Litet chassi för atx-moderkort?

Permalänk
Medlem

Litet chassi för atx-moderkort?

Hallå där,

Har precis fått lite delar över när jag har bytt upp mig och tänkte bygga en htpc-dator av mina gamla delar. Någon som har tips på ett litet chassi för ett atx-moderkort?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av DjuDju:

Hallå där,

Har precis fått lite delar över när jag har bytt upp mig och tänkte bygga en htpc-dator av mina gamla delar. Någon som har tips på ett litet chassi för ett atx-moderkort?

Hallå.

Fractal Node 605 kanske? Inte speciellt litet men trevligt med 120mm fläktplatsar. Annars har Silverstone ett par liknande chassin.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Det minsta jag känner till som det är rimligt att försöka få tag på är Cooler Master Elite 361.

Rotade ganska mycket efter minsta möjliga ATX-chassi när jag byggde min retrodator, och det enda jag hittade som var aningens mindre var 361:ans föregångare 360, som inte finns på marknaden längre. Det är dock frågan om någon centimeter här och där, och 361:an verkar ändå vara ett bra mycket bättre chassi.

Det slutade med ett 361, som jag är riktigt nöjd med. Inget fancy, men det ser helt okej ut, håller riktigt bra byggkvalitet med tanke på priset, och gör sitt jobb alldeles utmärkt. Bortsett från den något oortodoxa placeringen av nätagget, så är det inga konstigheter med det, om något känns det väldigt rymligt för att vara så litet.

Har du lite budget, och storleken trots allt inte är det viktigaste, så finns det ju grymt snygga ATX-chassin speciellt för HTPC-bruk. Streacom har ett par jag verkligen gillar.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

lian li gör ett par som är i stort sätt höjden av ett atx mobo

Visa signatur

CPU: 5600X| Mobo: AORUS X570 itx|Minne: 32GB Corsair Vengeance PRO 4000Mhz|GPU: Asus TUF 3080 OC |Chassi: CM NR200P|SSD: Samsung 850 EVO 500GB, 2xSamsung 970 EVO 1TB|PSU: NZXT 650W
Mus: Razer Basilisk|Tangentbord: Corsair K70|Skärm: LG27GP850

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Node 605 verkar rätt trevlig, lite mer än vad jag hade tänkt lägga ut dock;)

Permalänk
Medlem

Ska du ha ett ATX moderkort till ett HTPc bygge tycker jag helt klart att du ska titta på liggande chassie.
Jag hjälpte en kompis att bygga i ett Silverstone och det var helt ok. Kabeldragningen var lite knepig då man inte har en moderkortsplåt att lägga sladdarna bakom, men annars blev det bra.

http://www.inet.se/produkt/6900458/silverstone-grandia-gd05b-...

Permalänk
Hedersmedlem

*** inlägg raderade ***

Jag har raderat några inlägg där det fördes en off-topic diskussion om forumreglerna och kravet på att själv söka efter information. Att be om tips betyder inte att TS inte sökt. Till det kan nämnas att forumregel § 5 ska följas.

/KimTjik

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

Ska du ha ett ATX moderkort till ett HTPc bygge tycker jag helt klart att du ska titta på liggande chassie.
Jag hjälpte en kompis att bygga i ett Silverstone och det var helt ok. Kabeldragningen var lite knepig då man inte har en moderkortsplåt att lägga sladdarna bakom, men annars blev det bra.

http://www.inet.se/produkt/6900458/silverstone-grandia-gd05b-...

De chassit du länkade till verkar inte stödja ATX? Jag är helt klar sugen på ett liggande chassi, det blir nog snyggast på tv-bänken:)

Permalänk
Medlem

Tack för tipsen, den sista verkar trevlig. Just nu är jag mest sugen på en sån där liggande variant. Typ Fractal Node... Får spara ihop till en sån:)

Någon som har en feactal node 605? Något att tänka på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DjuDju:

De chassit du länkade till verkar inte stödja ATX? Jag är helt klar sugen på ett liggande chassi, det blir nog snyggast på tv-bänken:)

My bad! Polaren har ju mATX >_>

Själv har jag ett OrigenAE chassie. Fronten och sidorna är i ett stycke 3mm aluminium, skitläckert! Men det kostar ju därefter också....