Permalänk

[Projektlogg] Svart Trächassi

Jag håller på med ett Trächassi i träslöjden & hemma.
Anledningen till bygget är att jag inte orkar dra med mig min huvuddator för LAN som bara är 1 dag. Och om man ändå bara spelar Dota 2 och HoN på de LANen så behövs ju inte kraften från en värstingdator precis.

Det jag försöker uppnå med chassit är:
Hyfsat portabel (MICRO ATX)
Räcker till att spela de bästa ''LAN spelen'' i 1080p
Ska vara tyst
Snyggt såklart

Jag ville verkligen att det skulle bli billigt, jag har en massa delar hemma som jag har velat göra något med under en väldigt lång tid. Satsar på att inte lägga ner mer än 2000kr på det här bygget.

Specs:
Moderkort: Gammalt MSI 1156 moderkort taget från en Fujitsu dator.
Processor: Intel Core i5 650
Processor kylare: Cooler Master Hyper TX3 EVO
RAM minnen: Hynix 2x4 800Mhz taget från Fujitsu dator.
Grafikkort: Antingen ett Gainward Geforce GTX 570 Phantom (taget från min speldator) eller ett 9800GT Ref. beror på om jag ska köpa nytt grafikkort snart eller om jag ska vänta på 800 serien.
PSU: Cooler Master GX750W (Taget från min speldator, jag vet att det är overkill..)
HDD: Western Digital Blue 250GB 7200rpm
OS: Linux Mint 16

Jag köpte till i5 650an från Blocket för 300kr
Hårddisken 250kr från NetOnNet
CPU kylarnen gick på 200kr också från NetOnNet.

Har köpt till det här:

Lian Li moderkortsplåt Micro ATX. Kostade 282kr från Inet

AKASA Paxmate plus ljuddämpande mattor. Kostade 150kr från PIXmania.

Sammanlagt har jag lagt ner 1182kr vilket är helt okej

Här är vad som ska köpas in:
Fläktar (KOM MED FÖRSLAG)
Powerknapp (Var köper man det?)
Dammfilter

Har också ett par AKASA Röda LED ljusslingor men tror inte att de ska användas.

Kanske inte det mest glamorösa bygget i världen. Men det duger för mig

Så här såg det ut när jag testade det:

(No-name nätagget var bara där för att jag inte orkade dra fram det andra) Vet inte varför bilden blev sne. Öppna den i ett annat fönster så blir den vanlig..

Siktar på att komma med uppdateringar 1 gång i veckan eller mer.

Ska försöka lära mig Sketchup också

Kom gärna med förslag och kritik, jag vill att datorn ska bli så bra som möjligt! Det var därför jag gjorde den här tråden egentligen

Permalänk
Medlem

Haha förstod inte att bilden var vinklad Tänkte bara WTF har han skruva fast nätagget på moderkortet...

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexander7938:

Haha förstod inte att bilden var vinklad Tänkte bara WTF har han skruva fast nätagget på moderkortet...

Haha jag med. Jag tänkte, vafan har han hängt upp grejerna i en julgran eller?

Visa signatur

CPU: Intel i7 4770K || KYLARE: Corsair H100i || MOBO: Asus Z87-PRO || GPU: MSI GeForce GTX 1080 8GB Gaming X || RAM: Kingston HyperX 32GB 2400MHZ Savage XMP || PSU: Corsair 850W

Permalänk

Så här kommer sakerna vara uppdelade i chassit. Vet inte än hur jag ska göra med hårddisken.

Permalänk
Skrivet av GreenSoap:

Powerknapp (Var köper man det?)

Här finns det en del, annars finns ju alltid ebay som alternativ.

Permalänk
Skrivet av Persienner:

Här finns det en del, annars finns ju alltid ebay som alternativ.

Ser att det står i $. Blir det tull på det? Har tagit mig en titt på lite andra grejer på sidan också

Permalänk
Skrivet av GreenSoap:

Ser att det står i $. Blir det tull på det? Har tagit mig en titt på lite andra grejer på sidan också

Du tullar inte på varor värde totalt under 1300 SEK, inte helt säker på moms dock, det kan ev tillkomma men det är samtidigt inte några större summor om du köper för max ett par hundra.