Lämnade in 3 år gamla (dyra) logitech headset med endast slitna öronkuddar, skrotades helt av tillverkaren.

Permalänk
Medlem

Lämnade in 3 år gamla (dyra) logitech headset med endast slitna öronkuddar, skrotades helt av tillverkaren.

Hej,

Lämnade in mina nästan 3 år gamla Logitech G930 (nypris ca 1800, även för 3 år sedan). Det enda var att fusklädret på öronkuddarna hade börjat trasas sönder men kontaktade tillverkaren via mail och de sa:

Citat:

"Baserat på den information vi har fått av dig så vet vi att din produkt kan vara inom sin garantiperiod.
För att du skall få din ersättning ber vi dig först att vända dig till den butik du har köpt produkt ifrån.
De skall kunna hjälpa dig med utbytet."

Sagt och gjort, lämnade in dem där jag köpte dem.

1 månad senare fick jag beskedet att logitech skrotat mitt headset helt och lämnar en kredit på 1050kr (58% av inköpspris).

Det hela verkar ändå helt rimligt förutom den lilla detaljen att mitt headset inte alls var trasigt, bara lite slitna öronkuddar.

Från tillverkarens egna garantivillkor:

Citat:

"Logitechs hela ansvar och er särskilda rätt till kompensation för brott mot garanti skall vara, för Logitech att välja, (1) att reparera eller ersätta hårdvaran, eller (2) att återbetala det erlagda priset, förutsatt att hårdvaran återlämnas till inköpsstället"


Länk till Logitech's garantivillkor.

Butiken har erbjudit mig 1050kr och även lämnat förslag på "likvärdiga" headset i 1000kronors-klassen.

Vad bör jag göra?
Ska ringa Logitech så snart jag kan då inloggningsfunktionen till deras supportsida verkar vara ur funktion för tillfället.

Uppdatering:
Se slutsats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rittzy:

Ska ringa Logitech så snart jag kan då inloggningsfunktionen till deras supportsida verkar vara ur funktion för tillfället.

Du kanske skulle gjort detta innan du lägger upp en tråd på Sweclockers?

Sen kan jag inte låta bli att undra varför du valde att gå igenom hela reklamationsprocessen och skicka in ett par fungerade hörlurar när den enda defekten enligt dig var "lite slitna öronkuddar."

Förlåt mig om jag låter bitter och om jag har helt fel, men detta låter lite som ett klassiskt fall av "greed gone wrong".

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minsc S2:

Du kanske skulle gjort detta innan du lägger upp en tråd på Sweclockers?

Om någon kan förklara varför jag inte har någon chans till ärende så kan jag ju lika gärna ta pengarna och gå hem.

Skrivet av Minsc S2:

Sen kan jag inte låta bli att undra varför du valde att skicka in ett par fungerade hörlurar när den enda defekten enligt dig var "lite slitna öronkuddar.

Förlåt mig om jag låter bitter och om jag har helt fel, men detta låter lite som ett klassiskt fall av "greed gone wrong".
"

För att det ändå var relativt dyra lurar och det kändes billigt att behöva pilla ut fejk-läder bitar ur öronen efter varje användning. Om detta nu ändå täcktes av garantin så varför inte? Trodde ju knappast att de skulle skrotas, bara att jag i värsta fall skulle få ett nej (vilket jag inte heller fick efter min första mailkontakt med tillverkaren).

Permalänk
Medlem

Att använda hörlurar under 3 år och slita på öronkuddarna och sedan få 1050kr (58% av nypriset) tillbaka är en riktigt bra deal!
Lägg de pengarna på ett par Bra hörlurar nu, och inte nått Logitech..

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Att använda hörlurar under 3 år och slita på öronkuddarna och sedan få 1050kr (58% av nypriset) tillbaka är en riktigt bra deal!
Lägg de pengarna på ett par Bra hörlurar nu, och inte nått Logitech..

Hur är det en bra deal att få sina lurar skrotade när (1) bara kuddarna var lite slitna och (2) de i sitt garantivillkor säger att de antingen ska ersätta dem hårdvarumässigt eller genom en full kontantersättning.

Är förövrigt fullt medveten om att logitech har dåligt rykte men förutom ovannämnda problem så har jag inte upplevt några som helst problem eller brister med g930-lurarna (efter x-antal mjukvaruuppdateringar ska tilläggas). Vill jag ha ett headset av bättre kvalité så kommer ja behöva lägga 2k+, det kan jag kanske överväga om logitech iaf ger mej en full ersättning; finns ju ingen anledning att fortsätta handla hos en tillverkare som behandlar sina garantiärenden som jag fått erfara.

Har inte besökt den här forumdelen förut men är inställningen här att man bara ska nöja sig för det lilla när tillverkaren kanske gjort fel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rittzy:

Har inte besökt den här forumdelen förut men är inställningen här att man bara ska nöja sig för det lilla när tillverkaren kanske gjort fel?

Nej, och du har helt rätt i att tillverkaren har gjort fel här.
Jag försöker bara förstå ditt agerande.

Oavsett så tycker jag att du ska kontakta Logitech så fort det går och förklara att dom att du aldrig hade reklamerat hörlurarna om du hade vetat att dom skulle skrota dina högtalare helt och hållet och att butiken inte skulle ge dig tillräckligt med ersättning för att köpa nya identiska.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk

Tillverkaren har rätt att göra ett nyttjande avdrag på produkten, så att få ut 50% av värdet efter 3år ser jag som en bra deal

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Avstängd

Kanske dom har men jag tycker det är gnidet, logitech brukar dessutom vara väldigt generösa vid sådana här ärenden, killen som skötte ditt ärende måste haft en dålig dag.

Permalänk
Medlem

Här är garantivillkoren: http://www.logitech.com/sv-se/footer/terms-of-use?id=3101&wt....

De anger ju faktiskt tydligt att köparen har rätt till en ny produkt eller full ersättning så nån har gjort fel här. Kontakta logitech support, de brukar vara bra att ha att göra med.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk

Logitech borde ha frågat ägaren om det var ok att slänga ett fungerande headset.
Dåligt gjort av Logitech, slöseri med naturresurser, buu!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av trollhattan:

Kanske dom har men jag tycker det är gnidet, logitech brukar dessutom vara väldigt generösa vid sådana här ärenden, killen som skötte ditt ärende måste haft en dålig dag.

Hur är det gnidet? En del på hörlurarna var sönder och produkten var inom sin garanti, varför skulle vederbörande inte få utnyttja garantin till vad den är TILL FÖR?

Sen att en support har haft en dålig dag, bra dag eller ligger inför döden spelar ingen roll, en anställd ska sköta sitt arbete, framför allt inte göra tvärtom vad företagets avtal för garanti står för.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

varför får du inte 1800?

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Segas:

Hur är det gnidet? En del på hörlurarna var sönder och produkten var inom sin garanti, varför skulle vederbörande inte få utnyttja garantin till vad den är TILL FÖR?

Sen att en support har haft en dålig dag, bra dag eller ligger inför döden spelar ingen roll, en anställd ska sköta sitt arbete, framför allt inte göra tvärtom vad företagets avtal för garanti står för.

Skickades från m.sweclockers.com

Tyckte det var gnider gjort av Logitech om det inte framgick.

Permalänk
Medlem
Skrivet av moreempty:

varför får du inte 1800?

Det var det jag tänkte ta reda på, förhoppningsvis med lite förslag på tillvägagångssätt får det här forumet.
Ringer deras support imorgon men hade föredragit att använda deras webbformulär och mail (som är ur funktion) då det underlättar uppföljning vid en eventuell tvist, får väll komma ihåg att spela in samtalet istället.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av trollhattan:

Tyckte det var gnider gjort av Logitech om det inte framgick.

Framgick inte, sorry. :/

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Om en cykel har 3 års garanti gäller det då på gummit på hjulen? Vissa saker brukar räknas som naturligt slitage och inte omfattas av garantin.

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasBoot_swe:

Om en cykel har 3 års garanti gäller det då på gummit på hjulen? Vissa saker brukar räknas som naturligt slitage och inte omfattas av garantin.

Jo, men då kunde de väl meddelat honom det istället för att kasta headsetet.

Visa signatur

Ryzen 7 3700X | Aorus RTX2070 SUPER | 16GB DDR4 HyperX 3200mhz |Asus ROG Strix B450-F GAMING | Samsung 850 EVO 250GB x2 | ASUS ROG Claymore | Zowie EC2-A | MSI MAG24C & BenQ XL2410T

Permalänk

Jag har samma problem på mina G35(fusklädret släpper)
Försökte få tag i nya kuddar men det gick tydligen inte.

Visa signatur

Main: Phanteks Evolv Enthoo | I5 5675c | Asus Z97m-plus | CORSAIR Vengance 32 Gb | Samsung 850 Evo 500Gb | Corsair RM750X | Noctua NH-14D | ASUS GeForce GTX 980 Ti Strix DCIII
HTPC: Fractal R3 Array | H87-plus |I3 4130 | Samsung 840 Evo 120 | WD 2TB Green *2 | WD 4TB Red *2
HTPC2: Intel D34010WYKH | Intel 320 40gb |

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasBoot_swe:

Om en cykel har 3 års garanti gäller det då på gummit på hjulen? Vissa saker brukar räknas som naturligt slitage och inte omfattas av garantin.

Var också skeptisk till om garantin gällde detta vilket var därför jag först kontaktade Logitech med följande fråga:

Citat:

"One of the ear pillows on my G930 is falling apart after about 2 years of use and I keep getting parts of the plastic in and around my ear. Is there any way I can replace it?"

Vid det tillfället var det bara ena luren som börjat trasa och jag hade inte hittat kvittot än men visste att det var ungefär 2-3 år sedan jag köpte lurarna. Fick ju sedan reda på att det var just 3 års garanti och när jag väl lämnade in dem så hade båda lurarna trasat rejält.

Svaret har jag citerat ovan men var:

Citat:

"Tack för att du har kontaktat Logitech kundsupport.

Jag beklagar att du upplever detta problem med ditt Wireless Gaming Headset G930 . Samtidigt försäkrar jag att vi kommer att göra vårt yttersta för att hjälpa dig att hitta en lösning.

Baserat på den information vi har fått av dig så vet vi att din produkt kan vara inom sin garantiperiod. För att du skall få din ersättning ber vi dig först att vända dig till den butik du har köpt produkt ifrån. De skall kunna hjälpa dig med utbytet..."

Permalänk
Medlem
Skrivet av cookie_monster:

Jag har samma problem på mina G35(fusklädret släpper)
Försökte få tag i nya kuddar men det gick tydligen inte.

Läste att det var många G35 och G930 användare som hade haft det problemet så postade på deras forum och fick t.o.m officiell respons.

Citat:

"Usually for these cases, if the G930 is still within warranty, a replacement is processed for the whole unit. I suggest you contact the Logitech Support Team of your region for warranty support. The G930 has a three year limited hardware warranty."

Permalänk
Medlem

Låter ju som om den som svarat uppfattat att du vill byta ut hela headsetet medans du efterfrågar om det går att byta ut kudden?

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickysaer:

Låter ju som om den som svarat uppfattat att du vill byta ut hela headsetet medans du efterfrågar om det går att byta ut kudden?

Håller inte riktigt med om det då hen säger:

Citat:

Logitech does not sell replacement ear pads for the G930. Usually for these cases...

Notera att detta verkar vara ett vanligt fel(av det jag kunnat läsa mig till på andra forum) hos just denna modell och den besläktade G35-modellen så personen visste nog precis vad det var frågan om.

Permalänk
Hedersmedlem

Vad Logitech tycker är ganska ointressant i den här frågan. Är lurarna mindre än 3 år så gäller konsumentköplagen. Det är butiken som är din motpart och det är de som ska lösa detta.

Det naturliga förfarandet vore att du lämnar in lurarna, butiken tittar på dem alternativt anlitar någon som tittar på dem och bedömer om skadan ska ersättas eller ej. Om ja, så lagar man eller levererar ny, om nej så lämnar man tillbaka varan och har rätt att ta ut en avgift för undersökningen.

I detta fallet så har butiken tagit emot lurarna och de har anlitat Logitech för att bedöma skadan. Att de sedan har skrotat lurarna tolkar jag som att de accepterade att din felbeskrivning och då ska de laga dem eller ersätta med nya motsvarande. Kan de inte göra något av detta så har du rätt att köpa motsvarande lurar hos en annan leverantör och låta butiken som sålde Logitechlurarna till dig stå för notan. Att lämna pengarna tillbaka kan bara göras i samförstånd, det är inget som endera parten kan tvinga fram på eget bevåg.

När det gäller nyttjandeavdrag så ja, det finns. Det gäller dock bara om man ska få pengarna tillbaka enligt ovan. Dessutom så har kunden rätt till ränta, och då pratar vi inte bankränta, utan snarare runt 8-10% per år. I de allra flesta fall så tar ränta och nyttjandeavdrag ut varandra, så det har gjorts till praxis av utslag i ARN. Dvs när du blir ersatt med pengar så är det köpesumman som ersätts eftersom ränta och nyttjandeavdrag tar ut varandra.

Jag skulle gått tillbaka till butiken och talat om för dem att du inte alls vill ha pengarna tillbaka utan att du vill ha en fungerande produkt. Nu är det kanske inte det enklaste att hitta motsvarande lurar om de Logitech du hade inte finns längre, men då får ni diskutera fram vilka som kan passa. Det som du ska ta fasta på är vad det var för egenskaper som lockade dig att köpa Logitech. Bra ljud, mycket plats för öronen, lång sladd eller vad det nu kan vara. Det är de egenskaperna som ska ersättas. Vad lurarna kostar spelar inte så stor roll så länge det är ungefär i samma prisklass. Det känns inte som att hörlurar har blivit billigare de senaste tre åren, så prisklassen bör vara ca 1800kr.

Om butiken trilskas så kan du bara tala om för dem att du inte alls ville att Logitech skulle skrota dina lurar och att du därför nu är helt utan. Hade Logitech skickat tillbaka lurarna hade läget varit ett helt annat. Så om de har några krav på grund av detta så borde de vända sig till Logitech som har ställt till soppan och inte till dig som kund.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Håller helt med, varför skapa en tråd när du inte ens har försökt alla alternativ :S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sainth:

Håller helt med, varför skapa en tråd när du inte ens har försökt alla alternativ :S

För att jag inte har någon erfarenhet av frågor som dessa och ville veta jag ens hade rätt?

Permalänk
Medlem

Väldigt generöst att du får något överhuvudtaget då slitna öronmuffar hör till slitage av produkt och slitage av produkt ingår väl inte i garantin?

Visa signatur

Fulburken:
| I9 9900K
| Gigabyte Aorus Z390 AORUS MASTER
| Asus RTX 3090 Strix OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tickles:

Väldigt generöst att du får något överhuvudtaget då slitna öronmuffar hör till slitage av produkt och slitage av produkt ingår väl inte i garantin?

Har svarat på denna fråga ovan men:
Håller helt med vilket var därför jag kontaktade Logitech innan jag ens lämnade in lurarna och fick uppfattningen av att detta visst täcktes av garantin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rittzy:

Har svarat på denna fråga ovan men:
Håller helt med vilket var därför jag kontaktade Logitech innan jag ens lämnade in lurarna och fick uppfattningen av att detta visst täcktes av garantin.

Aha oki! nice av dem.

Måste missat att du svarat, tyckte jag var noga med att läsa allt men men ibland missar man

Visa signatur

Fulburken:
| I9 9900K
| Gigabyte Aorus Z390 AORUS MASTER
| Asus RTX 3090 Strix OC

Permalänk

Jag hade samma problem med mina knappt 2 år gamla Logitech G35, löste det genom att riva bort fejklädret. Blev dessutom mycket skönare.

Visa signatur

~ASUS Maximus VI Hero ~ i5 4690k @ 4.6GHz 1.228v ~ Noctua NH-D14 ~ Corsair Vengeance Pro 1600MHz 16GB ~ Samsung 850 PRO 256GB SSD ~ 2.5TB HDD ~ ASUS 280x TOP 1200/1700 ~ Corsair TX 750W ~ Define R4 Titanium~

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThePunisher313:

Jag hade samma problem med mina knappt 2 år gamla Logitech G35, löste det genom att riva bort fejklädret. Blev dessutom mycket skönare.

Såhär i efterhand känns det ju som att denna approach är den jag borde valt.