Vad är eran åsikt angående folk som köper PS4 och säljer den direkt ?

Permalänk
Medlem

man kan ju alltid hoppas på att de som endast köpt konsolen för att sälja den vidare inte får den såld. Så de sitter där med något de inte vill ha och till slut måste sälja den billigare än vad de köpt den för.

Men så blir det med all säkerhet inte då folk blir desperata så fort nya saker släpps.

Visa signatur

< iMac 21.5 > < Macbook Pro Retina >

Permalänk
Medlem
Skrivet av dennisg87:

Jag vill bara höra folks åsikt!
Jag fick min konsol men har bara startat den för att se om den fungerar.
Visst ser jag inte att det är fel att tjäna extra pengar, men hur folk gör det är sjukt! tex jag tycker det är löjligt att sälja konsolerna till en så hög vinst så den täcker upp din egen altenativ bara ta en kö plast från någon annan bara för att tjäna sig massor pengar. Jag tycker det är orättvist mot personer som har verkligen vill ha en men kanske inte har råd att betala 7-8k. Jag har svårt att förstå att personer har ett samvete att göra så mot andra. Man vet vad produkten kostar i butik men ändå begära flera tusen i vinst är fel inom mig. Men du kanske är en sådan person som har köpt på dig 10 konsoler för att blåsa folk på pengar för att du kanske har det dåligt ställt eller att du är penga girrig och vill bara ha mer.

Nu är det ju så att PS4 hade antagligen inte funnits kvar i butik iaf då det verkar vara väldigt många som är ute efter den, så dom som inte bokat hade inte kunnat köpa en endå, nu har dom ju faktist möjlighet att göra det, om än till ett sjukt överpris, men vill folka betala det ser jag inget som helst fel med det, helt upp till köparen, är ju inte så att nån tvingar dom att köpa.

Visa signatur

NZXT H440 - MSI Z97 Gaming 5 - Intel core i5-4690K - Noctua NH-D15 - 2x Gigabyte r9 280x Windforce 3X - Corsair XMS3 DDR3 4x2GB - Corsair TX850M - Samsung evo 840 1TB - 4x Seagate Constellation ES 2TB
HTC Legend> LG Optimus 2x> Nokia Lumia 800> HTC One X > HTC one > LG G2 > Motorola Nexus 6 > Samsung galaxy S7
Surface pro 3 i3 64GB
Hellre att det aldrig fungerar än att man öppnar instruktionsboken!

Permalänk
Medlem
Skrivet av dennisg87:

Vad tycker ni om personer som köper PS4 på releasedatumet och sedan säljer den direkt på blocket för betydligt högre summa ?
Jag tycker det är väldigt tråkigt att folk gör på detta sätt speciellt för folk som verkligen vill ha sin konsol utan att betala 8k.
Eran åsikt ?

http://www.blocket.se/hela_sverige?q=%22Playstation+4%22&cg=0&w=3&st=s&ca=11&is=1&l=0&md=th

Jag tycker väl att det är lite girigt gjort men samtidigt så får man ju skylla sig själv ifall man inte förbokar och sedan vill ha en konsoll så snabbt som möjligt efter release.

Visa signatur

Core i5 3570K@stock||Asus Z77 Sabertooth||16GB 1600mhz G.Skill RipJaws X||5850 1GB||Corsair Force GT SSD 120GB||XFX XXX 650W||CM HAF XB||Opad Mk-85 MX Red||Win7 Ultimate Signature Edition signerad av Steve Ballmer

Permalänk
Medlem

Varför detta gnäll, priserna om man nu känner att man måste köpa på blocket är ju redan nere i 5.5k.
Som sagt, hade man velat ha ett PS4 så himla gärna, ja då ser man väl till att förhandsboka ett i tid istället för att förlita sig på att hitta ett till ett vettigt pris någon dag efter release på Blocket.

Visa signatur

NZXT H440W||Rog Strix X470-4 Gaming || 2700X+Noctua NHD15-SE-AM4||G.Skill Flare X 16GB 3200Mhz||GTX 1080Ti Strix OC||MX100 512gb||3.5TB HDD||Corsair 750W||Steelseries Arctis Pro Wireless||Samsung 49" NEO||Windows 10 Pro||
Bärbar: Samsung Galaxy Book Pro 13.3" i7 & LTE || Mob: Samsung S22 Ultra||

Permalänk
Medlem

7-8000 kr för en konsol med urgammal hårdvara? Aldrig i livet

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.0GHz / Noctua NH-D14 | Gigabyte Geforce GTX 670 WindForce 3X| ASRock Z77 Pro4 | Cooler Master Silent Pro M 600W | Corsair Vengeance CL9 2x4GB LP | Seagate Barracuda 1TB 7200rpm| Fractal Design R4 | Acer 24'' G245HQbid |||| *Tillbehör* | Razer Megalodon 7.1 Headset | Razer Mamba | Citera gärna! Annars glömmer jag!! | Fri frakt för Swec!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av orig_rejser:

Pffft, biljetter till Monty Python såldes på ursprungs-sajten för 150£, 20 minuter senare 3500£

Där fick man inte ett halvår på sig att boka, snarare 43 sekunder.

Snacka om att folk kan tjäna pengar på dessa biljetter, fy fan!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Varför inte?

Jag menar, jag gör det inte själv eller så* men det är ju exakt så marknaden i sin helhet fungerar.

Sony tillverkar en produkt för x dollar och säljer den för y dollar. Tjänar pengar.
Importören/Distributören köper för x kronor och säljer den för högre y kronor. Tjänar pengar.
Butiken köper den för x kronor och säljer dyrare för y kronor. Tjänar pengar.

Nu handlar det bara om att privatpersoner gör exakt samma sak. Ser inget konstigt med det. Tillgång och efterfrågan.

*har hänt att jag själv köpt exempelvis surfplattor som reats ut billigt för att sedan sälja dyrare. Mins att Telia sålde Xooms förra året väldigt billigt. Köpte en billigt, sedan höjde de priset till det normala och då kunde jag sälja den, fortfarande billigare än marknadspris, och tjäna en hacka.

Permalänk
Avstängd

vidrigt är det

Permalänk
Medlem

Så här i efterhand så borde jag nog behållit mina förbokningar ock sålt dem på blocket. Hade blivit fina julklappspengar.

Permalänk
Medlem

Förstår att folk gör så, det är ett utmärkt sätt att tjäna nån tusenlapp. Det är ingen som tvingar dig att köpa en konsol för överpris. Allt handlar om tillgång och efterfrågan. Jag betvivlar dock att alla som säljer sina PS4 för 7000kr+ får sålt dessa? Eller är folk verkligen beredda att ge dessa pengar?

Visa signatur

Ryzen 3600 | RX6800

Permalänk

Det beror lite på hur man säljer. I det här fallet är ju konsollen i praktiken ny och så länge köpare och säljare vet vad som gäller är det väl ok.

Jag var med om ett liknande fall som inte var ok enligt mig. Jag var på jakt efter en MC, den annonserades ut på blocket av en privatperson. det visade sig efter lite efterforskning att denne köpt MC:n från en firma som gått i konkurs för 29.000 och nu ville ha 34.000. Hade det framgått hade det varit ok men nu gav annonsen sken av att det var hans privata MC, d.v.s. att han ägt och använt den. Då brukar man utgå ifrån att han varit rädd om den och känner till dess historia. Ingenstans blev man upplyst om att han inte ens kört den och att det handlade om en privat "återförsäljarverksamhet".

Permalänk
Medlem

Jag tycker verkligen illa om folk som gör sånt här. Men det finns ju inte direkt något sätt att förhindra det från att ske.

Permalänk
Medlem

man är blåst om man köper en ps4 nu i andra hand till ockerpriser.

Permalänk
Medlem

Det är rent förjävligt tycker jag men å andra sidan är det enkelt att förhindra det genom att inte köpa av dessa personer. Att detta ständigt upprepas tyder ju på att majoriteten är dumma nog att köpa av dom så det finns inget att klaga på egentligen då det är ett aktivt val vi gör hela tiden.

Permalänk
Medlem

Varför köpa en PS4?

Har man så bråttom att man inte kan vänta till butikerna får in skiten igen så är det fritt fram att betala dyrt för en "beg" burk

Upp till köparen , säljaren vill ju bara tjäna en extra hacka ... Fri Handel.

Visa signatur

"That Rally Guy"

Permalänk
Medlem

http://mobil.blocket.se/goteborg/Ps4__playstation_4_50910104.htm?ca=11&w=3

Dendär var dock lite extrem ändå. Vem skulle köpa en för 10k=?!!

Dessutom skrev han att den släpps nästa år xD

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Folk här verkar nästan mentalt handikappade. Att köpa en PS4 på releasedagen av någon annan där garanti och allt medföljer är givetvis inte fel men varför i helvete skulle det vara fel av säljaren? Han/hon agerar mellanhand/leverantör. Han/hon har också tagit den ekonomiska risken att köpa/beställa dem på förhand.

Undrar om alla som tydligen anser att detta är moraliskt även anser att bilfirmor som säljer nya bilar är moraliskt fel? För bara så ni vet så äger dessa firmor NOLL av de bilar som står i deras lokaler. De ägs av tillverkarna. Dock får bilfirman en del av försäljningspriset vid försäljning. Det är därför det är så vanligt att det finns en person som visar bilen men att du måste gå till en annan person för att skriva kontraktet (denna person är den enda som får agera mellanhand mellan ägaren och bilfirman).

Permalänk
Medlem

Ledsen kille? Finns smarta människor som tänker på sånt här, snabba cash ju. Sen att det finns så desperata människor att man verkligen måste ha det på direkten så dom betalar dubbla priset är lite smått sorgligt.

Visa signatur

Intel I5 2500k | Gigabyte GTX680 | Gigabyte Z77P-D3 | OCZ ModXStream Pro 600w | G.Skill Ripjaws 8GB 1600hz | Samsung Pro 840 128GB | Crucial M500 240GB | WD Blue 640GB | Fractal Design R4 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svantesson666:

Folk här verkar nästan mentalt handikappade. Att köpa en PS4 på releasedagen av någon annan där garanti och allt medföljer är givetvis inte fel men varför i helvete skulle det vara fel av säljaren? Han/hon agerar mellanhand/leverantör. Han/hon har också tagit den ekonomiska risken att köpa/beställa dem på förhand.

Undrar om alla som tydligen anser att detta är moraliskt även anser att bilfirmor som säljer nya bilar är moraliskt fel? För bara så ni vet så äger dessa firmor NOLL av de bilar som står i deras lokaler. De ägs av tillverkarna. Dock får bilfirman en del av försäljningspriset vid försäljning. Det är därför det är så vanligt att det finns en person som visar bilen men att du måste gå till en annan person för att skriva kontraktet (denna person är den enda som får agera mellanhand mellan ägaren och bilfirman).

Den ekonomiska risken är i princip obefintlig eftersom man inte betalar förrän leverans, dessutom skulle man kunna avboka precis innan om man märker att det är inte någon stor efterfrågan etc.

Din analogi med en bilhandlare haltar
- Anledningen till att bilhandlarna inte äger bilar är för att det är en finansieringslösning där bilföretaget äger lagret, det skulle exv vara så om Sony ägde PS4orna på Webhallens lager där Webhallen inte behöver binda upp kapital för att hålla produkterna i lager
- Bilhandlarna utnyttjar inte sin situation med att kräva ockerpriser såsom vissa blocket-nissar gör

Problemet är ju detsamma i biljettsammanhang, folk som egentligen vill gå på konserter får inte tag på biljetter för att massa andra håller på o köper med enda syftet att tjäna pengar. En enkel lösning på att komma runt biljettproblemet är att göra dom personliga men det har man väl inte börjat med ännu

Problemet gällande PS4an skapas pga Sony som vill hålla igen utbudet för att skapa ett tryck på marknaden precis som Apple brukar göra. Jag kan tycka att folk som varit ute o bokat i god tid och plockat ut PS4an kan vara värd en lite premie (säg 500 SEK) men betalar man 7000-8000 SEK (vilket jag knappast tror speciellt många gör) är man pantad

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrc:

Den ekonomiska risken är i princip obefintlig eftersom man inte betalar förrän leverans, dessutom skulle man kunna avboka precis innan om man märker att det är inte någon stor efterfrågan etc.

Din analogi med en bilhandlare haltar
- Anledningen till att bilhandlarna inte äger bilar är för att det är en finansieringslösning där bilföretaget äger lagret, det skulle exv vara så om Sony ägde PS4orna på Webhallens lager där Webhallen inte behöver binda upp kapital för att hålla produkterna i lager
- Bilhandlarna utnyttjar inte sin situation med att kräva ockerpriser såsom vissa blocket-nissar gör

Problemet är ju detsamma i biljettsammanhang, folk som egentligen vill gå på konserter får inte tag på biljetter för att massa andra håller på o köper med enda syftet att tjäna pengar. En enkel lösning på att komma runt biljettproblemet är att göra dom personliga men det har man väl inte börjat med ännu

Problemet gällande PS4an skapas pga Sony som vill hålla igen utbudet för att skapa ett tryck på marknaden precis som Apple brukar göra. Jag kan tycka att folk som varit ute o bokat i god tid och plockat ut PS4an kan vara värd en lite premie (säg 500 SEK) men betalar man 7000-8000 SEK (vilket jag knappast tror speciellt många gör) är man pantad

Nåja då är det t.o.m. mer fel att jämföra med att köpa upp konsertbiljetter. Konserten har du bara en chans att se. Och ingen tvingar ju någon att köpa en PS4. Det här diskussionen är faktiskt tramsig. Det handlar om tillgång och efterfrågan. Och så länge som ingen blir lurad så är detta den mest effektiva och rättvisa ekonomiska marknad som människan har kommit på. Det handlar inte alls att dessa annonser skapar något slags monopol utan endast att det finns för få konsoler på marknaden för att priset inte ska ligga närmare det rek. priset.

Permalänk
Testpilot

Tycker det är vedervärdigt att folk gör såhär, så jäkla glad att de infört ID på biljetter till tex. alla Globen konserter, inte nog med att man kan köpa endast 1 biljett per personnummer, utan biljetten står skriven i ens namn, vilket dödar all form av "black-marketing".

Visst att folk ska kunna tjäna pengar, men när det kommer till begränsad upplaga på något som folk ypperligt ser fram emot och är villigt att betala rätt summa för, då tycker jag det är sjukt omoraliskt och girigt att hålla på och rent av jävlas med alla "riktiga" kunder/fans... fy fan för människor som gör på det sättet är allt jag kan säga om det kort och gott.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svantesson666:

Nåja då är det t.o.m. mer fel att jämföra med att köpa upp konsertbiljetter. Konserten har du bara en chans att se. Och ingen tvingar ju någon att köpa en PS4. Det här diskussionen är faktiskt tramsig. Det handlar om tillgång och efterfrågan. Och så länge som ingen blir lurad så är detta den mest effektiva och rättvisa ekonomiska marknad som människan har kommit på. Det handlar inte alls att dessa annonser skapar något slags monopol utan endast att det finns för få konsoler på marknaden för att priset inte ska ligga närmare det rek. priset.

Det tragiska i situationen är att människors girighet (>6000 SEK) framkommer väldigt tydligt. Jag hade hellre sett att pengarna tillföll Sony/valfri välgörenhet än dessa blocket-krängare

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrc:

Det tragiska i situationen är att människors girighet (>6000 SEK) framkommer väldigt tydligt. Jag hade hellre sett att pengarna tillföll Sony/valfri välgörenhet än dessa blocket-krängare

Pengarna skulle aldrig hamna där ändå. Skulle Sony sälja konsolerna för 6000kr skulle ingen bli glad inte ens om dom lovade att ge 2000kr till välgörande ändamål. Känner du dig manad kan du alltid spendera 2000kr på dlc eller välgörenhet själv om du vill det har inget med den här blocketcircusen att göra.

Permalänk
Medlem

Det är bara att hålla tummarna för att dom inte får den såld.

Permalänk
Medlem

Jag ser det som en ful förtjänst, kan väl ursäkta det när det rör sig om personer som har ont om pengar i övrigt. Knappast är det så heller att någon är i akut behov av en PS4 och vill folk betala mer för en PS4 är det upp till dom.

Oavsett, lite grisigt är det faktiskt.

Visa signatur

Intel Core i5-750, Asus Maximus III Formula, Asus CUII GTX 570, Corsair 4GB Dominator GT, Corsair 620w HX, Corsair H50 Hydro, Intel X25-M 80GB, Samsung F3 Spinpoint 500GB, Silverstone Fortress (FT01B-W).

Permalänk
Medlem
Skrivet av phoenixdisciple:

Tycker det är vedervärdigt att folk gör såhär, så jäkla glad att de infört ID på biljetter till tex. alla Globen konserter, inte nog med att man kan köpa endast 1 biljett per personnummer, utan biljetten står skriven i ens namn, vilket dödar all form av "black-marketing".

Visst att folk ska kunna tjäna pengar, men när det kommer till begränsad upplaga på något som folk ypperligt ser fram emot och är villigt att betala rätt summa för, då tycker jag det är sjukt omoraliskt och girigt att hålla på och rent av jävlas med alla "riktiga" kunder/fans... fy fan för människor som gör på det sättet är allt jag kan säga om det kort och gott.

Är det verkligen så? Jag går på konserter regelbundet och i skåne är det iaf ingen id-koll alls och biljetterna är inte personliga.

Permalänk
Medlem

Ser inget fel alls i det hela, det är helt och hållet upp till köparen själv att avgöra vad han/hon är beredd att betala.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Jag är så klart partiskt i målet då jag faktiskt beställde PS4:or redan 14 juni med den tanken att sälja dem. Men jag förstår ändå inte den hetsen det är mot personer som mig och andra. Det enda vi gjort (jag iaf) är att förmedla en, eller flera PS4:or till folk som verkligen vill ha en men som inte förbokade tillräckligt tidigt. Jag har inte lurat eller ens försökt låtsas att den enda anledningen till att jag säljer dem är att jag köpt flera med den enda tanken att sälja dem vidare och göra en vinst. De två som köpte de jag förmedlade blev inte ens nästan förbannade av den förklaringen utan var bara glada att de fick en konsol på release-datum något de redan räknat med aldrig skulle ske. Och då jag hade hur många som helst som ringde utan att ens antyda att försöka pruta betyder det ju att varan jag hade att sälja ansågs ha minst det priset. Att det finns några här som anser att så inte är fallet betyder ingenting. Jag anser inte att Skriet av Edvard Munch är värd 120.000.000 USD men tydligen gjorde någon annan det. Ska jag hata försäljaren för att han inte sålde den för de 10.000 kr som jag ansåg att den var värd? Säljaren gjorde dessutom en overklig vinst på den.

Seriöst den här diskussionen är barnslig och tramsig. Motvikten till kapitalism är kommunist och även om kapitalism inte är perfekt eller 100 % rättvist är motvikten grymt mycket sämre. Tycker det osar av folk som tycker som tycker synd om sig själva för att de inte fick på någon release-datum. Hade det gällt något viktigt såsom potatis eller vete hade diskussionen varit på sin plats men nu handlar det om en PS4! En teknikpryl man inte ens knappt kan använda för tillfället. Hela diskussionen blir befängd.

Permalänk

Herregud vilken löjlig tråd, folk gör vad de vill och ingen har med det och göra.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dennisg87:

Men det är ju helt sjukt att man gör på det sätt. Du går och förhandsbokar 2st konsoler och säljer sedan den ena för 7500kr men köpt den för 4000kr. Alltså sälja den 3500kr dyrare och väntelistan är jätte lång för dem som verkligen vill ha den. Det kanske är ett snabbt sätt att tjäna pengar på men det är ju moraliskt fel.
Man ska ju ha ett samvete och inte utnyttja personer som eventuellt kom några dagar försent att förhandsboka konsolen.
Självfallet är detta din åsikt & det kommer säkert vara fler personer som tycker som dig men i mina ögon är det helt vansinnigt att man utnyttjar folk på detta sätt. Jag är inte en av dem personerna som är sur pga jag har redan fått mitt PS4 men tycker synd om personerna som inte fick den och sedan kommer dessa annonser ut på blocket.

Nej, det är inte moraliskt fel, det finns ingen som tvingar någon att köpa konsolen för högre pris. Kommunistiskt trams. Finns inget som heter "rätt pris", det bestäms utav tillgång och efterfrågan. Om någon är villig att betala så mycket för en konsol så betyder det att affären satt för lågt pris, den som då kjöpte två konsoler för det tämligen låga priset insåg helt enkelt vilket kap detta var och investerade i 2 st konsoler. Han har alltså beräknat att det finns en obalans i marknaden, där efterfrågan är mycket högre än vad butiken beräknat. Ingen blir utnyttjad, så länge ingen tvingar den andre att betala så har båda gjort ett bra affär, annars så skulle de inte gjort det.

Visa signatur