Permalänk

Swec Marknad Scam

Kan börja med att säga det är lätt att vara efterklok. Med det sagt undanbedes kommentarer om hur dum jag må vart!

Hejsan jag la upp en köpes Swec annons här den denna månad där jag sökte efter några varor.
Efter några dagars tid kom jag i kontakt med en person som då sålde en SSD,770 och Asus HERO moderkort.
Hade planerat ett fin fint bygge och kunde knappt bärga mig skulle även ge min gamla dator till mina små syskon som en liten tidig julklapp men det har det här äcklet satt stop för.

Verkade vara som en ärlig deal i början då han/hon började tala om att han inte hade skivan till SSD osv inget såg fel ut.
Var också väldigt bra kommunikation mellan oss.
Iaf den 25e satte jag in 3000kr till denna persons konto och satt o vänta på ett svar, inget kom ju såklart.
När jag började titta på omständigheterna fattade jag direkt att det var en scam och jag hade blivit grundlurad.

: Personen skickar ett mail genom sweclockers och tar inte kontakt med er via pm eller kommentar.
Han/hon använde sig av ett cmail.nu adress som jag innan inte visste riktigt var det va men fattar nu att ip'n går inte att spåra.
Personen angav ett namn men eftersom det är cmail så kan man ändra upp till 10 st eller nått sånt. Så inget rikigt namn eller adress har jag
(fan vad dum jag var som inte tänkte på det)

Polisanmälde detta igår det enda jag har att gå på är ett bank nummer bad även polisen kontakta cmail.nu.

Med detta vill jag bara säga lite inte på någon i marknaden så slipper ni hamna i samma skit sitts. Har ni tips på något mer jag kan göra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullermeckarn:

Kan börja med att säga det är lätt att vara efterklok. Med det sagt undanbedes kommentarer om hur dum jag må vart!

Hejsan jag la upp en köpes Swec annons här den denna månad där jag sökte efter några varor.
Efter några dagars tid kom jag i kontakt med en person som då sålde en SSD,770 och Asus HERO moderkort.
Hade planerat ett fin fint bygge och kunde knappt bärga mig skulle även ge min gamla dator till mina små syskon som en liten tidig julklapp men det har det här äcklet satt stop för.

Verkade vara som en ärlig deal i början då han/hon började tala om att han inte hade skivan till SSD osv inget såg fel ut.
Var också väldigt bra kommunikation mellan oss.
Iaf den 25e satte jag in 3000kr till denna persons konto och satt o vänta på ett svar, inget kom ju såklart.
När jag började titta på omständigheterna fattade jag direkt att det var en scam och jag hade blivit grundlurad.

: Personen skickar ett mail genom sweclockers och tar inte kontakt med er via pm eller kommentar.
Han/hon använde sig av ett cmail.nu adress som jag innan inte visste riktigt var det va men fattar nu att ip'n går inte att spåra.
Personen angav ett namn men eftersom det är cmail så kan man ändra upp till 10 st eller nått sånt. Så inget rikigt namn eller adress har jag
(fan vad dum jag var som inte tänkte på det)

Polisanmälde detta igår det enda jag har att gå på är ett bank nummer bad även polisen kontakta cmail.nu.

Med detta vill jag bara säga lite inte på någon i marknaden så slipper ni hamna i samma skit sitts. Har ni tips på något mer jag kan göra?

Häng ut användaren imo.

Permalänk
Skrivet av Seto1:

Häng ut användaren imo.

Jag har ingen och hänga ut eftersom han kontaktade mig genom mail och inte genom swec så har inget användarnamn!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullermeckarn:

Jag har ingen och hänga ut eftersom han kontaktade mig genom mail och inte genom swec så har inget användarnamn!

Usch, det lät ju pissigt :/ hoppas det ordnar sig för dig

Permalänk
Avstängd

Ingen säljer det det där för 3000 kr. Tyvärr ledsen att säga det men du skulle tänkt lite på varför priset var satt som det var..

Hoppas det löser sig iaf, förjävligt att förlora så mycket pengar.

Permalänk

Riktigt tråkigt att höra! Synd att det finns så mycket oärliga människor, förstör så mycket för oss andra som vill kunna köpa/sälja utan att oroa sig här på SweC...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av oouhdawg:

Ingen säljer det det där för 3000 kr. Tyvärr ledsen att säga det men du skulle tänkt lite på varför priset var satt som det var..

Hoppas det löser sig iaf, förjävligt att förlora så mycket pengar.

Joda iaf Hero och SSD men gtx 770 var ju lite billigare än vanligt men jag trodde ju eftersom jag köpte allt fick jag det lite billigare!

Permalänk
Skrivet av axelpaxel:

Riktigt tråkigt att höra! Synd att det finns så mycket oärliga människor, förstör så mycket för oss andra som vill kunna köpa/sälja utan att oroa sig här på SweC...

Skickades från m.sweclockers.com

Exakt så tycker jag med! Man borde införa någon lag så dom klipper av fingrarna på sånna som scammar vidrigt bara!

Permalänk
Medlem
Skrivet av oouhdawg:

Ingen säljer det det där för 3000 kr. Tyvärr ledsen att säga det men du skulle tänkt lite på varför priset var satt som det var..

Hoppas det löser sig iaf, förjävligt att förlora så mycket pengar.

Sluta beskyll köparen för att han blivit lurad, det är inte hans fel att någon annan är oärlig.
Ibland sätter folk faktiskt ut saker till underpris bara för att bli av med grejjerna.

Permalänk

Tråkigt när sånt här händer, Hoppas du får tillbaka dina pengar på något sätt även om chansen är liten

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem

Ta kontakt med din bank och uppge K-nummret (diarienummer) du fick av polisen när du gjorde din anmälan. Har hört att vissa banker betalar tillbaka pengarna om en kontaktar dem inom 48 timmar eller något liknande.

Visa signatur

Acer Predator XB271HU | Fractal Design Define S | Corsair AX860i | Asus Prime Z390-A | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3000MHz 2x8GB | i7 9700K | Fractal Design Celsius S24 | MSI RTX 2080 Gaming X Trio | Samsung 850 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 1TB | 4x Be Quiet! Silent Wings 3 140mm | Razer BlackWidow Chroma | SteelSeries Rival 300 | Kingston HyperX Cloud Alpha Pro | Windows 10 Pro

Permalänk
Skrivet av antepannte:

Ta kontakt med din bank och uppge K-nummret (diarienummer) du fick av polisen när du gjorde din anmälan. Har hört att vissa banker betalar tillbaka pengarna om en kontaktar dem inom 48 timmar eller något liknande.

Bra tips men nu har det gått 3 dagar ju. Ringde Swedbank igår frågade om dom kunde göra nåt dom sa bara att jag skulle kontakta polisen.

Permalänk
Inaktiv

Jupps härja så mycket du kan med banken.

Hoppas att det löser sig, och tack för varningen om cmail, man kan aldrig var för försiktig.

Permalänk

cmail? aldrig hört talas om innan.

Visa signatur

Dator: i5 7600k@5ghz | EVGA 1060 | 16gb Corsair 2666mhz | MSI Z270-A
Laptop: Lenovo Thinkpad T430s | i7-3520M | 8 GB &&
Laptop 2: HP Probook 6470B | Intel i5-3210M | 8 GB
Mobil: iPhone 7 128gb | Konsoler: XboxOne | PS4 | Wii

Permalänk
Medlem

Fyfan, vilka empatilösa puckon det finns. Lider med dig.

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Skrivet av Kriddezor:

cmail? aldrig hört talas om innan.

Inte jag heller satt först o trodde jag har den här jäveln om han lurar mig med en ip som gick till huddiksvall men när jag lästa på cmail så går alla deras ip adresser dit "/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullermeckarn:

Jag har ingen och hänga ut eftersom han kontaktade mig genom mail och inte genom swec så har inget användarnamn!

Det är ju därför man använder Sweclockers marknad, för att kunna kolla upp användaren.

Permalänk
Medlem

Ta alltid sakerna i PM typ och kolla att användaren vart här ett tag, har användaren varit här 2-3 år och har en del inlägg i sitt namn så är chansen väldigt liten att du blir scammad.

Visa signatur

AW3423DW QD-OLED - Ryzen 5800x - MSI Gaming Trio X 3090 - 64GB 3600@cl16 - Samsung 980 Pro 2TB/WD Black SN850 2TB

Permalänk
Skrivet av Eott:

Det är ju därför man använder Sweclockers marknad, för att kunna kolla upp användaren.

Som jag skrev

"Kan börja med att säga det är lätt att vara efterklok. Med det sagt undanbedes kommentarer om hur dum jag må vart!"

Men du har rätt såklart man egentligen ska kolla allt innan osv. tron på människan är förstörd nu iaf

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eott:

Det är ju därför man använder Sweclockers marknad, för att kunna kolla upp användaren.

Min första tanke :/ SweCs marknad är ju bra just för att användaren då är känd. Man köper självklart inget från någon som reggat sig igår...

Tråkigt för TS, jävla skum till människor som lurar folk.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Skrivet av Eott:

Det är ju därför man använder Sweclockers marknad, för att kunna kolla upp användaren.

Sweclockers marknad är öppen även för icke-reggade via mail. Så det är fortfarande marknaden.

Permalänk
Medlem

Insättning av pengar på fel konto

Har du satt in pengar på någon annans konto av misstag, exempelvis för att du skrivit fel kontonummer i Internetbanken, ska du kontakta din bank direkt. Banken kan då upplysa dig om vem som fått betalningen så att du kan ta kontakt med mottagaren. Alternativt kan banken hjälpa till med att kontakta den som fått betalningen eller förmedla en kontakt via dennes bank. Banken kan dock inte hämta tillbaka pengarna, utan du måste själv driva saken mot den som fått pengarna.

Kan det vara något? Då bör du få fram namn m.m åt polisen

Källa: http://bankforsakring.konsumenternas.se/Lana--Betala/Rattighe...

Visa signatur

Speldatorn: Fractal Design Define R6| ASUS PRIME X670E | Ryzen 7800x3d | Noctua 15DS | Corsair Vengeance 32GB@6000 | ASUS TUF GTX 4080 | Asus TUF 850W |
Lagring: Synology DS918+ 3x3TB WD Red

Permalänk

Som du säger själv har det bara gått 3 dagar vilket inte är så mycket i sammanhanget men att han helt slutar svara är ju lite märkligt.
Eftersom du har hans bankkonto som du satte över pengarna till "borde" det vara jättelätt för polisen att plocka personen i fråga men tyvärr är de mer motiverade att plocka folk som cyklar utan belysning än att stoppa oärliga människor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Som du säger själv har det bara gått 3 dagar vilket inte är så mycket i sammanhanget men att han helt slutar svara är ju lite märkligt.
Eftersom du har hans bankkonto som du satte över pengarna till "borde" det vara jättelätt för polisen att plocka personen i fråga men tyvärr är de mer motiverade att plocka folk som cyklar utan belysning än att stoppa oärliga människor.

Det svaret jag fick när jag blev "bedragen" är att de måste kunna bevisa vem som har använt kontot. Till exempel om det är en familj och det är faderns personkonto som har använts så kan det vara någon annan i familjen som har begått brottet med det kontot. Polisen måste bevisa att det verkligen är fadern som har begått brottet. Det kan ju även vara ett hackat konto som används.

I mitt fall var det mannen som hade använt sin frus konto

(Reserverar mig för dålig formulering och stavning)

Visa signatur

Speldatorn: Fractal Design Define R6| ASUS PRIME X670E | Ryzen 7800x3d | Noctua 15DS | Corsair Vengeance 32GB@6000 | ASUS TUF GTX 4080 | Asus TUF 850W |
Lagring: Synology DS918+ 3x3TB WD Red

Permalänk
Skrivet av Relemy:

Insättning av pengar på fel konto

Har du satt in pengar på någon annans konto av misstag, exempelvis för att du skrivit fel kontonummer i Internetbanken, ska du kontakta din bank direkt. Banken kan då upplysa dig om vem som fått betalningen så att du kan ta kontakt med mottagaren. Alternativt kan banken hjälpa till med att kontakta den som fått betalningen eller förmedla en kontakt via dennes bank. Banken kan dock inte hämta tillbaka pengarna, utan du måste själv driva saken mot den som fått pengarna.

Kan det vara något? Då bör du få fram namn m.m åt polisen

Källa: http://bankforsakring.konsumenternas.se/Lana--Betala/Rattighe...

Jag läste igenom bra tips men jag vet inte om det kommer gå ja ringde min bank Swedbank igår och frågade finns det något ni kan göra? Då sa dom bara att jag skulle kontakta polisen !

Permalänk
Skrivet av Relemy:

Det svaret jag fick när jag blev "bedragen" är att de måste kunna bevisa vem som har använt kontot. Till exempel om det är en familj och det är faderns personkonto som har använts så kan det vara någon annan i familjen som har begått brottet med det kontot. Polisen måste bevisa att det verkligen är fadern som har begått brottet. Det kan ju även vara ett hackat konto som används.

I mitt fall var det mannen som hade använt sin frus konto

(Reserverar mig för dålig formulering och stavning)

Låter bara jobbigt och krångligt. Hur gick det sen? Fick han ge tillbaka?

Permalänk
Skrivet av lanbonden:

Som du säger själv har det bara gått 3 dagar vilket inte är så mycket i sammanhanget men att han helt slutar svara är ju lite märkligt.
Eftersom du har hans bankkonto som du satte över pengarna till "borde" det vara jättelätt för polisen att plocka personen i fråga men tyvärr är de mer motiverade att plocka folk som cyklar utan belysning än att stoppa oärliga människor.

Exakt så jag försöker tänka dom borde ju kunna hitta honom genom banken om dom tar sig lite tid.

Permalänk

Jag postar nu hela vår konversation. Eftersom människan använder swec hoppas jag du ser detta och du ska veta om polisen lägger ner allt detta kommer jag fortsätta tills jag hittar dig.

Edit: har rensat lite i mailet var mycket tecken o skit.

Scrolla längst ner för början av mailet

Hallå har du skickat grejjerna?

From: mullermeckarn@hotmail.com
To: xxxxxxxxxx@cmail.nu
Subject: RE: Köpes div komponenter! - Annons - SweClockers.com
Date: Tue, 26 Nov 2013 03:06:04 +0100

Hej igen kan du möjligtvis skicka det som rekomenderat brev? så jag har kolli nummer och brevet är försäkrat samtidigt!

From: mullermeckarn@hotmail.com
To: xxxxxxxxxxxxx@cmail.nu
Subject: RE: Köpes div komponenter! - Annons - SweClockers.com
Date: Mon, 25 Nov 2013 00:34:25 +0100

Hejsan överförde precis 3000 till ditt konto. Eftersom jag har Swedbank kan det ta 1 dag men så fort du ser att pengarna sitter kan du skicka sakerna!

> Date: Wed, 20 Nov 2013 21:23:51 +0100
> Subject: RE: Köpes div komponenter! - Annons - SweClockers.com
From: xxxxx@cmail.nu
To: mullermeckarn@hotmail.com

Hej,
Okej, toppen! Ja precis, jag ser till att allt är redo för leverans tills dess och så åker jag bara förbi posten och lämnar av det i samma stund som överföringen är gjord så du har det så snart som möjligt.

Uppgifterna för överföringen är:

Bank: Nordea
Kontonummer: xxxxxxxxxxxxxx
Clearingnummer: xxxxx
Du väljer själv om du vill fylla i något betalningsmeddelande utöver det också, så det är upp till dig.
Hälsningar, xxxx

On Wed, November 20, 2013 18:13, adrian kempe wrote:

Mycket bra ! ja har SSD skivan så det är lugnt!

Iaf ja kan börja o ge min adress redan nu så kan du ge mig ditt konto nummer osv vart jag ska betala så betalar jag dig 25e och när du ser att pengarna kommit kan du skicka grejerna!

MVH Adrian

Date: Wed, 20 Nov 2013 16:38:53 +0100
Subject: RE: Köpes div komponenter! - Annons - SweClockers.com
From: xxxxxx@cmail.nu
To:mullermeckarn@hotmail.com

Hej Adrian,
Nej några dagars väntan är inte något problem, behöver inte pengarna akut innan löning och så känns det skönt att ha en köpare till allt, så jo såklart jag inkluderar frakten i priset.

Kvitton och originalkartonger har jag till alla prylarna, skivan till SSDn är det enda jag inte hittar nu, fast den innehåller bara manual och Samsungs "Magician"-program som du kan du ladda ner den senaste versionen av på hemsidan. Så jag hoppas det går att leva med!
Hälsningar, xxxx

On Wed, November 20, 2013 16:13, adrian kempe wrote:
Hejsan låter skitbra ja är sugen o köpa allt du har 3000 inklsive frakt? Har
in pengar om 5 dagar! Antar att allt är fungerande osv. Har du kartonger o tillbehör ?

Date: Wed, 20 Nov 2013 16:04:40 +0100
To: Mullermeckarn@hotmail.com
Subject: Köpes div komponenter! - Annons - SweClockers.com
From: xxxxxxx@cmail.nu

Hej, Jag har bytt upp mig nyligen och de gamla delarna jag har att sälja som
matchar helt är SSD Evo 840 120GB och Asus MAXIMUS VI HERO, har även en Asus ASUS GTX 770 DirectCU II ifall det är något du skulle vara
intresserad av också.
Kan tänka mig att sälja SSDn för 500kr, moderkortet för 900 kr och
grafikkortet för 1600 kr. Om du är intresserad av delarna eller någon kombination, hör gärna av dig!

Hälsningar, xxxxx

Namn: xxxxxx
E-post: xxxxxxx@cmail.nu

http://www.sweclockers.com/annons/87585-kopes-div-komponenter

Utskicket gjordes från 171.25.193.20 klockan 16:04 den 20/11 2013.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullermeckarn:

Låter bara jobbigt och krångligt. Hur gick det sen? Fick han ge tillbaka?

Det gick inge bra. Polisen la ärendet på vila i något år, sedan blev ett företag lurat och då gick det undan. Polisen kom fram till vem det var men personen hade redan dragit till Estland och har inget att mäta ut i Sverige. Så inga pengar till oss drabbade blev det.

Visa signatur

Speldatorn: Fractal Design Define R6| ASUS PRIME X670E | Ryzen 7800x3d | Noctua 15DS | Corsair Vengeance 32GB@6000 | ASUS TUF GTX 4080 | Asus TUF 850W |
Lagring: Synology DS918+ 3x3TB WD Red

Permalänk
Skrivet av Relemy:

Det gick inge bra. Polisen la ärendet på vila i något år, sedan blev ett företag lurat och då gick det undan. Polisen kom fram till vem det var men personen hade redan dragit till Estland och har inget att mäta ut i Sverige. Så inga pengar till oss drabbade blev det.

Fyfan.. Äckliga människor som finns och man blir påmind om det hela jävla tiden!