5 anledningar varför spotify suger(+alternativ till spotify)

Permalänk
Medlem

Innan Spotify fanns la jag inte en krona på musik. Nu lägger jag 99kr i månaden och får det jag önskar samt med en mobiltjänst som är otroligt bra. Utan mobiltjänsten skulle jag inte lägga ner pengarna på det.

Förvisso är 99kr i månaden en piss i Nilen, men de har lyckats skapa ett koncept som fått många att sluta med fildelning. Hatten av för det.

Permalänk

Lastfm.se är en gammal bra sida med om man också vill skrobbla o hitta ny musik.

Visa signatur

ASRock 990FX Extreme9, AMD FX-Series FX-8350 4.0GHz, Kingston HyperX Fury Black DDR3 PC15000/1866MHz CL10 2x8GB, Corsair TX750 750W| Asus Radeon R7 360 OC HDMI DP 2xDVI 2GB| LG BH10LS30| BenQ M2700HD| Samsung HD204UI 32MB 2TB| Western Digital Caviar Black WD1002FAEX 64MB 1TB| Seagate Barracuda ST3000DM001 64MB 3TB| Seagate ST3320833AS 320GB| OCZ Agility2 40GB| Yamaha RX-V365| Corsair Vengeance K90| Steelseries Rival| Bitfenix Colossus| Zalman CNPS9700 LED| Adata USB DashDrive Classic C008 16GB| LG G4 H815 9.0 Havoc-OS 2.9| Linksys WRT1900ACS V2| Ubiquiti Networks EdgeRouter X| Google Chromecast 2nd Gen, 3rd Gen & Audio

Permalänk
Medlem
Skrivet av fieskmask:

Bara jag som fortfarande är fast i 90-talet och använder Winamp med respektive MP3?

Kanske?
Själv använder jag mig av FLAC hemma och har börjat snurra in på att köpa mer HD digitalt från olika tjänster. Även ändrat mitt musiklyssnande från att gå från MP3 listan på 4000 låtar till att lyssna på album för album som jag gjorde när jag var yngre och upptäckte musik.

I mobilen använder jag MP3 - det spelar inte så stor roll då det inte låter så mycket bättre oavsett vad man gör. Hemma som sagt, FLAC, CD eller HD ljud via rejäla hörlurar och AMP:ar och DAC:ar. Även införskaffat mig en iBasso DX50 för att kunna avnjuta FLAC på rörlig fot så att säga.

Spotify är inget för mig, men jag förstår de som använder den för att det är smidigt. Om jag skulle ge mig in i en streaming tjänst är det mest för hemmet och då lockar i dagsläget mig WIMP mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BoneDude:

Men hur bra är Wimp's lossless? Vet man det? Och var det inte så att det inte fungerade på datorer än? Om jag själv rippar mina CD-skivor så har jag iallafall full kontroll över hur bra/dålig kvaliteten på ljudet är. En bonus är att jag också vidare kan göra om filerna till VBR MP3 för att använda i telefonen.

Tror att HiFi klubben eller någon av Sveriges HIFI tidningar för ett tag sedan gjorde en större test av streaming musik. WIMP var bättre än Spotify men FLAC eller lossless CR rip var oftast bättre och HD filer var i sin tur det bästa.

Sedan är det ju upp till var och en att avgöra vad som är "good enough" och till vilken kostnad. Ljusd består ju av källa (filen, CD, vinyl mm), uppspelningen samt hörlurar/högtalare där alla komponenter bidrar till att skapa bra ljud. Om det ena är superbra, men det andra är skräp blir det lite lätt bortkastat. Sedan skall man inte glömma att hörseln är ett av de sinnen som är mest påverkbart tillsammans med smak för humör, trötthet mm samt är ett sinne man kan lära upp tämligen bra.

Tror att det är viktigt för individen att hitta sin nivå och inte glömma att musik inte skall vara en uppoffring, det skall vara en njutning (tycker jag i alla fall).

Permalänk
Entusiast

Använder själv Spotify när jag behöver leta ny musik. När jag väl hittat en intressant artist går jag och köper skivor.
Jag köper aldrig musik online då det är ytterst få som erbjuder full kvalitet (lossless), och de få som erbjuder det har i regel ett extremt begränsat mainstream-utbud.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Entusiast

Förstår inte varför folk klagar på Spotifys utbud? De har extremt mycket musik, inte allt, men mycket.
Det finns många artister som inte vill finnas på Spotify, är det Spotifys fel?
Sen finns det ju klart band som inte har hittat in där av andra anledningar, men det finns ju så löjligt många band att det inte är så konstigt.

Och om vi tittar tillbaka på tiden innan Spotify, då var det ingen som hade problem med att ha musikfilerna lagrade på datorn. Varför är det ett problem nu? Saknas något på Spotify så fixa ner musiken till datorn på något annat sätt. Precis som att man går till en annan affär om den man gick till först inte har vad man är ute efter.

Av min största spellista så är ca 10% lokala låtar. Vilket betyder att till 90% av min spellista så har jag dragit nytta av Spotifys smidighet "Oh denna låten är nice - klicka, dra, släpp. Done.". Det går snabbare att lägga till en låt man gillar i Spotify än vad det tar att förklara hur man gör.

Men jag tänker inte ge mig in på ljudkvalité, för jag har inte utrustning nog att avgöra. Spotify är fullt tillräckligt för mina behov.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anjora:

moderatorn bad mig att ge alternativ till spofity, detta är något jag inte gjorde i första inlägget då det hade kunnat framstå som geurillamarknadsföring, så jag ger lite andra alternativ(de lagliga)
-youtube är bättre ifall man vill upptäcka ny musik
-wimp och Qubuz erbjuder lossless streaming, tyvärr så är detta ingen garanti för bra ljudkvalité då skivbolag ofta använder tveksamma, qubuz erbjuder också försäljning av musik i studiokvalité.
-det finns sidor som säljer musik till nedladdning såsom hdtracks.com denna sidan har fått mycket skit på forum för att de "lurar på folk musik med bättre bitrate/samplingrate när man inte kan höra skillnad", ofta är dessa låtar bättre mastrade och man kan på egen hand testa ifall man har skillnad ifall man konverterar ner musiken till CD kvalité. många skivbolag erbjuder också nedladdning direkt från deras sida.
-man kan använda torrentsidor såsom what.cd, thepiratebay.sx, waffles.fm till musik som är fri att sprida(finns sådan musik), man kan också ladda ner låtarna via webben.
-man kan köpa musiken fysiskt vilket många har glömt bort

Trevligt att du lägger fram dina förslag till alternativ.

Försökte kolla upp "Qubuz" och antar att du måste mena Qobuz (.com)? De verkar ju dock jobba mycket med franska som språk vilket ju kan vara lite avskräckande men jag får väl kika närmare ändå.

Som jag nämnde tidigare så hade ju Wimp varit klart mer intressant, åtminstone för mig, om de hade haft en "desktop"-klient som spelade lossless. (Har dock inte gjort några djupare efterforskningar vad gäller deras utbud)

Vad gäller att köpa musik fysiskt så är det ju absolut möjligt men det är ju aningen osmidigt och fyller endast delvis samma funktion. Är ju lite samma med hdtracks även om det är smidigare.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk

Spotify har både bra och dålig kvalite på sitt utbud. Trist men sant, dock inget jag stör mig på. Använder det ihop med sonos hemma när det är slö lyssning och majoriteten av mina spellistor är det bra ljud i. Ska jag dock köra en seriös lyssning, dvs barnfritt och en god cognac så är kommer min flac spellista fram då jag lyssnar mer analytiskt och på en högre ljudnivå. Det är då som jag hör skillnaden, på min annars ganska låga ljudvolym så stör jag mig inte alls på kvaliten på ljudet i spotify.
'
Till alla er som är sifferkåta så ger jag er en utmaning att klara det här testet:
https://www.facebook.com/pioneer.electronics/app_328245200605...

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curemylife:

Är det bara om att du ogillar spotify eller har du ett alternativ på lager?

Grooveshark

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av anjora:

4 - ljudkvalitén spotify erbjuder är högst ogg vorbis q90 vilket är otillräckligt i många sammanhang(förutsatt att låten inte redan är förstörd från skrivbolaget) och hur kan man veta att de flesta låtar ens ligger på det? det finns andra tjänster där lossless streaming erbjuds och T.O.M studio master i över 44.1 KS/s

Tycker det fetstilade i citatet här säger allt om "audiofiler" som TS. Ingen jävel hör ju skillnaden! Om man lyssnar på musik och stör sig på att ljudkvaliteten kanske är lite dålig (men man kan inte riktigt avgöra om så är fallet) ...Ja då tycker jag att man helt har missat poängen med det här med musik!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Raxxa:

Tycker det fetstilade i citatet här säger allt om "audiofiler" som TS. Ingen jävel hör ju skillnaden! Om man lyssnar på musik och stör sig på att ljudkvaliteten kanske är lite dålig (men man kan inte riktigt avgöra om så är fallet) ...Ja då tycker jag att man helt har missat poängen med det här med musik!

Fast då måste man ha låten som FLAC eller ha tillgång till annan streamingtjänst för att kunna jämföra, jag personligen brukar kunna avgöra det rätt bra om man konverterar skälv men problemet är att man inte vet vilket master spotify har fått så det blir i praktiken omöjligt att veta att spotify preimium faktiskt håller ogg q90

Min träffsäkerhet när det häller lossy VS lossless i blindtest är hittills 100%(har gjort över 20 test med olika förutsättningar), det är inte speciellt svårt att höra skillnad. ;Mitt test i tråden "utmana dina öron" är mycket svårare och det är fritt fram att använda de låtarna jag har lagt upp där till ett nytt test.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oouhdawg:

Finns inte en låt jag saknar på spotify, och det är 320 man lyssnar på. Dessutom är det svårt att höra skillnaden genom telefonen och dess lurar. lägg ner va

Saknar jag en låt på spotify, letar jag upp den, köper den, lägger in den i min spellista.

Tycker verkligen inte man ska klaga på spotify. Visst, kanske om man är en riktigt hifi-nörd och verkligen behöver FLAC-filer genomspelade utav en DAC in i 9000 kronors hörlurar etc.

Men för mig funkar det utmärkt.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av anjora:

Fast då måste man ha låten som FLAC eller ha tillgång till annan streamingtjänst för att kunna jämföra, jag personligen brukar kunna avgöra det rätt bra om man konverterar skälv men problemet är att man inte vet vilket master spotify har fått så det blir i praktiken omöjligt att veta att spotify preimium faktiskt håller ogg q90

Min träffsäkerhet när det häller lossy VS lossless i blindtest är hittills 100%(har gjort över 20 test med olika förutsättningar), det är inte speciellt svårt att höra skillnad. ;Mitt test i tråden "utmana dina öron" är mycket svårare och det är fritt fram att använda de låtarna jag har lagt upp där till ett nytt test.

Klarar du det här testet? Ger också en bra fingervisning på skillnader i kvalitén på ljudet i olika komprimerings storlekar
https://www.facebook.com/pioneer.electronics/app_328245200605088

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Trevligt att du lägger fram dina förslag till alternativ.

Försökte kolla upp "Qubuz" och antar att du måste mena Qobuz (.com)? De verkar ju dock jobba mycket med franska som språk vilket ju kan vara lite avskräckande men jag får väl kika närmare ändå.

Som jag nämnde tidigare så hade ju Wimp varit klart mer intressant, åtminstone för mig, om de hade haft en "desktop"-klient som spelade lossless. (Har dock inte gjort några djupare efterforskningar vad gäller deras utbud)

Vad gäller att köpa musik fysiskt så är det ju absolut möjligt men det är ju aningen osmidigt och fyller endast delvis samma funktion. Är ju lite samma med hdtracks även om det är smidigare.

Wimp
Fördelen med dess flac och alac ligger i moderna låtar som håller låg kvalitet i själva masteringen. Gamla artister som till exempel Queen gör det noll skillnad eftersom allt ligger redan i bra kvalitet. Sedan så uppdaterades hela biblioteket med hjälp av en avancerad dsp från dolby om jag nu mins rätt så att även offline håller tillräckligt hög kvalitet.

Medan spotify är kvar i samma gamla skit när det gäller dess decoding. Man har inte ens uppdaterat även fast man bara har någon miljon med kunder.

Därför kör jag enbart wimp eftersom det erbjuder exakt det jag vill ha

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av DasBoot_swe:

Klarar du det här testet? Ger också en bra fingervisning på skillnader i kvalitén på ljudet i olika komprimerings storlekar
https://www.facebook.com/pioneer.electronics/app_328245200605088

Skickades från m.sweclockers.com

Kul grej! Efter några gånger kom jag till att man skulle höra skillnaden på en jazzig låt mellan 256Kbps och 320Kbps. Då blev det svårt tycker jag! Sitter med Beyerdynamic DT990 250Ohm genom en guitar rig mobile extern ljudkort så antar att det inte är optimalt för att höra riktigt sublima skillnader men var ändå kul när man hörde skillnad:)

Permalänk
DingDongerMcDongface

För mig som lyssnar på väldigt mycket svensk hiphop/rap måste jag säga tvärtom. Det är ett väldigt bra utbud, många av artisterna jag gillar släpper sin musik nästan enbart på spotify. Det är dessutom väldigt smidigt i telefonen. Det är dock en sak jag stör mig oändligt på, varför finns det ingen repeat one-knapp? Istället måste man hålla på och lägga låten i en egen lista, sjukt irriterande.

Permalänk
Medlem

Spotify är väll inte ens ett vinstdrivande företag just nu? Har för mig att de blöder massvis med pengar.

Sen är spotify perfekt för många, behöver du verkligen studiokvalité på låtarna när du sitter på spårvagnen eller lyssnar på musik i bilen? Ska du ha musiken till mer "professionella" saker har man säkert andra sätt att få fram den på. Men sen kan man alltid gilla att klaga också.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Avstängd
Skrivet av s0sdaf:

Tycker också Spotify är rätt värdelöst... Dom måste ha något seriöst fel på sin nätkod. Satt på en buss å ville lyssna igenom en ny skiva jag nyligen hade köpt men inte hunnit rippa än, så loggade på Spotify på mobilen för att lyssna den vägen istället (har Premium, som jag vanligen bara använder på datorn). Sagt och gjort satte jag igång plattan, men det var helt lönlöst att försöka lyssna. Hade hyfsad mottagning över 3G men det hjälpte inte. Den stannade upp och skulle buffra hela tiden! Kunde lyssna kontinuerligt i kanske 20 sekunder i taget som mest. Till slut gav jag upp och ringde hem, bad min bror att rippa skivan åt mig och skicka den för att se om det gick bättre. Det tog mig 20 minuter att ladda ner skivan som är på dryga 65 minuter, sen kunde jag lyssna (i MP3 med VBR V0-kvalité, troligen högre än vad Spotify hade, men det är ju svårt att jämföra OGG med MP3) igenom hela skivan. Alltså kunde jag tanka ner 65 minuter musik på en tredjedel av tiden, men Spotify lyckades inte streama den till mig i realtid... Därför har jag avinstallerat Spotify från min telefon! Mottagningen låg för övrigt hela tiden på 2-3 pinnar, både när jag försökte streama och laddade ner...

Du vet att pinnarna inte bestämmer din 3g/4g täckning hoppas jag. Du ringer inte över 3G. Pinnarna står för din täckning på nätet du samtalar med. Finns inget som förklarar hur pass bra din 3g/4g är förutom möjligtvis att det står h+ etc.

Testa ta av ditt mobila internet så får du se att pinnarna är kvar.

Permalänk
Medlem

Lyssnar mycket på Spotify, den mesta musik jag gillar finns där. Annars köper jag skivor. Har inget hi-fi-system, bryr mig inte så mycket om ljudkvaliteten, uppskattar ändå musiken. Men det är ju jag.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

Wimp
Fördelen med dess flac och alac ligger i moderna låtar som håller låg kvalitet i själva masteringen. Gamla artister som till exempel Queen gör det noll skillnad eftersom allt ligger redan i bra kvalitet. Sedan så uppdaterades hela biblioteket med hjälp av en avancerad dsp från dolby om jag nu mins rätt så att även offline håller tillräckligt hög kvalitet.

Medan spotify är kvar i samma gamla skit när det gäller dess decoding. Man har inte ens uppdaterat även fast man bara har någon miljon med kunder.

Därför kör jag enbart wimp eftersom det erbjuder exakt det jag vill ha

Skickades från m.sweclockers.com

Är det rimligt att dåliga masters skulle ha störst vinning av lossless? Jag tycker spontant att något som verkligen låter bra från början borde ha mer att förlora på att komprimeras sönder.

Sedan var ju problemet jag såg med Wimp just att jag ändå får AAC istället för FLAC i de sammanhang där jag personligen har mest nytta av hög kvalitet.
AAC320 räcker väl iofs långt men om nu argumentet för just Wimp är att man kan få lossless så faller det ju pladask med mitt användningsmönster.

Skrivet av MuLLvaD3n:

Spotify är väll inte ens ett vinstdrivande företag just nu? Har för mig att de blöder massvis med pengar.

Att det är ett vinstdrivande bolag betyder ju dock inte att de faktiskt går med vinst utan bara att det är deras syfte att göra det. (Till skillnad från att ha någon form av ideellt syfte.)

Skrivet av MuLLvaD3n:

Sen är spotify perfekt för många, behöver du verkligen studiokvalité på låtarna när du sitter på spårvagnen eller lyssnar på musik i bilen? Ska du ha musiken till mer "professionella" saker har man säkert andra sätt att få fram den på. Men sen kan man alltid gilla att klaga också.

Detta är precis det som gör att jag är lite förbryllad över att Wimp bara levererar lossless i mobilklienterna, inte i desktop-klienten.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Detta är precis det som gör att jag är lite förbryllad över att Wimp bara levererar lossless i mobilklienterna, inte i desktop-klienten.

Som sagt, jag har inte så bra koll på ljud, vad jag menar är att i alla fall jag och många andra som sitter med standard iPhone lurar behöver inte ha helt "lossless" musik, den som finns på Spotify fungerar väldigt bra för mig och antagligen många andra. Det är mer simpelheten i det som gör att man inte ens orkar kolla på andra alternativ, listor och låtar fungerar väldigt bra på Spotify.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Är det rimligt att dåliga masters skulle ha störst vinning av lossless? Jag tycker spontant att något som verkligen låter bra från början borde ha mer att förlora på att komprimeras sönder.

Sedan var ju problemet jag såg med Wimp just att jag ändå får AAC istället för FLAC i de sammanhang där jag personligen har mest nytta av hög kvalitet.
AAC320 räcker väl iofs långt men om nu argumentet för just Wimp är att man kan få lossless så faller det ju pladask med mitt användningsmönster.

Att det är ett vinstdrivande bolag betyder ju dock inte att de faktiskt går med vinst utan bara att det är deras syfte att göra det. (Till skillnad från att ha någon form av ideellt syfte.)

Detta är precis det som gör att jag är lite förbryllad över att Wimp bara levererar lossless i mobilklienterna, inte i desktop-klienten.

Filen tas inte i sönder på det sättet som du tror. Svårt att förklara. Det står på deras hemsida hur man har genomfört.

Det handlar om rättigheter och pengar. Över varför man inte erbjuder pc / mac än.

Bara det att du kommer märka väldigt liten skillnad mellan wimp aac och flac eftersom filernas behandlas med hjälp av seriös teknik. Har själv testat.

Sedan när det gäller spotify så tycker jag att man hade kunnat förbättrat på en hel del punkter. Eftersom jag tycker spotify har gått i motsatt riktning från dess man lanserades så bytte jag snabbt över till annat.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anjora:

moderatorn bad mig att ge alternativ till spofity, detta är något jag inte gjorde i första inlägget då det hade kunnat framstå som geurillamarknadsföring, så jag ger lite andra alternativ(de lagliga)
-youtube är bättre ifall man vill upptäcka ny musik

Jag tycker att Spotifys funktion som listar liknande artister och deras artistradio är bättre på att leda mig in på ny musik än vad medvetet letande på Youtube är.

Skrivet av anjora:

-wimp och Qubuz erbjuder lossless streaming, tyvärr så är detta ingen garanti för bra ljudkvalité då skivbolag ofta använder tveksamma, qubuz erbjuder också försäljning av musik i studiokvalité.

Visst finns det lossless-alternativ, men wimp erbjuder det bara för mobilklienter (eller deras egen hårdvara) och dessutom kostar det mer. Qubuz har jag inte kommit i kontakt med så det kan jag inte uttala mig om.

Skrivet av anjora:

-det finns sidor som säljer musik till nedladdning såsom hdtracks.com denna sidan har fått mycket skit på forum för att de "lurar på folk musik med bättre bitrate/samplingrate när man inte kan höra skillnad", ofta är dessa låtar bättre mastrade och man kan på egen hand testa ifall man har skillnad ifall man konverterar ner musiken till CD kvalité. många skivbolag erbjuder också nedladdning direkt från deras sida.

Tittade på hdtracks och noterade hur dyrt det var. Mycket av musiken såldes bara som hela album och då är det ju inte mycket annorlunda än att gå och strosa i en skivaffär och köpa fysiska skivor (fast hur många skivaffärer som finns kvar är kanske en indikation på att folk inte är överdrivet intresserade av detta när det finns nerladdning och prenumerationstjänster - som spotify).

Skrivet av anjora:

-man kan använda torrentsidor såsom what.cd, thepiratebay.sx, waffles.fm till musik som är fri att sprida(finns sådan musik), man kan också ladda ner låtarna via webben.

Torrent i all ära, men det kan aldrig konkurrera med streamingtjänster när det handlar om smidighet. Utbudet på musik som är fritt att sprida är ju i förhållande till spotifys utbud som en vattendroppe i Stilla havet... Klagar man på spotifys utbud är väl just nedladdning av fri musik inte det man ta upp som ett alternativ.

Skrivet av anjora:

-man kan köpa musiken fysiskt vilket många har glömt bort

Visst kan man köpa musiken fysiskt, men varför väljer folk att hellre lyssna på spotify? Själv tror jag det handlar om att folk inte hör skillnad när de sitter på bussen till och från skolan/jobbet med sin mobiltelefon och de medföljande lurarna.
Den andra orsaken är just kostnad kontra utbud/smidighet. Det går inte att komma ifrån att du får förbannat mycket musik för 99kr i månaden, även om du inte kan göra vad du vill med musiken. Säg att du mot förmodan skulle kunna hitta all musik du är intresserad av att köpa för en hundring per skiva (nu är det ju ofta dyrare än så vilket gör följande exempel än mer ofördelaktigt). Det innebär att du i bästa fall kan köpa en skiva i månaden för att hålla utgifterna på samma nivå. Själv kan jag säg att jag lyssnar på betydligt fler än 12 nya skivor om året via spotify. Än så länge har jag lååångt kvar tills att jag känner att spotifys utbud är så begränsat att jag inte kan tycka att de 99 kr ger mig valuta för pengarna.
Skulle jag räkna på vad jag betalat för min fysiska skivsamling och jämföra med hur mycket av den musiken som finns i spotify så skulle jag ganska snart inse att ungefär 80% av musiken finns på spotify. Det innebär i mitt fall att de 80% motsvarar 20 år spotify premium... och då får jag som sagt var en hel del till via spotify.

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk
Skrivet av anjora:

1 - utbudet är värdelöst, problemet är att spotify användare ofta inte har använt andra alternati och därför inte inser hur begränsade de är
2 - inlåsningseffekten, man blir låst till en tjänst som ett vinstdrivande företag tillhandahåller, deras strategi är att få folk att börja använde spotify free alternativt få tjänsten när de tecknar teleabbonemang för att folk skall bli beroende av tjänsten, sedan så stramar de åt möjligheten att använda tjänsten gratis och alla tjänster utom spotify premium ligger på högst ogg q50 eller ~160kbps
3 - skivbolag har inget intresse av att tillhandahålla musik av god kvalité till streamingtjänster, tvärt om http://www.mattmontag.com/music/universals-audible-watermark
4 - ljudkvalitén spotify erbjuder är högst ogg vorbis q90 vilket är otillräckligt i många sammanhang(förutsatt att låten inte redan är förstörd från skrivbolaget) och hur kan man veta att de flesta låtar ens ligger på det? det finns andra tjänster där lossless streaming erbjuds och T.O.M studio master i över 44.1 KS/s
5 - ingen frihet att göra vad man vill med musiken tillskillnad mot om man använder sig av FLAC filer.

Samtidigt förstår jag att folk använder spotify i brist på alternativ, det finns alternativ till spotify tyvärr är ett problem brist på bra lagliga alternativ men det börjar röra sig år rätt håll.
-youtube är bättre ifall man vill upptäcka ny musik
-wimp och Qubuz erbjuder lossless streaming, tyvärr så är detta ingen garanti för bra ljudkvalité då skivbolag ofta använder tveksamma, qubuz erbjuder också försäljning av musik i studiokvalité.
-det finns sidor som säljer musik till nedladdning såsom hdtracks.com denna sidan har fått mycket skit på forum för att de "lurar på folk musik med bättre bitrate/samplingrate när man inte kan höra skillnad", ofta är dessa låtar bättre mastrade och man kan på egen hand testa ifall man har skillnad ifall man konverterar ner musiken till CD kvalité. många skivbolag erbjuder också nedladdning direkt från deras sida.
-man kan använda torrentsidor såsom what.cd, thepiratebay.sx, waffles.fm till musik som är fri att sprida(finns sådan musik), man kan också ladda ner låtarna via webben.
-man kan köpa musiken fysiskt vilket många har glömt bort

Ex på sidor som säljer FLAC http://reviews.cnet.com/8301-33199_7-57532487-221/top-5-sites...!
http://www.96khz.org/
http://pcaudiophile.ru/index.php?id=31

1. Utbudet innehåller de flesta låtar som jag (och de flesta andra) lyssnar på. Men visst några låtar saknas. Spotify är mycket bättre för mig än Wimp som saknade några av de låtar som jag lyssnade på mest när jag provade det för ett halvår sedan. (Wimps app såg btw förfärligt "suddig" ut på min mobil)
2. De vill ju att man ska stanna hos dom, det finns dock metoder för att exportera spotifyspellistor till t.ex last.fm. Wimp har till dessutom en importfunktion från spotify.
4. Jag tycker kvaliteten är bra (finns såklar bättre) på Spotify Premium. När man lyssnar i mobilen så går det ändå inte att märka någon skillnad, och det är så jag lyssnar på musik.
5. Det går inte att kombinera bra pris, perfekt ljud, och total frihet med musiken (på ett lagligt sätt).

Jag tycker att spotify är bättre för att hitta ny musik än Youtube, kopplar man spotify till last.fm då så blir det dock mycket bättre!.
Wimps utbud räcker inte för mig.

Om det inte hade kostat så mycket mer så hade jag gärna köpt musik på fysiska skivor (för samma pris får jag ungefär 2 album på 3 månader, istället för "obegränsat")

(jag tror nog att jag låter lite viklad, men det är bara för att spotify är så mycket mer prisvärt än att köpa skivor.)

Permalänk
Medlem

Efter läst tråden och några rekommenderade Wimp provade jag 24-timmar gratis lyssning och Wimp ljudkvalité är mycket bra och tyckte appen var bra
Meeeeeeen... Wimp kostar 199 kronor/månad för att lyssna på den högsta ljudkvalitén samt att den har nästan dragit 1gig mobildata.
Synd.

Permalänk
Medlem

Älskar spotify, youtube suger när det gäller att upptäcka musik, alltid konstiga oreleventa förslag på videoklipp som är baserat på annan aktivitet.

Youtube är rent åt helvete på den senaste tiden

Visa signatur

Stationära:[Fractal Design R2], [Asrock Fatal1ty Professional] , [Vengeance low profile 1600mhz]
[Intel Core i5 2500k 3.3 ghz (Kyld av Noctua nh-d14)], [ Referens XFX HD 6970],
[Corsair TX 650 watt], [ca 750 GB utrymme], [2x Gentletyphoon Utblås och 2x Fractal design inblås]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Janeway:

Efter läst tråden och några rekommenderade Wimp provade jag 24-timmar gratis lyssning och Wimp ljudkvalité är mycket bra och tyckte appen var bra
Meeeeeeen... Wimp kostar 199 kronor/månad för att lyssna på den högsta ljudkvalitén samt att den har nästan dragit 1gig mobildata.
Synd.

Jaha. trodde du det skulle va gratis, lär ju dra mycket mer från deras servrar att mata ut flac till allmänheten, sedan säger det väll sig självt att det kommer dra mycket mobildata...

Permalänk
Medlem
Skrivet av trollhattan:

Jaha. trodde du det skulle va gratis, lär ju dra mycket mer från deras servrar att mata ut flac till allmänheten, sedan säger det väll sig självt att det kommer dra mycket mobildata...

Gratis nej, men jag vill inte betala 199 kronor i månaden för en strömmande musiktjänst som inte fungerar överallt, som tex på tåg där jag först och främst lyssnar på musik.
Men å andra sidan kan man göra sin spellista offline.

Permalänk
Medlem

Spotify har typ 5% av musiken jag lyssnar på, rena skräpet för mig personligen

Använder grooveshark som har betydligt bättre utbud.

Permalänk
Avstängd

Qobuz.com har fått bra omdömen av användare och verkar vara det bästa alternativet bortsett från att sidan är franska. Jag personligen användar inte någ ra stremingtjänster av olika anledningar. Grooveshark är kanske bra sett till utbudet men inget som uppfyller mina krav när det gäller ljudkvalité.