Asus R9 280X - Crossfire, ett av korten konstant full load!

Permalänk

Asus R9 280X - Crossfire, ett av korten konstant full load!

Någon som varit med om samma problem? Det andra kortet går nämligen i full load även när datorn idlar. Kan inte se att det är hälsosamt för kortet. Uppskattar gärna svar och lösningar på mitt problem. Kör den senaste beta drivern.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Låter som malvware, typ bitcoin miner eller liknande. Vet inte om det finns några drivrutinsproblem i senaste betadrivern dock...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Milkshakern:

Någon som varit med om samma problem? Det andra kortet går nämligen i full load även när datorn idlar. Kan inte se att det är hälsosamt för kortet. Uppskattar gärna svar och lösningar på mitt problem. Kör den senaste beta drivern.

Tack på förhand!

Jag fick hem mina två asus r9 280x och har exakt samma problem som dig :S. Mitt kort sitter o tuggar 100% hela tiden, oavsett om jag spelar eller inte....

Permalänk
Avstängd

Jag är ej så bra på sånt här men det finns ett pogram som hetter msi afterburner (http://event.msi.com/vga/afterburner/download.htm) ta den längst upp men med den kan man kontolera korten så om det ena kanskeär på 100% och andra kanske 50% så kan du köra båda på 75% plus du kan överklocka med det

Permalänk

Vad ligger kortet på för temp? Är en bugg som gör att det ser ut som att kortet ligger på 100% load även fast det inte gör det, Så kolla upp om temperaturen ligger där den borde vara i idle

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem
Skrivet av H4nsson:

Vad ligger kortet på för temp? Är en bugg som gör att det ser ut som att kortet ligger på 100% load även fast det inte gör det, Så kolla upp om temperaturen ligger där den borde vara i idle

När jag bara idlar så ligger GPU 1 på ungefär 0-5% och 46 grader, GPU 2 ligger på 99% usage och 60 grader. Det känns alltså som att kortet fortfarande jobbar i onödan och drar en massa ström... känns ju riktigt dåligt det...

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweCake:

Jag är ej så bra på sånt här men det finns ett pogram som hetter msi afterburner (http://event.msi.com/vga/afterburner/download.htm) ta den längst upp men med den kan man kontolera korten så om det ena kanskeär på 100% och andra kanske 50% så kan du köra båda på 75% plus du kan överklocka med det

Vill helst försöka lösa den här buggen först, har som sagt nyaste drivers (13.11 Beta9.4) och kan ju vara det som spökar.

Permalänk
Medlem

Hade samma på mitt 7990 och det hjälpte för mig att stänga av ULPS. Det går att göra genom senaste Afterburner betan eller genom lite sökning i registret. Jag valde registret för AB lyckades inte stänga av det helt själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av paradoxy:

Hade samma på mitt 7990 och det hjälpte för mig att stänga av ULPS. Det går att göra genom senaste Afterburner betan eller genom lite sökning i registret. Jag valde registret för AB lyckades inte stänga av det helt själv.

Tackar!! Att stänga av ULPS hjälpte mig med