R9 290 konstigt ljud när jag spelar

Permalänk
Medlem

R9 290 konstigt ljud när jag spelar

Hej! Som jag skrev i titel så får jag ett konstigt/surrande ljud med mitt nya r9 290. Jag hörde det när jag startade Battlefield 4. Är det något man kan göra nått åt eller kommer grafikkortet vara så här?

Permalänk
Medlem

Troligtvis coil whine, tjutande spolar. Exempel: http://www.youtube.com/watch?v=zmlT86FPRh4.

Tror det inte finns så mycket att göra åt det. Om du nyligen köpt det kan du nog lämna igen det på öppet köp eller motsvarande. Så länge det lämnas tillbaka i "nytt" skick. Coil whine är inget farligt i sig, det är bara störande och drar ner helhetsintrycket av kortet. Det är nog bara du själv som kan avgöra om det är tillräckligt störande eller något du kan stå ut med. En del säger att coil whinet kan försvinna med tiden, är dock själv lite skeptisk.

Visa signatur

Chassi: Phanteks P600s PSU: Seasonic Focus+ 650W
MB: MSI X570 Gaming Pro Carbon
CPU: AMD Ryzen 7 3700X Cooler: Noctua NH-D15S
RAM: 32GB Ballistix Sport LT 3000cl15 (e-die)
GFX: Nvidia 2070S FE SSD: Samsung 850 PRO 256GB

Permalänk
Medlem

Beror ofta på Nätagget - fick coilwhine när jag köpte ett nytt MSI Geforce 760 TwinFrozr och stoppade in i mitt gamla chassi och hade inget coilwhine tidigare. När jag köpte nytt chassi/nätagg så slutade det och nu är det helt tyst.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Hariboo:

Hej! Som jag skrev i titel så får jag ett konstigt/surrande ljud med mitt nya r9 290. Jag hörde det när jag startade Battlefield 4. Är det något man kan göra nått åt eller kommer grafikkortet vara så här?

Ganska säker på att det är coil whine som RawN sa. Vissa drabbas mer och vissa mindre. Irriterande problem som kan orsakas av flera olika orsaker. Det kan vara GPUn, moderkortet, PSUn eller en kombination av olika grejer. Verkar bli allt vanligare på grafikkort nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RawN:

Troligtvis coil whine, tjutande spolar. Exempel: http://www.youtube.com/watch?v=zmlT86FPRh4.

Tror det inte finns så mycket att göra åt det. Om du nyligen köpt det kan du nog lämna igen det på öppet köp eller motsvarande. Så länge det lämnas tillbaka i "nytt" skick. Coil whine är inget farligt i sig, det är bara störande och drar ner helhetsintrycket av kortet. Det är nog bara du själv som kan avgöra om det är tillräckligt störande eller något du kan stå ut med. En del säger att coil whinet kan försvinna med tiden, är dock själv lite skeptisk.

Okej tack, fick det idag så garanti finns det ju Ska vänta några dagar och se, annars få jag kontakta dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Almtom:

Beror ofta på Nätagget - fick coilwhine när jag köpte ett nytt MSI Geforce 760 TwinFrozr och stoppade in i mitt gamla chassi och hade inget coilwhine tidigare. När jag köpte nytt chassi/nätagg så slutade det och nu är det helt tyst.

Har inte haft problem med detta nätagg innan. Kan det ha blivit nu när jag bytt grafikkort?
GPU - R9 290
PSU - Corsair 650w
Moderkort - P8P67 pro
CPU - i5 2500k

Permalänk
Medlem

hade coilwhine på mitt nyinköpta r9 290, men det försvann efter jag släng låna en polares, och då va de tyst, så inhandladet ett nytt

Visa signatur

NZXT H440| Gigabyte G1.Sniper Z97| i7 4770k| 16GB RAM RipSaw 2133 | R9 290 tri-x | Corsair rm750w | seagate 2Tb | Windows 7 Ultimate 64| Samsung evo ssd 120gb|Fractal design Kelvin s36