Göra DOA på fyndvara?

Permalänk
Medlem

Göra DOA på fyndvara?

Jag köpte en mobiltelefon som fyndvara på Netonnet. Den hade ett fel när jag fick den, så jag pratade med deras telefonsupport angående att jag ville ha den utbytt som DOA och det skulle gå bra.

De fick den igår, och idag ringde jag dem för att kolla att det inte är några konstigheter. Då säger de att de inte kan DOA den eftersom det är en en fyndvara, och att de inte har några utbytesenheter eftersom de inte har några andra telefoner av den modellen som fyndvaror just nu.

Netonnet har ett annat artikelnummer för varor som ligger som fynd, men en DOA går ju tillbaka till leverantören, eller hur? Så det ska väl inte spela någon roll för Netonnet ifall jag DOA:r den mot en ny telefon?

Visa signatur

Citera mig när du skriver till mig, tack!

Permalänk
Medlem

DOA brukar gälla nya produkter som har något fel inom en vecka efter man köpt varan. Kanske är deras fyndvaror som kommit tillbaks från kund och inte längre går att sälja som nya?

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem

Låter som tidigare kund har köpt den, inte pallat DOA, använt 14 dagars ångerrätt och sedan beställt en ny och du har fått den telefonen ur den öppnade kartongen, trist när folk gör så =/

DOA gör företaget mot tillverkaren, de kan göra det en viss tid efter(till min ringa vetskap) första säljtillfället, så ifall de har sålt den en gång, fått tillbaka den och sålt den som fyndvara tror jag tyvärr inte tillverkaren kommer godkänna DOA från företaget och därför kommer det inte gå.

Utnyttja garantin?

Visa signatur

[Thermaltake Level 10 GT] [XFX PSU Core Edition 850W 80+ Bronze] [Asus P8P67 PRO B3] [Intel Core i5 2500K @ 4.5GHz] [Radeon AMD 290x] [Corsair XMS3 Vengeance 2x4 GB] [Corsair H80 PnP 2xScythe GT 1850 RPM] [Corsair Force 3 120gb]

Permalänk
Medlem

Om det hela är inom 14 dagar borde väl din ångerrätt gälla än?

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D Mobo: Gigabyte x570 UD SSD: PNY CS3030 M.2 NVMe 1TB, Samsung SSD EVO Basic 840 250GB Minne: Corsair Vengeance LPX Black 32GB (2x16GB) @ 3600MHz CPU Kylare: Noctua NH-D15S Chromax.Black Grafikkort: ASUS TUF GeForce RTX 4070 Ti 12 GB Gaming OC Nätagg: ASUS TUF Gaming 850w Chassi: Fractal Design North Svart/Glas Hörlurar: Philips Fidelio X3 DAC: Aune X1s Silver

Permalänk
Medlem

Du har alltid reklamationsrätt, ångerrätt har du bara vid distanshandel. Så antingen reparerar dem den, byter ut den, eller så häver du köpet. Garantivillkoren kan vara annorlunda på demo/beg/reparationsex-varor däremot. Men du ska alltid bli hjälpt, de kan inte sälja dig en vara som inte fungerar.

Reklamationsrätten gäller mot försäljaren i första hand inte tillverkaren.

Permalänk
Avstängd

Det kan inte spela någon roll om det är fyndvara. Samma regler ska väl gälla för alla produkter som säljs av företaget.
Använd ångerrätten istället

Citat:

Förlängd ångerrätt och öppet köp
NetOnNet erbjuder dig förlängd ångerrätt och öppet köp på julklappar till och med 7:e januari, 2014. Känn dig trygg i dina julklappsinköp eftersom du har möjlighet att returnera varorna efter jul.

Förlängd ångerrätt och öppet köp gäller beställningar utförda under perioden 7/11-24/12 2013.

Oavsett om du handlar via Internet eller i någon av våra Lagershopar erbjuder vi dig 14 dagars ångerrätt (Öppet köp) från det att du tagit emot varan.

Skrivet av Zcorc:

Låter som tidigare kund har köpt den, inte pallat DOA, använt 14 dagars ångerrätt och sedan beställt en ny och du har fått den telefonen ur den öppnade kartongen, trist när folk gör så =/

DOA gör företaget mot tillverkaren, de kan göra det en viss tid efter(till min ringa vetskap) första säljtillfället, så ifall de har sålt den en gång, fått tillbaka den och sålt den som fyndvara tror jag tyvärr inte tillverkaren kommer godkänna DOA från företaget och därför kommer det inte gå.

Utnyttja garantin?

Förmodligen är det så. Tycker det är systemet som ska lastas för det. Det går ju så mycket enklare att bara använda ångerrätten.

Permalänk
Hedersmedlem

DOA är inte ett begrepp i svensk konsumenträtt. Samma sak gäller om den går sönder i samma stund som du tar upp den ur lådan som om du haft den i upp till 6 mån.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Okej, jag tänkte inte på att DOA:n kanske bara gällde mot första kund. De hade gärna fått meddela mig det, men nu är i alla fall köpet hävt. Tack för era svar!

Visa signatur

Citera mig när du skriver till mig, tack!

Permalänk
Entusiast

DOA står för Dead on Arrival och saknar all form av juridisk relevans. Det är bara en term för att något var helt trasigt när det kom. Om telefonen faktikt gick att använda så var den inte DOA.

Sen får du använda reklamationsrätten. Är varan såld som begagnad så får man dock räkna med vissa saker. Till exempel är det svårt att klaga på små repor och så vidare om det står att den är använd. Den måste dock vara som säljaren lovade så om det är skador och fel ska det framgå av annonsen. Så är den trasig och det inte framgick att den skulle ha den skadan så har du rätt att få felet åtgärdat. Du kan även kräva prisavdrag eller att köpet hävs. Dock har säljaren rätt att försöka reparera varan två gånger innan de behöver acceptera att köpet hävs. Så hör av dig till säljaren och säg att den var trasig. Glöm ordet DOA och använd det aldrig någonsin igen. Säg att du vill reklamera telefonen och se vad de säger. Är det en fyndvara är det mer troligt att de vill häva köpet snarare än att försöka reparera eller ge dig en ny telefon.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Petterk:

Du har alltid reklamationsrätt, ångerrätt har du bara vid distanshandel. Så antingen reparerar dem den, byter ut den, eller så häver du köpet. Garantivillkoren kan vara annorlunda på demo/beg/reparationsex-varor däremot. Men du ska alltid bli hjälpt, de kan inte sälja dig en vara som inte fungerar.

Reklamationsrätten gäller mot försäljaren i första hand inte tillverkaren.

Enligt lag ja men Netonnet har vald att ha 14 dagars ågerrätt även vid köp i butik. NoN kan dock välja att undanta fynd och likn. från ångerrätten vid köp i butik. Det ska dock framgå klart och tydligt.

"Oavsett om du handlar via Internet eller i någon av våra Lagershopar erbjuder vi dig 14 dagars ångerrätt (Öppet köp) från det att du tagit emot varan.
Hur får jag använda produkten? För att kunna ångra ditt köp får du endast använda produkten i den utsträckning som krävs för att bedöma om du är nöjd med den, vilket normalt är en gång. Du får självklart öppna produktförpackningen om det behövs för att undersöka varan"

Källa: http://www.netonnet.se/Content/CustomerInformation/PurchaseOn...

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Enligt lag ja men Netonnet har vald att ha 14 dagars ågerrätt även vid köp i butik. NoN kan dock välja att undanta fynd och likn. från ångerrätten vid köp i butik. Det ska dock framgå klart och tydligt.

"Oavsett om du handlar via Internet eller i någon av våra Lagershopar erbjuder vi dig 14 dagars ångerrätt (Öppet köp) från det att du tagit emot varan.
Hur får jag använda produkten? För att kunna ångra ditt köp får du endast använda produkten i den utsträckning som krävs för att bedöma om du är nöjd med den, vilket normalt är en gång. Du får självklart öppna produktförpackningen om det behövs för att undersöka varan"

Källa: http://www.netonnet.se/Content/CustomerInformation/PurchaseOn...

Ingen rätt gäller i butiken, ångerrätt gäller inte i butiken utan öppet köp gäller där vilket är en annan sak även om de behandlar det lika. Försäljningsvillkoren och garantin är däremot den samma på fyndvaror och vanliga varor hos just NetOnNet. Men i butik kan det vara individuellt.