Helgsnack: "Playstation 4 eller Xbox One?"

Permalänk
Skrivet av Perverted:

Hade du läst innan du kommenterar så blev jag rättad redan tidigare.

Lustigt att "next-gen" inte ens köra alla titlar i 1080p jag menar det kommer komma mobiltelefoner med 4k inom kort :E

Jag noterade det i efterhand! Javisst är det de dock så tror jag grafiken kommer vara nextgen på exklusiva ja mena kolla bara på hur uncharted serien såg ut på ps3 samt killzone , granturismo, god of war , heavy rain , Beyond: Two Souls mm det kommer vara något vi aldrig sett tidigare det är jag säker på!
Sen blir det väl som vanligt med portade spel där man inte får ut lika mycket vilket är ganska logiskt..... sen så tvivlar jag på att det kommer komma någon mobiltelefon som skulle kunna mäta sig med Ps4àns prestanda på väldigt väldigt länge och ps4 kan också använda sig utav 4ks upplösning teoretiskt sett men tror inte det kommer användas på spel =P

Visa signatur

NZXT H440W New Edition , Intel Core i7-6700K ,HyperX Predator 3000MHz 32GB ,CORSAIR RM850x ,2 x R9 NANO ,MSI Z170A GAMING M9 ACK, Samsung 950 PRO 256GB M.2, SEAGATE BARRACUDA 3TB , Intel TS15A CPU Air Cooler.

Permalänk
Medlem

Om jag skulle köpa skulle jag välja ps4
1 Bättre hårdvara
2 kommer ut tidigare
3 billigare

Visa signatur

CPU:intel core i5 2500k 3.30ghz||MB:Gigabyte z68x-ud3h-b3||
RAM:corsair vengeance 8gb 1600mhz||GPU:kfa2 gtx 680 (accelero hybrid)||
PSU:corsair TX750w||CHASSI: fractal design define r3 ||
HDD:2tb||SSD:120gb||

Permalänk

Jag köper ps4
1 Bättre hårdvara
2 Bättre exklusiva spel
3 och man behöver inte abonnera på någon tjänst för att kunna nytja spelen till max som man måste på xbone

Visa signatur

NZXT H440W New Edition , Intel Core i7-6700K ,HyperX Predator 3000MHz 32GB ,CORSAIR RM850x ,2 x R9 NANO ,MSI Z170A GAMING M9 ACK, Samsung 950 PRO 256GB M.2, SEAGATE BARRACUDA 3TB , Intel TS15A CPU Air Cooler.

Permalänk
Medlem

Jag köper nog båda om det kommer exklusiva spel jag gärna vill spela. Äger i princip samtliga konsoller som kommit de senaste 20 åren utom originalxbox, så tror inte det kommer ändra sig denna generationen.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Skrivet av Maysay:

Fast du vet ju inte heller att PS4:an har en bättre kontroller då? Jag förstår vad du menar, men de är ganska lika de gamla men nyare. Och jag kan håll amed om att PS4:an verkar skönare efter allt man har läst. Men detta gör inte Xbox till en dålig.

Nej det vet jag inte men jag säger däremot inte att Xbox kontrollen är bättre vilket många gör så man kan undra om de ens testat dom eller går på hur det var mellan X360 och PS3 för det verkar så ibland faktiskt.

Jag tycker själv att båda kontrollerna är bra men X360 kontrollen är lite mer skönare men det beror lite på vilket spel man spelar ibland är Dualshock 3 skönare också. Oavsett är som du också säger Dualshock 4 betydligt nyare i designen och många som använt den verkar gilla den också.

Denna generationen om jag ska köpa något så blir det nog Playstation 4 för jag har alltid föredragit Playstation och deras produkter.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Blir nog båda för mig men ser nog PS4 som en vinnare på flera punkter som nämnts redan.
Känns lite som PS4=Gaming machine och Xbox one=Home entertainment system aka TV.

Visa signatur

CPU: I7 8086K MOBO: Asus Rog Strix Z370-F GAMING PSU: Corsair HX850i 850W GFX: ASUS eForce RTX 2080 Ti 11GB DUAL OC DISC: M.2 960 RAM: 16 Gig Corsair 2666Mhz DISP: Predator XB1 27" gaming XB271HU CASE: Fractal Design Define R6 OS: Win 10 x64

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DominatorPC:

Låter som att du påstår att WiiU är felfritt ! jag har ett WiiU och är en av många som drabbats av att den hänger sig helt randominiserat sjukt jobbigt så om du ville illustrera att nintendos version kom utan problem så antar jag att du är ute och cyklar för jag är tydligen inte den enda med detta problem(google and u see).

Jag köpte mitt WiiU rätt sent och uppdaterade allt till senaste på en gång så jag hann nog inte notera det. Dock vad jag menar med "felfritt" är snarare spelen eftersom spelen inte är så komplicerade med komplicerad spelfysik vilket gör det svårare, längre tid och mer kostsamt att debugga under utvecklingen.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Utan tvekan ingen av dom, PC all the way.

Den dator jag har idag är redan minst dubbelt så kraftig som någon av konsollerna och av de kommande spelen är det bara ett och annat racingspel som lockar, inte nog för att det ska bli ett köp, lägger de pengarna på att uppgradera datorn om ett år eller så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av YGLeXz:

Hade den här diskussionen med en polare häromdagen. Jag skulle säga att valet står emellan PS4 och Wii U, helt beroende på vad man ska ha konsolen till.

Personligen föredrar jag att spela spel explicit på datorn. Visst, bilspel, arkad eller fightingspel fungerar jättebra även på konsol men då tycker jag det är smidigare att köpa en ratt/kontroll till datorn istället. För mig är en konsol en underhållningsstation med syftet att underhålla flera personer samtidigt. Ett TV-spel har man för att lira multiplayerspel på en stor skärm. Supersmash, Fifa, Skate, (återigen) bilspel. Spel som helt enkelt är gjorda för att köra flera spelare samtidigt.

Med tanke på detta väljer jag Wii U. En konsol gjord helt och hållet med "partyspelande" i fokus. Supersmash, Mario party, <insert party title here>... Jag går faktiskt i tankarna att köpa just ett Wii U, men vi får väl se!

Håller med. Har ett Wii nu från förra generationen (som jag dock delar med brorsan som har det just nu), och det spelades vilt varje helg. Däremot måste jag säga att det blir liiiite tjatigt i längden med bara partyinriktade spel. Visst, Smash Bros är ju kungligt men då kan jag lika gärna fortsätta lira Brawl som jag tyvärr inte alls gjort tillräckligt mycket. ÄLSKAR verkligen dessa partyspel och har haft sjukt kul, men vill kunna köra ett lite mer seriöst spel tillsammans med kompisar, och då har Wii inte haft så mycket att erbjuda och jag har inte sett så mycket sådant till WiiU.

Lirar mest på PC nu med kompisarna. Steam på TV:n och 3st 360-dosor funkar gudomligt. Awesomenauts har vi lirat runt 90 timmar ihop och Castle Crashers, Rayman Origins/Legends, Foul Play, Lara Croft and the temple of vad det nu hette har vi haft gränslöst kul med. Indie-världen kommer bli stor på PS4, och där finns många roliga spel av den typen. Det tror jag knappast kommer bli lika starkt hos WiiU.

Däremot håller Super Mario 3D World på att få mig på andra tankebanor, verkar så sanslöst bra. Särskilt när man tycker Super Mario Galaxy är ett av de kanske 3 bästa spelen jag spelat, om inte det absolut bästa.

Permalänk
Medlem

Blir nog en Xbox för jag är mest van med den men kanske även en ps4 senare (Gran Turismo 6 kom ju till min ps3:a så då har jag inte bråttom med 4:an) och jämför jag dom gamla är ju kompislistor och allt som hör till bättre på xboxen.

Visa signatur

I ate a clown once, he tasted funny :)

MB: Asus X99-A, GPU: Asus GTX980Ti, CPU: Intel 5820K, Ram: 16GB 2666Mhz, Ljud: Sound Blaster Z, Skärm: ASUS VG278H 120Hz., Datakunskap:Amatör

Permalänk
Medlem

Nu har inte jag köpt en konsoll och kommer antagligen inte köpa en konsoll heller, men jag måste säga att Xbox one har blivit mycket bättre än vad den var när microsoft releaseade den. Microsoft backade om mycket som dom sa, de förbättrade och lyssnade. Jag tycker helt ärligt att Xbox vinner på UI/Funktonalitet.

Men sen hade jag nog köpt en PS4 ändå, jag är ute för att spela och då är PS4, för mig, det bättre alternativet.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem

Ingen, min Nintendo Gamecube fungerar fortfarande utmärkt.

Visa signatur

Jag brukade ha mina dator komponenter listade här men efter att ha bytt vissa och sedan glömt bort vilka som nu sitter i datorn får jag skriva den här tråkiga texten istället. Om någon mot förmodan läser så här långt kan jag inte annat än be om ursäkt för hur meningslös min signatur nu är...

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Luminous:

Ingen av dem är specielly intressant just nu imo, men för att markera var ps4 är starkare än xboxone.

Jag håller med om att det är drastiskt att säga att ps4 kommer prestera bättre men ps4 kör inte en cell längre utan just för att det är x86_64 precis som xbone så kommer de att vara lika på cpuberäkningar, men xboxone med ddr3 och sram mot ps4 och gddr5 kan inte sluta på ett annat sätt än att ps4 vinner i prestanda så länge xbox portarna lyckas och ps4 utvecklare misslyckas horribelt.
sram tillsammans med ddr3 är ev sannolikt svårare att jobba med än bara gddr5.

xboxone kommer inte förlora på cpu, den förlorar i minnesbandbredd och kan sannolikt dras med optimeringsproblem precis dom ps3.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är en stor skillnad mot PS3 vs Xbox360. PS3 hade (ganska mycket) högre teoretisk flyttalskapacitet, men Xbox360 hade en något bättre GPU. PS3 hade en PowerPC kärna @3.2GHz (+6 SPEer tillgängliga för spel) medan Xbox360 hade 3st PowerPC kärnor @3.2Ghz (nästan exakt samma µarch, så man kan jämföra frekvenserna).

SPE:erna är det som gav PS3 dessa högre kapacitet, men dessa har 256kB (ja kB, inte MB) RAM och kräver en programdesign som radikalt skiljer sig från PC eller XBox360. Så titlarna som fanns på båda plattformarna kanske använde SPE:erna lite granna genom något bilbliotek, men i bästa fall kompenserade det för att XBox360 har 2 PPC-kärnor mer.

I fallet PS4 och XBO så är det samma GPU µarch, samma CPU µarch, lika många CPU-kärnor men XBO kör sin APU på 10% frekvens. Båda plattformarna är också väldigt lik en PC, enda skillnaden är att en PC har typiskt färre men betydligt starkare CPU-kärnor.

  1. Om ett spel begränsas av CPU-kraft så är XBO ~10% starkare

  2. Om ett spel begränsas 3D-transform, ljussättning eller andra pixel/vertex-shader effekter så är PS4 ~40% snabbare

  3. Om ett spel begränsas av att kunna utföra anti-aliasing och/eller rendera i en viss upplösning så är PS4 ~85% snabbare

  4. Om ett spel begränsas av bandbredd mot RAM så är PS4 3x snabbare mot RAM och 15% snabbare mot hela sitt minne jämfört med vad XBO är mot sitt 128MB eDRAM

Det som verkar vara den största flaskhalsen i praktiken är att fixa 1080p i 30FPS och om det är flaskhalsen så pratar vi om fall 3., d.v.s. PS4 är ungefär ~85% snabbare. D.v.s. om PS4 precis klarar av 1920x1080 och flaskhalsen är just att fixa detta, så klarar XBO ungefär 1400x800.

Edit: hittade en sida som verkar har rätt specifikationer och faktiskt bandbredd i spel, uppdaterade siffrorna som var fel. Och spec är inte allt, köpte inte min Wii U p.g.a. dess snabba CPU/GPU...

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Skrivet av AplAy:

Jag köpte mitt WiiU rätt sent och uppdaterade allt till senaste på en gång så jag hann nog inte notera det. Dock vad jag menar med "felfritt" är snarare spelen eftersom spelen inte är så komplicerade med komplicerad spelfysik vilket gör det svårare, längre tid och mer kostsamt att debugga under utvecklingen.

Aha okey kan hålla med om att det är bättre nu men har frtf problem helst med mitt nya inköpta cod ghost det laggar och fryser efter några timmar men som sagt i helhet har det blivit bättre. Samma lär ju givetvis gälla Ps4 det är ett nytt system klart det kan fela i början det är något som har blivit lite av en normalitet när det gäller konsoller , ja mena kolla bara på 360 jag fick byta ut mitt 5ggr och nästan alla jag känner som har haft eller har 360 har fått rrod minst en gång det är ju totalt oacceptabelt.

Visa signatur

NZXT H440W New Edition , Intel Core i7-6700K ,HyperX Predator 3000MHz 32GB ,CORSAIR RM850x ,2 x R9 NANO ,MSI Z170A GAMING M9 ACK, Samsung 950 PRO 256GB M.2, SEAGATE BARRACUDA 3TB , Intel TS15A CPU Air Cooler.

Permalänk
Medlem

Jag kommer välja PS4

Har ingen konsol utan kör spel på PC så långt det bara går, men vill ha en konsol för lite casual gameing i tv soffan

Föredelar PS4
Passar bättre in i min TV hylla, jag har dessutom redan en SONY plattv och hemmabiopaket. Xbox One ser ut som en VHS bandare från 80-talet och jag har ingen nytta av kinect, det känns för kids.
Däremot blev jag lite besviken på PS4:ans kontroll pga att den har sämre batteritid än Xboxens... Tycdligen stor skillnad.

Man slipper även köpa Xbox Live varje år för att kunna spela multiplayer, fattar inte hur ms kan ta extra betalt för det när man redan betalat för spelet!

PS4 har något bättre hårdvara samt är billigare än Xbox

PS4 har 1080p vs 720p på Xbox!! Skärpning MS det är 2014 snart! 1080p var standard för 4-5 år sedan!

Jag hoppas GTA V släpps för PS4, PC och Xbox One samtidigt, det lär bli avgörande om jag köper en PS4 nu eller senare.

Troligtvis blir d et en PS4 till sommaren 2014, när det hunnit droppa in lite bra titlar och de värsta barnsjukdomarna patchade.

Spel jag vill ha för PS4

GTA v (ett måste)
F1 2014 (skönt och köra F1 med konsol)
Fifa 14 & NHL 14 kul spel man kan köra med polarna
Little Big planet
Lego Marvel Super Heroes

Kommer även börja köra Netflix om jag skaffar en PS4

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem

steambox

Permalänk
Medlem
Skrivet av zoktar:

Hipster.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Herregud sluta snacka om hårdvara och alla olika jämförelser, välj konsol efter vilka spel du vill spela

Permalänk
Medlem

WiiU och vid ett senare tillfälle PS4 och det är bara för att dom får spel från japan jag vill spela. microsoft har inte gjort så värst mycket när det kommer till bra första party spel. halo är okej (det enda fps spelet jag kan spela med en kontroller) sen har dom dödat det mesta andra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xverminator:

Jag kommer välja PS4

Har ingen konsol utan kör spel på PC så långt det bara går, men vill ha en konsol för lite casual gameing i tv soffan

Föredelar PS4
Passar bättre in i min TV hylla, jag har dessutom redan en SONY plattv och hemmabiopaket. Xbox One ser ut som en VHS bandare från 80-talet och jag har ingen nytta av kinect, det känns för kids.
Däremot blev jag lite besviken på PS4:ans kontroll pga att den har sämre batteritid än Xboxens... Tycdligen stor skillnad.

Man slipper även köpa Xbox Live varje år för att kunna spela multiplayer, fattar inte hur ms kan ta extra betalt för det när man redan betalat för spelet!

PS4 har något bättre hårdvara samt är billigare än Xbox

PS4 har 1080p vs 720p på Xbox!! Skärpning MS det är 2014 snart! 1080p var standard för 4-5 år sedan!

Jag hoppas GTA V släpps för PS4, PC och Xbox One samtidigt, det lär bli avgörande om jag köper en PS4 nu eller senare.

Troligtvis blir d et en PS4 till sommaren 2014, när det hunnit droppa in lite bra titlar och de värsta barnsjukdomarna patchade.

Spel jag vill ha för PS4

GTA v (ett måste)
F1 2014 (skönt och köra F1 med konsol)
Fifa 14 & NHL 14 kul spel man kan köra med polarna
Little Big planet
Lego Marvel Super Heroes

Kommer även börja köra Netflix om jag skaffar en PS4

Tyvärr är det numera ett måste med playstation plus för multiplayer i spel :(.

Visa signatur

Chassi: Corsair 700D Processor: Intel 2500K 3,3 GHz Grafikkort: Nvidia Geforce GTX 760 RAM-minnen: Corsair DDR3 8 GB

Permalänk

Det blir PS4 om 6-12 månader eller när Uncharted 4 släpps, mina tre orsaker är:

1) Spelen, har alltid föredragit Sonys exklusiva spel (gillar inte fps)
2) Kontrollen, gillar Dualshock skarpt.
3) Lojalitet, har varit trogen kund hos Sony sen 1997 när jag köpte PS1 och ser ingen anledning till att inte fortsätta med det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xverminator:

Jag kommer välja PS4

Har ingen konsol utan kör spel på PC så långt det bara går, men vill ha en konsol för lite casual gameing i tv soffan

Föredelar PS4
Passar bättre in i min TV hylla, jag har dessutom redan en SONY plattv och hemmabiopaket. Xbox One ser ut som en VHS bandare från 80-talet och jag har ingen nytta av kinect, det känns för kids.
Däremot blev jag lite besviken på PS4:ans kontroll pga att den har sämre batteritid än Xboxens... Tycdligen stor skillnad.

Man slipper även köpa Xbox Live varje år för att kunna spela multiplayer, fattar inte hur ms kan ta extra betalt för det när man redan betalat för spelet!

PS4 har något bättre hårdvara samt är billigare än Xbox

PS4 har 1080p vs 720p på Xbox!! Skärpning MS det är 2014 snart! 1080p var standard för 4-5 år sedan!

Jag hoppas GTA V släpps för PS4, PC och Xbox One samtidigt, det lär bli avgörande om jag köper en PS4 nu eller senare.

Troligtvis blir d et en PS4 till sommaren 2014, när det hunnit droppa in lite bra titlar och de värsta barnsjukdomarna patchade.

Spel jag vill ha för PS4

GTA v (ett måste)
F1 2014 (skönt och köra F1 med konsol)
Fifa 14 & NHL 14 kul spel man kan köra med polarna
Little Big planet
Lego Marvel Super Heroes

Kommer även börja köra Netflix om jag skaffar en PS4

Snälla gud människa, kolla upp information innan du yttrar dig.. Playstation kommer inte kräva pengar för tjänster som webbläsare, netflix etc.. MEN dom kommer kräva en avgift (PS Plus) för att du ska kunna spela multiplayer. END OF STORY

Visa signatur

en burk som spelar spel

Permalänk
Medlem

Längtar efter nästa gen av PC, eller ja just det ja........

Permalänk

Ingen av dem:
1) man blir fet av att ligga i soffan och spela
2) man kan gå ut i skogen och leka istället. Då blir allt i 3d, helt gratis.
3) Man kan köpa aktier för pengarna istället. Då går man ju till och med plus på det hela

Permalänk

Kommer att bli en Ps4 i tv-hyllan på måndag här. Sen om nåt år köper man sig en box om deras exklusiva titlar kliar tillräckligt mycket i kistan, precis som förra gen.

Sen att glögga och spela NHL i vintermörkret funkar inte på PC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Det finns många anledningar till att jag kommer välja Xbox One:

1. Bättre spel vid lansering + TV!!!!
2. Kinect 2, speciellt då taligenkänning på svenska
3. Drar mindre ström, speciellt i standby

PS4 drar faktiskt mindre ström i standbyläge.
Korrekt är det dock att den drar mer vid belastning, men detta är inte så konstigt då hårdvaran är kraftfullare.
Källa: http://www.anandtech.com/show/7528/the-xbox-one-mini-review-h...

Valet av konsol är helt klart en smaksak där features, speltitlar och mycket annat spelar in. Med det sagt så blir det en PS4 för min del.

Permalänk
Medlem

köpte ett nytt grafikkort istället.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DominatorPC:

Måste fråga varifrån har du fått iden att Bf4 ser bättre ut på xbone ? haha det går ju bara i 720p på xbone!?!?

Jag vet, helt sjukt! Googla på IGNs side-by-side comparison.

Visa signatur

Asus Maximus IV Gene-Z - Intel Core i7 2600K - Corsair Vengeance 1866 MHz 4x4 GB - Asus GTX 670 DirectCU II
BenQ XL2410T - Zowie AM - Zowie Swift - Qpad MK-85

iPhone 5S - iPad Air

Permalänk

Wii U!!

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Juugz:

Väljer PS4 för följande anledningar.

1: Billigare.
2: Bättre hårdvara.
3: Ser inte ut som en låda.

1 och 2 håller jag med dig om, men 3 njaa.. nej.. ps4 ser mer ut som utviken kartong som man har rejpat runt... Men xbox one ser ut som en"låda" däremot

Visa signatur

| Chassi: CM Storm Stryker | RAM: Corsair Vengeance 16GB | PSU: Corsair CX 600W | CPU: i5-3570K 3.4GHz | SSD: 120GB | HDD: 1TB | MB: MSI H77MA-G43 H77 | Grafik: Gigabyte Geforce GTX 970 G1 GAMING 4GB | OS: Windows 10 Home |