Gigabyte R9 280x fryser vid överklockning

Permalänk

Gigabyte R9 280x fryser vid överklockning

Tjena tjena!

Köpte mig ett Gigabyte R9 280x i tisdags från Webhallen.

Självklart ska det pillas och överklockas, precis som man gör med alla grejer man har

Körde Unigine heaven 4.0 med allt på max, vilket resulterade i 35 fps overall och en maxtemp på 59 grader.
Benchmarksen från BF4 sa att jag i snitt ligger på 72 fps när allt är på ultra, vilket kändes helt ok! Sänkte grafiken i BF4 lite för att komma upp till 90 fps och ha den låst där.

Här fanns det mycket att plocka ut ur kortet trodde jag! Installerade MSI afterburner och ställde upp klockan till 1150, gick fortfarande bra. Körde upp till 1175. Då började både UH 4 och BF4 att frysa. Gick in i inställningar och låste upp core voltage, men den är ändå grå, går ej att ändra.

Öppnade AMDs program istället. Där kan jag öka core voltage med max 20%, ökade 5% åt gången men bilden fortsätter frysa. Ställde ner till 1150 igen och då går det bra.

Då är min fråga, är det mitt nätagg som är dåligt? Corsair TX 650, har väl en 3 år på nacken. Eller har jag fått ett kort som är voltage låst,. eller alternativ 3, måndags exemplar?

Värt att nämna också är att mitt ljudkort dog när BF4 frös och jag fick starta om datorn, när datorn kom igång igen va kortet helt dött.

Hoppas alla har en trevlig BLACKFRIDAY och gör många schyssta fynd!

mvh Johan