av ^fel:

Tänk! Den ultimata kombinationen; Mantle och G-sync

Med Oculus Rift!

Gsync, Mantle och 4K 120Hz Oculus Rift... så klart något som kan driva detta också.

Permalänk
Medlem

Detta får vi hoppas på att det kommer bli bra.

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem

Hur svårt tror ni modulen kommer vara att installera?

Permalänk
Medlem

Måste man köpa ny GPU för G-sync?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Last:

Måste man köpa ny GPU för G-sync?

För använda G-sync behöver du NVIDIA GeForce GTX650Ti eller högre. Jag har haft nöjet att få det presenterat av självaste Tom Petersen, G-sync verkar väldigt intressant. Att det i början kommer användas endast i Asus skärmar är tråkigt. Men därför denna teknik går använda i alla spel får man se det som en premium funktion och är inte beroende av stöd från exempelvis speltillverkare. Mantle måste implementeras vilket gör att endast ett fåtal spel kan använda tekniken i början. Detta gör att Amd måste få speltillverkare att använda den så fort som möjligt så den inte rinner ut i sanden.

Visa signatur

CPU: i7-5930K GPU: 2x 1080 TI SLI MODERKORT: ASUS X99-DELUXE

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Last:

Måste man köpa ny GPU för G-sync?

Det krävs en speciell skärm.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Alltid trevligt med nya tekniker OM det blir en standard. Inte som t.ex. PhysX som var en bra produkt innan nVidia köpte upp den och toklåste den till sina grafikkort. Går ju inte ens köra nvidia kort som physx ihop med ett AMD kort (dvs utan fulhackade drivrutiner).

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com