Permalänk
Medlem

Ben till fysiskt skrivbord

Hej alla Sweclockare!

Jag har flyttat och efter inköp av möbler och likande är det nu dags för favorithöret, datorhörnan.
Har tittat runt lite på ett bra skrivbord och har landat i att bygga det själv.

Köper en bänkskiva i måtten : 27x625x2020 [mm], design:

Nu behöver jag ben till detta bygga.
De snyggate jag har hittat som som inte kostar en förmögenhet (de pengarna ska läggas på nya datorn ) är ifrån IKEA:

Dock hade jag varit intresserad av ben i liknande modell och undrar ifall någon vet vad man kan få tag i sådana? Har själv letat runt men hittar inget:

Eller kanske ni har något annat förslag?

MVH

Visa signatur

| Windows 10 64-bit Pro | Asus 24" LED VG248QE 144HZ (2st) | EVGA GeForce GTX 780 3GB PhysX CUDA | Intel Core i5-4670K | MSI Z87-G45 Gaming, Socket-1150 | Corsair SSD Force Series GS 240GB 2.5" | Fractal Design Define R4 Black Pearl | Crucial DDR3 BallistiX Tactical 16GB 1600MHz CL9 2x8GB | Cooler Master V850 850W PSU | ASUS Xonar DGX | Noctua NH-U14S CPU Kylare | CM Storm QuickFire TK Keyboard Brown | Ace Laser Gaming Mouse EDGE 3200 | QPAD XXXL |

Permalänk
Medlem

Två saker.

För det första så är 625 mm ganska grunt, så ska du ha skrivbordet stående intill en vägg kan det bli trångt för benen.

För det andra; jag har byggt ett liknande av nästan likadan bänkskiva med ungefär samma mått.
Jag gjorde dock så att jag köpte två stycken, och kapade den andra och använde den som ben/sidor. Det blir ju dock dyrare.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Två saker.

För det första så är 625 mm ganska grunt, så ska du ha skrivbordet stående intill en vägg kan det bli trångt för benen.

För det andra; jag har byggt ett liknande av nästan likadan bänkskiva med ungefär samma mått.
Jag gjorde dock så att jag köpte två stycken, och kapade den andra och använde den som ben/sidor. Det blir ju dock dyrare.

Vad jag har funnit så finns det nästan bara runt 600+mm eller 900mm och 900mm tycker jag är alldeles för brett.
Tack för tipset, har sett flera som byggt så vilket kan vara snyggt. Dock har de där benen i metall med en list längst golvet fastnat i mitt huvudet men kan inte finna sådana :/

*edit : Sedan ska man även ha kabel bakom skärmen osv så kommer inte stå helt tajt längst väggen vilket säkert ger en palts för benen på ca 70 vilket ska vara lungt. Men 625mm är okej för skärm + tangetbord? Hade tanke på 27" men blir nog att stå kvar med min 24" eventuellt köpa en 24" skärm till.

Visa signatur

| Windows 10 64-bit Pro | Asus 24" LED VG248QE 144HZ (2st) | EVGA GeForce GTX 780 3GB PhysX CUDA | Intel Core i5-4670K | MSI Z87-G45 Gaming, Socket-1150 | Corsair SSD Force Series GS 240GB 2.5" | Fractal Design Define R4 Black Pearl | Crucial DDR3 BallistiX Tactical 16GB 1600MHz CL9 2x8GB | Cooler Master V850 850W PSU | ASUS Xonar DGX | Noctua NH-U14S CPU Kylare | CM Storm QuickFire TK Keyboard Brown | Ace Laser Gaming Mouse EDGE 3200 | QPAD XXXL |

Permalänk
Rekordmedlem

Använd inte enbart ben som skruvas via en liten platta om bordet ska stå fritt, det är ganska lätt hänt att man trycker i sidled och då lossar/viker sig benen ganska lätt om det inte finns nån metallram i överkant.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Använd inte enbart ben som skruvas via en liten platta om bordet ska stå fritt, det är ganska lätt hänt att man trycker i sidled och då lossar/viker sig benen ganska lätt om det inte finns nån metallram i överkant.

Förstår vad du menar, smart! Vet dock inte vart man kan få tag på sådana ramar?
Alternativt kanske man kan sätta genomgående skruvar i skrivbordet sen försänka huvudet. Kan bli rätt snyggt faktiskt

Visa signatur

| Windows 10 64-bit Pro | Asus 24" LED VG248QE 144HZ (2st) | EVGA GeForce GTX 780 3GB PhysX CUDA | Intel Core i5-4670K | MSI Z87-G45 Gaming, Socket-1150 | Corsair SSD Force Series GS 240GB 2.5" | Fractal Design Define R4 Black Pearl | Crucial DDR3 BallistiX Tactical 16GB 1600MHz CL9 2x8GB | Cooler Master V850 850W PSU | ASUS Xonar DGX | Noctua NH-U14S CPU Kylare | CM Storm QuickFire TK Keyboard Brown | Ace Laser Gaming Mouse EDGE 3200 | QPAD XXXL |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Moli:

Vad jag har funnit så finns det nästan bara runt 600+mm eller 900mm och 900mm tycker jag är alldeles för brett.
Tack för tipset, har sett flera som byggt så vilket kan vara snyggt. Dock har de där benen i metall med en list längst golvet fastnat i mitt huvudet men kan inte finna sådana :/

*edit : Sedan ska man även ha kabel bakom skärmen osv så kommer inte stå helt tajt längst väggen vilket säkert ger en palts för benen på ca 70 vilket ska vara lungt. Men 625mm är okej för skärm + tangetbord? Hade tanke på 27" men blir nog att stå kvar med min 24" eventuellt köpa en 24" skärm till.

Finns 80cm skivor att köpa, tex. http://www.bauhaus.se/arbetsskiva-26x800x2020mm.html
Det går även att kapa 90cm skivor

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

mitt resultat om jag kan få tag i ben skulle bli ngt såhär:
NEED THAT LEGS!

Visa signatur

| Windows 10 64-bit Pro | Asus 24" LED VG248QE 144HZ (2st) | EVGA GeForce GTX 780 3GB PhysX CUDA | Intel Core i5-4670K | MSI Z87-G45 Gaming, Socket-1150 | Corsair SSD Force Series GS 240GB 2.5" | Fractal Design Define R4 Black Pearl | Crucial DDR3 BallistiX Tactical 16GB 1600MHz CL9 2x8GB | Cooler Master V850 850W PSU | ASUS Xonar DGX | Noctua NH-U14S CPU Kylare | CM Storm QuickFire TK Keyboard Brown | Ace Laser Gaming Mouse EDGE 3200 | QPAD XXXL |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Finns 80cm skivor att köpa, tex. http://www.bauhaus.se/arbetsskiva-26x800x2020mm.html
Det går även att kapa 90cm skivor

Perfekt, återstå bara att se om det är "rätt" design på den skivan. Skulle kunna vara ett alternativ. Har dock läst runt lite och många som har byggt med 600+ mm och verkar nöjda med det. Kapa är inget alternativ.

Visa signatur

| Windows 10 64-bit Pro | Asus 24" LED VG248QE 144HZ (2st) | EVGA GeForce GTX 780 3GB PhysX CUDA | Intel Core i5-4670K | MSI Z87-G45 Gaming, Socket-1150 | Corsair SSD Force Series GS 240GB 2.5" | Fractal Design Define R4 Black Pearl | Crucial DDR3 BallistiX Tactical 16GB 1600MHz CL9 2x8GB | Cooler Master V850 850W PSU | ASUS Xonar DGX | Noctua NH-U14S CPU Kylare | CM Storm QuickFire TK Keyboard Brown | Ace Laser Gaming Mouse EDGE 3200 | QPAD XXXL |

Permalänk
Medlem

Jag köpte en sådan här när jag fixade min datorhörna i helgen:

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/80251358/#/8025114...

Sen fäste jag ena sidan i väggen bara med 45*45 regel. Sen ett ben i mitten och två ben längst ut.
Det blek skitbra.

Dock har jag hus och datorn står i en liten "skrubb", ska man ha datorn ute i ett vardagsrum så är det kanske lite mer prio på att den ska vara snygg.

Visa signatur

ლ(ಠ益ಠ)ლ

Permalänk
Medlem
Skrivet av drotz2000:

Jag köpte en sådan här när jag fixade min datorhörna i helgen:

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/80251358/#/8025114...

Sen fäste jag ena sidan i väggen bara med 45*45 regel. Sen ett ben i mitten och två ben längst ut.
Det blek skitbra.

Dock har jag hus och datorn står i en liten "skrubb", ska man ha datorn ute i ett vardagsrum så är det kanske lite mer prio på att den ska vara snygg.

Hade en liknande förut. Nu har jag en 2:a och behöver ha datorn i vardagsrummet så designen har sin del i det hela. Skulle även poängtera att jag ska köpa en massiv skiva, liknande den du länkade räcker det med en liten smäll så syns det i skivan.

Visa signatur

| Windows 10 64-bit Pro | Asus 24" LED VG248QE 144HZ (2st) | EVGA GeForce GTX 780 3GB PhysX CUDA | Intel Core i5-4670K | MSI Z87-G45 Gaming, Socket-1150 | Corsair SSD Force Series GS 240GB 2.5" | Fractal Design Define R4 Black Pearl | Crucial DDR3 BallistiX Tactical 16GB 1600MHz CL9 2x8GB | Cooler Master V850 850W PSU | ASUS Xonar DGX | Noctua NH-U14S CPU Kylare | CM Storm QuickFire TK Keyboard Brown | Ace Laser Gaming Mouse EDGE 3200 | QPAD XXXL |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moli:

Vad jag har funnit så finns det nästan bara runt 600+mm eller 900mm och 900mm tycker jag är alldeles för brett.
Tack för tipset, har sett flera som byggt så vilket kan vara snyggt. Dock har de där benen i metall med en list längst golvet fastnat i mitt huvudet men kan inte finna sådana :/

*edit : Sedan ska man även ha kabel bakom skärmen osv så kommer inte stå helt tajt längst väggen vilket säkert ger en palts för benen på ca 70 vilket ska vara lungt. Men 625mm är okej för skärm + tangetbord? Hade tanke på 27" men blir nog att stå kvar med min 24" eventuellt köpa en 24" skärm till.

Rent storleksmässigt så funkar det utmärkt med 24" och 600mm.
Jag hade lite utrymme för kablar bakom skrivbordet innan, dock inte mycket. Så några 70 cm var det nog inte för mig.
Nu står mitt skrivbord vid en fönsterbräda och element och grejjer som jag kan stoppa in fötterna under, så nu har jag nog 75 cm till väggen, och då kan jag inte nå den med tårna.

Måste även säga att sketchupen var riktigt snygg.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Rent storleksmässigt så funkar det utmärkt med 24" och 600mm.
Jag hade lite utrymme för kablar bakom skrivbordet innan, dock inte mycket. Så några 70 cm var det nog inte för mig.
Nu står mitt skrivbord vid en fönsterbräda och element och grejjer som jag kan stoppa in fötterna under, så nu har jag nog 75 cm till väggen, och då kan jag inte nå den med tårna.

Måste även säga att sketchupen var riktigt snygg.

Tack för din feedback, låter bra. Kommer förmodligen köra på 625mm.
Dock återstå benen. Hittade någon sida där man kunde köpa ifrån england eller likande, där benen var gjorda förhand. Tyvärr påverkar detta priset och de skulle ha ca 1500:- för ett par.

Visa signatur

| Windows 10 64-bit Pro | Asus 24" LED VG248QE 144HZ (2st) | EVGA GeForce GTX 780 3GB PhysX CUDA | Intel Core i5-4670K | MSI Z87-G45 Gaming, Socket-1150 | Corsair SSD Force Series GS 240GB 2.5" | Fractal Design Define R4 Black Pearl | Crucial DDR3 BallistiX Tactical 16GB 1600MHz CL9 2x8GB | Cooler Master V850 850W PSU | ASUS Xonar DGX | Noctua NH-U14S CPU Kylare | CM Storm QuickFire TK Keyboard Brown | Ace Laser Gaming Mouse EDGE 3200 | QPAD XXXL |

Permalänk
Medlem

Finns också denna storlek, http://www.bauhaus.se/arbrbetsskiva-26x800x1500mm.html
Dock har jag alltid gillat 2m i bredd, så att vinna 800-625 = 175mm djup skulle jag nog inte ta framför 2m bredd.

Visa signatur

| Windows 10 64-bit Pro | Asus 24" LED VG248QE 144HZ (2st) | EVGA GeForce GTX 780 3GB PhysX CUDA | Intel Core i5-4670K | MSI Z87-G45 Gaming, Socket-1150 | Corsair SSD Force Series GS 240GB 2.5" | Fractal Design Define R4 Black Pearl | Crucial DDR3 BallistiX Tactical 16GB 1600MHz CL9 2x8GB | Cooler Master V850 850W PSU | ASUS Xonar DGX | Noctua NH-U14S CPU Kylare | CM Storm QuickFire TK Keyboard Brown | Ace Laser Gaming Mouse EDGE 3200 | QPAD XXXL |

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Moli:

Förstår vad du menar, smart! Vet dock inte vart man kan få tag på sådana ramar?
Alternativt kanske man kan sätta genomgående skruvar i skrivbordet sen försänka huvudet. Kan bli rätt snyggt faktiskt

Det går ju att bygga stabilt med hurtsar eller liknande som ersätter något ben, Ikea hade ju en bild på vad som ser ut att vara ett stabilt bygge med stödben i mitten:

De färdiga skrivbord man köper på Ikea ligger på en stålram och det är förmodligen därför det verkar billigare att bara köpa ben och en skiva.
Du kan ju kolla monteringsanvisningarna på deras egna skrivbord så syns ramen tydligt:
http://www.ikea.com/se/sv/assembly_instructions/galant-ram__A...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det går ju att bygga stabilt med hurtsar eller liknande som ersätter något ben, Ikea hade ju en bild på vad som ser ut att vara ett stabilt bygge med stödben i mitten:
http://www.ikea.com/se/sv/images/products/linnmon-alex-bord__...

De färdiga skrivbord man köper på Ikea ligger på en stålram och det är förmodligen därför det verkar billigare att bara köpa ben och en skiva.
Du kan ju kolla monteringsanvisningarna på deras egna skrivbord så syns ramen tydligt:
http://www.ikea.com/se/sv/assembly_instructions/galant-ram__A...

Tyvärr är hurtsar inget för mig, men tack för förslaget!

Visa signatur

| Windows 10 64-bit Pro | Asus 24" LED VG248QE 144HZ (2st) | EVGA GeForce GTX 780 3GB PhysX CUDA | Intel Core i5-4670K | MSI Z87-G45 Gaming, Socket-1150 | Corsair SSD Force Series GS 240GB 2.5" | Fractal Design Define R4 Black Pearl | Crucial DDR3 BallistiX Tactical 16GB 1600MHz CL9 2x8GB | Cooler Master V850 850W PSU | ASUS Xonar DGX | Noctua NH-U14S CPU Kylare | CM Storm QuickFire TK Keyboard Brown | Ace Laser Gaming Mouse EDGE 3200 | QPAD XXXL |

Permalänk
Medlem

Fick svar ifrån en annan medlem på SweClockers att benen som jag letar efter heter : Vika Moliden, IKEA dock har de utgått ifrån sortimentet. Lutar mer åt lösningen att köra på två skivor, och kapa den ena och ha till ben, dvs ett skrivbord som skulle bli 70x625x2020. Återkommer med resultat (lär dröja till jul)

Visa signatur

| Windows 10 64-bit Pro | Asus 24" LED VG248QE 144HZ (2st) | EVGA GeForce GTX 780 3GB PhysX CUDA | Intel Core i5-4670K | MSI Z87-G45 Gaming, Socket-1150 | Corsair SSD Force Series GS 240GB 2.5" | Fractal Design Define R4 Black Pearl | Crucial DDR3 BallistiX Tactical 16GB 1600MHz CL9 2x8GB | Cooler Master V850 850W PSU | ASUS Xonar DGX | Noctua NH-U14S CPU Kylare | CM Storm QuickFire TK Keyboard Brown | Ace Laser Gaming Mouse EDGE 3200 | QPAD XXXL |

Permalänk
Medlem

Hittat liknande ben som kan köpas här :
http://www.boconcept.com/sv-se/furniture/working/desks-and-ch...

Man får dock maila dem och beställa, ligger mellan 2.200kr till 2.800kr för ett par.
Blir förmodligen att använda sig av två bänkskivor.

Dock har jag en oro, som någon nämnde innan om stabiliteteten. Om själva skivan inte sviktar, och jag sätter dit benen mha vinkeljärn borde det väl bli stabilt? Tänkte ha benen (skivorna) med en höjd på va 70cm. Skrivbordet skulle då få måtten :
700x625xx2020 mm

Visa signatur

| Windows 10 64-bit Pro | Asus 24" LED VG248QE 144HZ (2st) | EVGA GeForce GTX 780 3GB PhysX CUDA | Intel Core i5-4670K | MSI Z87-G45 Gaming, Socket-1150 | Corsair SSD Force Series GS 240GB 2.5" | Fractal Design Define R4 Black Pearl | Crucial DDR3 BallistiX Tactical 16GB 1600MHz CL9 2x8GB | Cooler Master V850 850W PSU | ASUS Xonar DGX | Noctua NH-U14S CPU Kylare | CM Storm QuickFire TK Keyboard Brown | Ace Laser Gaming Mouse EDGE 3200 | QPAD XXXL |

Permalänk
Medlem

Kul att det gått så långt att man måste poängtera att skrivbordet man ska köpa ben till är ett fysiskt skrivbord.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Moli:

Hittat liknande ben som kan köpas här :
http://www.boconcept.com/sv-se/furniture/working/desks-and-ch...

Man får dock maila dem och beställa, ligger mellan 2.200kr till 2.800kr för ett par.
Blir förmodligen att använda sig av två bänkskivor.

Dock har jag en oro, som någon nämnde innan om stabiliteteten. Om själva skivan inte sviktar, och jag sätter dit benen mha vinkeljärn borde det väl bli stabilt? Tänkte ha benen (skivorna) med en höjd på va 70cm. Skrivbordet skulle då få måtten :
700x625xx2020 mm

Tror inte det blir tillräckligt stabilt, jag skulle inte vilja ha ett sådant skrivbord iaf. Bättre att ha en baksida eller en "bräda" som går mellan sidorna.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Bara köpa en IKEA köksskiva i valt fabrikat finns i 1.8m och 2.4m längder om jag minns rätt, 635mm djupa. Man får med ändbitar så man kan kapa själv. Ben höj och sänkbara säljer de med, kostar kanske 220kr benet men kommer hålla till många skrivbord även när du byter skiva, tänk på att köpa 5st så inte skrivbordet börjar svikta i mitten efter ett tag.

Kör det själv och ruskigt stabilt samt 20års garanti på skivan. Ikeas kontors skivor är rena skräpet i jämförelse, köksskivorna tål i stort sätt allt.

Visa signatur

CPU: 5600X| Mobo: AORUS X570 itx|Minne: 32GB Corsair Vengeance PRO 4000Mhz|GPU: Asus TUF 3080 OC |Chassi: CM NR200P|SSD: Samsung 850 EVO 500GB, 2xSamsung 970 EVO 1TB|PSU: NZXT 650W
Mus: Razer Basilisk|Tangentbord: Corsair K70|Skärm: LG27GP850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Tror inte det blir tillräckligt stabilt, jag skulle inte vilja ha ett sådant skrivbord iaf. Bättre att ha en baksida eller en "bräda" som går mellan sidorna.

Vad är det som inte skulle bli stabilt? Om du hade haft exempelvis 4 ben på ett skrivbord som är 1 meter brett, jämfört med ett som är 2m brett. Kan inte vara någon skillnad ifall själva skivan är stabil, allt hänger på den. En två meters massiv trä skiva ska klara 2 meter tycker man, märkar jag i affären.

Skrivet av Raymond:

Bara köpa en IKEA köksskiva i valt fabrikat finns i 1.8m och 2.4m längder om jag minns rätt, 635mm djupa. Man får med ändbitar så man kan kapa själv. Ben höj och sänkbara säljer de med, kostar kanske 220kr benet men kommer hålla till många skrivbord även när du byter skiva, tänk på att köpa 5st så inte skrivbordet börjar svikta i mitten efter ett tag.

Kör det själv och ruskigt stabilt samt 20års garanti på skivan. Ikeas kontors skivor är rena skräpet i jämförelse, köksskivorna tål i stort sätt allt.

Tänkte köra någon sådant, dock en skiva ifrån bauhaus istället. Ditt 5:e mitten ben, ger det stabilitet eller är det mest för att din skiva sviktar?

Visa signatur

| Windows 10 64-bit Pro | Asus 24" LED VG248QE 144HZ (2st) | EVGA GeForce GTX 780 3GB PhysX CUDA | Intel Core i5-4670K | MSI Z87-G45 Gaming, Socket-1150 | Corsair SSD Force Series GS 240GB 2.5" | Fractal Design Define R4 Black Pearl | Crucial DDR3 BallistiX Tactical 16GB 1600MHz CL9 2x8GB | Cooler Master V850 850W PSU | ASUS Xonar DGX | Noctua NH-U14S CPU Kylare | CM Storm QuickFire TK Keyboard Brown | Ace Laser Gaming Mouse EDGE 3200 | QPAD XXXL |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Moli:

Vad är det som inte skulle bli stabilt? Om du hade haft exempelvis 4 ben på ett skrivbord som är 1 meter brett, jämfört med ett som är 2m brett. Kan inte vara någon skillnad ifall själva skivan är stabil, allt hänger på den. En två meters massiv trä skiva ska klara 2 meter tycker man, märkar jag i affären.

Jag menar stabiliteten i sidled, inte att skivan kommer svikta. Visst kommer vinkeljärnen att hjälpa men..... Om du tittar på en av Ikeas skitbord finns det en sån stabiliseringsskiva som jag menar. Den behöver inte sitta just där, den kan sitta längre nere eller i bakkanten:

Om du väljer att ha vinkeljärn bör du köpa såna som har en utstansning, det ger betydligt högre styrka:

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Jag menar stabiliteten i sidled, inte att skivan kommer svikta. Visst kommer vinkeljärnen att hjälpa men..... Om du tittar på en av Ikeas skitbord finns det en sån stabiliseringsskiva som jag menar. Den behöver inte sitta just där, den kan sitta längre nere eller i bakkanten:

http://img5.imageshack.us/img5/210/hy51.jpg

Om du väljer att ha vinkeljärn bör du köpa såna som har en utstansning, det ger betydligt högre styrka:

http://media.conrad.com/medias/global/ce/8000_8999/8800/8890/...

Jo men i sidled känns det väl som att ifall benen sitter fast ordentligt så är det stabilt? Kan inte benen röra sig i sidled så står skrivbordet still. Förstår principen med en stabiliseringsskiva men förstör designen lite
Bra vinkeljärn är nog lösningen

Skrivbordet kommer vara 625mm brett, att dra dit 3-4st :

som har storleken 3X105X105X90 mm mm bör göra susen

Visa signatur

| Windows 10 64-bit Pro | Asus 24" LED VG248QE 144HZ (2st) | EVGA GeForce GTX 780 3GB PhysX CUDA | Intel Core i5-4670K | MSI Z87-G45 Gaming, Socket-1150 | Corsair SSD Force Series GS 240GB 2.5" | Fractal Design Define R4 Black Pearl | Crucial DDR3 BallistiX Tactical 16GB 1600MHz CL9 2x8GB | Cooler Master V850 850W PSU | ASUS Xonar DGX | Noctua NH-U14S CPU Kylare | CM Storm QuickFire TK Keyboard Brown | Ace Laser Gaming Mouse EDGE 3200 | QPAD XXXL |

Permalänk

Jag har själv en vanlig skiva och runda ben från IKEA. fyra stycken, väldigt simpla. är verkligen inte ostadigt, har två skärmar och en hel del annat på. måste verkligen ta i för att få något att röra på sig.

Visa signatur

APB: Reloaded <3

Permalänk

Ser ur som ett fint projekt, hoppas du hittar "ram"-benen som i din rendering. Kommer bli riktigt snyggt!

Visa signatur

Intel i5-2500K @ 3,3Ghz | Asus P8P67-v PRO | SLI: 2x Asus GeForce GTX 560Ti 1GB | Corsair 8GB 1600Mhz XMS3 | Corsair SSD Force GT 120GB | Corsair CX 600W | 2x 500GB Seagate Baracuda | Antec p180 | CoolerMaster CPU-kylare | 2x 24'' BenQ | Win7 x64 PRO | Logitech G400 | fUnc sUrface 1030 |

Permalänk
Medlem

En två meter lång skiva med ben i ändarna kommer börja svikta i mitten efter ett tag. Tänk på att trä är ett levande material som rör sig, samt när du lutar eller hänger på skivan klarar inte en 5 cm limträskiva att hålla sig rak efter ett tag. Kör antingen på en skena i bakkant eller ett femte ben, så håller skivan sig rak mycket längre.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master NR400, Mobo: Gigabyte Aorus Pro-P, CPU: Amd ryzen 5 3600, RAM: 16 GB Corsair Vengeance Pro 3600 mhz, GPU: Sapphire RX6800 Nitro +, PSU: Corsair TX 650M

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Knakmupp:

En två meter lång skiva med ben i ändarna kommer börja svikta i mitten efter ett tag. Tänk på att trä är ett levande material som rör sig, samt när du lutar eller hänger på skivan klarar inte en 5 cm limträskiva att hålla sig rak efter ett tag. Kör antingen på en skena i bakkant eller ett femte ben, så håller skivan sig rak mycket längre.

Jo man skulle tex kunna limma och skruva (medan limmet torkar) en 1x4" bräda eller liknande i bakkant som man sedan fäster upp kablaget på, det ger både en väldigt mycket mer stabil bordsskiva och samtidigt nått som håller kablaget borta från golvet och hindrar det att "hänga ner"

Bygger man ett eget skrivbord kan man även göra hål i mitten på skivan för att tex dra ner tangentbord/mus kablar, jag har själv ett färdigt bord med hål i mitten och det är väldigt praktiskt, man skulle även kunna fästa en usbhub eller liknande direkt i borde för att förenkla kabeldragningen.
Vill man ha en "plaststos" i hålet för att få det snyggare kan man använda tex en 4" Aeroport, en sån som brukar finnas hos billjudsfirmor.
http://www.brl.se/sv/artiklar/aeroport-4-tum-med-ror.html

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Beslutet:

Har ni bestämmt mig för att köra på bordskiva i 26x620x200 i Acajou (Mahogny), och sedan gör jag ben av samma sort skiva.
Skrivbordet blir då 70x620x200m.
Använder mig av vinkeljärn mellan bordskiva och ben, 2-3 st på varje sida.
Kommer sätta en regel/planka/skiva av något snyggt passande trä, för stabilitet se bild.
Skulle det fortfarande vara ostabilt efter detta får jag dra några vinkeljärn in i väggen, vilket funkar. Dock blir ju skrivbordet fast på den platsen sen

Ska förhoppnignsvis göra detta till helgen, lägger upp bilder när det är klart.
Tack för all hjälp/tips!

Visa signatur

| Windows 10 64-bit Pro | Asus 24" LED VG248QE 144HZ (2st) | EVGA GeForce GTX 780 3GB PhysX CUDA | Intel Core i5-4670K | MSI Z87-G45 Gaming, Socket-1150 | Corsair SSD Force Series GS 240GB 2.5" | Fractal Design Define R4 Black Pearl | Crucial DDR3 BallistiX Tactical 16GB 1600MHz CL9 2x8GB | Cooler Master V850 850W PSU | ASUS Xonar DGX | Noctua NH-U14S CPU Kylare | CM Storm QuickFire TK Keyboard Brown | Ace Laser Gaming Mouse EDGE 3200 | QPAD XXXL |

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Moli:

Beslutet:

Har ni bestämmt mig för att köra på bordskiva i 26x620x200 i Acajou (Mahogny), och sedan gör jag ben av samma sort skiva.
Skrivbordet blir då 70x620x200m.
Använder mig av vinkeljärn mellan bordskiva och ben, 2-3 st på varje sida.
Kommer sätta en regel/planka/skiva av något snyggt passande trä, för stabilitet se bild.
Skulle det fortfarande vara ostabilt efter detta får jag dra några vinkeljärn in i väggen, vilket funkar. Dock blir ju skrivbordet fast på den platsen sen
http://i.imgur.com/GxKgB5v.png

Ska förhoppnignsvis göra detta till helgen, lägger upp bilder när det är klart.
Tack för all hjälp/tips!

Om du bygger så där och inte stödjer skivan med en "regel" så lär den böjas ner lite/kännas gungig på mitten efter ett tag om du har 2m mellan stödpunkterna och den bara är 26mm tjock,

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Jag har sådana ben du beskriver på ditt skrivbord: http://i.imgur.com/KBVOM1a.jpg

fanns på ikea, vet dock inte om de finns kvar än, du får fråga!