Hur kan i5 2500k flaska 7970 ghz?

Permalänk

Hur kan i5 2500k flaska 7970 ghz?

Tjo! Har köpt 7970 och klockat det till ghz, och min processoranv. ligger runt 95% i BF4.
Fpsen ligger runt 50-80 i high med 2 neddragna till medium.

Flaskar CPUn eller vad händer?

Permalänk
Medlem

Kolla om din Gpu går på 99% hela tiden när du spelar,
Droppar den under så är det din cpu som flaskar.

Ps..Klocka din cpu...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av linusberg:

Tjo! Har köpt 7970 och klockat det till ghz, och min processoranv. ligger runt 95% i BF4.
Fpsen ligger runt 50-80 i high med 2 neddragna till medium.

Flaskar CPUn eller vad händer?

hur ser performance-grafen ut i spelet?

Visa signatur

[ SLI Titans, Nvidia Surround ]

Permalänk
Skrivet av micke7406:

Kolla om din Gpu går på 99% hela tiden när du spelar,
Droppar den under så är det din cpu som flaskar.

Ps..Klocka din cpu...

Gpu går runt 60-70 medans CPU går runt 70-90

Permalänk

Med tanke på att min 2500k inte flaskar mitt 290 kort så nä. 7970Ghz är inte bättre än så tyvärr.

Visa signatur

Acer Predator XB271HU | Asus Z490-F | i5 10600K | 16GB RAM | Asus RTX2070 Super | Samsung 970 Evo Plus 500Gb | WD Blue SN550 1Tb | EVGA Supernova G2 750W | Windows 10 Home
Ljud: Musical Fidelity X-Can v8 + Sennheiser HD650
Citera om du svarar på nåt jag skrivit så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Medlem

Vad för fps får du?

Skrivet av The Slayer:

Med tanke på att min 2500k inte flaskar mitt 290 kort så nä. 7970Ghz är inte bättre än så tyvärr.

Fast du spelar ju inte på medium/high eller? Sen så antar jag att det är på 64-man maps. Det gör enorm skillnad vad det är för map.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem

Kort o gott.
En 2500k skulle aldrig flaskhalsa, i alla fall inte i dagens spel. Någonting annat måste vara fel.

Visa signatur

Cooler Master NR200P | i7 9700k | RX 7800 XT | 16GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvenOslo:

Kort o gott.
En 2500k skulle aldrig flaskhalsa, i alla fall inte i dagens spel. Någonting annat måste vara fel.

Beror helt på vad han har för fps. På en stor map med många spelare så är det inga problem att få en 2500k att flaskhalsa (beroende på setup såklart).

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem
Skrivet av deadich:

Beror helt på vad han har för fps. På en stor map med många spelare så är det inga problem att få en 2500k att flaskhalsa (beroende på setup såklart).

Jovisst men förstår i sådana fall inte vad han ska göra åt det. En 2500k presterar i princip samma som en 4670k i spel, och i7-4770k är inte mycket bättre.
Blir väl till att överklocka då.

Visa signatur

Cooler Master NR200P | i7 9700k | RX 7800 XT | 16GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av linusberg:

Tjo! Har köpt 7970 och klockat det till ghz, och min processoranv. ligger runt 95% i BF4.
Fpsen ligger runt 50-80 i high med 2 neddragna till medium.

Flaskar CPUn eller vad händer?

Ditt kort är ungefär lika bra som mitt "STOCK" nu är mitt ganska rejält överklockat men jag får ca 100fps average på alla maps förutom shanghai allt på ultra 1080p och 2xAA med datorn i sign så ja, du bör få mycket mer FPS. Min cpu jobbar ca 50-65% och gpu kör 99%.

Visa signatur

12700K | 32GB DDR5 | STRIX Z690-G | RTX 4080

MBP 14'', Legion 5 Slim

Permalänk
Skrivet av deadich:

Vad för fps får du?

Fast du spelar ju inte på medium/high eller? Sen så antar jag att det är på 64-man maps. Det gör enorm skillnad vad det är för map.

Jag får som lägst på 64players floodzone, vad kan vara felet?

Permalänk
Skrivet av SvenOslo:

Kort o gott.
En 2500k skulle aldrig flaskhalsa, i alla fall inte i dagens spel. Någonting annat måste vara fel.

Hur kan anv. ligga på 95%+ då :(?

Permalänk
Medlem
Skrivet av linusberg:

Hur kan anv. ligga på 95%+ då :(?

Jaaadu svårt att säga.

Hur ser temperaturerna ut på främst grafikkortet men även CPUn?
Kan ju hända att de överhettas och underklockas men låter inte speciellt troligt. Dessutom borde inte det påverka processorns load på 95%.

Öppna aktivitetshanteraren när du spelar och kolla om det är BF4 eller någonting annat som tar upp all kraft.

Visa signatur

Cooler Master NR200P | i7 9700k | RX 7800 XT | 16GB |

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite snabbt, men om en gpu inte går 99 eller 100% på bf4 flaskar något då? När jag lirar bf4 så går min processor typ 95% eller så men då har jag en överklockad 8350@ 4.6Ghz med, ochh r9 280x. Mitt internet däremot suger balle, då jag får feta fps drops tack vare det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Durdle:

Lånar tråden lite snabbt, men om en gpu inte går 99 eller 100% på bf4 flaskar något då? När jag lirar bf4 så går min processor typ 95% eller så men då har jag en överklockad 8350@ 4.6Ghz med, ochh r9 280x. Mitt internet däremot suger balle, då jag får feta fps drops tack vare det.

Ditt internet påverkar inte FPSen, alltså måste det vara någonting annat som orsakar dina drops. Däremot kan internet-hastigheten orsaka andra problem som att man flyger omkring, allting stannar osv.

Detta börjar nästan låta som ett optimeringsproblem. En 8350 på 4,6Ghz borde, likt en 2500k inte flaskhalsa i BF4.

Visa signatur

Cooler Master NR200P | i7 9700k | RX 7800 XT | 16GB |

Permalänk
Medlem

Jag har en i5-2500k och HD6950 i crossfire. Jag kände att jag var tvungen att klocka CPU:n (tror jag kör 4.3-4.5GHz) för att inte få frekventa FPS-frops under 60 på 64-manna servrar.

Oklockad så låg CPU ofta på max men inte grafikkorten. Jag har dock inga vetenskapliga bevis för detta. Donade en hel del med olika inställningar och frekvenser innan jag blev nöjd med flytet, så om ni påstår att CPU:n inte borde sätta begränsningen så kanske det var något annat även för mig.

Permalänk
Skrivet av SvenOslo:

Jaaadu svårt att säga.

Hur ser temperaturerna ut på främst grafikkortet men även CPUn?
Kan ju hända att de överhettas och underklockas men låter inte speciellt troligt. Dessutom borde inte det påverka processorns load på 95%.

Öppna aktivitetshanteraren när du spelar och kolla om det är BF4 eller någonting annat som tar upp all kraft.

CPUn ligger på 40C @ 35%fläkthastighet med CM Evo212. Grafikkortet ligger på runt 40% @ 50-55C efter 1h i BF4. Bra temps enligt mig. Får ta och formatera och ta bort allt skit jag har på datorn och sedan testa igen.

Kan vara drivisarna som spökar. Avinstallerade bara nvidiadrivisarna när jag bytte från kontrollpanelen. Får se... Såhär ska det iaf inte vara enligt mig.
Min polare har 6950 och får runt 60fps allting på high och det är ju inte långt ifrån mitt 7970...

Aja, får testa att formatera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av linusberg:

CPUn ligger på 40C @ 35%fläkthastighet med CM Evo212. Grafikkortet ligger på runt 40% @ 50-55C efter 1h i BF4. Bra temps enligt mig. Får ta och formatera och ta bort allt skit jag har på datorn och sedan testa igen.

Kan vara drivisarna som spökar. Avinstallerade bara nvidiadrivisarna när jag bytte från kontrollpanelen. Får se... Såhär ska det iaf inte vara enligt mig.
Min polare har 6950 och får runt 60fps allting på high och det är ju inte långt ifrån mitt 7970...

Aja, får testa att formatera.

Oj, det var väldigt låga temps. Låter nästan lite för lågt efter en timme i bf4? Jag (datorn i sign) får 60-65c på cpun och 70-74 på gpun efter en timme (då kör jag i princip allt på ultra).

Permalänk
Skrivet av Evrae:

Oj, det var väldigt låga temps. Låter nästan lite för lågt efter en timme i bf4? Jag (datorn i sign) får 60-65c på cpun och 70-74 på gpun efter en timme (då kör jag i princip allt på ultra).

Har satt att CPUn inte ska gå över 40C genom speedfan så ökar den över 40 ökar även kylaren, och den låter i prinicip ingenting upp till 80% så jag kan lika gärna hålla den på låg temp. Gpun ligger runt 50-60 som sagt

Permalänk
Medlem
Skrivet av linusberg:

Har satt att CPUn inte ska gå över 40C genom speedfan så ökar den över 40 ökar även kylaren, och den låter i prinicip ingenting upp till 80% så jag kan lika gärna hålla den på låg temp. Gpun ligger runt 50-60 som sagt

Vet inte om du skrev det, men hur ser din fläktkurva ut för 7970?
Min hyper 212 går för övrigt på max(1600rpm) hela tiden, så tycker ändå att dina temps är ovanligt låga

Hwmonitor elr?

Permalänk
Medlem

Det är inget med Frame pacing eller liknande som spökar? vet att jag i vissa spel har ca 70% gpu användning och ca 80 fps
samma sak för kompisar i det spelet. Togs även upp i senaste fredagspanelen.

Visa signatur

Asus Z97 Pro Gamer | 4690k@4,5 ghz | 8GB Corsair XMS3 1600 CL8@2000 CL9 | EVGA 980ti FE | 2x280mm radiatorer | Samsung 850 Evo 500gb | EVGA G2 1000W | Func MS3 R2 | Tt eSports Meka G1 | Samsung S24D390 60hz@75hz |

Permalänk

Du har alltså ett moderkort som stödjer överklockning.
Din processor är en av de lättaste processorerna att överklocka.
Du har sjukt låga temperaturer.

Varför överklockar du inte bara skiten ur din processor? Dra upp den till minst 4,5GHz så kommer du få mycket mer fps!

Permalänk
Skrivet av albindubech:

Du har alltså ett moderkort som stödjer överklockning.
Din processor är en av de lättaste processorerna att överklocka.
Du har sjukt låga temperaturer.

Varför överklockar du inte bara skiten ur din processor? Dra upp den till minst 4,5GHz så kommer du få mycket mer fps!

Hur vet du eller jag att jag har ett moderkortet som stödjer OC?

Permalänk
Skrivet av linusberg:

Hur vet du eller jag att jag har ett moderkortet som stödjer OC?

För att ditt moderkort står i sign och då sökte jag på det på google.

Edit: Då fick jag även upp en gammal tråd som du gjort där folk här förklarar för dig att du kan: http://www.sweclockers.com/forum/2-kylning-och-overklockning-...

Permalänk
Skrivet av albindubech:

För att ditt moderkort står i sign och då sökte jag på det på google.

Edit: Då fick jag även upp en gammal tråd som du gjort där folk här förklarar för dig att du kan: http://www.sweclockers.com/forum/2-kylning-och-overklockning-...

Okok, så bra. Trodde själv att moderkortet var något budget-inte-överklocka-kort haha...

EDIT; Där ser man... inget jag kom ihåg själv men det var ju bra... bara till att hitta någon bra guide! Ingen du vet är skriven av någon som kan sånt som du har länk till?

Permalänk
Skrivet av linusberg:

Okok, så bra. Trodde själv att moderkortet var något budget-inte-överklocka-kort haha...

EDIT; Där ser man... inget jag kom ihåg själv men det var ju bra... bara till att hitta någon bra guide! Ingen du vet är skriven av någon som kan sånt som du har länk till?

Joodå det skall funka att överklocka med det kortet, gå inte alldeles för högt på vcore bara
Guide om du orkar läsa: http://www.sweclockers.com/forum/2-kylning-och-overklockning-...
Guide om du föredrar att kolla video: http://www.youtube.com/watch?v=WMZoWOpry40

Permalänk
Skrivet av albindubech:

Joodå det skall funka att överklocka med det kortet, gå inte alldeles för högt på vcore bara
Guide om du orkar läsa: http://www.sweclockers.com/forum/2-kylning-och-overklockning-...
Guide om du föredrar att kolla video: http://www.youtube.com/watch?v=WMZoWOpry40

Tack så mycket för hjälpen!!! Uppskattas!:D

Permalänk
Medlem

jag trodde min 3570k flskade när jag lirade bf4 för gpu usage gick inte över 70% som sagt, provade klocka till 4.5 ghz och ingen förändring så jag drog på AA och BAM 99% gpu usage och fpsen tog ett stort steg uppåt också.

Visa signatur

| Ryzen 1700 @ 4.0 ghz | Asus PRIME X370-PRO | 32 GB Corsair Vengeance LP 3000 mHz | Gigabyte GTX 770 2-way SLI | BenQ XL2410T, 5x AOC e2460SDA | Fractal design R5 | https://i.imgur.com/rjO3bLw.jpg

Software developer

Permalänk
Skrivet av deadich:

Vad för fps får du?

Fast du spelar ju inte på medium/high eller? Sen så antar jag att det är på 64-man maps. Det gör enorm skillnad vad det är för map.

Nä jag spelar ju på Ultra såklart. Lite osäker på FPSen då det inte går att få fram in-game. Rätt säker på att det är över 60 hela tiden. Allt under känner man ju av att det inte är riktigt flyt.
Spelar bara 64-man maps.

Visa signatur

Acer Predator XB271HU | Asus Z490-F | i5 10600K | 16GB RAM | Asus RTX2070 Super | Samsung 970 Evo Plus 500Gb | WD Blue SN550 1Tb | EVGA Supernova G2 750W | Windows 10 Home
Ljud: Musical Fidelity X-Can v8 + Sennheiser HD650
Citera om du svarar på nåt jag skrivit så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Slayer:

Nä jag spelar ju på Ultra såklart. Lite osäker på FPSen då det inte går att få fram in-game. Rätt säker på att det är över 60 hela tiden. Allt under känner man ju av att det inte är riktigt flyt.
Spelar bara 64-man maps.

testa dra fram consolen och skriv perfoverlay.drawfps 1

Visa signatur

Chassi: Fractal Design XL black Processor+ kylning: Intel Core i5 2500k @ 4.2 + Phanteks PH-TC14PE Mobo:Asrock z77 extreme4 Grafik: Gigabyte 7950 WF Minne: 32gb Corsair Vengeance DDR3 LP 1600mhz Nätagg: Corsair HX 750W