Permalänk
Medlem

Hjälp med 290x

Hej!

Har försökt hjälpa en vän över telefon med hans nya 290x.

Det är så att när allt är kopplat och klart så får han ingen som helst bild utan det står bara "no signal detected", alla lampor och fläktar inkl 290x sätter igång. Byter han tillbaka till gamla kortet så fungerar allt som det ska.

Det här är hans dator

Han köpte även ett nytt nätagg för att driva det, ett CX750M från Corsair och det jag har gjort är att först om främst be honom sätta tillbaka gamla kortet och kolla så det gick och det gjorde det, bad honom kolla så 6 och 8-pinskontakterna klickat ordentligt på plats i båda sidorna och de hade de, bad honom uppdatera bios vilket han gjorde men utan skillnad.

Det finns bara en PCIex16 så han kan inte ha satt kortet fel och han hade bytt fram och tillbaka mellan nya och gamla flera gånger så jag måste lita på att kortet är rätt nedtryckt.

Bad honom även att prova ett annat uttag på nya nätagget och andra 6 och 8-pinskontakter.

Trots allt så blir det bara no signal detected och jag har inga fler råd att ge honom, bara att han ska testa kortet hos en vän som han ska göra imorgon och fungerar inte det så var det väldigt troligt DOA.

Har ni några förslag? Bad honom t.ex. inte ta bort alla gamla grafikdrivrutiner då jag hade trott att kortet åtminstone borde låta skärmen boota upp utan att man gör det.

Tack på förhand

Permalänk

Kolla så att skärmen är inställd på dvi eller hdmi eller display port han kan behöva ändra det.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk

Har han dem senaste bios uppdateringarna? Ibland kan det vara så enkelt. Han har kopplat in både 8 + 6pin ?, Antar det. Vad för sladda använder han? Har han en Vanlig dvi-kabel och kopplar in i dvi-d. kanske kan vara något med de? verkar lite konstigt iaf.

Visa signatur

My Computer -|- CPU: Intel Core i7 6700K -|- ASUS Z170 PRO GAMING -|- Corsair 16GB DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LED -|- ASUS GeForce GTX 1060 6GB STRIX GAMING OC -|- 360 GB SSD -|- 3TB HDD -|- Corsair Hydro H75 -|- Cooler Master Silencio 550 -|- Corsair RM750x 750W -|-

Permalänk
Medlem

Han använde dvi med gamla kortet och det försöker han göra med nya också, samma kabel och uttag på skärmen. Bad honom prova med en hdmi också men icke.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sPIDERFLY:

Har han dem senaste bios uppdateringarna? Ibland kan det vara så enkelt. Han har kopplat in både 8 + 6pin ?, Antar det. Vad för sladda använder han? Har han en Vanlig dvi-kabel och kopplar in i dvi-d. kanske kan vara något med de? verkar lite konstigt iaf.

Jo han hämtade senaste bios och jag bad honom koppla in 6 och 8pin flera gånger därför jag trodde det var där skon klämde. Frågade inte vilken slags dvi men den fungerar med gamla kortet som sagt och han provade båda dvi-uttagen på kortet samt med en hdmi. Ingen skillnad alls.

Permalänk
Medlem

Kan ju mycket väl vara så att han haft stor otur och fått ett kort som är dött. I sådana fall är det bara att tillämpa garantin.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk

Reset cmos har ni provat det då.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk

jag har lite svårt att hitta något om nätagget men om det är modulärt kan han väll prova att använda modulära kablar och flytta runt på dom, har ett Chieftec 750 som har 2 stycken fasta 8 pins och jag kan inte använda båda dom samtidigt utan någon förklarlig anledning

Visa signatur

Chassi: Cooler Master HAF X 942 CPU: Intel 3770k @ 4.2 Ghz CPU Kylare: Corsair H80 Ram:16 Gig Balistic X 1600 MhzGPU: Sapphire Radeon R9 290X med Arctic Accelero Xtreme MB: MSI Z77A-GD65 PSU: Chieftec Nitro 750w 80+ Bronze SSDer: Crucial M4 64gb + 2st KINGSTON SSDNOW V+200 128gb i Raid 0Hårddiskar: 2st WD Black 1TB i raid 0 + en WD Green 2TB

Permalänk
Medlem

Eftersom att det är en märkesdator kanske HP har lagt in något som blockerar all hårdvara som inte är original t.ex. grafikkortet. Är inte helt säker att det är så i detta fallet däremot säger jag att möjligheten finns eftersom att företag nästan alltid tar till med fula knep på märkesdatorer.

Om det nu är så att grafikkortet är blockerat behöver han bara byta ut moderkortet.

Visa signatur

i7 3930K - Noctua NH-D14 - MSI 1080 - Asus Sabertooth x79 - Corsair Vengeance DDR3 LP 4x4GB - Crucial MX100 256GB - AOC q2770Pqu 1440p - Corsair RM650x - Fractal Design R5 - Logitech G403 - Filco Majestouch-2 - Denon AVR-2113 - Dali Zensor 1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunner357:

Reset cmos har ni provat det då.

Nej det kändes lite mycket att förklara över telefon men fungerar kortet hos hans polare imorgon är det väl enda valet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nickieponken:

jag har lite svårt att hitta något om nätagget men om det är modulärt kan han väll prova att använda modulära kablar och flytta runt på dom, har ett Chieftec 750 som har 2 stycken fasta 8 pins och jag kan inte använda båda dom samtidigt utan någon förklarlig anledning

Antagligen därför jag klantade mig och skrev CM då det skulle vara CX750M. Bad honom prova 2 olika uttag på agget eftersom det är modulärt men ingen skillnad, dessutom olika 6 och 8pinnare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Justin91:

Eftersom att det är en märkesdator kanske HP har lagt in något som blockerar all hårdvara som inte är original t.ex. grafikkortet. Är inte helt säker att det är så i detta fallet däremot säger jag att möjligheten finns eftersom att företag nästan alltid tar till med fula knep på märkesdatorer.

Om det nu är så att grafikkortet är blockerat behöver han bara byta ut moderkortet.

Det låter nästan brottsligt att göra så med något som någon har köpt. Räcker det inte att deras garanti bryts om de tricksat med den?

Permalänk
Skrivet av Xenofonus:

Det låter nästan brottsligt att göra så med något som någon har köpt. Räcker det inte att deras garanti bryts om de tricksat med den?

Tror knappast att detta gäller, för att om vi tittar på länken från HP-sidan så ser vi att de har skrivit "upgrade information" som jag tror knappast att de skulle ha gjort om man inte fick uppgradera saker i datorn.

Permalänk
Medlem

Ett tips, istället för att trippelposta så använd "Citera flera" knappen.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

Ett tips, istället för att trippelposta så använd "Citera flera" knappen.

Ja självklart, jag är ledsen, jag är på jobbet och använder en platta för att skriva men var inte på mobilsidan så det hade blivit lite bökigt. Tänkte inte så mycket på det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xenofonus:

Hej!

Har försökt hjälpa en vän över telefon med hans nya 290x.

Det är så att när allt är kopplat och klart så får han ingen som helst bild utan det står bara "no signal detected", alla lampor och fläktar inkl 290x sätter igång. Byter han tillbaka till gamla kortet så fungerar allt som det ska.

Det här är hans dator

Han köpte även ett nytt nätagg för att driva det, ett CX750M från Corsair och det jag har gjort är att först om främst be honom sätta tillbaka gamla kortet och kolla så det gick och det gjorde det, bad honom kolla så 6 och 8-pinskontakterna klickat ordentligt på plats i båda sidorna och de hade de, bad honom uppdatera bios vilket han gjorde men utan skillnad.

Det finns bara en PCIex16 så han kan inte ha satt kortet fel och han hade bytt fram och tillbaka mellan nya och gamla flera gånger så jag måste lita på att kortet är rätt nedtryckt.

Bad honom även att prova ett annat uttag på nya nätagget och andra 6 och 8-pinskontakter.

Trots allt så blir det bara no signal detected och jag har inga fler råd att ge honom, bara att han ska testa kortet hos en vän som han ska göra imorgon och fungerar inte det så var det väldigt troligt DOA.

Har ni några förslag? Bad honom t.ex. inte ta bort alla gamla grafikdrivrutiner då jag hade trott att kortet åtminstone borde låta skärmen boota upp utan att man gör det.

Tack på förhand

kort sönder mest troliga.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xenofonus:

Hej!

Har försökt hjälpa en vän över telefon med hans nya 290x.

Det är så att när allt är kopplat och klart så får han ingen som helst bild utan det står bara "no signal detected", alla lampor och fläktar inkl 290x sätter igång. Byter han tillbaka till gamla kortet så fungerar allt som det ska.

Det här är hans dator

Han köpte även ett nytt nätagg för att driva det, ett CX750M från Corsair och det jag har gjort är att först om främst be honom sätta tillbaka gamla kortet och kolla så det gick och det gjorde det, bad honom kolla så 6 och 8-pinskontakterna klickat ordentligt på plats i båda sidorna och de hade de, bad honom uppdatera bios vilket han gjorde men utan skillnad.

Det finns bara en PCIex16 så han kan inte ha satt kortet fel och han hade bytt fram och tillbaka mellan nya och gamla flera gånger så jag måste lita på att kortet är rätt nedtryckt.

Bad honom även att prova ett annat uttag på nya nätagget och andra 6 och 8-pinskontakter.

Trots allt så blir det bara no signal detected och jag har inga fler råd att ge honom, bara att han ska testa kortet hos en vän som han ska göra imorgon och fungerar inte det så var det väldigt troligt DOA.

Har ni några förslag? Bad honom t.ex. inte ta bort alla gamla grafikdrivrutiner då jag hade trott att kortet åtminstone borde låta skärmen boota upp utan att man gör det.

Tack på förhand

Jag köpte också ett 290X härom månaden och försökte stoppa in i min befintliga burk (Inte något "märke" men en något äldre med Intel P55 chipset) vilket gav exakt samma symtom som din vän har och efter lite grävande på internet fattade jag det som att moderkortstillverkaren i vissa fall behöver göra ändringar i BIOS:et för att det ska stödja nya grafikkort, något som Intel i mitt fall inte hade några planer på att göra då det var för gammalt så det var bara att gå och köpa nya grejer

Gissningsvis så har HP din väns fall valt att skippa dessa ändringar i BIOS uppdateringarna till hans dator helt enkelt för att dom inte har någonting att vinna på att göra det.

Visa signatur

Core i9 12900K | ASUS ROG Maximus Z790 Hero | 32Gb 6000Mhz Kingston | EVGA 3080TI FTW3

Permalänk
Medlem
Skrivet av 3rixon:

Jag köpte också ett 290X härom månaden och försökte stoppa in i min befintliga burk (Inte något "märke" men en något äldre med Intel P55 chipset) vilket gav exakt samma symtom som din vän har och efter lite grävande på internet fattade jag det som att moderkortstillverkaren i vissa fall behöver göra ändringar i BIOS:et för att det ska stödja nya grafikkort, något som Intel i mitt fall inte hade några planer på att göra då det var för gammalt så det var bara att gå och köpa nya grejer

Gissningsvis så har HP din väns fall valt att skippa dessa ändringar i BIOS uppdateringarna till hans dator helt enkelt för att dom inte har någonting att vinna på att göra det.

Han ska byta in det mot ett annat imorgon så då får vi definitivt veta läget, han hade tidigare ett 7570 så det känns som om de ändå borde vara besläktade nog för att det skulle fungera men det är ren gissning, chipset är dessutom H67 så knappast för gammalt.

Hoppas verkligen det inte är som du säger, tror inte han har möjlighet att byta moderkort just nu.

Permalänk
Medlem

Får han bild vid P.O.S.T och inne i BIOS?

Visa signatur

MSI X570 MPG GAMING EDGE WIFI. AMD Ryzen 3700X. Corsair Vengeance LP 16GB. AMD RX 5700XT. Samsung 970 EVO Plus SSD. Corsair RM750X 750W v2. Noctua NH-U12A

Permalänk
Medlem

Om någon har samma problem så var lösningen lite omständig, han fick köpa ett nytt moderkort då det var HP som inte hade något intresse av att stödja varken det eller de senaste korten från Nvidia, så det var som vissa här spekulerade.

HP har för övrigt ingen som faktiskt kan svara på tekniska frågor, i a f inte i Sverige tydligen.