Tyst, mindre och lågt/kubiskt chassi!

Permalänk
Medlem

Tyst, mindre och lågt/kubiskt chassi!

Hej Swec!

Jag letar efter ett nytt chassi som är ganska litet. Det ska helst inte vara mITX men det får gärna ha fästen/plats för ett mITX moderkort då jag har ett i den storleken just nu och jag vill helst inte behöva byta moderkort då det inte behövs egentligen. Jag har ett Bitfenix Prodigy just nu och problemet är att det är för trångt (för nära sidopanelen) för att kunna byta ut min högljudda referenskylare till grafikkortet.

Har kollat på dessa chassin hittils:
Corsair Carbide Air 540
Fractal Design Node 304 (verkar dock vara lika tajt för kylningen som i mitt nuvarande).
Sen har jag för mig att jag sett ett Fractal design chassi som var ganska lågt, och där fronten och toppen var en och samma båge med en powerLED i mitten där kanten är på kantiga chassin.

Jag vill helst att chassit ska vara:
- Tyst, inte nödvändigtvis något extraordinärt ljudisolerat.
- Snyggt åt det stilrena hållet, iofs subjektivt!
- Litet fast stort. Vill helst ha ett litet ATX, dock i kubisk eller bred/liten utformning
- Kvalitativt, så att jag kan ha det ett bra tag utan att behöva byta!
- Rymligt för sin storlek, plats för dubbla grafikkort i framtiden vore ett gigantiskt plus

Förstår att det kanske låter konstigt att jag vill ha ett litat chassi med plats för dubbla grafikkort men jag tycket att det borde finnas något som är "fullstort" innuti utan att bli stort utanpå!
Har ingen kolla alls på vad det finns för chassin utan har googlat hej vilt och hittat lite men det är svårt att veta vad som fungerar bra i verkligheten!

Tacksam för förslag!

Permalänk

Corsair 350D? Silverstone SG10/SG09/TJ08/TJ07? Bitfenix Prodogy-M?

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Limey:

Hej Swec!

Jag letar efter ett nytt chassi som är ganska litet. Det ska helst inte vara mITX men det får gärna ha fästen/plats för ett mITX moderkort då jag har ett i den storleken just nu och jag vill helst inte behöva byta moderkort då det inte behövs egentligen. Jag har ett Bitfenix Prodigy just nu och problemet är att det är för trångt (för nära sidopanelen) för att kunna byta ut min högljudda referenskylare till grafikkortet.

Har kollat på dessa chassin hittils:
Corsair Carbide Air 540
Fractal Design Node 304 (verkar dock vara lika tajt för kylningen som i mitt nuvarande).
Sen har jag för mig att jag sett ett Fractal design chassi som var ganska lågt, och där fronten och toppen var en och samma båge med en powerLED i mitten där kanten är på kantiga chassin.

Jag vill helst att chassit ska vara:
- Tyst, inte nödvändigtvis något extraordinärt ljudisolerat.
- Snyggt åt det stilrena hållet, iofs subjektivt!
- Litet fast stort. Vill helst ha ett litet ATX, dock i kubisk eller bred/liten utformning
- Kvalitativt, så att jag kan ha det ett bra tag utan att behöva byta!
- Rymligt för sin storlek, plats för dubbla grafikkort i framtiden vore ett gigantiskt plus

Förstår att det kanske låter konstigt att jag vill ha ett litat chassi med plats för dubbla grafikkort men jag tycket att det borde finnas något som är "fullstort" innuti utan att bli stort utanpå!
Har ingen kolla alls på vad det finns för chassin utan har googlat hej vilt och hittat lite men det är svårt att veta vad som fungerar bra i verkligheten!

Tacksam för förslag!

http://www.inet.se/produkt/6901729/cooler-master-haf-xb

Permalänk
Medlem

Hmm, Prodigy-M verkar intressant! Där ser det ut som att man lätt borde få plats med ett brett eller 2 grafikkort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Limey:

Hmm, Prodigy-M verkar intressant! Där ser det ut som att man lätt borde få plats med ett brett eller 2 grafikkort?

Japp, 5 PCI-slots så SLI/CF med kort som har 2 slots eller ett kort med tre slots.

Permalänk
Medlem

det är ju gigantiskt det där iallafall vad jag tyckte när jag såg den för första gången

Visa signatur

CPU -->I7-3820
GPU -->2 x Nvidia680 GTX
OS --> Fedora

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sandia:

det är ju gigantiskt det där iallafall vad jag tyckte när jag såg den för första gången

TS har ju kollat på air 540 så det verkar inte behöva vara jättelitet.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Nä precis, det behöver inte vara jättelitet. Inget enormt tower var min mening mest Sen desto mindre desto bättre!

EDIT: Jag gillar att ha datorn på skrivbordet, och då ser lägre bättre ut! Även om det är brett!

Permalänk
Medlem

Caselabs S5

Visa signatur

EVGA RTX 3080 / 5800x / Gigabyte X570 I AORUS PRO WIFI / Ballistix 32GB 3200mhz / Corsair SF750 750W / Gigabyte 48" AORUS FO48U OLED 4K 120 Hz

Permalänk
Skrivet av LemonIllusion:

TS har ju kollat på air 540 så det verkar inte behöva vara jättelitet.

Storleksskillnaden mellan Air 540 till HAF X är ganska stor.

Visa signatur

Om någonting går fel, skyll på Gabriel.

AMD FX-8350@4Ghz AMD R9 270X @ 1100Mhz COOLER MASTER Hyper 212 EVO
MSI 970A G43 CORSAIR Vengeance 8GB DDR3 @1600Mhz FRACTAL DESIGN Arc midi R2 XFX Core 550W
APPLE MacBook Pro -08 15'' Core2Duo 6GiB DDR3 OSX 10.9

Permalänk
Medlem
Skrivet av KentaSås:

Storleksskillnaden mellan Air 540 till HAF X är ganska stor.

Fast det var ju inte HAF X som föreslogs...

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Sugo sg09b rekkomenderar jag varmt! Plats för mATX moderkort, möjlighet till dubbla GPUer, bra möjligheter till kylning, PSU helt avskilt från resterande delar utav datorn(i luftflöde mässigt sett) Helt klart ett av dem snyggare små chassin jag har haft! enda negativa är väl dem begränsade utrymmena för HDD. Tidigare chassin jag har ägt är Coolermaster haf 932(stort ihåligt chassi) och ett Coolermaster silencio 550.

Permalänk
Medlem

Vet ni hur det står sig med ljudnivåer? Är alla chassin likvärdiga såvida ett chassi inte är ljuddämpat? Eller är det märkbar skillnad från chassi till chassi även om det är "oljuddämpat"?

Permalänk
Skrivet av LemonIllusion:

Fast det var ju inte HAF X som föreslogs...

LOL. haha såg fel, haf xb inte sant?

Visa signatur

Om någonting går fel, skyll på Gabriel.

AMD FX-8350@4Ghz AMD R9 270X @ 1100Mhz COOLER MASTER Hyper 212 EVO
MSI 970A G43 CORSAIR Vengeance 8GB DDR3 @1600Mhz FRACTAL DESIGN Arc midi R2 XFX Core 550W
APPLE MacBook Pro -08 15'' Core2Duo 6GiB DDR3 OSX 10.9

Permalänk
Medlem
Skrivet av KentaSås:

LOL. haha såg fel, haf xb inte sant?

Yup.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Jag kör själv (och rekommenderar) ett högpresterande Node 304-system just nu, och tycker du bör tänka över om du verkligen behöver köra med två kort. Kör du en kraftig enkelkortslösning som passar chassit (vet inte vilken andrahandskylare som inte får plats? man ska ju dock vara säker på att det är bra utblås i rätt riktning för att inte få in för mycket varm luft i chassit). Och sen passar Node 304 sjukt bra med vattenkylning, den drar luft mer eller mindre direkt utifrån, ut på andra sida, vilket resulterar i väldigt bra temperaturer. Ska ju dock tilläggas att det inte är världens tystaste chassi, men det beror ju på dina komponenter. Lycka till!

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar!

Jag tror jag har bestämt mig för att gå på ett Prodigy M. Men jag har en fråga!
Mitt nuvarande moderkort är ett mITX, och det står att Prodigy M tar både mITX och mATX så det är lugnt.
Problemet vore då vilket nätagg jag ska ha. Mitt nuvarade håller på och klickar och har sig så jag ska glatt byta ur det!

Hittade lite text och en bild på en hemsida där man ser "förhållandet" mellan GPU och PSU längderna. Desto längre GPU desto kortade CPU kan man ha.

Clearance between the GPU and the rear of the PSU is extremely tight. We mentioned earlier that it's best to have the fan facing outwards as to have the PSU rotated would mean the main 24 pin ATX supply would be directly in the path of the GPU. As it is the sockets on this modular PSU would impinge on the PCB of the GPU were it to extend much further. It's also worth considering that we're using a 160mm long PSU, as to use anything longer would drastically reduce the max GPU length from a very ample 320mm down to a paltry 230mm. As it is the ancillary power cables in the modular PSU would impinge on a GPU dropping the length down to 290mm or even 250mm should the lower rail be needed.

Dold text

Det som gör det ytterligare mer krångligt är att jag inte har ett mATX moderkort, utan ett mITX, så mitt kort har bara en plats för grafikkort, vilket är platsen längst ner de använder i bilden. Då är det verkligen till att jag vet alla längder. Men hur ska jag veta utan att köpa, öppna och mäta allt? Vilket antagligen skulle göra det svårt att lämna tillbaka det som inte passade.

Jag har ett Nvidia GTX 670 från Gainward (247mm x 112mm i grundutformandet, jag vet inte hur längden förändras med bytet av kylare), och jag ska byta ut referensdesign-fläkten till en Arctic Cooling Accelero Twin Turbo II.
Jag har också köpt en PSU; Corsair CX750M 750W, denna är dock 100% oöppnad och köpt för ett par dagar sedan så den kan jag lämna tillbaka ifall den inte får plats.

Har ni något förslag hur jag ska gå till väga?

Permalänk

Vill bara väga in över Fractals Node 304 eftersom jag har flyttat min dator till det chassit. Kan inte påstå att jag är något annat än nöjd, behagligt tyst medan komponenterna fortfarande får mer än okej kylning. Jag kör följande komponenter:

Intel i5 4670k (OC 4,7GHz)
Corsair H80i (2x Noctua NF-F12)
MSI Z78i
Gigabyte GTX 780 med den episka standardkylaren
Team Group Vulcan DDR3 2133MHz (billiga, funkar finfint)
Fractal Design Tesla R2 650W
Samsung 840 Pro 128GB
Corsair Force 3 120GB

Jag har bara två SSD och ingen HDD i min dator, men lagrar alla filer på en NAS, så det är inget som skadar mig. Kollar ändå på film i vardagsrummet via HTPC:n. Det skulle gå att få in 2st 3.5" HDD till i min dator utan större problem dock!

Eftersom mitt PSU är 160mm djupt men ej modulärt är det så djupt det kan vara utan att ta i grafikkortet. De modulära kablarna sticker ut med flera centimeter till godo så grafikkortet kunde vara några centimeter till utan större problem. Det finns inte jättemycket utrymme så kabeldragning i allmänhet tar tid, men det går att göra.

Angående temperaturer sitter jag just nu på ca 40 grader på CPU med Firefox 8 tabbar, varav en twitch-ström, några pdf filer öppnade, Visual studio öppet med ett mindre C# projekt. GPU ligger på 55 grader.

Vid tyngre spelsessioner (ex BF4) kan CPU gå upp i 60-70 grader och GPU stannar på 80, men med relativt låg fläkthastighet (vilket nvidia har gjort att alla 780/titan kort gör).

Oberoende vilket chassi du väljer vill jag bara säga att det är bra att fler inser att man inte måste ha chassin stora som hus för att ha en bra presterande dator! Jag får till exempel 60-90FPS i BF4 på maxade inställningar

Permalänk
Medlem

Ja Node 304 verkar också relativt bra. Men hur ser det ut med grafikkortsplatsen? Är det mycket utrymme mellan grafikkortet och sidopanelen? Saken är att mitt grafikkort; ett Gainward GTX 670 låter så sjukt irriterade vid högre varv. Dota 2 på maxade inställningar får fläkten att ge ifrån sig ett väldigt högfrekvent tjut.

Har tänkt att byta till Arctic Cooling Accelero Twin Turbo II som GPU-kylare. Dock är den kylaren ganska fet.

EDIT: Vid en googling ser jag att din stockkylare verkar riktigt bra mitt grafikkort har denna kylare: http://content.hwigroup.net/images/products/large/152871.jpg =( Men nu har jag i varje fall lärt mig, denna dator är den första dator jag själv plockat komponenter till och byggt!

Permalänk

Det är en knapp centimeter mellan grafikkortet och sidan. (mellan ett standardtjockt 2-slotskort).
Sidopanelen vid grafikkortet är ju perforerad (med dammfilter) så kortet kommer få luft, i princip oberoende var fläkten sitter. Har inte upplevt att närheten till sidan skulle orsaka turbulens eller andra aukustiska problem för kylaren. Det går ju däremot inte att komma bort från det faktum att nvidias vanliga standardkylare suger och alltid kommer vara högljudda vid högre varvtal.

Vad jag har sett på google ser det inte ut som att Arctickylaren kommer få plats i ett Node 304. Den ser ut att vara 6-8mm för tjock.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Keeper of Traditions

Det var inte lätt att köpa däremot...

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Det var inte lätt att köpa däremot...

Finns i lager på Dustinhome och Cdon, jag har själv beställt ett
Länkade inets lista för att den var smidig att se vilka färger som finns utan att hålla musen över varenda på prisjakt.

Permalänk
Medlem

Jag tror det var det här, eller ett snarlikt jag tänkt bygga en m-itx på, men ev kör jag på prodigy-m med m-atx istället.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1224062

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem

Najs! Det var nästan någon sånt jag letade efter från första början! Ska läsa lite om det! Ser rent spontant väldigt intressant ut!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Limey:

Najs! Det var nästan någon sånt jag letade efter från första början! Ska läsa lite om det! Ser rent spontant väldigt intressant ut!

Nice, väntar du några dagar så kan jag skriva vad jag tycker om det

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av mudzi:

Finns i lager på Dustinhome och Cdon, jag har själv beställt ett
Länkade inets lista för att den var smidig att se vilka färger som finns utan att hålla musen över varenda på prisjakt.

Japp, jag såg det

Det såg faktiskt väldigt bra ut. Blev lite orolig över ljudnivån på 200mm-fläkten bara, efter att ha läst tomshardware's recension.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Japp, jag såg det

Det såg faktiskt väldigt bra ut. Blev lite orolig över ljudnivån på 200mm-fläkten bara, efter att ha läst tomshardware's recension.

Jo 38db låter rätt högt enligt mig? Kanske ska slänga in någon annan fläkt istället, får se hur mycket det stör mig. Kör open rigg nu och intels stockkylare stör mig inte alls och denna ska låta mellan 40-48db, lär även vara tystare i chassi.