Starta raspbmc med ios app

Permalänk
Avstängd

Starta raspbmc med ios app

Kan någon snäll individ peka mig i rätt riktning över hur jag får till att kunna starta min rasp pi med ios appen xbmc remote?

Visa signatur

CoD are for kiddos, Real men are playing Quake
Windows are for noobies real geeks uses Linux
Apple are for horses real animals uses non-fruit shit.

Permalänk
Skrivet av thunderboy88:

Kan någon snäll individ peka mig i rätt riktning över hur jag får till att kunna starta min rasp pi med ios appen xbmc remote?

Ehm en raspberry pie startas väl när du stoppar i strömkabeln? Är det själva raspbmc du vill starta eller?

Visa signatur

Stationär Dator : FD define r3|Corsair RM 750W|i7 4770K +NH-U9B SE2|Z87-DS3H|ASUS R9 290 4GB DirectCuII|A-data 1600 DDR3 8GB|2TB + 1TB + 1 TB + 120Gb SSD
Bärbar dator : Acer Aspire TimelineX 5820TG

BeErNwHiSkY:Beer and Whisky!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Evilmonkey:

Ehm en raspberry pie startas väl när du stoppar i strömkabeln? Är det själva raspbmc du vill starta eller?

Vill slippa behöva stoppa i strömkabeln, vill bara kunna boota upp raspbmc med appen

Visa signatur

CoD are for kiddos, Real men are playing Quake
Windows are for noobies real geeks uses Linux
Apple are for horses real animals uses non-fruit shit.

Permalänk
Medlem

För att kunna starta en burk med appen behövs wake on lan support på nätverkskortet. Tvivlar på att det finns på rasp berrrrryn?

Testa googla det, kanske finns nån som fixat nån lösning

Edit:
Det sjuka är ju dock att eftersom rpin drar så lite ström så verkar folk använda den, för att kunna skicka wol till andra burkar

Edit2:
Eftersom det inte finns någon strömswit på pi:n, utan strömsladd i = power on! så har jag svårt att se hur WOL skulle kunna fungera. Behövs ju en krets/relä som kan sluta/bryta strömmen...

Permalänk
Medlem

Ganska osäker på att Raspberry Pi har ett "standby" läge som andra datorer har, och även om den skulle ha det är jag väldigt säker på att den inte stödjer WOL då nätverket inuti är kopplad över usb.

Men hela maskinen drar ju typ 2W så ser inte riktigt meningen med att ens stänga av den.

Edit: Du slipper sitta som ett fån o titta på när den bootar om du bara låter den stå på

Visa signatur

NZXT Phantom 410 (Vit) | i5 3570k@4.2GHz | Asus P8Z77-V LE | Corsair Vengeance LP 1600MHz 16GB | Gigabyte GTX 670 Windforce OC @1GHz | Seagate 600 480GB | Corsair HX750 | Cooler Master 212 Evo

Permalänk
Skrivet av thunderboy88:

Vill slippa behöva stoppa i strömkabeln, vill bara kunna boota upp raspbmc med appen

Men du har så Raspbmc bootas upp automatiskt när Raspberry pie:n startas? Finns ju som sagt inget standbyläge (vad ja vet) utan pajjen startas när den har ström inkopplad. Får man fråga hur du "stänger av" din paj som du har det nu?

Visa signatur

Stationär Dator : FD define r3|Corsair RM 750W|i7 4770K +NH-U9B SE2|Z87-DS3H|ASUS R9 290 4GB DirectCuII|A-data 1600 DDR3 8GB|2TB + 1TB + 1 TB + 120Gb SSD
Bärbar dator : Acer Aspire TimelineX 5820TG

BeErNwHiSkY:Beer and Whisky!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evilmonkey:

Men du har så Raspbmc bootas upp automatiskt när Raspberry pie:n startas? Finns ju som sagt inget standbyläge (vad ja vet) utan pajjen startas när den har ström inkopplad. Får man fråga hur du "stänger av" din paj som du har det nu?

Det kan göras med "sudo halt".

Visa signatur

NZXT Phantom 410 (Vit) | i5 3570k@4.2GHz | Asus P8Z77-V LE | Corsair Vengeance LP 1600MHz 16GB | Gigabyte GTX 670 Windforce OC @1GHz | Seagate 600 480GB | Corsair HX750 | Cooler Master 212 Evo

Permalänk
Skrivet av Cheesier:

Det kan göras med "sudo halt".

Hur får man då fart på den igen? via tangentbordet? via nätverket?

Visa signatur

Stationär Dator : FD define r3|Corsair RM 750W|i7 4770K +NH-U9B SE2|Z87-DS3H|ASUS R9 290 4GB DirectCuII|A-data 1600 DDR3 8GB|2TB + 1TB + 1 TB + 120Gb SSD
Bärbar dator : Acer Aspire TimelineX 5820TG

BeErNwHiSkY:Beer and Whisky!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evilmonkey:

Hur får man då fart på den igen? via tangentbordet? via nätverket?

Hard reset (finns pinnar man kortsluter på senare versioner av raspberry pi) eller ta ur sladden och stoppa in.

Edit: Enda sättet jag har hittat iafl.

Visa signatur

NZXT Phantom 410 (Vit) | i5 3570k@4.2GHz | Asus P8Z77-V LE | Corsair Vengeance LP 1600MHz 16GB | Gigabyte GTX 670 Windforce OC @1GHz | Seagate 600 480GB | Corsair HX750 | Cooler Master 212 Evo

Permalänk
Skrivet av Cheesier:

Hard reset (finns pinnar man kortsluter på senare versioner av raspberry pi) eller ta ur sladden och stoppa in.

Edit: Enda sättet jag har hittat iafl.

Mjo men det hjälper ju inte TS då han vill starta den via en app. Det jag menar med Standby-läge, att den ska kunna startas upp igen från det. Enklast för TS skulle ja säga är att bara låta den vara på.

Visa signatur

Stationär Dator : FD define r3|Corsair RM 750W|i7 4770K +NH-U9B SE2|Z87-DS3H|ASUS R9 290 4GB DirectCuII|A-data 1600 DDR3 8GB|2TB + 1TB + 1 TB + 120Gb SSD
Bärbar dator : Acer Aspire TimelineX 5820TG

BeErNwHiSkY:Beer and Whisky!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evilmonkey:

Mjo men det hjälper ju inte TS då han vill starta den via en app. Det jag menar med Standby-läge, att den ska kunna startas upp igen från det. Enklast för TS skulle ja säga är att bara låta den vara på.

Så vitt jag vet är detta raspberry pi's "standby läge".

Visa signatur

NZXT Phantom 410 (Vit) | i5 3570k@4.2GHz | Asus P8Z77-V LE | Corsair Vengeance LP 1600MHz 16GB | Gigabyte GTX 670 Windforce OC @1GHz | Seagate 600 480GB | Corsair HX750 | Cooler Master 212 Evo

Permalänk
Medlem

Nepp, finns inget standbyläge. Skjuter man in haltkommandot till den måste den powercyclas för att boota om, och det blir ju en omöjlighet att med raspen själv ordna självhållning på resetpinsen om man nu skulle försöka använda dem, så fort den kopplingen bryts, så bootar raspen igen om den har ström.

Däremot drar den som sagt bara ett par watt vid drift, ungefär i samma härad som en vanlig dator i standby. Det finns kort sagt inga direkta skäl till att inte låta den stå och snurra, elkostnaden för att låta den stå igång 24/7 kommer hamna under en krona om året.

Vill du likförbannat verkligen stänga av den, så är det någon extern lösning för att styra strömförsörjningen som gäller.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Avstängd

Då vet jag, synd egentligen ju att den inte har en riktig sleep funktion

Visa signatur

CoD are for kiddos, Real men are playing Quake
Windows are for noobies real geeks uses Linux
Apple are for horses real animals uses non-fruit shit.