Call of Duty: Ghosts endast 720p för Xbox One – 1080p med Playstation 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av SiRai:

Själv sitter jag 2 - 2,5 m ifrån en 42" och kan tänka mig att majoriteten sitter på liknande. Inte många som sitter på en 117" duk och lirar PS3

För min egens skull känns det iaf som att effekter/samt andra grafiska förbättringar går före högre upplösning. Har själv inte märkt skillnad på 720p samt 1080p då jag lirat på tv:n.

PS4an har samma effekter och annat som One versionen har fast i högre upplösning. One hänger inte med helt enkelt. Det är sanningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alfsvåg:

Men majoriteten, långt ifrån alla sitter på en 117" duk och spelar på konsol :).

Men skillnad på 720p och 1080p är märkbar på en tv med, sitter på en 40" TV ca 2,5m ifrån.

Ja. För min del är det viktigt med 1080p.
Tveksamt om jag ngnsin kommer lägga pengar på One om den inte fixar 1080p.
Jag brukar köpa alla konsollerna men det är tveksamt denna gången. Krävs otroligt bra exklusiva titlar från MS isf och det har jag inte sett ngt av än iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

PS4an har samma effekter och annat som One versionen har fast i högre upplösning. One hänger inte med helt enkelt. Det är sanningen.

Absolut så är det, sitter inte här och försvarar Xbone utan kommer själv att köpa PS4. Tänkte mer på att eftersom jag inte märker skillnad på 720p och 1080p om det inte vore bättre att satsa mer på andra grafiska detaljer/effekter och kanske lite högre fps istället.

Ser dock i kommentarerna här att det finns dom som ser skillnad på upplösningen så det kanske trots allt inte är helt onödigt att köra på 1080p tydligen. Får kanske pröva låna polarns brillor och se om jag ser nån skillnad då

Permalänk
Medlem

1080p lovades för ps3 och 360 samt 4-8 aa, detta var 7 år sedan nu.

Permalänk

Det borde dom fixa då 1080p funnits ett bra tag ^^

Visa signatur

Speldator | CPU Intel Core i7 6700k 4.00Ghz | GPU Asus GeForce GTX 1070 8GB | SSD Intel 480GB | HDD Toshiba 3TB | RAM 16GB DDR4 | OS Windows 10 x64 |
Laptop | 2015 MacBook Pro 13" Retina | Intel Core i5 2.7Ghz | 8GB RAM | 128GB SSD |
Telefon | iPhone 6 16GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anon@tor:

1080p lovades för ps3 och 360 samt 4-8 aa, detta var 7 år sedan nu.

Hehe ja, det var ju t.o.m tal om att ps3an skulle ha 2 HDMI ut :P.

Permalänk
Medlem

Off topic, men till er som säger att ni ska köpa Xbox One pga. handkontrollen:
Jag gillar formen mycket mer på Xboxkontrollern men det faktum att thumbsticksen är så styva gör att jag helt enkelt inte kan sikta ordentligt i FPS-spel. Allting bara hackar fram när man ska sikta åt olika håll. PS3 är mycket mer "smooth" enligt mig. Är det bara jag som känner så? Detta handlar alltså om X360 och PS3 vilket jag antar att ni baserar era åsikter på.

Permalänk
Medlem

Förstår inte hur dom väljer komponenter när dom bygger dessa Next GEN skräp konsoller.
Rätt säker att denna setup levererar betydligt mer FPS än nya Xbox one på samma inställningar.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/4085069/uber-build

Denna setup kostar för oss 4604kr.
Dra bort Moms så blir det kvar. 3453kr
Dra bort eventuell vinst. -75kr per produkt.

Kvar blir 3003kr för hårdvaran vid inköpspris för butiken. Gissar lite nu bara men lek med tanken.

Okej om vi planerar att köpa 100 0000 exemplar av varje komponent borde man ju få rätt schysst rabatt av tillverkaren.
Vi drar av 33% på allt. kvar är ynka 2003kr.

Och tänk om man skulle göra som dom och köpa vissa delar bara och löda fast alltihopa på en Pcb. Billigt? ja jag tror det!

Okej ville bara ta på ämnet lite. Det jag är så förbryllad över.
Hur kommer det sig att det är sån skit hårdvara i dessa nya konsoler.
Dom är ju inte ens ett år gamla och dom segar redan in på grafik inställningarna.

Förra gången PS3 släpptes, visst var det ett rätt kraftfullt system även när man jämförde med en vardags PC?
Kan vara helt ute och cykla nu. Var rätt ung då så kunde inte så mycket.

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Om du vill mena att det handlar om att användarna har krav på att det ska vara billigt så tror jag du har fel. Wii borde blivit en braksuccé och störst bland alla konsoler i så fall, men så blev det ju inte.

Jag tror folk mer än gärna betalar bra, bara konsolerna levererar.

Wii? Kanske för att man hade dom andra konsolerna redan och folk som inte hade köper väl
det som dom flesta har samt att många spel finns på 360/PS3 men inte på Wii

Permalänk
Skrivet av Itchy Trojan:

XBONE blir överkört redan innan release, hur fan lyckas dom

Balmer...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem

Ursäkta om någon redan frågat, men vad är skillnaden mellan "Native 1080p" och "Upscaled to 1080p from 720p?"

Visa signatur

Node 304 | CPU: i5 4670k | RAM: Corsair vengeance CL10 8gb(8x1) | GPU: ASUS GTX760 | MB: ASUS Z87I-PRO(mITX) | Skärm: 24"BenQ RL2455HM

Permalänk
Medlem

Det känns ju onekligen som om att Microsoft rakt av inte vill lyckas rejält med nåt utan slänger ut enbart halvmesyrer rakt igenom hela sitt register det senaste.

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbbe__:

Förstår inte hur dom väljer komponenter när dom bygger dessa Next GEN skräp konsoller.
Rätt säker att denna setup levererar betydligt mer FPS än nya Xbox one på samma inställningar.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/4085069/uber-build

Denna setup kostar för oss 4604kr.
Dra bort Moms så blir det kvar. 3453kr
Dra bort eventuell vinst. -75kr per produkt.

Kvar blir 3003kr för hårdvaran vid inköpspris för butiken. Gissar lite nu bara men lek med tanken.

Okej om vi planerar att köpa 100 0000 exemplar av varje komponent borde man ju få rätt schysst rabatt av tillverkaren.
Vi drar av 33% på allt. kvar är ynka 2003kr.

Och tänk om man skulle göra som dom och köpa vissa delar bara och löda fast alltihopa på en Pcb. Billigt? ja jag tror det!

Okej ville bara ta på ämnet lite. Det jag är så förbryllad över.
Hur kommer det sig att det är sån skit hårdvara i dessa nya konsoler.
Dom är ju inte ens ett år gamla och dom segar redan in på grafik inställningarna.

Förra gången PS3 släpptes, visst var det ett rätt kraftfullt system även när man jämförde med en vardags PC?
Kan vara helt ute och cykla nu. Var rätt ung då så kunde inte så mycket.

Jo men sen gick Sony med förlust på varenda PS3 de sålde. De har inte råd med en sån strategi längre.
Microsoft har totalt sett gått med förlust om man räknar alla utgifter och inkomster på xbox-märket.
Även om MS har råd att köra samma strategi igen så är det ganska meningslöst att hålla på att tillverka produkter man aldrig tjänar pengar på.

Permalänk
Medlem

De borde prioritera hög upplösning mer. Hellre 1080p än massa ögongodis man knapp lägger märke till efter 20 minuter. Högre upplösning är ju rent av praktiskt i många spel.

Permalänk

Roligt att inte Xbox One inte klarar 1080p på många spel
Då kan Xbox fansen gå över till Nintendo Wii U som då också klarar 720p men kostar flera tusen lappar mindre.

Detta resulterar ju till att Xbox är nästan lika dyr som PS4 men nästan lika svag som Wii U.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshifavorite-94:

Roligt att inte Xbox One inte klarar 1080p på många spel
Då kan Xbox fansen gå över till Nintendo Wii U som då också klarar 720p men kostar flera tusen lappar mindre.

Detta resulterar ju till att Xbox är nästan lika dyr som PS4 men nästan lika svag som Wii U.

Njaaaae.

Permalänk
Medlem

Lägg ner med playboxarna, 1080p är minimum, dom borde ju kunna köra 4k 2013.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nicoliani:

1080p? Det spela man på sin PC för 3 år sedan.

Vafan? Jag satt på en skärm som klarade max (lite osäker men men) 1920x1440 tror det var år 2002 om jag inte missminner mig!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anon@tor:

Lägg ner med playboxarna, 1080p är minimum, dom borde ju kunna köra 4k 2013.

4k kräver extrem hårdvara för att rulla runt med acceptabel fps. Ett annat problem sen är ju att man ska ha en 4k TV som knappt finns idag/är extremt dyra.

Cool kommentar för övrigt, det måste jag ge dig

Permalänk
Skrivet av Xaid:

Ursäkta om någon redan frågat, men vad är skillnaden mellan "Native 1080p" och "Upscaled to 1080p from 720p?"

Förenklat är det så här:

Native 1080p är att 1080 linje ritas upp och visas.

Upscaled to 1080p from 720p är att 720 linjer ritas upp och sen görs om till 1080 linjer som visas.

Ska man vara mer noga så är det även en förlust vertikalt i pixel. Beroende på hur bra man gör det så kan det synas olika mycket. Vanligast är förmodligen att folk tycker att 720p uppskalat till 1080p kan te sig lite suddigare och inte med samma skärpa som "riktig" 1080p. Allt beror på hur bra algoritmer de använder och förmodligen är det inte många som ser skillnad om man inte gör A - B jämförelse då resultatet oftast ses på en konsument-tv(om vi utgår från PS4 och Xbox One).

EDIT: Bilderna

Visa signatur

| PC : i5 4690K 3,5 GHz @ 4,4 GHz/Argon AR01, MSI Z97 GAMING 5, ADATA 8GB (2x4GB) CL9 1600MHz XPG, MSI GTX 970 Gaming 4G, 1TB Toshiba 7200rpm, SSD EVO 850 120GB, NZXT H440W Silent | Mac Pro, 2.66 GHz Quad | Xbox live : DoktorKrall | Bitter gammal gubbjävel på vintern |
Vilken var din första? - Fyndtråden - Inet Fraktfritt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshifavorite-94:

Roligt att inte Xbox One inte klarar 1080p på många spel
Då kan Xbox fansen gå över till Nintendo Wii U som då också klarar 720p men kostar flera tusen lappar mindre.

Detta resulterar ju till att Xbox är nästan lika dyr som PS4 men nästan lika svag som Wii U.

Nej. One har ett grafikchip som är nästan 4 gånger kraftfullare än Wii U. Det är rätt stor skillnad mellan de två.

http://www.ign.com/wikis/xbox-one/PS4_vs._Xbox_One_vs._Wii_U_...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbbe__:

Förstår inte hur dom väljer komponenter när dom bygger dessa Next GEN skräp konsoller.
Rätt säker att denna setup levererar betydligt mer FPS än nya Xbox one på samma inställningar.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/4085069/uber-build

Denna setup kostar för oss 4604kr.

Typ den saknar:
chassi
Blu-ray läsare
Kinetik
Handkontroller
Wifi nätverks kort

Skrivet av Tobbbe__:

Dra bort Moms så blir det kvar. 3453kr

Ja visst ja, det hade totalt glömt bort att konsolerer var moms befriade

Skrivet av Tobbbe__:

Dra bort eventuell vinst. -75kr per produkt.

Och efter som konsol är bäst (det vet ju alla) så tar butikerna ingen vinst på konsoler

Skrivet av Tobbbe__:

Kvar blir 3003kr för hårdvaran vid inköpspris för butiken. Gissar lite nu bara men lek med tanken.

Okej om vi planerar att köpa 100 0000 exemplar av varje komponent borde man ju få rätt schysst rabatt av tillverkaren.
Vi drar av 33% på allt. kvar är ynka 2003kr.

Och tänk om man skulle göra som dom och köpa vissa delar bara och löda fast alltihopa på en Pcb. Billigt? ja jag tror det!

Även om Sony & Microsoft är stor så kan de inte trolla, Visst ett gemensamt PCB för alla komponeterna sänker kostnaden för montering och minskat antal kontakter och socklar (gissar på par hundra).
Så tyvärr tror jag de inte fick kraftfullare i hårdvara pga priset, för högt pris och de får inte sälja konsolerna.

Sen kan man fråga sig om Microsoft har gjort rätt prioritering, kinetik verkar vara en rätt dyr komponent och ger den verkligen ett stort mervärde så att man kan dra in på hårdvaran, jag tror inte det (men det är jag).

Sedan är frågan varför man går ned så lågt till 720p istället för 900p och skalar upp till 1080p, borde bli lite bättre kan man tycka...

Visa signatur

"Gravity is a myth, the earth sucks."

Permalänk
Medlem

Antagligen för att man inte kunde få 60fps i 900p.

Permalänk
Medlem

but wanted to confirm that for Xbox One we’re 1080p upscaled from 720p.

what?

Fast det beror ju på hur bra man ser också.

Skrivet av erixon:

Sedan är frågan varför man går ned så lågt till 720p istället för 900p och skalar upp till 1080p, borde bli lite bättre kan man tycka...

Det är väl rätt uppenbart? Av samma anledning som man inte kör 1080p såklart.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595