Upplevd skillnad mellan 290X och GTX 570 Phantom

Permalänk
Discokungen

Upplevd skillnad mellan 290X och GTX 570 Phantom

Först och främst vill jag påpeka att det här bara är hur jag subjektivt upplever korten, drivrutinerna och den allmänna upplevelsen.

Det jag vill börja med är att kortet har ett satans coil whine (Youtube) som garanterat inte ska vara där. RMA är på G. Hoppas det går fort!

När det gäller den allmänna upplevelsen så är kortet ändå ganska tyst. Det var ju den episka testsviten för Metro: Last Light (Youtube) som fick mig att krevera när jag hade satt på luftkylarna på mina GTX 570 Phantom för att jag bygger om chassit. Nu låter det inte så mycket för att min HTC One inte är helt jättebra på att ta upp ljud.

Med 290X (Youtube) så låter det bra mycket värre i videon, tyvärr. Men det är klart genomförbart för att vara full load. Ny kylare är dock att föredra, men det lät mindre än mina 570 Phantom, bortsett från coil whinet, men det är inte så relevant i jämförelsen då jag hör fläktljudet också.

Vad kan man dra för slutsats av det här? Jo, jag drar slutsatsen att kortet faktiskt inte är så extremt högljutt som alla säger. det kanske beror på drivrutiner, men det har jag ingen koll på. Jag har bara kört senaste drivrutinen som släpptes vilket är amd_catalyst_13.11_betav9.4! Kortet låter dock rätt mycket, men jag har svårt att tänka mig att andra kort inte låter rätt mycket vid full load, tyvärr har jag inte haft möjlighet att uppleva den berömda Titan-kylaren men Phantomkylaren på mina gamla kort anser jag vara rätt tyst ändå.

Det som faktiskt fick mig att skriva den här posten var drivrutinerna. Min upplevelse med Nvidias kontrollpanel har varit rätt skakig, även om jag inte direkt har varit missnöjd. Jag har kört två skärmar och en TV till min dator vilket innebär att jag var tvungen att stänga av SLI för att använda mer än två skärmar (så är det på 500-serien). Det har varit rätt störigt. Det värsta är att jag inte kunnat ha Spotify, Flux eller någon webbläsare igång när jag bytt mellan SLI och flerskärmskonfiguration. Så det har blivit lite av ett irritationsmoment. Utöver det så funkar SLI väldigt dåligt i bland annat Skyrim, även om det mest beror på kass kod som jag förstår det. SLI-profiler krävs för att ens ha nytta av det och det sabbar rätt mycket i nyare spel. Jag har alltså, i praktiken, mest kört med ett kort trots att jag haft två.

När det kommer till AMDs CCC, Catalyst Control Center, så upplever jag det som aningen mer rörigt men betydligt mer koncentrerat vad gäller inställningar. Här kan jag välja vilken skärm som ALLTID ska vara förstaskärm, skärmordning och placering sparas även om jag drar ut och sätter i skärmar och massa sånt. Det borde vara rätt självklart men det funkade inte alls på Nvidias dito. Där skulle den HDMI-inkopplade TVn alltid vara förstaskärm om jag hade den inkopplad. När det gäller flash och allmän upplevelse av operativsystemet så är det som natt och dag. Någon som jag trodde var helt Operas fel visar sig vara mest Nvidias. Nu funkar Flash rätt bra i Opera, vilket det absolut inte gjorde innan. Chrome funkade rätt bra innan, men nu funkar det betydligt bättre. Det kan självklart vara en sån enkel sak som SBS, men jag har inte ändrat något utöver att byta drivrutiner.

I det stora hela så upplever jag faktiskt AMD som betydligt bättre upplevelse, även om ett defekt kort med coil whine är sjukt irriterande. Drivrutinerna verkar vara mer genomtänka även om mycket säkert sitter i att 500-serien sög när det gäller flera skärmar och SLI.

Tack för att du orkade läsa!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Hjälpsam

Tack för att du tog dig tid med att skriva denna minirecension.
Detta med att kylaren inte alls är så förbaskat högljud, har jag och många andra ägare av korten försökt påpeka vid flera tillfällen, men det verkar inte sjunka in hos en del träskallar.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Du kör kortet i quiet mode antar jag? Gör man det så är ljudnivån normal för en referenskylare, men då är kortet inte snabbare än 780 och titan som var ett stort säljargument när det släpptes.

Skrivet av Flamso:

Här kan jag välja vilken skärm som ALLTID ska vara förstaskärm, skärmordning och placering sparas även om jag drar ut och sätter i skärmar och massa sånt. Det borde vara rätt självklart men det funkade inte alls på Nvidias dito.

Det har aldrig varit några problem för mig.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Ratatosk:

Tack för att du tog dig tid med att skriva denna minirecension.
Detta med att kylaren inte alls är så förbaskat högljud, har jag och många andra ägare av korten försökt påpeka vid flera tillfällen, men det verkar inte sjunka in hos en del träskallar.

Den är visst högljudd och det var ju inte särskilt snällt att precis förolämpa bland annat Emil Åkered och Jonas Thörnqvist genom att kalla dem träskallar.
Du tycker inte att den är högljudd? http://www.youtube.com/watch?v=VY5fU9mcX4w

Jag är inte någon Nvidia-fanboy, R9 290/290X är jätetrevliga kort men man ska utrusta korten med vattenkylning eller valfri kylare från Arctic för stockkylarna är verkligen skit.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Ratatosk:

Tack för att du tog dig tid med att skriva denna minirecension.
Detta med att kylaren inte alls är så förbaskat högljud, har jag och många andra ägare av korten försökt påpeka vid flera tillfällen, men det verkar inte sjunka in hos en del träskallar.

Det är ju inte direkt tyst, det skriver jag också. Men det känns lite överdrivet, helt klart. Tack själv!

Skrivet av deadich:

Du kör kortet i quiet mode antar jag? Gör man det så är ljudnivån normal för en referenskylare, men då är kortet inte snabbare än 780 och titan som var ett stort säljargument när det släpptes.

Det har aldrig varit några problem för mig.

Jag kör det i über mode! Och det går inte över 48% fläkthastighet hemma hos mig! Titans kylare är dessutom ett undantag som bekräftar regeln, ungefär som 7900GTX-kylaren. Det är ovanligt med bra referenskylare. Eller kylare I allmänhet.

Som jag också påpekade så är 500-serien inte speciellt bra med flera skärmar. Det är trist. Det har också gjort att jag har haft svårt att använda för än två skärmar med tanke på att det inte funkar i SLI!

Skrivet av Serzarian:

Den är visst högljudd och det var ju inte särskilt snällt att precis förolämpa bland annat Emil Åkered och Jonas Thörnqvist genom att kalla dem träskallar.
Du tycker inte att den är högljudd? http://www.youtube.com/watch?v=VY5fU9mcX4w

Jag är inte någon Nvidia-fanboy, R9 290/290X är jätetrevliga kort men man ska utrusta korten med vattenkylning eller valfri kylare från Arctic för stockkylarna är verkligen skit.

Jag håller med där. Det är lite otrevligt sagt. Däremot så jämför jag inte med Titan-kylaren eftersom jag inte har hört det kortet. Jag jämför med andra kort jag har haft och hört!

Man måste dock inte byta kylning. Referens fungerar väldigt bra, trots att det går varmt så är de designade för det. Är man orolig över det så bör man vänta tills nya kylare kommer eller köpa Nvidia.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Jag kör det i über mode! Och det går inte över 48% fläkthastighet hemma hos mig! Titans kylare är dessutom ett undantag som bekräftar regeln, ungefär som 7900GTX-kylaren. Det är ovanligt med bra referenskylare. Eller kylare I allmänhet.

Jamen även jämfört med vanliga ref-kylare så är ju 290x högljudd på über

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Avstängd
Skrivet av deadich:

Jamen även jämfört med vanliga ref-kylare så är ju 290x högljudd på über

http://www.sweclockers.com/image/diagram/4778?k=99e392a39a4be...

Det är en sak att kolla på statistik över ev. ljud och en helt annan att uppleva det själv.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Discokungen
Skrivet av deadich:

Jamen även jämfört med vanliga ref-kylare så är ju 290x högljudd på über

http://www.sweclockers.com/image/diagram/4778?k=99e392a39a4be...

Som Tumnus säger så är det rätt stor skillnad. Sen verkar mitt Sapphire vara ganska tyst bortsett från coil whinet. Det ligger och pendlar mellan 92-93c och 47-48% fläkteffekt. I övrigt verkade SweCs kort vara rätt högljutt i allmänhet, men det är verkligen inte ett tyst kort under full load. I idle är det knäpptyst dock!

Skrivet av Tumnus:

Det är en sak att kolla på statistik över ev. ljud och en helt annan att uppleva det själv.

Typ så. Det är inget störande fläktljud. Enligt mig då, som subjektiv konsument.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Det är en sak att kolla på statistik över ev. ljud och en helt annan att uppleva det själv.

ja, fakta är intressantare än vad någon tomte på internet tycker. Dessutom så reagerade ju jonas och emil på att det låter mycket, och de har ju testat i princip alla referenskort på marknaden.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Discokungen
Skrivet av deadich:

ja, fakta är intressantare än vad någon tomte på internet tycker. Dessutom så reagerade ju jonas och emil på att det låter mycket, och de har ju testat i princip alla referenskort på marknaden.

Trevligt att du ser mig som en tomte på internet! Jag skrev ju faktiskt att detta var enligt min åsikt. Jag är fullt medveten om att Titan-kylaren är tystare, jag blev bara förvånad över att 290X inte lät SÅ mycket. Speciellt inte jämfört med mina 570 Phantom som ansågs vara väldigt tysta.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Avstängd
Skrivet av deadich:

ja, fakta är intressantare än vad någon tomte på internet tycker. Dessutom så reagerade ju jonas och emil på att det låter mycket, och de har ju testat i princip alla referenskort på marknaden.

Allt är väl relativt. I jämförelse med Titan så låter kortet en hel del. I jämförelse med HD7970 Ghz edition av referens? Not so much. Sedan så borde man ta denne "tomtes" åsikt i beaktande eftersom personen ifråga sitter med själva kortet. Jonas och Emil kanske är känsliga? Vad vet jag? Däremot verkar det inte låta så pass mycket som vissa vill få det till enligt länkade youtubeklipp. Visst låter kortet, inget snack om det däremot skulle man kunna tro vissa trådar som att huset håller på att skaka lös från sitt fundament. Sedan ska vi inte gå in på det under som att kalla någon en tomte gör för ditt resonemang.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Allt är väl relativt. I jämförelse med Titan så låter kortet en hel del. I jämförelse med HD7970 Ghz edition av referens? Not so much. Sedan så borde man ta denne "tomtes" åsikt i beaktande eftersom personen ifråga sitter med själva kortet. Jonas och Emil kanske är känsliga? Vad vet jag? Däremot verkar det inte låta så pass mycket som vissa vill få det till enligt länkade youtubeklipp. Visst låter kortet, inget snack om det däremot skulle man kunna tro vissa trådar som att huset håller på att skaka lös från sitt fundament. Sedan ska vi inte gå in på det under som att kalla någon en tomte gör för ditt resonemang.

Jag menade att man i allmänhet gör så, försökte inte dissa någon här, jag var i princip inte ens medveten om att jag skrev det och det var nog en dålig formulering men jag hoppas att ni förstår att jag menar bara någon random person som jag inte känner och som inte är någon sorts recensent eller liknande. Naturligtvis kan folk tycka att kortets ljudnivå är acceptabel, men den kommer ju tvåa på listan av alla dom där referenskorten. Tom 690 med dubbelgpu. Men det är klart att med allt snack om hur sjukt högt den låter så kanske man inte tycker att den låter så mycket när man väl hör den, det är ju inte så hemskt många decibel högre än en rad andra kort.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Serzarian:

Den är visst högljudd och det var ju inte särskilt snällt att precis förolämpa bland annat Emil Åkered och Jonas Thörnqvist genom att kalla dem träskallar.
Du tycker inte att den är högljudd? http://www.youtube.com/watch?v=VY5fU9mcX4w

Jag är inte någon Nvidia-fanboy, R9 290/290X är jätetrevliga kort men man ska utrusta korten med vattenkylning eller valfri kylare från Arctic för stockkylarna är verkligen skit.

Citat:

R9 290(x) låter som en damsugare!

- Så är det inte alls, jag har ett själv och jag hör det inte i idlé, i load låter det en hel del, men jag tycker inte att det är störande.

Citat:

Där har du fel! den här videon visar att det låter mycket mer än GTX780!

- Jag har väl inte sagt att det är lika tyst som GTX780! vad jag skrev är att med kortet monterat i en sluten låda som står på golvet, tycker jag inte ljudet är störande.

Citat:

Titta på videon! där låter kortet mycket!

- Men videon visar ju kortet i en öppen låda placerad på skrivbordet, klart att det låter mer då, mitt kort som sagt är placerat i en sluten låda på golvet, liksom de flesta andras.

Citat:

Så du påstår att Emil och Jonas ljuger! du borde be dem om ursäkt!

Fy fan!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Det är en sak att kolla på statistik över ev. ljud och en helt annan att uppleva det själv.

Håller helt med om detta angående referenskylare. Dom har en tendens att vara högljudda, men brukar ofta vara ett jämt och inte så irriterande ljud. Ska jämföra den med HD6950 referenskylaren när jag får min R9-290.

Nu är det bara att leta fram referenskylaren till HD6950, måste göra en garderobsrensning...

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Medlem

Varför får TS en massa skit för att han anser att kortet inte är störande rent ljudmässigt? Det är ju personens egna åsikt. Håll er smutskastning till er själva...

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk
Medlem

Rena härskartekniker här. Dessutom från folk som inte har kortet och som gör en massa antaganden (och överdrifter!).

Så, till alla er som har problem med att TS inte håller med de vanliga förutfattade meningarna om kortet och som försöker få det till att TS tycker att Swec recensenter ljuger:
Om det bara är en recensent som kan ha sanningen, vem har det? Swec? Anandtech? Legitreview? PCper? HardOCP? Välj en!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantsoff:

Varför får TS en massa skit för att han anser att kortet inte är störande rent ljudmässigt? Det är ju personens egna åsikt. Håll er smutskastning till er själva...

Som vanligt är det hysteriska Nvidia användare som måste slänga upp överdrivna Youtube klipp med ett R9 290 liggandes på ett skrivbord för att visa hur högljutt det är. Det är faktiskt lite tvångsbeteende hos många Nvidia ägare. Kan vara att dom känner sig blåsta för att dom köpt överprisade kort!

Permalänk
Relik 📜

Förstår inte vad ni bråkar om. Det handlar om definitioner och referensramar, precis som allt annat. Ingen idé att elda upp sig när någon annan kommer till annorlunda slutsatser i rent subjektiva frågor som "Vad låter mycket?". Det vi ville göra med den lätt oseriösa videon (som till och med ligger under extrakanalen) var framför allt att svara på "Radeon R9 290X låter inte alls mer än Nvidias kort, ni är köpta fanboys och jag hatar er" som dök upp i forumet - givetvis rent trams.

Radeon R9 290X och R9 290 har referenskylare på samma nivå som HD 7970 eller Geforce GTX 680, med andra ord något som ansågs vara godkänt så sent som förra generationen. "Problemet" är att Nvidia flyttat fram fronten rejält med standardmodellerna av GTX 700, vilket ritat om kartan. Kylaren som sitter på bland annat GTX 780 och Titan är helt enkelt effektivare, med tystare gång och bättre värmeavledning.

Vad jag och Jonas ser som tråkigt är också AMD:s kylare kombinerat med kortens dynamiska klockfrekvenser. I originalutförande presterar de helt enkelt inte så bra som de kan i alla lägen, då AMD istället prioriterat att hålla nere ljudnivån en smula - något som även går igen i att företaget föredrar korten i "Quiet Mode" vid leverans. Samma sak kan sägas om Nvidia, där framför allt GTX Titan tar märkbara smällar när kortet blir varmt eftersom fläkten inte tillåts gå över ett visst varvtal.

Summa summarum hade jag gärna sett korten 2-300 kronor dyrare med en mer påkostad kylare redan i referensutförande. Jag tror att det hade blidkat många recensenter och att AMD därmed hade duckat en del av kritiken som kom. Problemet är ju nämligen inte bara ljudnivån, utan även att kvalitetskontrollen brister. Av de sammanlagt fyra referenskort vi har på redaktionen nu klickar till exempel fläkten hörbart på två, något som hörs även genom chassi vid vila.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Ingen ifrågasätter nog de faktiska decibelmätningarna som gjorts brevid kortet. Det TS verkar försöka framhålla är att dels så sitter man ju inte med örat mot grafikkortet, detta sitter ju inbyggt i en datorlåda som ofta stör en lite bit ifrån dessutom. Och det extra ljud som ändå letade sig fram till hans trumhinnor uppfattade han inte som störande rent sujektivt.

Bor

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av dannesthlm:

Ingen ifrågasätter nog de faktiska decibelmätningarna som gjorts brevid kortet. Det TS verkar försöka framhålla är att dels så sitter man ju inte med örat mot grafikkortet, detta sitter ju inbyggt i en datorlåda som ofta stör en lite bit ifrån dessutom. Och det extra ljud som ändå letade sig fram till hans trumhinnor uppfattade han inte som störande rent sujektivt.

Bor

Jag har inte heller ifrågasatt att någon ifrågasätter, hehe. Decibelmätningarna är så nära korrekta de kan bli inom rimliga felmarginaler, där har jag inget att försvara. Nämvärt är dock att dessa är i en standardlåda, alltså inte tagna med öppen rigg.

Det jag vänder mig emot är framför allt när mina och Jonas uttalanden används som tveksamma, inkorrekta och aggressiva slagträn. Det är en sak att ta vissa fraser ur kontext, en helt annan att faktiskt förstå vad vi och andra recensenter säger. Att någon uppfattar 290X som tyst och någon annan inte är rent subjektiva bedömningar ingen kan säga är objektivt fel (inom rimliga gränser, givetvis).

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av emilakered:

Förstår inte vad ni bråkar om. Det handlar om definitioner och referensramar, precis som allt annat. Ingen idé att elda upp sig när någon annan kommer till annorlunda slutsatser i rent subjektiva frågor som "Vad låter mycket?". Det vi ville göra med den lätt oseriösa videon (som till och med ligger under extrakanalen) var framför allt att svara på "Radeon R9 290X låter inte alls mer än Nvidias kort,

ni är köpta fanboys och jag hatar er" som dök upp i forumet - givetvis rent trams.
Radeon R9 290X och R9 290 har referenskylare på samma nivå som HD 7970 eller Geforce GTX 680, med andra ord något som ansågs vara godkänt så sent som förra generationen. "Problemet" är att Nvidia flyttat fram fronten rejält med standardmodellerna av GTX 700, vilket ritat om kartan. Kylaren som sitter på bland annat GTX 780 och Titan är helt enkelt effektivare, med tystare gång och bättre värmeavledning.

Vad jag och Jonas ser som tråkigt är också AMD:s kylare kombinerat med kortens dynamiska klockfrekvenser. I originalutförande presterar de helt enkelt inte så bra som de kan i alla lägen, då AMD istället prioriterat att hålla nere ljudnivån en smula - något som även går igen i att företaget föredrar korten i "Quiet Mode" vid leverans. Samma sak kan sägas om Nvidia, där framför allt GTX Titan tar märkbara smällar när kortet blir varmt eftersom fläkten inte tillåts gå över ett visst varvtal..

Dold text

Summa summarum hade jag gärna sett korten 2-300 kronor dyrare med en mer påkostad kylare redan i referensutförande. Jag tror att det hade blidkat många recensenter och att AMD därmed hade duckat en del av kritiken som kom. Problemet är ju nämligen inte bara ljudnivån, utan även att kvalitetskontrollen brister. Av de sammanlagt fyra referenskort vi har på redaktionen nu klickar till exempel fläkten hörbart på två, något som hörs även genom chassi vid vila.

Det är ungefär så jag uppfattat videon och också en sorts undran varför i hela friden inte AMD gjorde kylaren bättre, speciellt med tanke på att GTX780/Titans kylare funnits ute sedan länge, så man borde strävat efter något liknande.
Så tycker jag också.

Jag kritiserar absolut inte er eller er video, den tycker jag är informativ och AMD kan gott få en känga över att de inte gjorde bättre ifrån sig här.
det borde varit ganska enkelt, bättre utblås, bättre montering och en bättre fläkt (magkänslan säger mig att den har på tok för många fläktblad).

Vad jag blir förbanad över, är att jag skall få denna video slängd i ansiktet av en del medlemmar här, nästan varenda jävla gång jag säger att jag inte störs av ljudet, kylaren är som sagt dålig i referens till Titans GTX780s inte andra referenskylare.
De tar som sagt videon helt ur sin kontext och använder den bara som ett billigt slagträ, inte för att sprida kunskap, utan bara för att "vinna" någon slags poäng.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av S1im:

Som vanligt är det hysteriska Nvidia användare som måste slänga upp överdrivna Youtube klipp med ett R9 290 liggandes på ett skrivbord för att visa hur högljutt det är. Det är faktiskt lite tvångsbeteende hos många Nvidia ägare. Kan vara att dom känner sig blåsta för att dom köpt överprisade kort!

Konstigt att anklaga folk för att vara hysteriska Nvidia användare och säga att dom smutskastar amd när du själv precis började pipa om "dyra" kort.
Vill du vara medveten om pris så var det och låt andra köpa Vad Dom Vill.
Bara för den är billigare betyder det inte att alla andra vill ha den.
Du har inte tänkt på att folk lägger upp videos på 290x osv för att visa vilken sjukt dålig kylare det är jämfört med titan 780/770?

Visa signatur

Main : AMD Ryzen 5900X @ 4.55 | NZXT Kraken X73 | 32 GB DDR4 Gskill 3600mhz @ 3800 CL16 | Asus ROG STRIX B550-A GAMING | Sapphire Radeon 7900 XT nitro+ | Samsung 970 evo 1TB | Windows 10 | Lian Li PC-O11 Dynamic EVO | Corsair RM 750 | AOC cu34g2x + Dell u3415w / 1st 24"
Htpc / server : Intel G3258 | Nvidia GTX 670 | 12 GB | 6TB lagring | Fractal design Node 804 | Win 10+Kodi

Permalänk
Master of Overkill

Säger samma sak om 580, hade 4x och 500 serien va inget roligt med flera skärmar.
Dock på 600 och 700 nu så funkar det mycket bättre.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Har kört 3 st skärmar + TV på 680 samt 680 SLI.
Har tidigare kört 5850CF med samma setup.
Min erfarenhet är att Nvidia fortfarande inte fixar flera skärmar på ett bra sätt.
Varje gång jag startar min TV flyttas mina olika skärmar runt.
Min primära skärm är kvar dock så kan informationen som fanns på skärm 3 flyttas till TV:en, informationen som fanns på skärm 2 hamnar på 3.
Detta problemet hade jag inte med mitt AMD-kort.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Maho:

Konstigt att anklaga folk för att vara hysteriska Nvidia användare och säga att dom smutskastar amd när du själv precis började pipa om "dyra" kort.
Vill du vara medveten om pris så var det och låt andra köpa Vad Dom Vill.
Bara för den är billigare betyder det inte att alla andra vill ha den.
Du har inte tänkt på att folk lägger upp videos på 290x osv för att visa vilken sjukt dålig kylare det är jämfört med titan 780/770?

Jag anmärkte på att det alltid är Nvidia ägare som envisas med att länka Youtube klipp med ett R9 290 liggandes i öppen rigg i alla AMD trådar. I trådar om Nvidia kort ser man inte Radeon ägare som skitar ner med vinklade klipp och kommentarer. Så nåt(sjukt) driver många Nvidia ägare att tracka ner på andras val.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reap:

Har kört 3 st skärmar + TV på 680 samt 680 SLI.
Har tidigare kört 5850CF med samma setup.
Min erfarenhet är att Nvidia fortfarande inte fixar flera skärmar på ett bra sätt.
Varje gång jag startar min TV flyttas mina olika skärmar runt.
Min primära skärm är kvar dock så kan informationen som fanns på skärm 3 flyttas till TV:en, informationen som fanns på skärm 2 hamnar på 3.
Detta problemet hade jag inte med mitt AMD-kort.

Blir det likadant både när du kör singelkort och SLI? Jag kör ett 680 och har en 3-skärmssetup där alla skärmar dessutom har olika upplösning och har aldrig råkat ut för något liknande.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Medlem

En liten betraktelse är att jag kört länge på 2 st 6950 med referensdesign. Trots att de lät en hel del var det aldrig något som jag uppfattade som störande rent personligen. Ungefär som att vissa bor inne i storstäder med trafikbuller och annat och folk slutar bry sig.

Självklart finns det tystare alternativ så är det ju aldrig någon nackdel, men huruvida man bryr sig är högst individuellt. Coil-whine bryr jag mig heller inte om ifall det kommer enbart då korten hårdbelastas. Vid ett annat tillfälle fick jag en dålig PWM-styrd fläkt, detta ljudet avskydde jag dock. Huvudvärksframkallande.

Så enligt min uppfattning är allt väldigt individuellt, en hög ljudnivå behöver inte innebära att man blir störd över huvud taget.

Permalänk
Medlem

Har en kompis som har exakt samma chassi som mig.Samma Corsair H70 kylare exakt samma fläktar i sitt 800D

Enda skillnaden är att han har ett AMD 290X och han påpekar nästan varje gång han hälsar på hur mycket tystare min dator är emot hans..

Jag har ett Titan i min burk där e skillnaden.

Men jag tycker inte hans dator låter speciellt mycket och inget jag skulle störa mig på lika mycket som han gör..

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Serzarian:

Den är visst högljudd och det var ju inte särskilt snällt att precis förolämpa bland annat Emil Åkered och Jonas Thörnqvist genom att kalla dem träskallar.
Du tycker inte att den är högljudd? http://www.youtube.com/watch?v=VY5fU9mcX4w

Jag är inte någon Nvidia-fanboy, R9 290/290X är jätetrevliga kort men man ska utrusta korten med vattenkylning eller valfri kylare från Arctic för stockkylarna är verkligen skit.

Det är väl ingen som kör datorn utan chassi heller? bortsett om man inte har ett sånt där Antec Skeleton chassi. Chassit dämpar en del i normala fall

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av era909:

Blir det likadant både när du kör singelkort och SLI? Jag kör ett 680 och har en 3-skärmssetup där alla skärmar dessutom har olika upplösning och har aldrig råkat ut för något liknande.

Fungerar felfritt tills bildskärm 4 blir aktiverad och ja det är båda med och utan SLI.

Visa signatur