Köpa Office 2011 begagnad?

Permalänk

Köpa Office 2011 begagnad?

Hej,

Försöker få tag på Office 2011 (för mac) lite billigare än nytt. Känns som rena djungeln dock. De flesta som säljer verkar sälja digitala kopior för nedladdning. Som t.ex. http://www.tradera.com/item/120402/196060221/microsoft-office...
som jag var lite intresserad av. Frågade säljaren om det gick att verifiera att licensen var äkta på något sätt men fick bara (det enligt mig något intetsägande) svaret "Hela installationsfilen är avtals licensierad. (Dvs licensen finns inbyggd i "Microsoft Office") Mer info hittar du via: http://www.microsoft.com/sverige/mac/enterprise/why-licensing.... Det finns ju mängder med piratkopior som är volymlicenser så det betyder ju inget egentligen. Och har de verkligen rätt att sälja vidare sin volymlicens till enstaka klienter? Känns lite "sketchy".

Har frågat Microsoft om man får köpa begagnade licenser enligt deras användaravtal och det ska man tydligen få även om det avrådde från det pga risk att bli pålurad piratkopior. Men hur ska man göra för att inte bli blåst / råka köpa piratkopia egentligen? Går det att verifiera licensen på något sätt på mac? Tar gärna emot tips och förslag på hur man ska göra.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Annars kanske Libre Office är ett bra alternativ?

Hade själv ett liknande dilemma när jag köpte en bärbar dator på tradera. I annonsen stod att Windows 7 var installerat och sedan när jag frågade om licensen och licensnyckeln började de svamla något om volymlicens som de inte ville berätta detaljerna om och heller ville de inte avslöja licensnyckeln. Jag sa strunt samma, jag kör Linux istället och blåste allt från hårddisken det första jag gjorde och installerade Debian istället.

Men om du får licensnyckeln vid köpet så borde det väl gå att kolla med Microsoft om detta är en äkta licens?

Permalänk
Skrivet av ronnylov:

Annars kanske Libre Office är ett bra alternativ?

Hade själv ett liknande dilemma när jag köpte en bärbar dator på tradera. I annonsen stod att Windows 7 var installerat och sedan när jag frågade om licensen och licensnyckeln började de svamla något om volymlicens som de inte ville berätta detaljerna om och heller ville de inte avslöja licensnyckeln. Jag sa strunt samma, jag kör Linux istället och blåste allt från hårddisken det första jag gjorde och installerade Debian istället.

Men om du får licensnyckeln vid köpet så borde det väl gå att kolla med Microsoft om detta är en äkta licens?

Kör gratisalternativ idag men behöver perfekt kompatibilitet med office-filer tyvärr. Jag tycker också det borde gå lätt att kolla med Microsoft men det verkar inte vara så enkelt...

Hittade den här artikeln som var rätt intressant om volymlicenser: http://www.law.stanford.edu/organizations/programs-and-center...

Det verkar inte vara klarlagt juridiskt på europeisk nivå om det är tillåtet eller inte att sälja vidare volymlicenser. Kryphål, typ.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Annars kanske Libre Office är ett bra alternativ?

Hade själv ett liknande dilemma när jag köpte en bärbar dator på tradera. I annonsen stod att Windows 7 var installerat och sedan när jag frågade om licensen och licensnyckeln började de svamla något om volymlicens som de inte ville berätta detaljerna om och heller ville de inte avslöja licensnyckeln. Jag sa strunt samma, jag kör Linux istället och blåste allt från hårddisken det första jag gjorde och installerade Debian istället.

Men om du får licensnyckeln vid köpet så borde det väl gå att kolla med Microsoft om detta är en äkta licens?

finns OpenOffice till MAC?

jag gillar OpenOffice till mina Linux maskiner och kan rekommendera OpenOffice om det finns till MAC.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Skrivet av WDac:

finns OpenOffice till MAC?

jag gillar OpenOffice till mina Linux maskiner och kan rekommendera OpenOffice om det finns till MAC.

Som sagt, jag har provat alla gratisvarianter och jag KÖR IDAG OpenOffice/LibreOffice. Jag behöver INTE tips på gratis alternativ till Microsoft Office, tack!

Back on track!

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Det funkar inte att köpa en studentversion av Microsoft Office?
Men är man inte student så är det inget alternativ förstås.
Känns lite väl lurigt att köpa på Tradera, man vill ju ha bevis på att det är äkta i så fall.

Permalänk
Skrivet av ronnylov:

Det funkar inte att köpa en studentversion av Microsoft Office?
Men är man inte student så är det inget alternativ förstås.
Känns lite väl lurigt att köpa på Tradera, man vill ju ha bevis på att det är äkta i så fall.

Jag är inte intresserad av Office 365 / att prenumerera på Office. Jag vill köpa en produkt jag kan använda hur länge jag vill.
Studentpris är dessutom 799 kr, inte mycket billigare än ordinarie pris ~1000kr för Office 2011.

Tack för tipset ändå

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av tooobe:

Kör gratisalternativ idag men behöver perfekt kompatibilitet med office-filer tyvärr. Jag tycker också det borde gå lätt att kolla med Microsoft men det verkar inte vara så enkelt...

Hittade den här artikeln som var rätt intressant om volymlicenser: http://www.law.stanford.edu/organizations/programs-and-center...

Det verkar inte vara klarlagt juridiskt på europeisk nivå om det är tillåtet eller inte att sälja vidare volymlicenser. Kryphål, typ.

Betyder det att du testat Libre Office (populär version av OpenOffice) och är 100% säker att det inte räcker?
Finns också gratis webbversioner av Microsoft Office och Google har också en. Tror det var nån koppling om man hade mail konto hos dom.

Vill du vara säker så kan du nog glömma begagnat och istället köpa ny.

Även om det skulle gå att verifiera så enkelt som du hoppas så sätter du dig själv i en dum situation där du måste bråka eller lägga ut pengar. Också ärliga säljare kommer att tro att du försöker lura dom på något sätt (dom inte alltid begriper) och sen påstå att den inte funkar.

Konsument verket (rådgivningen) och diverse trådar lär väl ha en del varnade historier.

Permalänk
Skrivet av panpo98:

Betyder det att du testat Libre Office (populär version av OpenOffice) och är 100% säker att det inte räcker?
Finns också gratis webbversioner av Microsoft Office och Google tror jag också har om du har mail konto hos dom eller nåt sånt.

Vill du vara säker så kan du nog glömma begagnat och istället köpa ny.

Även om det skulle gå att verifiera så enkelt som du hoppas så sätter du dig själv i en dum situation är du måste bråka eller lägga ut pengar. Också ärliga säljare kommer att tro att du försöker lura dom på något sätt dom inte begriperoch sen påstå att den inte funkar.

Jag är säker på att jag behöver Office-paketet, har testat de flesta och kör flera gratisalternativ. Kan vi släppa gratisalternativ nu?

Jag är ute efter tips på hur jag kan verifiera att jag köper en äkta licens, och åsikter om bra tillvägagångssätt. Att jag kan köpa nytt vet jag såklart. Likaså kan jag ta beslutet om det inte är värt besväret att köpa begagnat, men då vill jag gärna ha all information som jag kan få. Därav tråden här.

Blev erbjuden av en säljare att han kunde skicka licensen först och jag kunde betala efter jag installerat, men det gjorde mig nästan bara mer suspekt än innan. Och jag vet fortfarande inte hur jag ska verifiera licensen. Om jag länkas till en officiell nedladdningslänk från Microsoft av säljaren och installationen lyckas, är licensen ok då liksom?

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tooobe:

Blev erbjuden av en säljare att han kunde skicka licensen först och jag kunde betala efter jag installerat, men det gjorde mig nästan bara mer suspekt än innan. Och jag vet fortfarande inte hur jag ska verifiera licensen. Om jag länkas till en officiell nedladdningslänk från Microsoft av säljaren och installationen lyckas, är licensen ok då liksom?

Det undrar jag också, det är lite suspekt.