skulle vilja ha hjälp ! R9 290

Permalänk
Medlem

skulle vilja ha hjälp ! R9 290

Hej jag har två R9 290 4gb kort i min

x2 http://www.dustinhome.se/product/5010754916/sapphire-radeon-r...

rigg:

i74770k
z87-g45 gaming
XfX 850 w = http://www.inet.se/produkt/6901050/x...850w-80-bronze
10gb ram
windows 7

i crossfirex läge fryser datorn när jag spelar krävande spel
men i lol å sådana funka de bra .
När jag kör samma spel fast bara med ett kort i funkar allt bra och normalt.
har provat å köra bårda korten singel utan problem den ät bara när bårda två är i koplade som datan fryser efter 2-10min i krävande spel ....

vet någon vad det kan vara för fel??

Permalänk
Medlem
Skrivet av kangas12:

Hej jag har två R9 290 4gb kort i min

x2 http://www.dustinhome.se/product/5010754916/sapphire-radeon-r...

rigg:

i74770k
z87-g45 gaming
XfX 850 w = http://www.inet.se/produkt/6901050/x...850w-80-bronze
10gb ram
windows 7

i crossfirex läge fryser datorn när jag spelar krävande spel
men i lol å sådana funka de bra .
När jag kör samma spel fast bara med ett kort i funkar allt bra och normalt.
har provat å köra bårda korten singel utan problem den ät bara när bårda två är i koplade som datan fryser efter 2-10min i krävande spel ....

vet någon vad det kan vara för fel??

Kan ju vara så att nätdelen helt enkelt inte pallar med två av dessa kort vid full load. Du har ingen elmätare du kan koppla mellan datorn och uttaget? Själv drar mitt system runt 380-400w i de allra mest intensiva strider i BF4.

Guru3D's Crossfire recension säger detta:

Here is Guru3D's power supply recommendation:

AMD Radeon R9 290 - On your average system the card requires you to have a 550~600 Watt power supply unit.
AMD Radeon R9 290 Crossfire - On your average system the cards require you to have a 800 Watt power supply unit as minimum.
If you are going to overclock GPU or processor, then we do recommend you purchase something with some more stamina. There are many good PSUs out there, please do have a look at our many PSU reviews as we have loads of recommended PSUs for you to check out in there. What would happen if your PSU can't cope with the load:

bad 3D performance
crashing games
spontaneous reset or imminent shutdown of the PC
freezing during gameplay
PSU overload can cause it to break down

Dold text
Visa signatur

AMD FX-8350 | Enermax Liqtech 120X | 8GB Kingston HyperX Grey 1600mhz | SSD: Samsung 840 120GB |HDD: Samsung F3 1TB, Western Digital Green 500GB | Gigabyte 990FXA-UD3 | Sapphire R9 290 | OCZ ZT 550w | Fractal Design Define R2 Black Pearl |Toshiba Chromebook 2 | Mac Mini 2011| BF3: Thursfield | Citera så svarar jag snabbare.

Permalänk

Låter som att det är nätagget som är för klent, konstigt med tanken på att du har ett 850W borde räcka till det mesta. Men R9 290 korten är riktiga strömslukare, AMD har varit väldigt vaga med att ge några konkreta specifikationer på deras TDP och allt som rör strömförbrukning.

Visa signatur

Main/Laptop: MSI GS30; CPU i7 4870HQ, RAM 1600 Mhz a 16Gb, GPU Radeon AMD RX 470 Sapphire/Intel Iris Pro Graphics 5200, Storage Primary; Intel 256 Gb x 2 Raid 0, Secondary: Samsung 512 Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eltarion:

Kan ju vara så att nätdelen helt enkelt inte pallar med två av dessa kort vid full load. Du har ingen elmätare du kan koppla mellan datorn och uttaget? Själv drar mitt system runt 380-400w i de allra mest intensiva strider i BF4.

Guru3D's Crossfire recension säger detta:

Here is Guru3D's power supply recommendation:

AMD Radeon R9 290 - On your average system the card requires you to have a 550~600 Watt power supply unit.
AMD Radeon R9 290 Crossfire - On your average system the cards require you to have a 800 Watt power supply unit as minimum.
If you are going to overclock GPU or processor, then we do recommend you purchase something with some more stamina. There are many good PSUs out there, please do have a look at our many PSU reviews as we have loads of recommended PSUs for you to check out in there. What would happen if your PSU can't cope with the load:

bad 3D performance
crashing games
spontaneous reset or imminent shutdown of the PC
freezing during gameplay
PSU overload can cause it to break down

Dold text

har inte det men tycker det borde klara att köra 2st R9 290 .. eftersom det står att de ska klara det. men kanske e ett skitt nätt agg?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kangas12:

har inte det men tycker det borde klara att köra 2st R9 290 .. eftersom det står att de ska klara det. men kanske e ett skitt nätt agg?

Händer det inte med ett kort som du säger, så är det väl det som är problemet egentligen, att nätagget helt enkelt inte pallar trycket. Är datorn klockad och så också?

Visa signatur

AMD FX-8350 | Enermax Liqtech 120X | 8GB Kingston HyperX Grey 1600mhz | SSD: Samsung 840 120GB |HDD: Samsung F3 1TB, Western Digital Green 500GB | Gigabyte 990FXA-UD3 | Sapphire R9 290 | OCZ ZT 550w | Fractal Design Define R2 Black Pearl |Toshiba Chromebook 2 | Mac Mini 2011| BF3: Thursfield | Citera så svarar jag snabbare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eltarion:

Händer det inte med ett kort som du säger, så är det väl det som är problemet egentligen, att nätagget helt enkelt inte pallar trycket. Är datorn klockad och så också?

nej inget är klockat allt e orginal . blir väll å ta utt det ena kortet å vänta en månad när man har råd med nytt agg . käns lite surt men ändå

Permalänk
Medlem
Skrivet av kangas12:

nej inget är klockat allt e orginal . blir väll å ta utt det ena kortet å vänta en månad när man har råd med nytt agg . käns lite surt men ändå

Det verkar ju verkligen som det är problemet iaf. När du säger att var kort för sig fungerar bra och inte skapar detta problem. Själv var jag lite tveksam om mitt nätagg skulle palla mitt R9 290, men var mycket glad att det gjorde.. ville inte heller punga ut för en ny nätdel då denna är typ är ett år gammal bara.

Visa signatur

AMD FX-8350 | Enermax Liqtech 120X | 8GB Kingston HyperX Grey 1600mhz | SSD: Samsung 840 120GB |HDD: Samsung F3 1TB, Western Digital Green 500GB | Gigabyte 990FXA-UD3 | Sapphire R9 290 | OCZ ZT 550w | Fractal Design Define R2 Black Pearl |Toshiba Chromebook 2 | Mac Mini 2011| BF3: Thursfield | Citera så svarar jag snabbare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kangas12:

Hej jag har två R9 290 4gb kort i min

x2 http://www.dustinhome.se/product/5010754916/sapphire-radeon-r...

rigg:

i74770k
z87-g45 gaming
XfX 850 w = http://www.inet.se/produkt/6901050/x...850w-80-bronze
10gb ram
windows 7

i crossfirex läge fryser datorn när jag spelar krävande spel
men i lol å sådana funka de bra .
När jag kör samma spel fast bara med ett kort i funkar allt bra och normalt.
har provat å köra bårda korten singel utan problem den ät bara när bårda två är i koplade som datan fryser efter 2-10min i krävande spel ....

vet någon vad det kan vara för fel??

Vad har du fått för svar i dina tre tidigare trådar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttefnasket:

Vad har du fått för svar i dina tre tidigare trådar?

inte något vettigt här får jag bra svar iaf

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eltarion:

Det verkar ju verkligen som det är problemet iaf. När du säger att var kort för sig fungerar bra och inte skapar detta problem. Själv var jag lite tveksam om mitt nätagg skulle palla mitt R9 290, men var mycket glad att det gjorde.. ville inte heller punga ut för en ny nätdel då denna är typ är ett år gammal bara.

jah mitt nätt agg e ju bara 4 månader gammalt . men de blir väll köpa nytt då . aa exak bårda korten funkar ju var för sig .

Permalänk
Medlem
Skrivet av kangas12:

jah mitt nätt agg e ju bara 4 månader gammalt . men de blir väll köpa nytt då . aa exak bårda korten funkar ju var för sig .

Känner du någon som har en elmätare kan du ju testa med det, se vad du får för värde vid full load. För det kan ju också vara så att det är buggiga drivers än, då det är så pass nytt. Men som du säger att det händer hela tiden vid tyngre spel (provat många?) så verkar det inte bättre än att nätdelen inte pallar.

Själv har jag en sådan här från Jula.

http://www.jula.se/elmatare-med-minne-pm-300-406100

Visa signatur

AMD FX-8350 | Enermax Liqtech 120X | 8GB Kingston HyperX Grey 1600mhz | SSD: Samsung 840 120GB |HDD: Samsung F3 1TB, Western Digital Green 500GB | Gigabyte 990FXA-UD3 | Sapphire R9 290 | OCZ ZT 550w | Fractal Design Define R2 Black Pearl |Toshiba Chromebook 2 | Mac Mini 2011| BF3: Thursfield | Citera så svarar jag snabbare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kangas12:

inte något vettigt här får jag bra svar iaf

Skrivet av kangas12:

jah mitt nätt agg e ju bara 4 månader gammalt . men de blir väll köpa nytt då . aa exak bårda korten funkar ju var för sig .

Kan ju bero på att du inte har gett den infon som har efterfrågats... Men varför byta nätagg, sälj dina grafikkort och köp motsvarande modell från Nvidia istället så skall du se att det fungerar bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttefnasket:

Kan ju bero på att du inte har gett den infon som har efterfrågats... Men varför byta nätagg, sälj dina grafikkort och köp motsvarande modell från Nvidia istället så skall du se att det fungerar bättre.

nej de har kostat mig så mycket redan så säljer inget... om nätagget inte pallar de får jag köpa nytt..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eltarion:

Känner du någon som har en elmätare kan du ju testa med det, se vad du får för värde vid full load. För det kan ju också vara så att det är buggiga drivers än, då det är så pass nytt. Men som du säger att det händer hela tiden vid tyngre spel (provat många?) så verkar det inte bättre än att nätdelen inte pallar.

Själv har jag en sådan här från Jula.

http://www.jula.se/elmatare-med-minne-pm-300-406100

hehe ska köpa en sådan å kolla skulle ju vara intresant. men om de inte är nättagget så har jag inte en arning vad det kan vara.

Permalänk
Medlem

Jag kör med ett AX860 med exakt samma grafikkort, BF4 båda korten på ca 100% och har inte frusit än. Spelat ca 60 timmar med dem.

Kan vara skillnaden på bronze och platinum som gör skillnaden men med tanke på att tester där de mätte förbrukning så gick inte korten över 603W så är jag tveksam på att det är nätagget.
http://www.guru3d.com/articles_pages/radeon_r9_290_crossfire_...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av kangas12:

jah mitt nätt agg e ju bara 4 månader gammalt . men de blir väll köpa nytt då . aa exak bårda korten funkar ju var för sig .

Vad är det för certifiering på agget? 80+ nånting?
Om det har en certifiering kan du testa att skapa en reklamation då du har kvar garantin. Jag kan inte tänka mig att ett 850w nätagg av bra kvalité inte skulle klara av två stycken 290 som är oklockade. Jag kör min rigg i sign och med en klock på 1150 på GPU'n. Detta på ett flera år gammalt 550w agg.

Visa signatur

MSI X570 MPG GAMING EDGE WIFI. AMD Ryzen 3700X. Corsair Vengeance LP 16GB. AMD RX 5700XT. Samsung 970 EVO Plus SSD. Corsair RM750X 750W v2. Noctua NH-U12A

Permalänk
Medlem

Nätagget ska tekniskt sett klara av det. Men finns risk den kan vara defekt.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Nätaggregatet är ett Seasonic bygge tror jag, så tror inte det är problemet om den inte är defekt. Enligt Sweclockers tester drar R9-290 i Crossfire 730W som max ? Och eftersom nätaggregatet bara är fyra månader gammalt så är det knappast beroende på degradering av komponenter.

http://www.sweclockers.com/recension/17877-hostens-grafikkort...

Dold text

Enda jag kan säga är att börja felsöka så gott som du kan, kanske till och med mjukvara som är problemet.

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Medlem

XFX fick väl mkt kritik tidigare för sina nätagg om jag minns rätt? Kan ju vara så att det var ett specifikt nätagg då, men kan vara värt att prova byta, och om det är XFX nätagget så borde det returneras.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gambit_2K:

XFX fick väl mkt kritik tidigare för sina nätagg om jag minns rätt? Kan ju vara så att det var ett specifikt nätagg då, men kan vara värt att prova byta, och om det är XFX nätagget så borde det returneras.

Vidare jag kommer ihåg var kritiken mestadels angående coilwhine ? Eller kommer jag ihåg fel ?

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFalk:

Vidare jag kommer ihåg var kritiken mestadels angående coilwhine ? Eller kommer jag ihåg fel ?

hmm nu har jag provat med en elmätare å den går inte upp till 850 eller över de när jag spelat i cossfire . men ändå fryser hela datorn undra vad felet kan vara ..

bårda korten fungerar ju ..

Permalänk
Medlem
Skrivet av kangas12:

hmm nu har jag provat med en elmätare å den går inte upp till 850 eller över de när jag spelat i cossfire . men ändå fryser hela datorn undra vad felet kan vara ..

bårda korten fungerar ju ..

fick blue screen nu med :S undra va de e som inte stämmer asså

Problem signature:
Problem Event Name: BlueScreen
OS Version: 6.1.7601.2.1.0.256.48
Locale ID: 1053

Additional information about the problem:
BCCode: 3b
BCP1: 00000000C0000005
BCP2: FFFFF8800F8AB66E
BCP3: FFFFF8800CB0A6C0
BCP4: 0000000000000000
OS Version: 6_1_7601
Service Pack: 1_0
Product: 256_1

Files that help describe the problem:
C:\Windows\Minidump\112913-19593-01.dmp
C:\Users\mk\AppData\Local\Temp\WER-55676-0.sysdata.xml

Permalänk
Medlem
Skrivet av kangas12:

fick blue screen nu med :S undra va de e som inte stämmer asså

Problem signature:
Problem Event Name: BlueScreen
OS Version: 6.1.7601.2.1.0.256.48
Locale ID: 1053

Additional information about the problem:
BCCode: 3b
BCP1: 00000000C0000005
BCP2: FFFFF8800F8AB66E
BCP3: FFFFF8800CB0A6C0
BCP4: 0000000000000000
OS Version: 6_1_7601
Service Pack: 1_0
Product: 256_1

Files that help describe the problem:
C:\Windows\Minidump\112913-19593-01.dmp
C:\Users\mk\AppData\Local\Temp\WER-55676-0.sysdata.xml

BCCode: 3b

Cause
This error has been linked to excessive paged pool usage and may occur due to user-mode graphics drivers crossing over and passing bad data to the kernel code.

så pröva ta bort alla drivrutiner och installera om dom!

Visa signatur

NZXT H440| Gigabyte G1.Sniper Z97| i7 4770k| 16GB RAM RipSaw 2133 | R9 290 tri-x | Corsair rm750w | seagate 2Tb | Windows 7 Ultimate 64| Samsung evo ssd 120gb|Fractal design Kelvin s36

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av kangas12:

fick blue screen nu med :S undra va de e som inte stämmer asså

Problem signature:
Problem Event Name: BlueScreen
OS Version: 6.1.7601.2.1.0.256.48
Locale ID: 1053

Additional information about the problem:
BCCode: 3b
BCP1: 00000000C0000005
BCP2: FFFFF8800F8AB66E
BCP3: FFFFF8800CB0A6C0
BCP4: 0000000000000000
OS Version: 6_1_7601
Service Pack: 1_0
Product: 256_1

Files that help describe the problem:
C:\Windows\Minidump\112913-19593-01.dmp
C:\Users\mk\AppData\Local\Temp\WER-55676-0.sysdata.xml

Det du länkade där säger ingenting alls. Jag tror på att Crossfire för det kortet kanske inte är perfekt ännu och helt enkelt inte fungerar som det ska.

Permalänk
Hedersmedlem

*** tråd låst ***

Jag har låst tråden eftersom det inte är tillåtet att korsposta, vilket förklaras på följande sätt:

Citat:

§ 3.3 Det är inte tillåtet att skapa flera trådar om samma ämne (så kallad korspostning). Detta gäller oavsett om trådarna placeras i samma forumdel eller i olika forumdelar. Om en moderator har låst en tråd är det inte tillåtet att skapa en ny tråd om samma ämne. Regeln finns för att alla ska få samma chans att få sina trådar uppmärksammade och för att forumet ska bli så överskådligt som möjligt.

Du hänvisas till den tråd du först skapade angående dessa frysningar. Du har tidigare fått detta förklarat. Om regeln inte följs kan till slut alla trådar låsas och ämnet/frågan anses förbrukad.

/KimTjik