Permalänk
Medlem

slänga upp en voice chat server

Tjena

Jag behöver slänga upp en voice chat server, vi använder för tillfället skype men det krånglar med en del spel så jag tänkte slänga upp ett alternativ

jag har inte kört nåt liknande på 10 år så jag har noll koll, teamspeak 3 och mumble verkar vara populärt, men vad tycker ni?

Jag tänkte använda en rpi till det, den borde klara 3-5 pers. har annars x86 hårdvara körandes linux jag kan slänga in det på om om rpi'n är för klen

några tips/råd?

/Daniel

Permalänk
Medlem

Mumble, helt klart om det finns att få igång på en rPI.
Jag slängde upp en mumble server själv för guilden i WoW. Då 10-12 pers på skype = not a good idea. För tillfället så är vi nu 40 stycken som använder servern till och från. Då många andra kompisar och deras guild behövde något också.
Tog inte många minuter att dra upp servern, det som tog tid var för mig att förstå hur man gjorde nya kanaler mm. Men det var mycket lättare än vad jag trodde det skulle vara. Har aldrig haft några problem, drar knappt något av datorn vad jag har märkt.

Har använt teamspeak/vent/raidcall ibland under raider pga. andra inte hade mumble. Kan säga så här, jag vet vad jag kommer köra i framtiden, aldrig igen något skit som teamspeak eller vent, mumble all the way.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av ParaZide:

Tjena

Jag behöver slänga upp en voice chat server, vi använder för tillfället skype men det krånglar med en del spel så jag tänkte slänga upp ett alternativ

jag har inte kört nåt liknande på 10 år så jag har noll koll, teamspeak 3 och mumble verkar vara populärt, men vad tycker ni?

Jag tänkte använda en rpi till det, den borde klara 3-5 pers. har annars x86 hårdvara körandes linux jag kan slänga in det på om om rpi'n är för klen

några tips/råd?

/Daniel

Teamspeak 3 är riktigt lätt, drar ingenting och du får 25 platser gratis.

Ladda ner serverfilen och installera. Du kan behöva öppna portar i routern. När jag installerade det var det först in som blev administratör, Vet inte om det fortfarande är så, annars får du lägga dig som administratör genom configfilen.

Har dock bara kört de på Windows

Teamspeak är ett av de ledande inom gaming, fungerar fint, bra kvalitet och de flesta har det redan installerat.
Många gnäller över kvaliteten på ljudet, Men det är bara att högerklicka och välja inställningar under kanalen och sen välja kvaliteten du vill använda. den är justerbar kanal till kanal för att man ska kunna "prioritera" vissa kanaler av bandbreddskäl.

Visa signatur

CPU: AMD FX8360 8core 4,3 GHz,
RAM: Corsair Vengeance 1600MHz 8gb x4 (32gb)
GPU: ASUS GeForce GTX 960 4GB STRIX DC2 OC

Permalänk

Mumble är enligt mig det bästa av den hög med VoIP som finns där ute.
Det är helt gratis och Open Source som gör det den söta kakan
Du ställer in själv antal slots i config och annat nyttigt.

finns till Windows , Linux och MAC OS X.
http://mumble.sourceforge.net/

kört mumble sen 5 år tillbaka på olika hårdvara och operativ system och aldrig haft nått problem .
nu ligger den på en Esxi Server med TinyXP med 1 core 3,2ghz och 2gig ram .
flyter som bara den och aldrig haft nått problem med drift eller nått annat .

sitter i tankarna med att testa och få igång mumble på en win me eller 95 burk

-Edit-
hittade denna som kan vara till hjälp för dig med en Raspberry Pi
http://www.raspberrypi.org/phpBB3/viewtopic.php?f=36&t=8615

Visa signatur

Game : Asus P8Z77-V Pro | Intel i7 3770k 4,3ghz OC | EVGA 1070 Founders | 16GB 2133mhz Corsair
Esxi 6.0 : ASRock 970 Extreeme 4 | AMD FX-8120 | 24GB RAM |NetXtreme II 1GB Dual Nic | Intel sasuc8i Raid 8P

Permalänk
Medlem

Nice

tackar för alla svar, ska ta och testa mumble

/Daniel

Permalänk
Medlem

Jag rekommenderar Teamspeak 3, använder det dagligen och gjort några år nu.
Har tidigare använt både Vent, Mumble etc, men tycker bäst om Teamspeak.

Har själv en teamspeak med 32 slots som rullar finfint på en liten VPS med 1 kärna, 512mb RAM och CentOS som operativsystem.
Den flyter på finfint, ~25 - 30 inne varje kväll.

Permalänk
Medlem

Kastade igång en TS server för 2 veckor sedan också när vi lirar DayZ bara o sparka igång server så får man admin pass typ och sedan bara ansluta till servern med klienterna.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X, Asus TUF X570-PLUS, XFX 6950XT, 48GB G.Skill 3600Mhz, Corsair HX650, Samsung 840 EVO 250Gb, Kingston A2000 M.2 500GB, 1+2 Tb HDD, MSI Optix MPG321UR-QD

Permalänk
Medlem

ok, får testa bägge två och se vad som jag gillar bäst

återigen, tack för hjälpen

/Daniel