Usel prestanda i BF4 med 7970 CF

Permalänk
Medlem

Usel prestanda i BF4 med 7970 CF

Har problem att få CF att rulla ordentligt i BF4, jag får sämre prestanda med två kort än med ett. Problemet gissar jag är att GPU usage ligger kring 30-40% som mest och då är det ju inte så konstigt att FPSen är låg (40-60). Är det någon inställning jag har missat som man måste fixa? Har endast stängt av ULPS och inaktiverat CPU core park. Har så klart googlat en massa men kommer helt ärligt inte fram till någonting vettigt.

Datorn:

2500k@5GHz
7970GHz-edition i CF
8GB RAM
Asus P8P67 WS
Intel 335 series 240GB
120Hz skärm
Windows 7 Professional

Edit: Får precis samma FPS i high som ultra.

Permalänk
Medlem

Fick precis samma problem när jag prövade med en polares kort. Vi hittade inte heller någon lösning på problemet.

Permalänk
Medlem

Cpu usage?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaarOlo:

Cpu usage?

Hög, kring 80-90%.

Permalänk
Medlem

Runt 95% för mig. Men det är även så med bara ett kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Hög, kring 80-90%.

Rätta mig om jag har fel någon, men kan cpun flaska?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaarOlo:

Rätta mig om jag har fel någon, men kan cpun flaska?

DEn borde inte göra det med den klockfrekvensen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaarOlo:

Rätta mig om jag har fel någon, men kan cpun flaska?

Det kan jag inte tänka mig, alltså det är ju sämre med två kort än med ett. Med ett kort rullar det helt ok på ultra (average 60 kanske) och riktigt bra på high (100+ fps) men med två kort ligger jag på average 40 fps oavsett grafikinställning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Det kan jag inte tänka mig, alltså det är ju sämre med två kort än med ett. Med ett kort rullar det helt ok på ultra (average 60 kanske) och riktigt bra på high (100+ fps) men med två kort ligger jag på average 40 fps oavsett grafikinställning.

Instämmer, det borde inte gå sämre.

Permalänk
Medlem

Stängt av frame pacing?
Den har halverat fps i senare betaversioner av 13.11...
Kör du med vSync?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Det kan jag inte tänka mig, alltså det är ju sämre med två kort än med ett. Med ett kort rullar det helt ok på ultra (average 60 kanske) och riktigt bra på high (100+ fps) men med två kort ligger jag på average 40 fps oavsett grafikinställning.

Jaha, ... fast jag vet inte vad som är fel då :/ så kan tyvärr inte hjälpa till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Stängt av frame pacing?
Den har halverat fps i senare betaversioner av 13.11...
Kör du med vSync?

Hur stänger man av detta? Trodde det följde med när man aktiverade CF i CCC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Stängt av frame pacing?
Den har halverat fps i senare betaversioner av 13.11...
Kör du med vSync?

Har testat det av och på, gör ingen skillnad. Körde just med Vsync av, ingen skillnad.

Finns något som heter "AMD CrossFireX Mode", någon som har koll på vilken iställning den ska vara på? Disabled/default/AFR friendly/optimize 1x1/use amd pre-defined profile är det som finns att välja på.

Skrivet av Raz159:

Hur stänger man av detta? Trodde det följde med när man aktiverade CF i CCC

CCC - Gaming - 3D Application Settings

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Finns något som heter "AMD CrossFireX Mode", någon som har koll på vilken iställning den ska vara på? Disabled/default/AFR friendly/optimize 1x1/use amd pre-defined profile är det som finns att välja på.

Jag kör bara globala inställningar vilket fungerar utmärkt i 99% av fallen... (bör vara pre-defined)

Permalänk

testa byt till win8.1 pro om möjligt

Visa signatur

[Dator: Amd Phenom II x4 955 |Corsair 4bg XMS3 | Sapphire 6950 @ 6970 RIP | Gigabyte 790XTA-UD4 | Corsair 850AX | Coolmaster Stacker]

Permalänk
Medlem

Jag har exakt samma problem, jag får stadigare fps om jag inaktiverar crossfire... :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av dalmatinac:

testa byt till win8.1 pro om möjligt

Mitt moderkort verkar helt enkelt sakna drivrutiner/stöd för Windows 8 så det kan jag tyvärr inte köra.

Permalänk
Skrivet av Kakann:

Mitt moderkort verkar helt enkelt sakna drivrutiner/stöd för Windows 8 så det kan jag tyvärr inte köra.

Har hört flera som har blivit av med detta problem genom att använda win 8+.
Låter väldigt konstigt att det inte finns något stöd för win 8 till ditt MB. Har kört det på bra mycket äldre moderkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RasmusAlb:

Har hört flera som har blivit av med detta problem genom att använda win 8+.
Låter väldigt konstigt att det inte finns något stöd för win 8 till ditt MB. Har kört det på bra mycket äldre moderkort.

Tycker det samma, det är ju inget gammalt och framförallt inget dåligt moderkort. Men som du ser här i listan så finns inte windows 8 att välja på: http://www.asus.com/Motherboards/P8P67_WS_Revolution/#support

Permalänk
Medlem

Under FAQ finns det frågor om Windows 8.1, så moderkortet borde ha stöd för det.

Permalänk
Skrivet av Kakann:

Tycker det samma, det är ju inget gammalt och framförallt inget dåligt moderkort. Men som du ser här i listan så finns inte windows 8 att välja på: http://www.asus.com/Motherboards/P8P67_WS_Revolution/#support

Nä det finns ju inte att välja bland driversen. Det här kanske kan vara intressant annars http://www.pcpro.co.uk/blogs/2012/08/06/getting-older-drivers...

"In most cases this shouldn’t be too much of an upheaval, because Windows 8 works just fine with device drivers originally designed for Windows 7"

Permalänk
Medlem

Har även väldigt låg fps med 7970 CF i BF4. Installerade mitt andra kort idag. Något jag har märkt med mina kort är att en ligger alltid på runt 5% usage (endast i BF4 som jag har märkt hittills). Något som vet hur man skulle kunna fixa detta problem?

Permalänk
Medlem

Nu har jag installerat Windows 8.1 och fått igång drivrutinerna till moderkortet, tack för tips etc!

Nu funkar CF och båda korten jobbar max, dock stänger spelet av sig efter typ 10-15 sekunders spelande (den svarta skärmen med ett blinkande streck uppe till höger kommer fram). Vad kan man göra åt det? Campaign funkar men inte MP.

Permalänk
Medlem

Kakann, har dina fps problem försvunnit nu när du har installerat Windows 8.1?

För att svara på din fråga så ska du installera punkbuster, lägg till BF4 i pbsetup.exe och installera även punkbuster med pbsvc.exe.
pbsetup.exe kan du ladda ner från evenbalance's hemsida, pbsvc.exe hittar du i: Program\Origin Games\Battlefield 4\_Installer\pb\pbsvc.exe (något sådant, du borde kunna hitta).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Nu har jag installerat Windows 8.1 och fått igång drivrutinerna till moderkortet, tack för tips etc!

Nu funkar CF och båda korten jobbar max, dock stänger spelet av sig efter typ 10-15 sekunders spelande (den svarta skärmen med ett blinkande streck uppe till höger kommer fram). Vad kan man göra åt det? Campaign funkar men inte MP.

Enligt en patch tidigare skulle de fixat den svarta skärmen har jag för mig, men det har de uppenbarligen inte gjort. Spelet är bara så pass ostabilt, och antingen har man tur eller så har man inte det. Det bästa är nog att vänta på ny patch, och spela något annat under tiden.

Skulle annars kolla så du har senaste drivers etc, basic grej, men kan lösa.

Permalänk
Medlem

Hade 2st 7970 nyss och hade samma problem, låg gpu usage, kring 50-60% på en 64 server. Provade verkligen allt, men fick inte till det så skickade tillbaka korten och köpte ett 780ti. 99%usage och helt underbar fps i BF4.

Så tror inte det är bara att CPU:n flaskar, crossfire fungerar väldigt uselt också.

Visa signatur

I9 12900K|Asus Prime Z690-P WIFI D4|Noctua NH-D14|Samsung 850 1000gb|Asus RTX 3080 TUF|HyperX Fury 3600mhz CL17 32GB|EVGA Supernova 850w|Corsair 650D|Acer XB270HU

Permalänk
Medlem

Det jag svarade är helt klart lösningen på hans problem med att spelet crashar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikaelbb:

Kakann, har dina fps problem försvunnit nu när du har installerat Windows 8.1?

För att svara på din fråga så ska du installera punkbuster, lägg till BF4 i pbsetup.exe och installera även punkbuster med pbsvc.exe.
pbsetup.exe kan du ladda ner från evenbalance's hemsida, pbsvc.exe hittar du i: Program\Origin Games\Battlefield 4\_Installer\pb\pbsvc.exe (något sådant, du borde kunna hitta).

Tack, det borde lösa problemet. Har inte tid att testa just nu dock.

Alla problem med CF etc. har löst sig nu när jag har installerat windows 8.1. Nu är det istället CPUn som flaskar, riktigt skönt i-landsproblem att en 2500k i 5GHz flaskar Skulle gissa att jag snittar 100fps på typ Paracel Storm eller vad det heter.

Permalänk
Medlem

Fortfarande är jag inte helt nöjd, när jag kör multiplayer ligger korten på ca. 65% load och jag snittar kanske 65-70 FPS. När jag kör campaign ligger korten kostant på >97%. Är det verkligen min 2500k i 5GHz som flaskar så mycket?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Är det verkligen min 2500k i 5GHz som flaskar så mycket?

Nej.

Jag har en 2500K @4.6GHz med två 7970. (inte kollat load för varje kort, men kan göra det)
Beroende på karta och hur många spelare, men det är sällan jag ser fps under 100 i vart fall, ofta över 120, snittvärden.
Högsta och lägsta värde varierar från 200 ner till 70-80 i få extrema fall.
1080p, ultra.

Hur funkar crossfire i t.ex 3DMark(Firestrike)? Får du runt 16200 GPU-poäng så funkar crossfire.
Flera som har problem med crossfire i just BF4.