Asus R9 280X DCII Top crossfire = bluescreen! Hjälp?

Permalänk

Asus R9 280X DCII Top crossfire = bluescreen! Hjälp?

Tja!

Har nu problem som vanligt. Kan börja med vilket system jag kör för att underlätta för er kunniga: Intel 4770K @ stock, Asus Maximus Hero VI, 2x Asus R9 280X Top, Corsair Dominator 8gb, Corsair Force GT 120gb SSD, Dvd brännare, Corsair H80, 2x 200mm fläktar, Corsair AX750 80plus standard (ej modulärt, svart orange färgat).

Har testat båda korten i singel och dom har fungerat klockrent, men problemet uppstår när jag klämmer i båda korten och ska aktivera CrossfireX i Catalyst, då svartnar skärmen och blinkar till en gång sedan blir det bluescreen och den dumpar minne sedan startar den om. Har hänt en gång att jag lyckades aktivera CrossfireX då jag ställde ned klockningen på korten från 1070 & 6400mhz till 1000 & 6000mhz men när jag testade att köra 3dmark2011 så körde det halva första testet och sedan den trevliga bluescreen. Bara för att testa körde jag endast testet på CPUn och bluescreen igen. Är systemet överbelastat eller vad tusan händer?

Är det någon vänlig och kunnig själ som kan ha den blekaste aning om vad problemet kan vara?

Tack på förhand! Ställ gärna kompletterande frågor om jag missat något

Permalänk
Medlem

Kan vara ditt nätaggregat som inte levererar som det ska.
Om du har möjlighet så prova ett annat och se om det blir någon skillnad.

Permalänk
Skrivet av micke7406:

Kan vara ditt nätaggregat som inte levererar som det ska.
Om du har möjlighet så prova ett annat och se om det blir någon skillnad.

Tack för tipset, la nämligen ut en tråd om nätagget men många inklusive jag var väl optimistisk. Har nämligen en mätare i väggen och det blir bluescreen redan vid 550w men kan bara tänka mig att det kan vara nätagget. Enda som är gammalt och urlakat.

Får helt enkelt åka å köpa ett 860 å testa.

Permalänk
Medlem

Jag kör två 7970 med ett 750 power och det fungerar utan problem.

Börja med att reseta bios och kolla PCI-E inställningarna så dom står på 8x eller om ditt kort klarar 16x på bägge.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk

Hittade felet.

Hittat felet, men hur jag än söker hittar jag inget vettigt svar på det hela. Atikmdag.sys är det som orsakar krascherna så då kunde man utesluta PSUn i alla fall. Någon som har en vettig lösning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Milkshakern:

Hittat felet, men hur jag än söker hittar jag inget vettigt svar på det hela. Atikmdag.sys är det som orsakar krascherna så då kunde man utesluta PSUn i alla fall. Någon som har en vettig lösning?

Hej!

Jag har också liknande problem med mitt crossfire. 7970 a.k.a 280X.
jag har lika moderkort som du och grejen är den att mina kort fungerar klockrent i en polares dator och hans 780 SLI fungerar klockrent i min!!
Det är Atikmdag.sys som crashar hela tiden för mig med. Men SLI fungerar perfekt...

Är det något med ASUS MAXIMUS VI som inte riktigt gillar crossfire?
Har du hittat någon lösning?

Visa signatur

CPU: AMD® Ryzen™ 7 1700 @ 4 GHz 1.35V
MB: msi® X370 GAMING PRO CARBON
GPU: XFX Radeon™ RX Vega⁵⁶
RAM: G.SKILL Trident Z 3200MHz CL14 16 GB
Chassi/PSU: Cooltek W2 / Corsair® AX860 80+ Platinum

Permalänk
Skrivet av Milkshakern:

Hittat felet, men hur jag än söker hittar jag inget vettigt svar på det hela. Atikmdag.sys är det som orsakar krascherna så då kunde man utesluta PSUn i alla fall. Någon som har en vettig lösning?

Skrivet av CreX:

Hej!

Jag har också liknande problem med mitt crossfire. 7970 a.k.a 280X.
jag har lika moderkort som du och grejen är den att mina kort fungerar klockrent i en polares dator och hans 780 SLI fungerar klockrent i min!!
Det är Atikmdag.sys som crashar hela tiden för mig med. Men SLI fungerar perfekt...

Är det något med ASUS MAXIMUS VI som inte riktigt gillar crossfire?
Har du hittat någon lösning?

Det är troligen drivrutinerna som spökar.

Såg en "guide" på nätet som kanske kan lösa problemen;
-------------------
Follow every step :
Step 1: Download and install the latest ati graphic driver.AND DONT TURN OFF OR RESTART YOUR COMPUTER AFTER INSTALLATION

Step 2: Then go to C:\Windows\System32\Drivers and rename atikmdag.sys to atikmdag.sys.old.

Step 3: Go to ati directory (usually in C:\ATI) and find the file atikmdag.sy_.

Step 4: Copy the file to your Desktop directory.

Step 5: Open cmd.exe by going to Start -> type cmd in the search box and hit enter.

Step 6: Change the directory to Desktop by typing chdir Desktop.

Step 7: Then, type EXPAND.EXE atikmdag.sy_ atikmdag.sys. Or,

expand -r atikmdag.sy_ atikmdag.sys

Step 8: When the expansion is complete, copy the new atikmdag.sys from your Desktop to

C:\Windows\System32\Drivers

Step 9: Restart your computer and the problem should be resolved.

Its not faulty mb or card problem! The drivers is the main culprit here!
-------------------

Visa signatur

|Asus Crosshair VIII Dark Hero|Ryzen 7 5800X3D|Corsair H115i Elite Capellix|2x 16GB Kingston Fury Renegade 3600MHz CL16|MSI RTX 3080 Suprim X|SSD1: WD Black SN750 1TB|SSD2: Samsung 860 EVO 1TB|Dark Base Pro 900|Dark Power Pro 11 1000W|Acer Predator XB273K|Corsair Strafe MX Red|Corsair Ironclaw RGB|OS: Win 11 Pro|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slowpoke66:

Det är troligen drivrutinerna som spökar.

Såg en "guide" på nätet som kanske kan lösa problemen;
-------------------
Follow every step :
Step 1: Download and install the latest ati graphic driver.AND DONT TURN OFF OR RESTART YOUR COMPUTER AFTER INSTALLATION

Step 2: Then go to C:\Windows\System32\Drivers and rename atikmdag.sys to atikmdag.sys.old.

Step 3: Go to ati directory (usually in C:\ATI) and find the file atikmdag.sy_.

Step 4: Copy the file to your Desktop directory.

Step 5: Open cmd.exe by going to Start -> type cmd in the search box and hit enter.

Step 6: Change the directory to Desktop by typing chdir Desktop.

Step 7: Then, type EXPAND.EXE atikmdag.sy_ atikmdag.sys. Or,

expand -r atikmdag.sy_ atikmdag.sys

Step 8: When the expansion is complete, copy the new atikmdag.sys from your Desktop to

C:\Windows\System32\Drivers

Step 9: Restart your computer and the problem should be resolved.

Its not faulty mb or card problem! The drivers is the main culprit here!
-------------------

Funka inte.

Visa signatur

CPU: AMD® Ryzen™ 7 1700 @ 4 GHz 1.35V
MB: msi® X370 GAMING PRO CARBON
GPU: XFX Radeon™ RX Vega⁵⁶
RAM: G.SKILL Trident Z 3200MHz CL14 16 GB
Chassi/PSU: Cooltek W2 / Corsair® AX860 80+ Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Milkshakern:

Är det någon vänlig och kunnig själ som kan ha den blekaste aning om vad problemet kan vara?

Jag hittade ett tips som fungerade!!!!!!

Crossfire = Enable och ASUS 144Hz monitor ger BSOD.
Men om jag ställer in BF4 på att köra 120Hz istället för 144Hz så fungerar det perfekt!! Hoppas verkligen en driver update löser detta. Eller om det är spelets fel..?

Visa signatur

CPU: AMD® Ryzen™ 7 1700 @ 4 GHz 1.35V
MB: msi® X370 GAMING PRO CARBON
GPU: XFX Radeon™ RX Vega⁵⁶
RAM: G.SKILL Trident Z 3200MHz CL14 16 GB
Chassi/PSU: Cooltek W2 / Corsair® AX860 80+ Platinum

Permalänk
Medlem

Har samma fel i7 4770k 2x powercolor 7970 asus z87-pro jag kan inte ens installera eller avinstallera drivisar utan bluescreen. Funkar det inte med en clean install av windows? Jag fick problemet efter att jag enable crossfire. Kan det vara något relaterat vilken hdmi port man använder baktill?

Visa signatur

E2160 @ 3,2 , scyte infinity, p35 ds3, 4gb corsair 800mhz, Sapphire 5850 1gb. Intel x-25 V 40gb, 1x western digital black. /laptop amd x2 2.2ghz 3gb 5730.

Permalänk
Medlem

Har samma fel och kör med snarlik hårdvara, Intel 4770K, Asus Maximus VI Hero , 2x Powercolor R9 280X, 2x G.Skill 8gb, och allt fungerar fin fint äna tills man aktiverar Crossfire i Controll centret. då får jag med BSOD med 3B stoppfel och Atikmdag.sys som anledning.

Någon som hittat nått runt detta?

Visa signatur

INITIAL D Freek!

Permalänk
Medlem

Jag hade också problem, precis som ni. Det började med att datorn hängde sig helt i BF4. Efter det så fick jag inte ens igång drivrutinen utan Bsod. Testade avsintallera, och sen installera men fick bsod i halva drivrutinsinstallationen. Slutade med att jag formaterade datorn idag, och än sålänge har det fungerat *peppar peppar*

Visa signatur

Samsung 32" Curved gamingskärm Odyssey C32G54TQ
Phanteks Eclipse P400A RGB White,MSI GeForce RTX3070Ti VENTUS 3X OC
AMD Ryzen 7 5800X Processor,Cooler Master Hyper 212 RGB Black Edt
Kingston FURY Beast RGB DDR4 16GB 3200 MHz,WD Blue SN550 1TB NVMe M.2 SSD ,ASUS ROG Strix B550-E GAMING moderkort,Cooler Master V750 Gold - V2 PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagun:

Jag hade också problem, precis som ni. Det började med att datorn hängde sig helt i BF4. Efter det så fick jag inte ens igång drivrutinen utan Bsod. Testade avsintallera, och sen installera men fick bsod i halva drivrutinsinstallationen. Slutade med att jag formaterade datorn idag, och än sålänge har det fungerat *peppar peppar*

Vad kör du för drivrutiner?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

INITIAL D Freek!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xog:

Vad kör du för drivrutiner?

Skickades från m.sweclockers.com

När jag hade problemen körde jag dom senaste drivrutinerna. Nu har jag gått tillbaka till "latest beta" drivrutinerna.

Länk: http://www2.ati.com/drivers/beta/amd_catalyst_13.11_betav9.5....

mvh

Visa signatur

Samsung 32" Curved gamingskärm Odyssey C32G54TQ
Phanteks Eclipse P400A RGB White,MSI GeForce RTX3070Ti VENTUS 3X OC
AMD Ryzen 7 5800X Processor,Cooler Master Hyper 212 RGB Black Edt
Kingston FURY Beast RGB DDR4 16GB 3200 MHz,WD Blue SN550 1TB NVMe M.2 SSD ,ASUS ROG Strix B550-E GAMING moderkort,Cooler Master V750 Gold - V2 PSU

Permalänk
Medlem

Jag hittade mitt fel

Har en Benq 24" 144hz Led skärm och så fort jag kör med den över dual-link dvi så får jag bsod även om jag ställer ner den till 120hz eller 60hz så jag kopplade in min sekundär monitor som är en Banq 24" fast bara 60hz över vanlig dvi och nu lirar allt som det ska, satte ett score på 11964 (http://www.3dmark.com/3dm/1902792) i senaste 3dmark vilket är helt okey.

Nu ska jag bara lura ut varför det inte vill fungera med min nya fina skärm

Hoppas det kan hjälpa någon på traven

//Ola

Visa signatur

INITIAL D Freek!

Permalänk
Medlem

Löst det sista problemet, satte dit så jag har två Crossfire bryggor mellan korten och nu lirar allt perfekt

Visa signatur

INITIAL D Freek!

Permalänk
Medlem

Sänk hz. Fick bluescreens i 144. Sänkte jag till 120 så funkar det

Visa signatur

Amiga 500 med extraminne!