Hur länge håller ett nätaggregat av hög kvalité?

Permalänk
Medlem

Hur länge håller ett nätaggregat av hög kvalité?

Hej,

För någon timme sedan fick jag ett antal spontana omstarter av datorn vid lättare spelande och vid uppstart av samma spel. Inga felmeddelanden vid uppstart/omstart. Det känns spontant som det kan vara mitt älskade gamla nätaggregat som börjar ge med sig, men efter att ha blåst rent det och alla fläktar (inte speciellt dammiga ska tilläggas) kan jag inte få problemet att upprepas just nu. Jag är 15 minuter in i en omgång prime95 och märker inga problem eller onormala temperaturer generellt sett även om grafikkortet inte används eller drar ström och har jag testat en stunds bf3 för att försöka dra lite mer ström ur alla komponenter.

Så till själva frågan: hur länge håller ett nätaggregat av hög kvalité? Mitt är av märket Tagan på 480w inköpt 2006 och använt utan problem sedan dess. Jag inser att det snart är dags att byta men undrar främst hur bråttom det är?

Det driver 3570k > ASUS 660ti DC2 > Asrock Z77 extreme4 > SSD + HDD > två chassifläktar och en hyper212evo < allt i originalklock

Uppskattar även gärna tips om sätt att testa nätdelens funktionsduglighet!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av LoBBoZ:

Hej,

För någon timme sedan fick jag ett antal spontana omstarter av datorn vid lättare spelande och vid uppstart av samma spel. Inga felmeddelanden vid uppstart/omstart. Det känns spontant som det kan vara mitt älskade gamla nätaggregat som börjar ge med sig, men efter att ha blåst rent det och alla fläktar (inte speciellt dammiga ska tilläggas) kan jag inte få problemet att upprepas just nu. Jag är 15 minuter in i en omgång prime95 och märker inga problem eller onormala temperaturer generellt sett även om grafikkortet inte används eller drar ström och har jag testat en stunds bf3 för att försöka dra lite mer ström ur alla komponenter.

Så till själva frågan: hur länge håller ett nätaggregat av hög kvalité? Mitt är av märket Tagan på 480w inköpt 2006 och använt utan problem sedan dess. Jag inser att det snart är dags att byta men undrar främst hur bråttom det är?

Det driver 3570k > ASUS 660ti DC2 > Asrock Z77 extreme4 > SSD + HDD > två chassifläktar och en hyper212evo < allt i originalklock

Uppskattar även gärna tips om sätt att testa nätdelens funktionsduglighet!

I princip omöjligt att testa ett nätagg utan dyra testriggar. Generellt håller ett dyrt nätagg betydligt längre men viktigast av allt, det tar inte med sig resten av datorn när det väl dör. Billiga nätagg är tyvärr riktigt bra på att döda grafikkort, moderkort osv.

En ide är ju att kolla garantitiden och vilken 80+ klass. Det ger oftast en bra hum om byggkvalitén. Sedan är det ju aldrig fel att läsa lite tests innan inköp.

Tagan gör skitagg med b.la. dåliga kondensatorer. Förstår inte hur man kan snåla på den absolut viktigaste delen i en dator. Jag tycker absolut det är dax att byta ett 8 år gammalt budgetagg och det kan bara gå för sakta.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av LoBBoZ:

Hej,

För någon timme sedan fick jag ett antal spontana omstarter av datorn vid lättare spelande och vid uppstart av samma spel. Inga felmeddelanden vid uppstart/omstart. Det känns spontant som det kan vara mitt älskade gamla nätaggregat som börjar ge med sig, men efter att ha blåst rent det och alla fläktar (inte speciellt dammiga ska tilläggas) kan jag inte få problemet att upprepas just nu. Jag är 15 minuter in i en omgång prime95 och märker inga problem eller onormala temperaturer generellt sett även om grafikkortet inte används eller drar ström och har jag testat en stunds bf3 för att försöka dra lite mer ström ur alla komponenter.

Så till själva frågan: hur länge håller ett nätaggregat av hög kvalité? Mitt är av märket Tagan på 480w inköpt 2006 och använt utan problem sedan dess. Jag inser att det snart är dags att byta men undrar främst hur bråttom det är?

Det driver 3570k > ASUS 660ti DC2 > Asrock Z77 extreme4 > SSD + HDD > två chassifläktar och en hyper212evo < allt i originalklock

Uppskattar även gärna tips om sätt att testa nätdelens funktionsduglighet!

Ett nätagg av bra kvalité kan hålla över 10 år rekommenderar tyska Bequiet starkt antec är också riktigt bra . Coolermaster låter coolt men är skit tyvärr):

Visa signatur

Ny dator Lexius signatur 2018 edition Ryzen 7 2700X@4.35PBO/Vega 64 Nitro+/16 GB DDR4 Patriot Viper4 2866mhz/ ASUS B450 F-Gaming/ 500GB samsung 970 evo m.2ssd / 2TB SSHD/1TB WD BLUE 7200rpm/WD Black TB/1TB SSHD (AMD StoreMi)PSU Be quiet pure power 730W / Mobo Asus B 450 F-Gaming/Hörlurar Sennhieser 58X Mobil Samsung Galaxy S20FE 5G 256GB/8GB Ram Skärm Asus TUF Gaming 144HZ IPS Async

Permalänk

Vi har en gammal COMPAQ Presario 8000 med ett noname nätagg från nån gång mellan 1999 och 2000.
Den datorn bootar fint och startar Winows 98.
Antar att de inte slarvade så mycket på den tiden eller så fick jag vi bara ett Golden Sample

Visa signatur

Microalus ı Phenom II 1090T ı GTX 680 ı 970M Pro ı Corsair HX750 ı Corsair XMS3 8GB ı TX3 Evo ı Toshiba HDD

Permalänk
Skrivet av Wille1504:

Vi har en gammal COMPAQ Presario 8000 med ett noname nätagg från nån gång mellan 1999 och 2000.
Den datorn bootar fint och startar Winows 98.
Antar att de inte slarvade så mycket på den tiden eller så fick jag vi bara ett Golden Sample

EDIT: Det var ett Antec 250W

Visa signatur

Microalus ı Phenom II 1090T ı GTX 680 ı 970M Pro ı Corsair HX750 ı Corsair XMS3 8GB ı TX3 Evo ı Toshiba HDD

Permalänk
Skrivet av Lexius:

Ett nätagg av bra kvalité kan hålla över 10 år rekommenderar tyska Bequiet starkt antec är också riktigt bra . Coolermaster låter coolt men är skit tyvärr):

Alla tillverkare har olika serier av nätagg, Man får vad man betalar för. Skulle du säga att Coolermaster Vanguard serien är skit?

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Lexius:

Ett nätagg av bra kvalité kan hålla över 10 år rekommenderar tyska Bequiet starkt antec är också riktigt bra . Coolermaster låter coolt men är skit tyvärr):

Det går inte att generalisera så pass. BeQiuet, Coolermaster och Antec gör både bra och dåliga agg. Antec har bl.a. en del skit i deras sortiment. Ska man vara riktigt säker får man satsa på Seasonic, Enermax osv. men då snackar man oftast dyra agg.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av LoBBoZ:

Hej,

För någon timme sedan fick jag ett antal spontana omstarter av datorn vid lättare spelande och vid uppstart av samma spel. Inga felmeddelanden vid uppstart/omstart. Det känns spontant som det kan vara mitt älskade gamla nätaggregat som börjar ge med sig, men efter att ha blåst rent det och alla fläktar (inte speciellt dammiga ska tilläggas) kan jag inte få problemet att upprepas just nu. Jag är 15 minuter in i en omgång prime95 och märker inga problem eller onormala temperaturer generellt sett även om grafikkortet inte används eller drar ström och har jag testat en stunds bf3 för att försöka dra lite mer ström ur alla komponenter.

Så till själva frågan: hur länge håller ett nätaggregat av hög kvalité? Mitt är av märket Tagan på 480w inköpt 2006 och använt utan problem sedan dess. Jag inser att det snart är dags att byta men undrar främst hur bråttom det är?

Det driver 3570k > ASUS 660ti DC2 > Asrock Z77 extreme4 > SSD + HDD > två chassifläktar och en hyper212evo < allt i originalklock

Uppskattar även gärna tips om sätt att testa nätdelens funktionsduglighet!

Mitt antec ea-500 har snurrat 24/7 sedan 2007.

Permalänk
Medlem

Svårt att säga faktiskt.

Jag har ett BeQuiet agg som rullat på bra i ca 5år nu, har även ett Seasonic SS550HT(Kan va 500HT oxå) som har rullat sedan 2005 utan några som helst problem. har även ett Coolermnaster SilentPRO M2 720watt som rullar även det utan problem.

Så ett bra agg kan hålla i flera år men även bara ett år, beror på hur mkt man belastar det oxå!

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lexius:

Ett nätagg av bra kvalité kan hålla över 10 år rekommenderar tyska Bequiet starkt antec är också riktigt bra . Coolermaster låter coolt men är skit tyvärr):

Jaså, attans bäst jag skrotar mitt Cooler Master nätagg då.

Till TS, bästa är att ge oss en budget så kan du få bättre svar kring en lämplig ersättare.

Visa signatur

Burk 10700K@5.1GHz 7900 XTX
Ljud KRK RP8 G3 samt Audio Technica ATH-M50
Bild Samsung C27HG70

Permalänk
Medlem

Tycker 20år inte är ovanligt för ett nätagg, fast det är väl billigare skit nu än förr kanske.

(ytterst få aggregat i mina burkar som dött, vissa är 10-20 år gamla)

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Det funkar i min ABC 80 ifrån 79 eller när den var köpt , Iof har den ju inte körts speciellt flitigt dom sista 20 åren

Men funkar iaf fortfarande efter 35 år

Visa signatur

[ lian li pc-o11 dynamic ] [ Corsair rm1000x ] [ASUS ROG CROSSHAIR VIII HERO X570 ]
[ 64GB G.Skill TridentZ Neo 3600mhz ] [ Samsung 980 Pro 500GB / Samsung 980 pro 2TB]
[ Gigabyte GeForce RTX 3080 10GB VISION OC ] [ UltraGear 38GN950 ] [ 360 water cooling ]

Permalänk

Corsair är #1 kvalitet på nätagg!

Visa signatur

ASRock 990FX Extreme9, AMD FX-Series FX-8350 4.0GHz, Kingston HyperX Fury Black DDR3 PC15000/1866MHz CL10 2x8GB, Corsair TX750 750W| Asus Radeon R7 360 OC HDMI DP 2xDVI 2GB| LG BH10LS30| BenQ M2700HD| Samsung HD204UI 32MB 2TB| Western Digital Caviar Black WD1002FAEX 64MB 1TB| Seagate Barracuda ST3000DM001 64MB 3TB| Seagate ST3320833AS 320GB| OCZ Agility2 40GB| Yamaha RX-V365| Corsair Vengeance K90| Steelseries Rival| Bitfenix Colossus| Zalman CNPS9700 LED| Adata USB DashDrive Classic C008 16GB| LG G4 H815 9.0 Havoc-OS 2.9| Linksys WRT1900ACS V2| Ubiquiti Networks EdgeRouter X| Google Chromecast 2nd Gen, 3rd Gen & Audio

Permalänk
Medlem

Vad det står på lådan är ointressant, det är vilka som tillverkat den som har betydelse. Ta en titt nedan för erkänt bra PSU's inom alla watt-styrkor!

http://www.overclock.net/t/183810/faq-recommended-power-suppl...

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av demon_speed:

Corsair är #1 kvalitet på nätagg!

Corsair har som dom flesta andra riktiga skit agg dom oxå och har väll haft ganska så mkt problem på senaste tiden. Visserligen får man ju inte höra så mkt från dom som är nöjda, men har ändå vart en del strul med deras agg på senaste tiden!

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av demon_speed:

Corsair är #1 kvalitet på nätagg!

Det beror allt på vilken modell du väljer. Som många andra märken finns det både bättre och sämre corsairagg.

Visa signatur

be quiet! Dark Base 900 | Asus X-79 Deluxe | i7 4930K@4.4GHz | Corsair Dominator 16GB | RTX 2070 | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Corsair AX 860W

Permalänk
Medlem

Tänk också på att nätagget tappar watt vid åldrande, om du låg nära gränsen när du köpte det så kanske det inte levererar vad som krävs i dagsläget.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kent:

Det går inte att generalisera så pass. BeQiuet, Coolermaster och Antec gör både bra och dåliga agg. Antec har bl.a. en del skit i deras sortiment. Ska man vara riktigt säker får man satsa på Seasonic, Enermax osv. men då snackar man oftast dyra agg.

Glöm inte Corsair som har en hel del Seasonic agg i sitt sortiment.

Angående livslängden är det omöjligt att säga eftersom alla agg inte presterar identiskt. Kvalitetsagg brukar dock hålla en bra bit över 5 år iaf.

Skrivet av BM-Mods:

Corsair har som dom flesta andra riktiga skit agg dom oxå och har väll haft ganska så mkt problem på senaste tiden. Visserligen får man ju inte höra så mkt från dom som är nöjda, men har ändå vart en del strul med deras agg på senaste tiden!

Alla märken lider av budgetex. Speciellt om man som Corsair skeppar hundratusentals agg om året.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Glöm inte Corsair som har en hel del Seasonic agg i sitt sortiment.

Angående livslängden är det omöjligt att säga eftersom alla agg inte presterar identiskt. Kvalitetsagg brukar dock hålla en bra bit över 5 år iaf.

Alla märken lider av budgetex. Speciellt om man som Corsair skeppar hundratusentals agg om året.

Lite det jag ville få fram.

Man får inte höra så mkt från dom som är nöjda med sina agg jämfört med dom som är missnöjda.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Tumnus:

Glöm inte Corsair som har en hel del Seasonic agg i sitt sortiment.

Angående livslängden är det omöjligt att säga eftersom alla agg inte presterar identiskt. Kvalitetsagg brukar dock hålla en bra bit över 5 år iaf.
.

1# Jo Corsair har en del Seasonic men även en del betydligt sämre agg. Jag skrev ju om man ska vara relativt säker på ett bra agg måste man t.ex. köpa Seasonics eller andra high-end märken, t.ex. Enermaxs. Bara för att det står Corsair betyder det inte att det är ett Seasonic-bygge.

2# Därför skrev jag ingenting om livslängden men visst håller bra agg generellt längre. Viktigast är dock hur bra skyddet fungerar när agget väl kastar in handduken. Vill inte veta vad som händer med resten av en dator när t.ex. ett Hantol dör

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Skrivet av BM-Mods:

Corsair har som dom flesta andra riktiga skit agg dom oxå och har väll haft ganska så mkt problem på senaste tiden. Visserligen får man ju inte höra så mkt från dom som är nöjda, men har ändå vart en del strul med deras agg på senaste tiden!

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=223517

Det agget som jag har levererar juice än och inga problem med! Köpts 2010 och har 5 års garanti.. så jag får se om 1,5 år till typ tror det håller minst 7 iaf.

Visa signatur

ASRock 990FX Extreme9, AMD FX-Series FX-8350 4.0GHz, Kingston HyperX Fury Black DDR3 PC15000/1866MHz CL10 2x8GB, Corsair TX750 750W| Asus Radeon R7 360 OC HDMI DP 2xDVI 2GB| LG BH10LS30| BenQ M2700HD| Samsung HD204UI 32MB 2TB| Western Digital Caviar Black WD1002FAEX 64MB 1TB| Seagate Barracuda ST3000DM001 64MB 3TB| Seagate ST3320833AS 320GB| OCZ Agility2 40GB| Yamaha RX-V365| Corsair Vengeance K90| Steelseries Rival| Bitfenix Colossus| Zalman CNPS9700 LED| Adata USB DashDrive Classic C008 16GB| LG G4 H815 9.0 Havoc-OS 2.9| Linksys WRT1900ACS V2| Ubiquiti Networks EdgeRouter X| Google Chromecast 2nd Gen, 3rd Gen & Audio

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lexius:

Ett nätagg av bra kvalité kan hålla över 10 år rekommenderar tyska Bequiet starkt antec är också riktigt bra . Coolermaster låter coolt men är skit tyvärr):

Blir förvånad varje gång folk säger bequiet är så bra någon serie har dem som är riktigt bra resten nja inte in min smak tar hellre annat. Finns nätagg av coolermaster som håller riktigt hög kvalite sen finns det sämre modeller precis som antec / Corsair

För övrigt köper jag rekommendera i princip alltid Seasonic byggda agg med 105 c japanska samt kullagrad fläkt då har man stora chanser att det håller 5år + 24/7 körning vilket absolut inte många budget agg från tex corsair cx serie och be queit agg!

Mitt längsta agg just nu har väll rullat sen 2008 väldigt mycket men inte 24/7 men nära på i allfall det är ett Corsair vx 450 som är byggt av seasonic

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

I princip omöjligt att testa ett nätagg utan dyra testriggar. Generellt håller ett dyrt nätagg betydligt längre men viktigast av allt, det tar inte med sig resten av datorn när det väl dör. Billiga nätagg är tyvärr riktigt bra på att döda grafikkort, moderkort osv.

En ide är ju att kolla garantitiden och vilken 80+ klass. Det ger oftast en bra hum om byggkvalitén. Sedan är det ju aldrig fel att läsa lite tests innan inköp.

Tagan gör skitagg med b.la. dåliga kondensatorer. Förstår inte hur man kan snåla på den absolut viktigaste delen i en dator. Jag tycker absolut det är dax att byta ett 8 år gammalt budgetagg och det kan bara gå för sakta.

Där ser man, hade för mig att just det agget från Tagan var "the shit" på Sweclockers för sju år sedan. Kommer ihåg att jag specifikt ändrade nätagg i min beställning efter att ha läst runt en del här på forumet. Då var det första gången jag besökte Sweclockers så jag kommer kanske ihåg fel

Skrivet av lappen81:

Tänk också på att nätagget tappar watt vid åldrande, om du låg nära gränsen när du köpte det så kanske det inte levererar vad som krävs i dagsläget.

Jag tror inte att det låg vid gränsen när jag köpte det, men det kanske tangerar gränsvärdet nu. Det har körts i sin nuvarande konfiguration (3570k, 660ti...) i snart ett år så jag antar att det åldras gradvis?

Skrivet av rabiesekorre:

Jaså, attans bäst jag skrotar mitt Cooler Master nätagg då.

Till TS, bästa är att ge oss en budget så kan du få bättre svar kring en lämplig ersättare.

Absolut, mitt lilla dilemma ligger i en eventuell utlandsflytt i början av nästa år så jag vet inte hur mycket jag ska satsa på att rusta upp en dator som jag kanske kommer sälja. Det bästa hade vart ifall mitt nuvarande håller i en vecka till eller två tills jag vet mer. Annars såg jag annonsen för Dustin på hemsidan, och det är nog i den här prisklassen jag ska hålla mig i: http://www.dustinhome.se/product/5010745513/be-quiet-pure-pow... alltså kring 700:-

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av LoBBoZ:

Där ser man, hade för mig att just det agget från Tagan var "the shit" på Sweclockers för sju år sedan. Kommer ihåg att jag specifikt ändrade nätagg i min beställning efter att ha läst runt en del här på forumet. Då var det första gången jag besökte Sweclockers så jag kommer kanske ihåg fel

Om jag minns rätt har Sweclockers aldrig testat ett 480w Tagan agg. Däremot har de testat Tagan Easycon 530W men det är ju inte samma agg. Många gör dock felet att för att 1 nätagg i en serie har fått bra betyg utgår man ifrån att ALLA nätagg i serien är bra.

Just Sweclockers tests av nätagg är väl ingen direkt höjdare, finns andra sidor som är betydligt mer noggranna.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av LoBBoZ:

Där ser man, hade för mig att just det agget från Tagan var "the shit" på Sweclockers för sju år sedan. Kommer ihåg att jag specifikt ändrade nätagg i min beställning efter att ha läst runt en del här på forumet. Då var det första gången jag besökte Sweclockers så jag kommer kanske ihåg fel

Jag tror inte att det låg vid gränsen när jag köpte det, men det kanske tangerar gränsvärdet nu. Det har körts i sin nuvarande konfiguration (3570k, 660ti...) i snart ett år så jag antar att det åldras gradvis?

Absolut, mitt lilla dilemma ligger i en eventuell utlandsflytt i början av nästa år så jag vet inte hur mycket jag ska satsa på att rusta upp en dator som jag kanske kommer sälja. Det bästa hade vart ifall mitt nuvarande håller i en vecka till eller två tills jag vet mer. Annars såg jag annonsen för Dustin på hemsidan, och det är nog i den här prisklassen jag ska hålla mig i: http://www.dustinhome.se/product/5010745513/be-quiet-pure-pow... alltså kring 700:-

Vad jag hört här på forumet av nätaggs kungen här på forumet så trodde alla tagan var bra och det var väll inte skapligt billigt samma sak med hiper rena dyngan öppna upp agget och du får nog se att kondningarna gjort sitt. Antec har även dem haft serier som varit riktigt dynga

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Om jag minns rätt har Sweclockers aldrig testat ett 480w Tagan agg. Däremot har de testat Tagan Easycon 530W men det är ju inte samma agg. Många gör dock felet att för att 1 nätagg i en serie har fått bra betyg utgår man ifrån att ALLA nätagg i serien är bra.

Just Sweclockers tests av nätagg är väl ingen direkt höjdare, finns andra sidor som är betydligt mer noggranna.

Tror nog snarare att jag gick på generella forumtips snarare än Sweclockers egna tester då det begav sig för sju år sedan. Nu vet jag dock bättre

Jag har inte lyckats framkalla några fler spontana omstarter trots många försök att suga musten ur nätagget med bf3, 3dmark etc. Jag sitter och hoppas på att det kan hålla i två veckor till så jag då kan ta beslut om eventuellt inköp då.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av LoBBoZ:

Tror nog snarare att jag gick på generella forumtips snarare än Sweclockers egna tester då det begav sig för sju år sedan. Nu vet jag dock bättre

Jag har inte lyckats framkalla några fler spontana omstarter trots många försök att suga musten ur nätagget med bf3, 3dmark etc. Jag sitter och hoppas på att det kan hålla i två veckor till så jag då kan ta beslut om eventuellt inköp då.

Jag kan dock minnas fel om Tagan 480w, har dock för mig att det inte var nåt höjderagg. Dessutom har det hänt en del sedan 2005 när det gäller nätagg. 80+ certifieringen har städat ur en del skitagg. Hur som helst börjar det bli gammalt så spelar i princip inte så stor roll hur bra det var när det var nytt.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompa_kumla:

Vad jag hört här på forumet av nätaggs kungen här på forumet så trodde alla tagan var bra och det var väll inte skapligt billigt samma sak med hiper rena dyngan öppna upp agget och du får nog se att kondningarna gjort sitt. Antec har även dem haft serier som varit riktigt dynga

Då är det ju smått fantastiskt att det fungerat smärtfritt så länge som det gjort

Tror jag betalade ett antal hundralappar mer än jag hade tänkt lägga ut på nätdelen just för att den modellen rekommenderades så varmt här. Men tro't eller ej så var det en bra investering såhär i efterhand då det levererat i många år

Permalänk
Medlem
Skrivet av demon_speed:

Corsair är #1 kvalitet på nätagg!

Hur fan kan man påstå att en tillverkare som inte tillverkar sina egna nätagg är #1 i kvalitet???

Köper du ett Corsair agg, kan det vara en CWT, Seasonic eller Flextronics beroende på modell.

Jag menar inte att vara otrevlig, men jag stör mig på antalet som hävdar just detta.

Permalänk
Medlem

De flesta tillverkare anger ju antalet driftimmar, då i medeltal, tex bequiet anger att deras purepower L8 700w har Average life time (h / 25°C)100.000h, osv osv, tycker frågeställningen i rubriken är rätt kass.

Visa signatur

im gonna walk the earth like Kane