Transportskadad TV på väg till InfoCare för reparation, åsikter och information önskas!

Permalänk
Medlem

Transportskadad TV på väg till InfoCare för reparation, åsikter och information önskas!

Min knappt 14 månader gamla LG 50PA550T TV gick nyligen sönder och då jag enligt inWarehouse där jag köpt TV:n hade 2 års garanti så ville jag få den reparerad. Efter kontakt med InWarehouse så sa de att det enklaste är om jag kontaktar InfoCare och skickar den direkt till dem istället för att skicka det till InWarehouse där då enda skillnaden blir att det tar längre tid.

Ett Garantiärende upprättades och jag fick en förbetald fraktsedel samt en uppmaning att ringa DHL kundservice för att boka frakt. Då vi inte har hade kvar originalemballaget så ringde jag InfoCare för att undersöka möjligheten att få ett emballage skickat till mig från dem, något som inte alls var möjligt utan det är mitt egna ansvar att paketera TV:n på bästa möjliga sätt. Med hjälp av en tom TV-kartong från soprummet, dubbla lager av ett lite styvare liggunderlagsliknande material samt ett stort antal knutna plastkassar lyckades jag få till ett enligt mig stabilt och tåligt paket och skickade då detta till InfoCare.

Tyvärr så har nu TV:n gått sönder under frakten och nedan följer dagens mailkorrespondens (något förkortad):

Skrivet av InfoCare:

Vid ankomst till oss visade det sig att sändningen var undermåligt emballerad
och tyvärr har det uppstått en transportskada på produkten.
Vill ni att vi lämnar ett kostnadsförslag på transportskadan?
Var vänlig återkom med besked till transportskador.lin@infocare.com inom 2 arbetsdagar.

Skrivet av Arion:

Det var tråkigt att höra då vi verkligen packat produkten så gott vi kunnat utan tillgång till originalemballaget. Vad för typ av skada är det? Och kostar det något att få ett kostnadsförslag?

Skrivet av InfoCare:

Tyvärr har displayen gått sönder, men vi skickar ett kostnadsförslag till dig så får du ta ställning till detta

Bilder bifogade med mailet:

Dold text
Skrivet av Arion:

Om jag skulle få den reparerad, hur skickas den då tillbaka? I samma undermåliga emballage?

Skrivet av InfoCare:

Vi packar den naturligtvis i ett annat emballage så att det håller.

Sen kom kostnadsförslaget, där dom vill ha totalt 8131,21 kronor för att reparera min TV som kostade 4990 kronor i inköp. Dessutom så verkar jag enligt kostnadsförslaget (som jag inte har bett om) nu vara tvungen att betala åtminstone en undersökningsavgift.

Kostnadsförslaget:

Kostnadsförslag:
exkl. moms (SEK) inkl. moms (SEK)
Reservdelskostnad: 4083.57 5104.46
Arbete: (fast pris) 1626.40 2033.00
Frakt: 795.00 993.75
Summa: 6504.97 8131.21

Om skriftligt svar inte erhållits inom 14 kalenderdagar returneras enheten och kostnad för undersökning, frakt och ev. emballage + moms debiteras. Vid ej godkänt kostnadsförslag debiteras undersökningsavgift, frakt och ev. emballage + moms. (Enilgt gällande prislista).
Vi reserverar oss för att fler delar kan tillkomma, varvid vi skickar ett kompletterande kostnadsförslag. Följdfel uppkomna pga fuktskada eller åska täcks ej av reparationsgarantin.

Svar:

Kostnadsförslag godkännes.

Nej tack, returnera enheten mot undersökningsavgift och frakt och ev. emballage + moms.

Nej tack, enheten kan skrotas på verkstaden. Debitera endast undersökningsavgift + moms. (eventuell infrakt debiteras).

Dold text

Efter detta så har jag skickat ett mail men ännu inte fått något svar:

Skrivet av Arion:

Hej igen!

Jag har nu mottagit ett kostnadsförslag och det verkar som att jag därför måste betala minst en felsökningsavgift? Då jag aldrig bad om ett kostnadsförslag så antar jag att det inte gäller i mitt fall alternativt att felsökningsavgiften är 0 kronor?

TV:ns affektionsvärde är för mig näst intill obefintligt och jag kan därför inte förstå varför jag under några som helst omständigheter skulle vilja reparera TV:n för nästan dubbla inköpspriset.

Att ni skulle packa TV:n i ett annat hållbarare emballage låter bra. Men om ni nu har tillgång till bra emballage, varför kunde jag då enligt er kundtjänst inte under några som helst omständigheter köpa ett emballage från er och skicka min TV i från första början? Jag tycker att det låter som en bra lösning för alla inblandade, var kan jag vända mig för att tipsa ansvariga på InfoCare om detta förslag? Om det finns uppenbara orimligheter i mitt förslag är jag mycket intresserad av att bli upplyst.

Så är detta enbart mitt fel? Vad är det bästa jag kan göra av situationen? Även om jag inte lyckas göra något som direkt gagnar mig så vill jag gärna försöka påverka och informera företag och privatperson om hur det funkar och på så sätt kanske kunna bidra till att liknande incidenter uppkommer i framtiden, för jag lär ju knappast vara den första?

Att det har gått som det har är ganska frustrerande och det jag retar mig mest på att de vägrat att skicka mig ett emballage, trots att de uppenbarligen har tillgång till sådant. Utöver detta så är jag föga imponerad av InfoCares kundvänlighet och hantering av ärendet. Men det är väl så när man är ett företag som inte direkt tjänar någonting på nöjda kunder.

Tack för att du orkade läsa, kom gärna med tips eller synpunkter!

Visa signatur

| AMD Phenom II x6 1100T @ 4 GHz || Thermalright ultra 120 eXtreme || Asus Crosshair IV Formula 890FX |
| 8GB Corsair Vengeance LP @ 7-8-8-19 1500 MHz || Asus GTX 560 ti directCUII @ 1000/2300 MHz |
| Adata XPG SX900 512 GB SSD || Corsair HX Series 520W || Antec p182 |

Permalänk
Medlem

Men DHL då, har inte dom något ansvar i detta?

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem

Kan du fixa så bilderna från infocare fungerar.
Lägg upp dom på typ ladda upp bilder.se och ge oss länkarna.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arion:

Min knappt 14 månader gamla LG 50PA550T TV gick nyligen sönder och då jag enligt inWarehouse där jag köpt TV:n hade 2 års garanti så ville jag få den reparerad. Efter kontakt med InWarehouse så sa de att det enklaste är om jag kontaktar InfoCare och skickar den direkt till dem istället för att skicka det till InWarehouse där då enda skillnaden blir att det tar längre tid.

Ett Garantiärende upprättades och jag fick en förbetald fraktsedel samt en uppmaning att ringa DHL kundservice för att boka frakt. Då vi inte har hade kvar originalemballaget så ringde jag InfoCare för att undersöka möjligheten att få ett emballage skickat till mig från dem, något som inte alls var möjligt utan det är mitt egna ansvar att paketera TV:n på bästa möjliga sätt. Med hjälp av en tom TV-kartong från soprummet, dubbla lager av ett lite styvare liggunderlagsliknande material samt ett stort antal knutna plastkassar lyckades jag få till ett enligt mig stabilt och tåligt paket och skickade då detta till InfoCare.

Tyvärr så har nu TV:n gått sönder under frakten och nedan följer dagens mailkorrespondens (något förkortad):

Bilder bifogade med mailet:

Sen kom kostnadsförslaget, där dom vill ha totalt 8131,21 kronor för att reparera min TV som kostade 4990 kronor i inköp. Dessutom så verkar jag enligt kostnadsförslaget (som jag inte har bett om) nu vara tvungen att betala åtminstone en undersökningsavgift.

Kostnadsförslaget:

Kostnadsförslag:
exkl. moms (SEK) inkl. moms (SEK)
Reservdelskostnad: 4083.57 5104.46
Arbete: (fast pris) 1626.40 2033.00
Frakt: 795.00 993.75
Summa: 6504.97 8131.21

Om skriftligt svar inte erhållits inom 14 kalenderdagar returneras enheten och kostnad för undersökning, frakt och ev. emballage + moms debiteras. Vid ej godkänt kostnadsförslag debiteras undersökningsavgift, frakt och ev. emballage + moms. (Enilgt gällande prislista).
Vi reserverar oss för att fler delar kan tillkomma, varvid vi skickar ett kompletterande kostnadsförslag. Följdfel uppkomna pga fuktskada eller åska täcks ej av reparationsgarantin.

Svar:

Kostnadsförslag godkännes.

Nej tack, returnera enheten mot undersökningsavgift och frakt och ev. emballage + moms.

Nej tack, enheten kan skrotas på verkstaden. Debitera endast undersökningsavgift + moms. (eventuell infrakt debiteras).

Dold text

Efter detta så har jag skickat ett mail men ännu inte fått något svar:

Så är detta enbart mitt fel? Vad är det bästa jag kan göra av situationen? Även om jag inte lyckas göra något som direkt gagnar mig så vill jag gärna försöka påverka och informera företag och privatperson om hur det funkar och på så sätt kanske kunna bidra till att liknande incidenter uppkommer i framtiden, för jag lär ju knappast vara den första?

Att det har gått som det har är ganska frustrerande och det jag retar mig mest på att de vägrat att skicka mig ett emballage, trots att de uppenbarligen har tillgång till sådant. Utöver detta så är jag föga imponerad av InfoCares kundvänlighet och hantering av ärendet. Men det är väl så när man är ett företag som inte direkt tjänar någonting på nöjda kunder.

Tack för att du orkade läsa, kom gärna med tips eller synpunkter!

Kan tyvärr inte hjälpa dig på något sätt, men du är inte den första som har problem med Infocare... och inte den första som har haft "transportskador" När jag fick tillbaka min dator därifrån så skramlade den, då de inte satt fast ena ram minnet ordentligt samt att de bytt hårddisk utan att jag frågat om det.

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Medlem

Du har ingen fraktförsäkring genom DHL då?
För övrigt så har DHL fruktansvärt dålig frakt, jag vet inte vad dom gör med sakerna, företaget jag jobbar för får paket genom DHL så gott som varje dag och 90% av gångerna så är något paket skadat, helt värdelöst.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk
Hedersmedlem

Transport till och från reparation vid reklamation är säljarens ansvar. Det var därför du fick en fraktsedel av dem. Du har som kund ingen skyldighet att spara originalemballage, även om vissa leverantörer gärna vill hävda det.

Kontakta InWarehouse igen och förklara vad som hänt. Var noga med att påtala att du bad Infocare om ett lämpligt emballage eftersom du inte hade något lämpligt emballage, men att de inte kunde tillhandahålla det. Även fast InWarehouse har hänvisat dig vidare till Infocare så är det fortfarande de som är ansvariga.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Kan du fixa så bilderna från infocare fungerar.
Lägg upp dom på typ ladda upp bilder.se och ge oss länkarna.

Sorry, fixat! (Hoppas jag)

Skrivet av KKay:

Men DHL då, har inte dom något ansvar i detta?

En bra fråga. Man vet ju att DHL och liknande firmor inte är särskilt försiktiga med sina paket, men frågan är vad som är ett tillräckligt bra emballage? Originalkartongen är ju uppenbarligen det och det är ju ganska bekvämt att då klassa allt annat som dessutom har blivit skadat för undermåligt. Min TV ser ju ut att ha hoppat på ett hörn och för att klara en sån smäll är det väl antagligen hård frigolit som gäller.

Som sagt, väldigt störd av att de vägrade att skicka emballage till mig och att denna situation nu har uppkommit.

Visa signatur

| AMD Phenom II x6 1100T @ 4 GHz || Thermalright ultra 120 eXtreme || Asus Crosshair IV Formula 890FX |
| 8GB Corsair Vengeance LP @ 7-8-8-19 1500 MHz || Asus GTX 560 ti directCUII @ 1000/2300 MHz |
| Adata XPG SX900 512 GB SSD || Corsair HX Series 520W || Antec p182 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mac83:

Du har ingen fraktförsäkring genom DHL då?
För övrigt så har DHL fruktansvärt dålig frakt, jag vet inte vad dom gör med sakerna, företaget jag jobbar för får paket genom DHL så gott som varje dag och 90% av gångerna så är något paket skadat, helt värdelöst.

Jag praktiserade på DHL 2 veckor... skulle aldrig nånsin beställa via ett företag som skickar med dom. Var bara på terminalen 1½timma en dag, såg en truck köra över / välta 4 eller 5 paket, och dom behandlade paketen inte direkt med försiktighet heller

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem

Kontakta ditt försäkringsbolag för att få juridisk rådgivning. Eftersom du inte har fått ett lämpligt emballage av InfoCare så är du fri från ansvar och att erbjuda ett högre pris än en ny TV kostar är samma som avtalsbrott alt bedrägeri. Vilket innebär att du skulle kunna kräva ersättning av både InWarehouse och InfoCare.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Kontakta ditt försäkringsbolag för att få juridisk rådgivning. Eftersom du inte har fått ett lämpligt emballage av InfoCare så är du fri från ansvar och att erbjuda ett högre pris än en ny TV kostar är samma som avtalsbrott alt bedrägeri. Vilket innebär att du skulle kunna kräva ersättning av både InWarehouse och InfoCare.

Har du någon ytterligare information eller källa som styrker påståendet att jag är fri från ansvar p.g.a. att de inte gett mig lämpligt emballage samt det där om avtalsbrott och bedrägeri?

Visa signatur

| AMD Phenom II x6 1100T @ 4 GHz || Thermalright ultra 120 eXtreme || Asus Crosshair IV Formula 890FX |
| 8GB Corsair Vengeance LP @ 7-8-8-19 1500 MHz || Asus GTX 560 ti directCUII @ 1000/2300 MHz |
| Adata XPG SX900 512 GB SSD || Corsair HX Series 520W || Antec p182 |

Permalänk
Medlem

Ja, ditt försäkringsbolag bland annat.
Lagen.nu

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk

Jag har kanske bott under en sten sista åren men kräver inte många aktörer fortfarande att platt-tv skickas ståendes i förpackning på en lastpall för att undvika transportskador?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Till TS.

Satan så tölig din tv såg ut.
Men är det bara jag, eller skulle inte "reservdelarna" vara en ny ruta och en ny ram till den där?.
Aldrig att hela skärmen behöver bytas, såvida inte den visar fullt med missfärgningar.

OFT: vi har samma processor(än så länge), som dessutom är exakt lika mycket överklockade.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Är det metallramen som spruckit på skärmen? Med sådan kraft hade det väl inte spelat någon roll vilken typ av emballage det var. Självklart är Komplett/InfoCares eller LGs (om de hänvisade till tillverkargarantin) försändelser försäkrade.

Framgår inte av bilderna vart skadan och åverkan skett på kartongen.

Rimligen borde förslaget skickas till fraktbolaget, inte ägaren, det är ju inte som att InfoCare själva bedömer eller kan bedöma om det är var undermåligt packat. Det är ju inte de som skulle ersätta eventuella fraktskador och fel från fraktbolaget. Det handlar i princip om att bygga en ny tv med reservdelar i sådana här fall, men det är inte därför det är så dyrt. Reparationsfirmorna tar hutlösa priser både för delar och arbetstid. Grejer som är funktionella skrotas också pga detta.

Permalänk
Medlem

Har haft med infocare att göra tidigare.

De ville jag skulle slänga en fullt fungerande dator pga obetydligt spill. Datorn är fortfarande i drift två år senare. Tur jag inte lyssnade på dem.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Hedersmedlem

Några nyheter angående detta?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Några nyheter angående detta?

Jag har inte hunnit/orkat ta tag i detta mer än. InfoCare har inte svarat på mitt sista mail och planen just nu är väl att ringa InWarehouse på måndag och berätta vad som hänt och hur jag tycker om saken.

Visa signatur

| AMD Phenom II x6 1100T @ 4 GHz || Thermalright ultra 120 eXtreme || Asus Crosshair IV Formula 890FX |
| 8GB Corsair Vengeance LP @ 7-8-8-19 1500 MHz || Asus GTX 560 ti directCUII @ 1000/2300 MHz |
| Adata XPG SX900 512 GB SSD || Corsair HX Series 520W || Antec p182 |

Permalänk
Medlem

InfoCare är väldigt udda.
De har extremt stora krav på hur saker packas, även paket som är godkända enligt posten kan vara icke-godkända enligt dem.
(Hur förstår jag inte)

Och deras egna paket (som jag fått tillbaka då) är ju bara löjligt förpackade och skulle aldrig gå genom en reklamation hos posten om något är trasigt pga transporten.

Så lycka till och hoppas någon där inser hur saker i världen fungerar, krävs mycket tur att hitta en diamant hos dem som är värd att använda

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Rekordmedlem

Var tvn verkligen inte fixerad runt kanten utan bara inbäddad i plastpåsar ?
Konsumentköplagen säger att du ska kunna få varan reparerad utan ekonomisk skada för dig vid reklamation men det säger inget om att säljare/verkstad ska stå för emballaget utan det är upp till kunden att packa rätt och har du då packat varan ovarsamt så lär du inte ha nått lagligt stöd för att bråka om det, du skulle tex kunnat köpa en kartong och material för att fixera tvn och ha rätt till ersättning för emballaget om du nu har kastat originalemballaget.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KKay:

Men DHL då, har inte dom något ansvar i detta?

DHL har ett ansvar men endast om det är tydligt att det är yttre åverkan under transport som orsakat skadan. Om paketet, vid ankomst till Infocare, inte hade tydliga, yttre, skador kommer DHL aldrig att ta på sig ansvaret för skadan.

Troligen är det undermålig embalering som orsakat skadan. Kan bara föreställa mig hur svårt det är att emballera en TV utan originalkartong och de anpassade frigolitstycken som följer med där. Sorry TS, jag lider med dig men du får nog inte ut särskilt mycket från vare sig Infocare eller DHL. Kollat med din hemförsäkring, om du har allrisktillägg borde du kunna få ut lite där.

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Hedersmedlem

Den tv:n hade ju inte en chans för att överleva, finns en anledning till att man vill ha ett vridstyvt paket, med cellplast runt tv:n och med luft emellan kartong och tv. Varken DHL, Infocare eller Inwarehouse bör ersätta dig.
Du frågade Infocare om dom kunde skicka dig en passande förpackning, det är inte alls deras ansvar. Istället borde du ha frågat Inwarehouse om detta. Kan dock inte se att det ska vara Inwarehouses problem då du redan en gång har fått org. emballage. Kostar dessutom multum att hålla på att skicka tomma förpackningar.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Tråkigt att höra.

Jag kan berätta att jag fick ett pixelfel i min TV för ett tag sen, det var en hel linje i tv'n uppifrån och ner, en pixel bred som är helt gul. Har fortfarande kvar samma TV idag.

Detta skedde inom garantitiden men just på grund av hur jävla meckigt jag visste det skulle bli att frakta TV'n (köpt över internet på netonet) sket jag helt enkelt i det då jag varken hade vettigt emballage samtidigt som jag vet att dessa ärenden kan ta upp till 10 veckor. Jag orkade helt enkelt inte.

Efter detta skedde bestämde jag mig för en sak, nämligen att elektronik av "större storlek" skulle köpas i lokala butiker (har elgiganten, mediamarkt och siba inom 10 minuter med bilen). För mig spelar det ingen roll om det är 500 dyrare på mediamarkt än på någon webshop för då slipper man just det här mecket som uppstår om någonting skulle hända.

Men ja, det verkar som att det bara är att bita i det sura äpplet och gå vidare tyvärr. Som någon skrev skulle du ha vänt dig till Inwarehouse när du var osäker hur du skulle gå till väga med undermåligt emballage. Tyvärr är DHL det största rövhål till transportföretag som finns och bör undvikas då det går. DHL är till transportföretag vad Samhall är till investmentbolag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av '[SH:

;14141965']DHL har ett ansvar men endast om det är tydligt att det är yttre åverkan under transport som orsakat skadan. Om paketet, vid ankomst till Infocare, inte hade tydliga, yttre, skador kommer DHL aldrig att ta på sig ansvaret för skadan.

Troligen är det undermålig embalering som orsakat skadan. Kan bara föreställa mig hur svårt det är att emballera en TV utan originalkartong och de anpassade frigolitstycken som följer med där. Sorry TS, jag lider med dig men du får nog inte ut särskilt mycket från vare sig Infocare eller DHL. Kollat med din hemförsäkring, om du har allrisktillägg borde du kunna få ut lite där.

Skrivet av Kent:

Den tv:n hade ju inte en chans för att överleva, finns en anledning till att man vill ha ett vridstyvt paket, med cellplast runt tv:n och med luft emellan kartong och tv. Varken DHL, Infocare eller Inwarehouse bör ersätta dig.
Du frågade Infocare om dom kunde skicka dig en passande förpackning, det är inte alls deras ansvar. Istället borde du ha frågat Inwarehouse om detta. Kan dock inte se att det ska vara Inwarehouses problem då du redan en gång har fått org. emballage. Kostar dessutom multum att hålla på att skicka tomma förpackningar.

Skrivet av Undie:

Tråkigt att höra.

Jag kan berätta att jag fick ett pixelfel i min TV för ett tag sen, det var en hel linje i tv'n uppifrån och ner, en pixel bred som är helt gul. Har fortfarande kvar samma TV idag.

Detta skedde inom garantitiden men just på grund av hur jävla meckigt jag visste det skulle bli att frakta TV'n (köpt över internet på netonet) sket jag helt enkelt i det då jag varken hade vettigt emballage samtidigt som jag vet att dessa ärenden kan ta upp till 10 veckor. Jag orkade helt enkelt inte.

Efter detta skedde bestämde jag mig för en sak, nämligen att elektronik av "större storlek" skulle köpas i lokala butiker (har elgiganten, mediamarkt och siba inom 10 minuter med bilen). För mig spelar det ingen roll om det är 500 dyrare på mediamarkt än på någon webshop för då slipper man just det här mecket som uppstår om någonting skulle hända.

Men ja, det verkar som att det bara är att bita i det sura äpplet och gå vidare tyvärr. Som någon skrev skulle du ha vänt dig till Inwarehouse när du var osäker hur du skulle gå till väga med undermåligt emballage. Tyvärr är DHL det största rövhål till transportföretag som finns och bör undvikas då det går. DHL är till transportföretag vad Samhall är till investmentbolag.

Kan bara tillägga att det där, är då rakt inte en okej packning TS gjort av en tv, har erfarenhet av området, och det där så rent förfärligt ut
Dessutom såg påsarna hårt packade ut, och otillräckligt med frigolitmassa etc, så ganska självklart att det skulle hända på sätt och vis

Missförstå mig inte, jag tycker synd om TS och att det är trist att DHL hanterat den kanske klumpigt, men man kan ärligt talat inte skylla dem för det här på sätt och vis

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem

Inget ont mot terminal/post arbetare men (har själv jobbat på postens lager i unga dar) men många är förmodligen omotiverade och slarviga pga den låga status och lön som sådant arbete har. Sen beror det ju också på vilken typ av ledning och kontroll företaget har för att hålla slarv och skador i schack.

Permalänk

Från bilderna sett så tycker jag tyvärr den ser rätt dåligt packad ut, speciellt med tanke på hur känslig en tv är. Tänk på att de flesta fraktfirmor kräver att paket ska tåla ett fritt fall på minimum 1m. Det är ju så gott som omöjligt med vissa produkter men den där TVn ser ut att kunna gå sönder bara av att ett par paket ligger ovanpå den.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Undie:

Som någon skrev skulle du ha vänt dig till Inwarehouse när du var osäker hur du skulle gå till väga med undermåligt emballage.

Läst tråden eller? Inwarehouse pekade ju vidare till Infocare som i sin tur inte ville hjälpa till med emballage även när TS frågade efter det.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Läst tråden eller? Inwarehouse pekade ju vidare till Infocare som i sin tur inte ville hjälpa till med emballage även när TS frågade efter det.

Ja jag har läst tråden.

Det står ingenstans om att han har pratat med Inwarehouse gällande emballage utan den frågan uppstod först när han vänt sig Infocare och fått retursedeln. Hans kontakt med Inwarehouse, enligt vad han själv skrev, handlade helt enkelt om VART varan skulle skickas, INTE HUR.

Se §1 i reglerna.
Permalänk
Medlem

Kartongen bör ju ha synlig åverkan då tom ramen i metall är sprucken. Nu framgår det inte vilken sida av skärmen som är sprucken visserligen. De har inte fotat det, och visat för ägaren men de verkar ha fotat innan de packade upp varan. Och nej originalkartongerna klarar inte att det ligger paket ovanför en liggande förpackning i en vanlig postburstrave, plamsatvs måste stå stående och nej de klarar nog oftast inte enmeters fall. Vilket de inte heller bör utsättas för om de fraktas på pall.

Permalänk
Medlem

Man BÖR ha kvar originalemballage under en varas garantitid just för att inte sånt här ska hända.
Jag sparar alla kartonger oavsett hur stort eller litet det är. Bra att ha vid garantiärende eller ev försäljning.

Visa signatur

Spel: Corsair 280X - X570i - R9-3900x - 16GB@3200Mhz - 240GB + 1TB NVME - R5700XT
FilServer: FD Node 804 - X570M - R3-3200G - 16GB@3200Mhz # Nvidia Shield 16GB v2 # Sony XZ2 Compact # Toshiba Encore WT8

Permalänk
Medlem

Jepp originalförpackning bör man ha kvar i tre år dvs under hela reklamationstiden. Efter 3 år kan man slänga dem om man tycker de tar massa plats hemma.